Plan: | Bedrijventerrein Honselersdijk |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1783.ABP00000022-onhe |
Begrenzing plangebied
Het plangebied van het bedrijventerrein Honselersdijk strekt zich uit langs de westzijde van de woonkern Honselersdijk. Het plangebied bestaat uit twee grote door de Nieuweweg gescheiden deelgebieden. Het noordelijk deelgebied wordt begrensd door de woonbuurten van de Groenelaan in het noorden en de Veilingweg in het oosten, door het Westlands kassengebied aan de zuidzijde van de watergang langs de Nieuweweg en in het westen door agrarische gronden langs een zijtak van de Kleine Gantel. Het aan de andere zijde van de Nieuweweg gelegen zuidelijk deelgebied ligt grotendeels op gronden die eertijds deel uitmaakten van de reeds in de 19e eeuw gesloopte buitenplaats van het Huys Hondsholredijk. Dit zuidelijk deelgebied wordt in het oosten (bij de Dijkweg) begrensd door het dorpsgebied van Honselersdijk en de bloemenveiling Westland en in het westen en zuiden door een aan de overzijde van een watergang gelegen kassengebied. Het zuidelijk deelgebied strekt zich in het zuiden gedeeltelijk verder uit langs de Dijkweg tot aan de ten zuiden van de N213 gelegen woonkern van Naaldwijk. Het hier gelegen deel van het plangebied bestaat uit het tracé van de Dijkweg met een oud dorpslint en brede watergang.
De Dijkweg (eertijds Naaldwijksche weg) en de Nieuweweg vormden samen een oude reeds rond 1850 bestaande verbinding vanuit Naaldwijk via Honselersdijk naar Loosduinen. De route kruist de iets ten noorden van het noordelijk deelgebied gelegen water van De Gantel, een eertijds brede getijdekreek die uitliep in de monding van de maas.
Tussen beide deelgebieden (zuidelijk en noordelijk) is het metaalbedrijf Wim De Voeght aan de Stationsweg 2 gelegen. Deze locatie is niet meegenomen in dit bestemmingsplan. Dit omdat de activiteiten van dit bedrijf in de loop der jaren zodanig zijn uitgebreid en geïntensiveerd, dat ze niet meer passen binnen de regels van het ter plaatse geldende bestemmingsplan 'Honselersdijk Bedrijfsterreinen'.
Sinds enkele jaren wordt gezocht naar een oplossing voor deze locatie. Uitgangspunt van de oplossing is dat de activiteiten van het metaalhandelsbedrijf aan de Stationsweg 2 te Honselersdijk eindig zijn. Dit uitgangspunt is hoofdzakelijk gestoeld op de invloed van de bedrijfsactiviteiten op de omgeving. In het recente verleden heeft het metaalhandelsbedrijf zich positief uitgesproken over een verplaatsing naar het bedrijventerrein 'Honderdland fase 2' te maasdijk. Het verplaatsen van het bedrijf naar het te ontwikkelen bedrijventerrein 'Honderdland fase 2' zal enige tijd in beslag nemen. Om de tussenliggende periode een planologisch, maar ook milieuhygiënische situatie te bewerkstelligen, is een apart bestemmingsplan opgesteld voor de locatie Stationsweg 2 te Honselersdijk waarin bebouwing door het metaalhandelsbedrijf wordt mogelijk gemaakt en het huidige gebruik voor een bepaalde (beperkte) tijd zal worden gefaciliteerd tot aan de verhuizing.
Noordelijk deelgebied
In het noordelijk deelgebied is de verkaveling gebaseerd op de oorspronkelijke agrarische slagenverkaveling. Hier wordt het bedrijventerrein in de langsrichting ontsloten door de parallel aangelegde Grote Waard, Veilingweg en de Nieuweweg. Deze wegen worden in het westen onderling verbonden door middel van de dwarsweg van de Grote Waard. Deze weg sluit zuidwaarts aan op de Nieuweweg die naar de N213 leidt. Er zijn twee alternatieve routes mogelijk die echter minder snel aansluiten op het hoofdwegennet. In het noorden sluit de Grote Waard aan op de Groenelaan en Klipper. Vanaf de Klipper zijn via het Poeldijksepad en de molenlaan de N464 en N466 bereikbaar. Ook de Veilingweg sluit – in het westen via de Groenelaan en Dijkstraat – aan op het tracé van het Poeldijksepad en de molenlaan. De twee provinciale wegen N464 en N466 komen beide uit op de N211 die in het oosten aansluit op de A4.
