direct naar inhoud van 6.2 Verkeer en infrastructuur
Plan: Den Hoorn
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1842.bp11DH01-va02

6.2 Verkeer en infrastructuur

Verkeersstructuur

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

Den Hoorn wordt aan de westkant ontsloten vanaf de A4 via de Woudseweg. De Woudseweg gaat in oostelijke richting over in de Hoornseweg en geeft zo verbinding met Delft. In zuidelijke richting wordt het dorp ontsloten vanaf de N468, de Rijksstraatweg. Deze weg geeft verbinding met Schipluiden en Maasland en met de A20. Een belangrijke verbinding in noordelijke richting is de Dijkshoornseweg. Deze weg geeft verbinding met Rijswijk en Delft Noord.

De wijken worden voornamelijk ontsloten vanaf de Hoornsekade (parallel aan de Hoornseweg) en vanaf de Woudseweg. Hierbij zijn enkele erftoegangswegen eenrichtingsverkeer.

Het bedrijventerrein Woudseweg aan de westkant van Den Hoorn wordt ontsloten vanaf de Woudseweg.

De Woudseweg en Hoornseweg binnen het plangebied zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. De overige wegen binnen het plangebied zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h.

Ontsluiting langzaam verkeer

Twee belangrijke fietsroutes kruisen Den Hoorn. Een fietsroute loopt tussen Delft en De Lier aan de noordkant van de Gaag over de Hoornsekade. De ander loopt richting Schipluiden/Maasland langs de Gaag met een vrijliggend fietspad.

Op de meeste 30 km/h-wegen vindt de afwikkeling van het fietsverkeer en het gemotoriseerd verkeer gemengd plaats. Dit is conform de inrichting volgens Duurzaam Veilig. Langs de Hoornseweg is geen fietspad gelegen. Het verkeer dient gebruik te maken van de aan de overzijde van de Gaag gelegen Hoornsekade of van de aan de zuidzijde gelegen woonwijk. Ter hoogte van de Schoolstraat/het Koningin Julianaplein en de Buitenwatersloot is de mogelijkheid voor fietsers om de Gaag over te steken.

Ontsluiting openbaar vervoer

Per openbaar vervoer wordt Den Hoorn ontsloten door de busverbindingen tussen Delft en Naaldwijk, Delft en Maassluis en Delft en Honselersdijk Bloemenveiling (niet frequent).

Binnen het plangebied wordt gehalteerd langs de Woudseweg en de Hoornseweg. De meeste woningen zijn binnen een loopafstand van 500 m vanaf een halte gelegen. Voor enkele woningen is deze afstand echter groter (circa 700 m). In Delft en Maassluis kan worden overgestapt op het railnetwerk.

Parkeren

Het parkeren in het gebied vindt zowel plaats op eigen terrein als op openbare parkeerplaatsen. Bij het bepalen van de parkeerbehoefte van nieuwe ontwikkelingen dient gebruik te worden gemaakt van de parkeernormen uit de Bouwverordening Midden-Delfland 2007.

Conclusie

De bereikbaarheid voor het gemotoriseerd verkeer is goed te noemen, gezien de ligging van het dorp in de directe nabijheid van de A4. Tevens is de bereikbaarheid voor het fietsverkeer goed. De ontsluiting per openbaar vervoer is niet voor alle woningen binnen het gebied even goed, gezien de langere loopafstand naar de bushalten. Binnen het plangebied is de verkeersveiligheid voldoende gewaarborgd. Wanneer binnen het plangebied nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden, dient de parkeerbehoefte aan de hand van de gemeentelijke parkeernormen bepaald te worden.