Plan: | Teylingen 's-Gravenzande |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1783.abp00000006-vas1 |
Ruimtelijke opbouw
Het plangebied is opgebouwd uit drie ruimtelijke en functioneel zeer verschillende delen. In het zuidelijke deel bestaat het plangebied uit een smalle zone met lintbebouwing aan de Naaldwijkseweg. Deze bebouwing bestaat uit rijenwoningen. Achter de woningen ligt een parkzone die de sportvelden scheidt van de woningen in het lint langs de Naaldwijkseweg. Door de parkzone en de sportvelden kent dit deel een zeer groen karakter. De sportvelden zorgen voor een meer open beeld aan de kant van de Koningin Julianaweg, terwijl de begroeiing in de parkzone en de woonbebouwing voor een meer gesloten beeld aan de Naaldwijkseweg zorgen.
Het noordelijke deel van het plangebied bestaat uit het bedrijventerrein.
Woningen
Naast de woningen aan de Naaldwijkseweg, bevinden zich binnen het plangebied nog enkele woningen. Deze woningen zijn grotendeels in de strook tussen het bedrijventerrein en de watergang de Nieuwe Vaart gelegen. Ten slotte zijn er verspreid over het bedrijventerrein nog enkele (dienst)woningen aanwezig. De aanwezigheid van deze woningen op en aan de rand van het bedrijventerrein heeft consequenties voor de toelaatbaarheid van bedrijven op het terrein. In hoofdstuk 3 wordt hier nader op ingegaan.
Recreatiegebied
Het recreatiegebied bestaat deels uit sportvelden en deels uit een parkzone. In de parkzone is een grote waterpartij opgenomen die in verbinding staat met de Nieuwe Vaart. Het sportterrein bestaat overwegend uit velden ten behoeve van veldsporten. De aanwezige bebouwing hoort bij de sportvoorzieningen en bestaat uit kantines, kleedkamers en dergelijke. Aan de Koningin Julianaweg is inmiddels ook een zwembad gerealiseerd.
Bedrijventerrein
De indeling van het bedrijventerrein bestaat uit een overwegend orthogonale structuur. De verkavelingsstructuur van het bestaande bedrijventerrein is bij de uitbreiding van het bedrijventerrein doorgetrokken. Aan de oostzijde van het plangebied is de watergang de Nieuwe Vaart bepalend voor de ruimtelijke structuur. Bij de uitbreiding van het bedrijventerrein is ten behoeve van de inpassing tevens een groenzone langs de Nieuwe Vaart gerealiseerd. In de groenzone is tevens een fietspad gerealiseerd.
Kantoren en bedrijfswoningen
Veel van de bedrijven beschikken over onzelfstandige kantoren. Nieuwe zelfstandige kantoren zijn in principe niet toegestaan. Hiervoor geldt een aantal uitzonderingen om dit toch toe te staan (zie beleid Kantorenvisie Westland).
Op het bedrijventerrein is een aantal bedrijfswoningen aanwezig. De bestaande bedrijfswoningen worden positief bestemd. Nieuwe bedrijfswoningen zijn op het bedrijventerrein niet toegestaan.
Verkeer en parkeren
Ontsluiting
De ontsluiting van het bestaande bedrijventerrein vindt plaats via de Edisonstraat en de Wattstraat die aansluiting geven op de Koningin Julianaweg. Deze drie wegen fungeren als gebiedsontsluitingswegen en hebben een 50 km/h-regime. In de onderstaande tabel zijn de verkeersintensiteiten voor deze gebiedsontsluitingswegen opgenomen, afkomstig uit het RVMK 2008 en 2018 aangeleverd door de gemeente Westland.
Tabel 2.1 Verkeersintensiteiten gebiedsontsluitingswegen
straatnaam | 2008 | 2018 |
Koningin Julianaweg | 11.450 mvt/etmaal | 9.500 mvt/etmaal |
Edisonstraat | 2.450 mvt/etmaal | 3.600 mvt/etmaal |
Wattstraat | 1.750 mvt/etmaal | 1.450 mvt/etmaal |
Bron: Gemeente Westland.
De capaciteit van de Edison- en Wattstraat is ruim voldoende om het huidige verkeersaanbod af te wikkelen en een eventuele groei op te vangen. De capaciteit van de Koningin Julianaweg is ook voldoende.
Momenteel wordt de mogelijkheid onderzocht om aan de zuidzijde, door middel van een parallelweg langs de Nieuwe Vaart, een nieuwe ontsluiting te realiseren. Hiertoe is een wijzigingsbevoegdheid in het bestemmingsplan opgenomen.
De Braillestraat in het oosten van het plangebied is ook een gebiedsontsluitingsweg.
De wegen op het bedrijventerrein die onderdeel uitmaken van de interne wegenstructuur, zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen (capaciteit < 1.500 mvt/etmaal) en hebben een 30 km/h-regime. Deze wegen hebben een profiel met een verhardingsbreedte van 7 m met trottoirs.
Aparte voorzieningen voor het langzaam verkeer zijn binnen 30 km/h-gebieden niet noodzakelijk.
Parkeren
Het parkeren ten behoeve van de bedrijven dient plaats te vinden op eigen terrein. Daarnaast dienen de parkeernormen van de gemeente Westland in acht te worden genomen.
Bij de uitbreiding van het bedrijventerrein is eveneens een nieuwe aansluiting op het parkeerterrein ten behoeve van de sportvelden gerealiseerd.