De bedrijfsbebouwing bestaat uit grote bedrijfshallen in één hoge bouwlaag, bedrijfsgebouwen in twee bouwlagen met soms een kantoorruimte in een gedeeltelijk extra bouwlaag. De meeste gebouwen zijn plat afgedekt en hebben een bouwhoogte tot 10 m. De onder kap gebouwde bedrijven bezitten een goothoogte tot circa 7 m. Vooral in het gebied ten noorden van de Veilingsweg bestaat de bedrijfsbebouwing uit kleinschalige units en uit evenwijdig aan de weg gelegen langgerekte ondiepe bouwmassa's. In het gebied ten zuiden daarvan en ten westen van de dwarsweg komen meestal iets grotere of diepere bouwmassa's voor. Aan de Nieuweweg bevindt zich tevens de brandweerkazerne. De meeste bedrijven vallen in de categorie 3.1 en 3.2 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten. Categorie 2 (of 1) bedrijven zijn vooral de kleinere bedrijven in de noordoost- en zuidoostrand in de overgangszone naar het woongebied van Honselersdijk. Ter hoogte van de aansluiting van de Grote Waard op de Nieuweweg komt bedrijfsbebouwing met categorie 4.1 voor.
De binnen dit deelgebied aanwezige bedrijven zijn voor een groot deel verbonden met de groente en bloementeelt en bestaan onder meer uit verpakkings-, koelinstallatie-, kasverwarmings-, installatie- en transportbedrijven. Daarnaast komen meerdere garagebedrijven, enige dienstverlenende bedrijven (IT- en administratiekantoor), een tankstation, bouwbedrijf, een op het duiken gespecialiseerd bedrijf en een lift-installatiebedrijf voor.
Aansprekende bedrijven zijn Van der Windt verpakkingen, DAF Trucks en een werklocatie van bouwmaatschappij BAM. Op het terrein is weinig functiemenging. Het betreft de kringloopwinkel en een enkel zelfstandig kantoor in de IT. De duikschool is vergund vanwege de duikflessen op gas met de vrijstelling voor brand- en explosiegevaarlijke stoffen.
Bedrijfswoningen komen in bescheiden mate voor, meest in de noordelijke bouwstrook ten noorden van de Grote Waard, waar zij zijn gebouwd aan de achterzijde van de bedrijven en daarmee tegenover de aan de overzijde van de aan de noordzijde van de Groenelaan gelegen woonbebouwing. Omdat hier niet alle bedrijven beschikken over bedrijfswoningen is er aan de zijde van de Groenelaan sprake van een weinig aansprekend beeld van achterkanten, schuttingen, enkele woningen en tuinen. In de oostrand van het bedrijventerrein komen enkele bedrijfswoningen voor aan het oostelijk deel van de Veilingweg. Ook bevinden zich nog twee bedrijfswoningen in de meest noordelijke punt van dit deelgebied, ter hoogte van de aansluiting van de Grote Waard op de Groenelaan.
In het noordelijk deelgebied komt weinig openbaar groen voor. Het openbaar groen is geconcentreerd in de bermstroken en slootbermen aan de zuid-, west- en noordzijde van het deelgebied. De zich door het deelgebied zigzaggende watergang vanaf de Prinsegracht naar de Kleine Gantel is binnen het bedrijventerrein grotendeels onttrokken aan het zicht vanuit de openbare ruimte. Een bijzonder gegeven betreft de groenstrook met fietspad langs de zijtak van de Gantel. Dit pad leidt vanaf de Nieuweweg langs een aantal westelijk gelegen open agrarische percelen naar de meest noordwestelijk gelegen hoek van het woongebied van Honselersdijk. Het parkeren vindt voor een groot deel plaats aan de straat of zoals bij de Nieuweweg op het eigen erf aan de voorzijde van de bebouwing. met name op die plaatsen waar sprake is van een beperkte aanwezigheid van beplanting geeft dit - soms ook in samenhang met de gedateerde bebouwing of gevelstructuur tot een weinig aansprekend ruimtelijk beeld.
