direct naar inhoud van 6.2 Verkeer
Plan: Centrum Den Hoorn
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1842.12DH01-va01

6.2 Verkeer

Verkeersstructuur 

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

Het plangebied in de kern Den Hoorn ligt in de gemeente Midden-Delfland. Het gebied wordt in westelijke richting ontsloten door de Woudseweg die naar het oosten toe overgaat in de Hoornseweg. Deze weg verbindt aansluiting 13 van de A4 (Amsterdam - Delft) via Den Hoorn met Delft. Daarmee vormt de Woudseweg/Hoornseweg de belangrijkste ontsluitingsweg voor het plangebied. Een andere gebiedsontsluitingsweg is de Rijksstraatweg. Deze weg loopt in zuidelijke richting naar de kern Schipluiden. De interne wegenstructuur binnen het plangebied wordt gevormd door de Hof van Delftstraat, Looksingel, Prinses Beatrixstraat, Hoornsekade, Dijkshoornseweg en Tanthofkade.

De wegen in Midden-Delfland zijn conform Duurzaam Veilig gecategoriseerd. Zo hebben de gebiedsontsluitingswegen Woudseweg/Hoornseweg en de Rijksstraatweg ter hoogte van het plangebied een maximumsnelheid van 50 km/h. De interne wegen zijn erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h. Geconcludeerd wordt dat de huidige verkeersontsluiting van het plangebied goed is.

Openbaar vervoer

De dichtstbijzijnde openbaarvervoershaltes op loopafstand zijn de bushaltes Hof van Delftstraat, Houtzagerij en Rk-Kerk. Deze haltes liggen respectievelijk aan de Woudseweg, Rijksstraatweg en Hoornseweg. Vanaf deze haltes rijden frequent verschillende bussen naar onder andere treinstation Delft. Ook doet de bus de kernen in de gemeente Midden-Delfland en Westland aan en tevens de steden Delft en Den Haag. Mede door directe verbindingen naar het treinstation wordt geconcludeerd dat het plangebied goed ontsloten wordt door openbaar vervoer.

Langzaam verkeer

Het fietsverkeer heeft binnen de gemeente Midden-Delfland grotendeels een eigen fietsnetwerk van vrijliggende fietspaden die parallel aan de belangrijkste doorgaande routes liggen. Den Hoorn heeft door het fietsnetwerk directe routes naar omliggende gebieden. Zo ligt er langs de Woudseweg een vrijliggend tweerichtingsfietspad van De Lier tot aan Den Hoorn. Parallel aan de Hoornseweg kan de fietser gebruikmaken van de Hoornsekade om naar Delft te fietsen. Op de Hoornsekade heeft de fietser een eigen plek op de rijbaan door fietssuggestiestroken. Op de andere erftoegangswegen die het plangebied toegankelijk maken zijn geen fietssuggestiestroken aanwezig en is sprake van een geheel gemengde verkeersafwikkeling met het gemotoriseerde verkeer. Dit past bij de inrichtingskenmerken van Duurzaam Veilig. Daarnaast is er een vrijliggend fietspad over de Tramkade die parallel aan de Rijksstraatweg naar Schipluiden leidt. Tevens zijn er door het fietsnetwerk verschillende directe routes voor de fiets in de directe omgeving van het plangebied.

Door de structuur van het dorp en het verkavelingspatroon ontbreken er echter op een aantal locaties schakels in het fietsnetwerk. Hoewel deze ontbrekende schakels op dit moment nog geen bereikbaarheidsproblemen vormen, werkt de gemeente eraan om daar waar mogelijk binnen de toekomstplannen de ontbrekende schakels alsnog te realiseren en zo het fietsnetwerk verder te versterken.

Geconcludeerd wordt dat door het fietsnetwerk de ontsluiting van centrum Den Hoorn voor de fiets goed is.

