Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Bedrijventerreinen A20 Westland
Status: onherroepelijk
Plan identificatie: NL.IMRO.1783.abp00000023-ONHE

2.3 Gebiedsvisie

2.3.1 Algemeen
De geografische factoren van het gebied zijn optimaal voor bedrijvigheid. De excellente aansluitingen en de afwezigheid van intensieve woonbebouwing maakt dit gebied geschikt voor de omvang en het karakter van regionale en agrologistieke bedrijvigheid. Alleen de gemeente Maassluis heeft woonbebouwing grenzend aan het Transportcentrum. Deze woonbebouwing wordt uitgebreid in de Dijkpolder. De bedrijventerreinen zijn gelegen aan een op- en afrit van de rijksweg A20. De ligging aan de A20 is daarmee gunstig en de aansluiting op de haven van Hoek van Holland is door infrastructuurprojecten, zoals de tweede ontsluitingsweg Hoek van Holland en het 3-in-1 project (onder andere Knooppunt Westerlee) eveneens zeer goed. Een verdere clustering van bedrijvigheid op deze locatie is al vastgelegd. Ten zuiden van ALC Coldenhovelaan liggen in Midden-Delfland de bedrijventerreinen Oude Campspolder en de voormalige Greenery (Herenlaan). Ten noorden van Coldenhove is bedrijventerrein Honderdland ontwikkeld. Honderdland fase 1 is afgerond en fase 2 moet voor 2020 gerealiseerd zijn. Verspreid over de terreinen zijn van oudsher circa 10 bedrijfswoningen en burgerwoningen aanwezig. Deze woningen staan aan de rand van de terreinen. Op bedrijventerreinen wordt geen prioriteit gegeven aan de woonfunctie, althans niet waar dit ten koste gaat van bedrijfsfuncties. Deze woningen worden niet actief uitgeplaatst. Wel is een wijzigingsbevoegdheid op de woningen gelegd voor het geval een woonfunctie komt te vervallen.
 
2.3.2 Typering gebied
Ontwikkelingen die zichtbaar zijn op de terreinen zijn intensief ruimtegebruik en duurzaamheid. Het tegengaan van veroudering door revitalisering of herstructurering is minder actueel. De terreinen zijn vitaal en hebben een eigen dynamiek. Meerdere bedrijfsgebouwen zijn na verhuizingen (bijvoorbeeld naar Honderdland) opgenomen door de markt. Gedurende de 10-jarige looptijd van dit bestemmingsplan wordt geen herstructurering voorzien. Op de lange termijn is de revitaliseringsvraag afhankelijk van de investeringsbereidheid van ondernemers in hun gebouwen en hun bedrijfsgebied. Naar verwachting zal de dynamiek als gevolg van de clustering van grootschalige bedrijven nog verder toenemen. Qua segmentering blijft de hoofdlijn behouden: grote ruimte-extensieve bedrijven met veel vrachtwagentransport. Detailhandel is in elke vorm uitgesloten. Voor functiemenging is geen ruimte op de regionale en agrologistieke terreinen. De milieuzonering van het bedrijventerrein Coldenhove is geactualiseerd, waarbij de hoogst mogelijke milieucategorie is toegestaan, met uitzondering van bedrijven met milieucategorie 5 en 6.
 
2.3.3 Niet-toegestane en/of ongewenste functies
Het bestemmingsplan is gericht op een actuele bestemmingsregeling voor de bestaande situatie. Daar waar mogelijk is intensief ruimtegebruik mogelijk gemaakt. Overeenkomstig het beleid uit de gemeentelijke Bedrijventerreinenvisie, wordt vermenging van bedrijfsmatige functies met publieksfuncties zoals detailhandel uitgesloten in het bestemmingsplan. Bestaande vergunde situaties worden positief bestemd door middel van maatbestemmingen.Het toetsingskader in de Bedrijventerreinenvisie Westland voor andere functies op bedrijventerreinen luidt als volgt:
  • Detailhandel wordt uitgesloten op bedrijventerreinen;
  • Volumineuze detailhandel is mogelijk op zichtlocaties, maar uitsluitend op lokale terreinen. De bedrijventerreinen A20 zijn alleen geen lokaal terrein;
  • Volumineuze detailhandel is niet toegestaan op agrologistieke/agrogerelateerde bedrijventerreinen;
  • Nieuwe vestigingen van volumineuze detailhandel(centra) zijn uitgesloten tot 2015 vanwege een gebleken overaanbod in bouwmarkten en woonwinkels;
  • Verspreide zelfstandige kantoren op bedrijventerreinen zijn niet gewenst op bedrijventerreinen;
  • Publieksfuncties zoals horeca en fitness zijn niet toegestaan of gewenst op bedrijventerreinen;
  • Publieksfuncties zijn uitsluitend mogelijk op bedrijventerreinen indien de noodzakelijkheid is aangetoond, alternatieven zijn onderzocht en de functie ingepast kan worden op een locatie waar dit geen hinder veroorzaakt voor de bedrijven;
  • Woon-zorg functies worden niet toegelaten op bedrijventerreinen.