Zuidelijk deelgebied
In het zuidelijk deelgebied is sprake van een meer blokvormige verkaveling. Het bedrijventerrein wordt hier ontsloten door middel van een rechthoekige lusvormige ontsluiting (de Stationsweg) met enkele daarop aansluitende doodlopende wegen. De lusvormige ontsluiting heeft in het noorden een aansluiting op de Nieuweweg en in het oosten op de Dijkweg, die beiden op hun beurt aansluiten op de N213.
De bedrijfsbebouwing bestaat uit grote bedrijfshallen in één hoge plat afgedekte bouwlaag, bedrijfsgebouwen in twee (minder hoge) plat afgedekte bouwlagen met soms een kantoorruimte in een gedeeltelijk extra bouwlaag. Ook komt bebouwing voor in één bouwlaag onder een zadeldaken of sheddaken. De bouwhoogte van de bedrijven bedraagt maximaal 10 m. Vooral ter hoogte van de entrees vanaf de Dijkweg en de Nieuweweg is de bebouwing ouder en kleinschaliger. De bedrijven zijn hier ontstaan vanuit de historische lintbebouwing. De meeste bedrijven vallen in de categorie 3.1 of 3.2 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten. Categorie 2-bedrijven bevinden zich met name in het zuidelijk en noordelijk deel van dit deelgebied; categorie 4.1 in de meest westelijk gelegen hoek van het bedrijventerrein.
De binnen dit deelgebied aanwezige bedrijven zijn voor een deel verbonden met de groente- en bloementeelt maar er komen ook bedrijven voor die geen directe binding met de agrarische sector bezitten. Bedrijven die hier zijn gevestigd betreffen onder andere agrarische toeleverings- en mechanisatiebedrijven, een coatingbedrijf, tankstation, autoservice- en garagebedrijven, een bedrijf voor gewasbescherming, een verhuisbedrijf, een gespecialiseerd kledingbedrijf en een administratiekantoor. Ter hoogte van de aansluiting van de Strijplaan op de Dijkweg staat een gebogen, bij een chemiebedrijf behorend, kantoorgebouw in drie bouwlagen.
Het zuidelijk deelgebied heeft zwaardere milieuhinderlijke bedrijven. Dit betreft de opslag van gewasbeschermingsmiddelen bij Nic Sosef, de verffabriek Bristol en het metaal/sloopbedrijf De Voegt dat buiten dit bestemmingsplan valt en in een eigen postzegelbestemmingsplan zit. Op het terrein is geen functiemenging. Wel wordt de winkel in tuinbouwbenodigdheden van Nic Sosef genoemd. Dit hoort bij het type bedrijf in de tuinbouwtoelevering, vergelijkbaar met Welkoop. Ditzelfde geldt voor het benzinestation.
Er komen slechts een paar bedrijfswoningen voor. Tussen de Strijplaan en de N213 komen echter aan de westzijde van de Dijkweg een groot aantal als enkelzijdige lintbebouwing gebouwde burgerwoningen voor op relatief smalle, 40 tot 45 m lange kavels. Deze meestal in twee bouwlagen onder kap gebouwde burgerwoningen bestaan uit vrijstaande, twee-onder-een-kapwoningen en uit eengezinsrijenwoningen en kennen een grote verscheidenheid in bouw- en kaprichting, bouwstijl en grootte. Het merendeel van de woningen heeft een '20-'30-er jaren uitstraling. Bijna alle woningen zijn gerealiseerd in een nagenoeg strakke rooilijn. Ter hoogte van de aansluiting van de Strijplaan op de Dijkweg staan twee panden op een veel grotere afstand van de straat. Hier bevindt zich het wijkgebouw.
Ook in het zuidelijk deelgebied is sprake van een beperkte hoeveelheid openbaar groen. Het belangrijkste groenelement bestaat uit een brede, uit bomen en struiken bestaande groenzone in de westelijke randzone van het bedrijventerrein. met name ter hoogte van de aansluiting van de overgang van de Dijkweg naar de Nieuweweg is deze groenzone van groot belang omdat deze hier een omvangrijke buitenopslag aan het oog onttrekt. Ter hoogte van de aansluiting van de Strijplaan op de Dijkweg beweegt het water van De Strijp zich langs de westzijde van het bedrijventerrein naar de langs de Nieuweweg gelegen vaart. Ook binnen het zuidelijk deelgebied is het water van weinig betekenis voor de ruimtelijke kwaliteit van het bedrijventerrein.