Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Glastuinbouwgebied Boomawatering
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.1783.obp00000007-vast

3.2 Geluid

3.2.1 Wettelijk kader
Met de Wet geluidhinder wordt, vanuit een goed milieubeheer, een aantal specifieke geluidsgevoelige bestemmingen beschermd zoals woningen, onderwijsgebouwen, ziekenhuizen en verpleeghuizen. De geluidszonering die door deze wet wordt voorgeschreven, ligt rondom bedrijventerreinen, langs wegen voor wegverkeer, langs spoor-, tram- en metrowegen en rondom of langs andere geluidsoverlast veroorzakende objecten. Aan de geluidsbelasting op de (gevels van de) geluidsgevoelige objecten worden grenzen gesteld ten behoeve van het woon- en leefklimaat.
Over het algemeen is een geluidsbelasting op de gevel van een bestaande woning tot een maximum van 58 dB(A) toegestaan. Op andere geluidsgevoelige objecten kan die norm anders zijn. De wet kent de aanname dat het gebruik van een autoweg waarvoor als verkeersmaatregel een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt, geen ongeoorloofde geluidsbelasting teweeg brengt.
In een bestemmingsplan dat voorziet in een ruimtelijke ontwikkeling, moet verantwoord zijn dat het bestemmingsplan uitvoerbaar is op grond van toelaatbare geluidhinder ten opzichte van geluidsgevoelige objecten.
     
3.2.2 Onderzoek
In het kader van het bestemmingsplan is door Burodb een akoestisch onderzoek (RPT13171501-03b 28 oktober 2013) uitgevoerd. Bij de berekeningen is meegenomen dat de nieuwe van Ruyvenlaan wordt voorzien van een stille asfaltsoort (dunne deklaag type A). Uit de conclusie van het onderzoek blijkt dat voor een aantal woningen een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde is berekend (zie tabel & figuur). 
 
tabel: adressen met normoverschrijding.
 
figuur: locatie adressen met normoverschrijding.
 
Naar aanleiding van bovenstaande tabel is voor de 4 woningen een hogere grenswaarde aangevraagd. De hogere waarden zijn inmiddels verleend.
 
In het onderzoek zijn eveneens de geluidseffecten langs het bestaande wegvak van Ruyvenlaan/Casembrootlaan berekend. Uit het onderzoek blijkt dat de hoogste geluidssituatie langs dit wegvak 56dB bedraagt. Door de te verwachten toename van het verkeer, zal de geluidsbelasting langs de weg met 3 a 4 dB toenemen ten opzichte van de huidige situatie. Het gaat echter om een 30km/u-weg, waardoor er geen hogere waarden kan worden aangevraagd en is er ook geen aanleiding voor onderzoek naar de gevelweringen van de woningen. In de toekomst zal het betreffende wegvak worden voorzien van geluidsreducerend asfalt.