Verkeersgeneratie

Voorliggend bestemmingsplan is hoofdzakelijk consoliderend van aard, met dien verstande dat de toegestane centrumfuncties nu zijn onderverdeeld in de bestemmingen Centrum, Gemengd en Horeca om de deelgebieden van het centrum te versterken.

Het plangebied ligt in de gemeente Midden-Delfland in de kern Den Hoorn. De kern Den Hoorn is volgens CBS een sterk stedelijke omgeving [statline.cbs.nl]. Aangezien voorliggend plan gericht is op het centrum van de kern valt het plangebied in de categorie centrum van CROW [publicatie 317, CROW-2012].

Centrumgebied

De gebieden ten noorden en westen van het centrum maken een grootschalige transformatie door. Zo worden in de directe omgeving van het plangebied circa 1.850 woningen gerealiseerd in onder andere Harnaschpolder, Lookwest-Noord en Hooipolder. Naast deze vaststaande plannen zijn er plannen voor extra woningen in de omgeving Lookwest-Noord. De verwachting is dat door de ontwikkelingen het aantal inwoners tussen 2009 en 2020 toeneemt met circa 2.000 (+31%). In 2025 komt het totaal aantal inwoners uit op circa 9.000 [Roots Beleidsadvies, 2012].

Deze toename van de bevolking heeft effect op het invloedsgebied van het centrum van Den Hoorn. Om de toenemende vraag te faciliteren zal er in het centrum van Den Hoorn een vernieuwingsslag worden gemaakt. Zowel de toename van de bevolking als de vernieuwing van het centrum zal effect hebben op de verkeersaantrekkende werking van het gebied en de ontsluitingsstructuur.

Omdat het vigerende plan inzet op een zonering van centrumfuncties, maar niet structureel nieuwe centrumvoorzieningen mogelijk maakt, zal extra verkeersgeneratie niet aan de orde zijn.

Woningen

Op de locatie waar voorheen de school lag, wordt een uit te werken woonbestemming opgenomen. Hoewel een definitieve invulling hiervoor gestalte moet krijgen via een uitwerkingsplan, kan al wel ingegaan worden op de verkeersgeneratie. In vergelijking met de school, zal de functie wonen minder verkeer genereren.

Ondanks dat niet alle ontwikkelingen uit de visie direct in dit bestemmingslpan mogelijk worden gemaakt, zijn deze al wel onderzocht en doorvertaald in het meest recente verkeersmodel van de gemeente Midden-Delfland. Hierin zijn tevens de autonome groei, de wijziging van de verkeersstructuur, de afronding van Lookwest en de ontwikkeling van Harnaschpolder verwerkt. Uit het verkeersmodel blijkt dat de totale verkeerstoename ten opzichte van 2011 in het centrum 15% tot 20% bedraagt in 2022.

Verkeersafwikkeling

Nieuwe ontsluitingsstructuur

Om het extra verkeer als gevolg van de ontwikkelingen in het centrum van Den Hoorn af te kunnen wikkelen, zal de verkeersontsluiting van het gebied wijzigen. Door de ontwikkelingen krijgt het dorpsplein op het kruispunt van de Dijkshoornseweg, Looksingel en Hof van Delftstraat een betekenis als winkelhart van het dorp. Op dit moment is het kruispunt een knelpunt in de ontsluiting van het dorp. In de toekomst zal het kruispunt zowel doorgaand verkeer, bestemmingsverkeer en fietsverkeer moeten afwikkelen.

De uitwerking van de ontsluitingsstructuur van het centrum van Den Hoorn heeft effect op de afwikkeling en het verblijfsklimaat rond het dorpsplein. Doorgaand gemotoriseerd verkeer wordt ontmoedigd door het centrum te rijden. Dit is mogelijk door de ontwikkeling van Harnaschpolder en de bijbehorende infrastructuur. Deze infrastructuur biedt namelijk een alternatief voor het doorgaand verkeer. Zo krijgt het doorgaande verkeer van de Dijkshoornseweg en de Woudseweg/Hoornseweg door middel van de Hooipolderweg en de Harnaschdreef andere doorgaande routes. De gemeente wil daarvoor doorgaand verkeer over de Hoornseweg ontmoedigen zodat er ruimte wordt gecreëerd voor nieuwe ontwikkelingen langs de Gaag met onder andere een horecaplein. Voorwaarde hiervoor is echter wel een goede alternatieve dwarsverbinding tussen de ontsluitingsroute via de Harnaschdreef en het centrum van Den Hoorn. Voor de gemeente Midden-Delfland is het daarom van belang dat de dwarsverbinding Kristalweg/Hoefslagendreef in de verkeersstructuur aanwezig blijft.

