Plan: | Centrum Den Hoorn |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1842.12DH01-va01 |
In dit onderdeel van de regels komen algemene regels aan de orde die gelden voor alle bestemmingen in het bestemmingsplan. De algemene regels bestaan uit de volgende artikelen:
Anti-dubbeltelregel (Artikel 20)
De anti-dubbeltelregel wordt opgenomen om te voorkomen dat, wanneer volgens een bestemmingsplan bepaalde bouwwerken niet meer dan een bepaald deel van een bouwperceel mogen beslaan, het opengebleven terrein niet nog eens meetelt bij het toestaan van een ander gebouw of bouwwerk, waaraan een soortgelijke eis wordt gesteld. De formulering van de anti-dubbeltelregel wordt bindend voorgeschreven in artikel 3.2.4 van het Besluit ruimtelijke ordening.
Algemene bouwregels (Artikel 21)
Overschrijding bouwgrenzen
Dit lid bevat een algemene regeling voor een geringe overschrijding van bouwgrenzen door ondergeschikte onderdelen van gebouwen. De overschrijding van de bouwgrenzen dient wel beperkt te zijn.
Bestaande maten
Dit lid betreft uitsluitend een bouwbepaling en geen gebruiksbepaling. Met deze bepaling wordt voorkomen, dat bestaande bouwwerken, die wat betreft afstandsmaten of andere maten afwijken van de maatvoering zoals vastgelegd in dit bestemmingsplan, onder het overgangsrecht komen te vallen.
Uitsluiting aanvullende werking bouwverordening (Artikel 22)
De regel geeft invulling aan de afstemmingsbepaling tussen de bouwverordening en het bestemmingsplan als gevolg van artikel 9 van de Woningwet. Artikel 9 van de Woningwet regelt primair dat de bouwverordening buiten toepassing blijft voor zover deze niet overeenstemt met het desbetreffende bestemmingsplan. Voor zover het bestemmingsplan geen regels bevat ten aanzien van een onderwerp dat in de bouwverordening is geregeld, is de bouwverordening wel van toepassing, tenzij het bestemmingsplan anders bepaalt. De bepaling voorkomt dat de bouwverordening onbedoeld aanvullend werkt bij onderwerpen die in het bestemmingsplan bewust niet zijn geregeld, bijvoorbeeld omwille van globaliteit. De relevante onderwerpen staan allemaal in paragraaf 2.5 van de bouwverordening.
Algemene afwijkingsregels (Artikel 23)
Maten en bouwgrenzen
In dit artikel wordt omschreven in welke gevallen een omgevingsvergunning voor het afwijken kan worden verleend voor bouwplannen die voorgeschreven bouwgrenzen of maatvoeringen overschrijden. Op voorhand zijn eisen gesteld waarbinnen de aanvraag in ieder geval moet passen, zodat grootschalige, structurele aanpassingen op voorhand zijn aangesloten. Voor aanvragen die wel binnen deze kaders passen, kan het college van burgemeester en wethouders de afweging maken of via afwijking medewerking wordt verleend aan de aanvraag. Bij deze afweging worden in ieder geval de gebruiksmogelijkheden van omliggende gronden meegenomen. Wanneer de afwijkingsbevoegdheid wordt toegepast, houdt dit in dat een afzonderlijke planologische procedure wordt doorlopen met bijbehorende publicatie en mogelijkheden voor zienswijzen.
Mantelzorg
Een tweede afwijkingsbevoegdheid is opgenomen om in het kader van mantelzorg afhankelijke woonruimte toe te staan in bijgebouwen bij woningen. In de regel is bewoning van bijgebouwen uitgesloten, maar bij blijkende behoefte hieraan met het oog op mantelzorg kan het college van burgemeester en wethouders hier toestemming voor verlenen.
Zoals gezegd dient het te gaan om afhankelijke woonruimte. Daarbij moet onder andere de behoefte aan mantelzorg aangetoond kunnen worden. Ook hier geldt dat het om een afweging gaat en medewerking niet op voorhand gegarandeerd is. Wanneer de bevoegdheid wordt toegepast, houdt dit in dat een afzonderlijke planologische procedure wordt doorlopen met bijbehorende publicatie en mogelijkheden voor zienswijzen.
Algemene wijzigingsregels (Artikel 24)
In dit artikel wordt een opsomming gegeven van de regels waarmee door middel van een wijzigingsbevoegdheid ex artikel 3.6 Wro het mogelijk is enige flexibiliteit in het plan aan te brengen.
Een wijzigingsbevoegdheid houdt in dat binnen de kaders dit in artikel 24 worden gegeven, een wijzigingsplan kan worden opgesteld. Net als een 'regulier' bestemmingsplan, gaat een wijzigingsplan als ontwerp ter inzage en kunnen hierop zienswijzen worden ingediend. Het artikel biedt zodoende geen directe mogelijkheden, maar biedt kaders waarbinnen wijzigingsplannen mogelijk zijn.
De drie wijzigingsbevoegdheden hebben betrekking op overschrijdingen van bestaande bestemmingsgrenzen, een functieomzetting van de bedrijfsgronden op de locatie 'Meelfabriek' en het verwijderen van de archeologische dubbelbestemming.
De wijzigingsbevoegdheid op de locatie 'Meelfabriek' loopt nog niet vooruit op de gewenste ontwikkeling rondom het dorpsplein met onder andere een supermarkt, maar is nog afkomstig uit het vigerende bestemmingsplan. Om een planschadeclaim te voorkomen zijn deze mogelijkheden één op één overgenomen.
Overige regels (Artikel 25)
Werking wettelijke regelingen
In de regels van een bestemmingsplan wordt in een (toenemend) aantal gevallen met verwijzing naar een (andere) wettelijke regeling een procedure, begrip en/of functie uit die andere regeling van toepassing verklaard. De van toepassing verklaarde wettelijke regeling geldt zoals deze luidt op het moment van de vaststelling van de bestemmingsplanregels. Wijziging van de wettelijke regeling na de vaststelling van het bestemmingsplan zou anders zonder Wro-procedure een wijziging van het bestemmingsplan met zich mee kunnen brengen.
Deze regel geeft aan dat de wettelijke regelingen waarnaar in het plan verwezen wordt, gelden zoals ze zijn op het moment dat het bestemmingsplan wordt vastgesteld.