direct naar inhoud van 6.3 Verkeer en infrastructuur
Plan: 't Woudt
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1842.bp12BG04-vs01

6.3 Verkeer en infrastructuur

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

Het plangebied van buurtschap 't Woudt ligt in de gemeente Midden-Delfland. Het buurtschap is te bereiken via de gelijknamige toegangsweg 't Woudt die aansluit op de Woudseweg (N223). De Woudseweg verbindt 't Woudt in oostelijke richting met Den Hoorn, Delft en de rijksweg A4 en in westelijke richting met de kern De Lier en knooppunt Westerlee. Daarmee vormt de Woudseweg de belangrijkste ontsluitingsweg voor 't Woudt.

De rijksweg A4 (Amsterdam-Delft Zuid) kan bereikt worden vanaf aansluiting 13 (Den Hoorn). Deze weg is onderdeel van het nationale en internationale wegennetwerk zodat het verkeer van en naar het buurtschap gemakkelijk toegang heeft tot het Nederlandse hoofdwegennet. Daarnaast zal in de toekomst een gedeelte van het tracé van de A4 binnen de gemeentegrenzen van Midden-Delfland komen te liggen. Het gaat dan om de ontbrekende schakel van de A4 (Delft-Schiedam). Sinds het tracébesluit A4 Delft-Schiedam van 6 juli 2011 is dit onherroepelijk. Het tracé geeft verkeer van en naar 't Woudt directere verbinding naar Rotterdam en het zuiden van Nederland.

De wegen zijn in Midden-Delfland conform Duurzaam Veilig gecategoriseerd. Zo heeft de provinciale weg N233 een snelheidsregime van 80 km/h en hebben de erftoegangswegen binnen het buurtschap een maximumsnelheid van 30 km/h. Geconcludeerd wordt dat de huidige verkeersontsluiting van 't Woudt goed is.

Openbaar vervoer

De dichtstbijzijnde bushalte is de halte 't Woudt aan de Woudseweg ter hoogte van de weg 't Woudt. Vanaf deze bushalte rijden er bussen naar Naaldwijk, De Lier, Den Hoorn en Delft. In Delft doet de bus onder andere het treinstation van Delft aan. De bus van Delft naar Naaldwijk rijdt met een frequentie van twee keer per uur per richting en tijdens de spits vier keer per uur per richting.

Aangezien de bushalte op loopafstand ligt van het buurtschap en er regelmatig een bus komt die direct naar een treinstation van regionaal en nationaal niveau gaat, wordt geconcludeerd dat de ontsluiting van het plangebied per openbaar vervoer goed is.

Langzaam verkeer

Het fietsverkeer heeft binnen de gemeente Midden-Delfland grotendeels een eigen fietsnetwerk van vrijliggende fietspaden die parallel aan de belangrijkste doorgaande routes liggen. Ook 't Woudt heeft door het fietsnetwerk directe routes naar omliggende gebieden. Zo ligt er langs de provinciale weg N223 een vrijliggend tweerichtingenfietspad van De Lier tot aan Den Hoorn/Delft. Daarnaast zijn er vrijliggende fietspaden die vanuit 't Woudt richting Wateringen en Schipluiden leiden. Het eerste fietspad loopt vanaf de weg 't Woudt via het oosten van het buurtschap naar het noorden om bij de Zweth aan te sluiten op de Zwethkade-Zuid die via de Dorpskade naar Wateringen leidt. De fietsroute naar Schipluiden volgt vanuit 't Woudt eerst de N223 in westelijke richting en gaat vanaf de watergang de Monster Watering via de Kleine Zijkade naar de Gaagweg te Schipluiden. Geconcludeerd wordt dat door het vrijliggende fietsnetwerk de ontsluiting van 't Woudt voor de fiets goed is.

Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling

Het voorliggende bestemmingsplan is hoofdzakelijk consoliderend van aard. Dit bestemmingsplan maakt een aantal ontwikkelingen mogelijk, te weten de uitbreiding van 2 agrarische bedrijven en de realisatie van een bijgebouw bij de kerk. Verder bevat het bestemmingsplan een wijzigingsbevoegdheid, waarmee bestaande agrarische bebouwing kan worden vervangen door een logiesaccommodatie. Deze verkeersgeneratie hiervan is zodanig klein, dat dit niet leidt tot knelpunten in de verkeersafwikkeling. Er zijn derhalve geen grootschalige functieveranderingen en/of herinrichtingen gepland, waarmee extra verkeer wordt gegenereerd vanuit het plangebied. Waar toch nieuwe ontwikkelingen worden mogelijk gemaakt dient het parkeren altijd op eigen terrein opgevangen te worden. Daarbij dient voldaan te worden aan de kencijfers van CROW.

Verwachte ontwikkelingen

De grootste ingrijpende infrastructurele ontwikkeling in Midden-Delfland is de realisatie van de ontbrekende schakel van de A4 tussen Delft en Schiedam. In de Structuurvisie van het Rijk wordt aangegeven dat tot 2020 de schakel van de A4 gerealiseerd wordt. Het tracébesluit van 6 juli 2011 door de Raad van State maakt het tracébesluit onherroepelijk. Rijkswaterstaat heeft de eerste stap tot aanleg genomen door op 18 oktober 2011 opdracht te geven aan het consortium A4ALL voor de aanleg van de A4 Delft-Schiedam.

Conclusie

De ontsluiting van het buurtschap 't Woudt is goed te noemen voor verschillende modaliteiten. Parkeren wordt op eigen terrein opgevangen. Geconcludeerd wordt dat het aspect verkeer de uitvoering van het plan niet in de weg staat.