Tevens onderzoekt de gemeente de mogelijkheden van eenrichtingsverkeer in het centrum. Daarnaast bestaat de wens om een autoluwe Dijkshoornseweg te creëren waar de auto te gast is. Hierdoor vervult de Dijkshoornseweg een verbindende factor tussen het dorpsplein en het horecaplein aan de Gaag.

De gemeente Midden-Delfland heeft onderzoek laten uitvoeren door Goudappel Coffeng naar de verkeerseffecten als gevolg van de nieuwe ontwikkelingen en nieuwe verkeersstructuur in het centrum van Den Hoorn. Deze kwantitatieve studie is vastgelegd in het rapport 'Centrumontwikkeling Den Hoorn, Kwantitatieve verkeersstudie' van juni 2012. In de studie zijn verschillende verkeerscirculatieve maatregelen onderzocht, zoals het instellen van éénrichtingsverkeer. In tabel 6.1 zijn de verkeersintensiteiten opgenomen, uitgaande van de variant zonder éénrichtingsverkeer ('variant 1') en een variant, waarbij éénrichtingsverkeer in het centrum van Den Hoorn wordt ingesteld ('rondje rechtsom'). Tevens is het effect van de nieuwe ontwikkelingen meegenomen in deze verkeerscijfers. Om de verkeerseffecten op de wegen binnen het plangebied te beoordelen, wordt aangesloten bij het ASVV (CROW 2004), waaruit blijkt dat de maximale intensiteit op erftoegangswegen maximaal 5.000-6.000 mvt/etmaal bedraagt. Uit onderstaande tabel blijkt dat de verkeersintensiteit op de wegen binnen het centrum van Den Hoorn in beide varianten deze maximale intensiteit niet te boven gaat. De ontwikkelingen leiden dan ook in geen geval tot een onacceptabele verkeerssituatie.

Tabel 6.1 Verkeersintensiteiten Den Hoorn diverse varianten (Goudappel Coffeng)

Straat   Variant 1   Rondje rechtsom  
Hoornsewal   4800   4250  
Hoornsekade   4800   4250  
Hof van Delftstraat   3300   4000  
Koningin Julianaplein (Bolle Kickert)   3500   2750  
Bernhardstraat   1400   2000  
Wilhelminalaan   1350   1850  

Parkeren

In het huidige centrum is er geen ruime parkeercapaciteit aanwezig. Door de vernieuwingsslag zal de parkeerbehoefte verder toenemen. Voldoende en goed bereikbare parkeerplaatsen zijn van belang voor het functioneren van het centrum. De parkeerbehoefte dient daarom op eigen terrein te worden opgevangen. Bij te verlenen omgevingsvergunningen dient getoetst te worden aan de Nota Parkeernormen Midden-Delfland.

Conclusie

Geconcludeerd wordt dat de ontsluiting van het gebied voor alle modaliteiten goed is. De verkeersgeneratie leidt, in combinatie met de aangepaste verkeersstructuur in het gebied, niet tot afwikkelingsproblemen. De wegenstructuur biedt voldoende capaciteit om de toename in het aantal verkeersbewegingen te kunnen verwerken. Een goede verkeersafwikkeling binnen het centrum van Den Hoorn is daarmee gewaarborgd. Ten slotte dienen aanvragen voor omgevingsvergunningen te worden getoetst aan de gemeentelijke parkeernormen.