Plan: | Kern Kwintsheul |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1783.ABP00000018-ONHE |
Toetsingskader
In het kader van een goede ruimtelijke ordening is het van belang dat bij de aanwezigheid van bedrijven in de omgeving van milieugevoelige functies, zoals woningen:
Om in de bestemmingsregeling de belangenafweging tussen bedrijvigheid en gevoelige functies met betrekking tot milieu in voldoende mate mee te nemen, wordt in dit bestemmingsplan gebruikgemaakt van een milieuzonering. Deze milieuzonering vindt plaats aan de hand van een Staat van Bedrijfsactiviteiten (SvB). Dit is een lijst waarin de meest voorkomende bedrijven en bedrijfsactiviteiten zijn gekoppeld aan een mate van milieubelasting. De Staat van Bedrijfsactiviteiten is opgesteld met behulp van de VNG-publicatie Bedrijven en milieuzonering (editie 2009).
In het plangebied zijn naast woningen nog andere functies (zoals bedrijven, kantoren, detailhandel en horeca) aanwezig. In gebieden waar bedrijfsactiviteiten en hindergevoelige functies naast elkaar voorkomen en naast elkaar gewenst zijn, wordt gebruikgemaakt van de SvB 'functiemenging'. In deze lijst wordt niet gewerkt met richtafstanden ten opzichte van gevoelige functies, maar wordt per bedrijfsactiviteit aangegeven in welke mate deze direct naast woningen toelaatbaar is. Voor een nadere toelichting op de aanpak van de milieuzonering met behulp van de SvB wordt verwezen naar Bijlage 1.
Onderzoek milieuzonering
Uitgangspunten milieuzonering functiemenging
Bij de milieuzonering van gebieden met functiemenging wordt geen rekening gehouden met richtafstanden, maar met de bouwkundige situatie ten opzichte van milieugevoelige functies in het plangebied en de directe omgeving. De huidige bedrijfsactiviteiten in het gemengde gebied blijven gehandhaafd.
Uitwerking milieuzonering
De bedrijven die verspreid in het plangebied liggen, zijn aanwezig in gebieden waar in enige mate sprake is van functiemenging. Deze functiemenging is hier ook gewenst. Het betreffen locaties waar enkele bedrijven aanwezig zijn tussen woningen, maatschappelijke voorzieningen detailhandel en sportterreinen. Ter plaatse worden bedrijven uit ten hoogste categorie B1 van de SvB 'functiemenging' toelaatbaar geacht.
Inventarisatie toegelaten bedrijven
De in het plangebied aanwezige bedrijven zijn geïnventariseerd en ingeschaald in de categorieën van de SvB 'functiemenging'. Alle aanwezige bedrijven vallen binnen de algemene toelaatbaarheid.
Detailhandel
Door het vergroten van de bestemming detailhandel, waardoor een bestemming maatschappelijk verdwijnt, wordt het mogelijk gemaakt om een nieuwe, grotere, supermarkt te realiseren, die te beschouwen is als een milieubelastende functie. Er worden geen nieuwe milieugevoelige bestemmingen mogelijk gemaakt zoals woningen.
Op 30 januari 2013 heeft Aqua- Terra Nova onderzoek verricht naar de mogelijke invloed van deze nieuwe supermarkt op de omliggende, bestaande, gevoelige bestemmingen. Het rapport met kenmerk 212022/Aqua-Terra Nova 304a MZ/NW is opgenomen in Bijlage 5. Gevoelige bestemmingen zijn woningen, bejaardencentra, woningen met een zorgkarakter, psychiatrische centra etc. In het rapport zijn, in een straal van ca. 100 meter om het projectgebied de gevoelige bestemmingen (zoals woningen) in kaart gebracht.
In het bestemmingsplan is het gebied aangeduid als winkelgebied met verwijzing naar de functiemenging lijst van de VNG. Op basis van de VNG met de bijbehorende functiemenging lijst wordt een supermarkt aangeduid als categorie B1. Dit betekent dat er in ieder geval een bouwkundig scheiding aanwezig moet zijn tussen de nieuwe supermarkt en bestaande woningen. De afstand wordt in een gemengd gebied gereduceerd tot nul. Er is geen gebiedsgericht milieubeleid van toepassing met afwijkende geluidsnormen per gebiedstype.
Afwijken van de gebruiksregels
De toelaatbaarheid zoals deze hierboven is beschreven betekent niet dat de uitoefening van activiteiten uit een hogere categorie in alle gevallen onaanvaardbaar is. De SvB 'functiemenging' geeft namelijk een vrij grove indeling van de hinderlijkheid van bedrijven. De situatie bij een specifiek bedrijf kan daarvan afwijken. Met name komt het voor dat een bedrijf als gevolg van de geringe omvang van hinderlijke (deel)activiteiten of door een milieuvriendelijke werkwijze minder hinder veroorzaakt dan in de SvB is verondersteld. In dat geval kan bij omgevingsvergunning worden afgeweken van de algemene toelaatbaarheid. Op die manier kan een dergelijk bedrijf worden toegestaan. Dit kan alleen voor bedrijfsactiviteiten uit de milieucategorie die 1 stap hoger ligt dan de algemene toelaatbaarheid. Ingeval van het afwijken dient wel te worden aangetoond dat deze bedrijfsactiviteiten naar aard en invloed op de omgeving vergelijkbaar zijn met de bedrijfsactiviteiten genoemd in de lagere algemeen toegelaten milieucategorieën.
Conclusie
Het voorliggend bestemmingsplan betreft een consoliderend plan, met uitzondering van de nieuw op te richten supermarkt. Andere nieuwe hinderveroorzakende en gevoelige functies worden niet mogelijk gemaakt. Uit onderzoek kan geconcludeerd worden dat de nieuw op te richten supermarkt aanvaardbaar is en dat er niet valt te verwachten dat de bestaande gevoelige bestemmingen (woningen) onaanvaardbaar worden gehinderd. Door het toepassen van een milieuzonering, die in de bestemmingsplanregeling is opgenomen, wordt zorg gedragen voor een aanvaardbaar woon- en leefklimaat ter plaatse van woningen en worden de bedrijven niet in hun functioneren belemmerd.