direct naar inhoud van 3.11 Verkeer
Plan: Kern Kwintsheul
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1783.ABP00000018-ONHE

3.11 Verkeer

Verkeersstructuur

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

De Kerkstraat en de Heulweg vormen de belangrijkste ontsluitingsroute voor Kwintsheul en maken deel uit van de provinciale weg N466. Deze weg sluit in noordoostelijke richting aan op de N211. De N211 geeft zowel verbinding met de A4 als met Den Haag. De N466 sluit in zuidwestelijke richting aan op de N213. De N213 zorgt voor een goede verbinding met de diverse bedrijventerreinen bij Poeldijk, Honselersdijk, Naaldwijk en Maassluis en met de Groenteveiling Westland, de Bloemenveiling Holland en het ALC Coldehove. De N213 geeft tevens verbinding met de A20.

Vanaf de Kerkstraat en Heulweg zijn de Mariëndijk, Voorkotterstraat en Pastoor Vinkesteynstraat het meest van belang voor het ten noordwestelijk van de N466 gelegen woongebied. Vanaf de N466 wordt het zuidoostelijk gelegen woongebied ontsloten door middel van de Leeuwerik, Hoenderparklaan en de Raaphorst - Berestein. Deze wegen worden onderling verbonden door de Kievit - Wilgenlei en door de Grutto. Vanaf de N466 ontsluit de Lange Wateringkade de noordoostelijke dorpsrand van Kwintsheul.

In het kader van Duurzaam Veilig zijn de wegen gecategoriseerd. De Heulweg vanaf de Bovendijk is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. De overige wegen binnen het plangebied zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h.

Ontsluiting langzaam verkeer

Het langzaam verkeer maakt op de 30 km/h-wegen gebruik van dezelfde wegen als het gemotoriseerd verkeer. Dit is conform de inrichting volgens Duurzaam Veilig van erftoegangswegen. Een uitzondering hierop vormt de Kerkstraat, langs deze weg zijn vrijliggende/aanliggende fietspaden aanwezig. Gezien het feit dat de Kerkstraat een hoge intensiteit kent en er een openbaarvervoersroute door de Kerkstraat loopt, komt dit de verkeersveiligheid alleen maar ten goede. Dit fietspad loopt door langs de Heulweg, dit is conform de inrichting volgens Duurzaam Veilig van gebiedsontsluitingswegen.

Ontsluiting per openbaar vervoer

Langs de Kerkstraat ter hoogte van De Raaphorst zijn bushaltes gelegen. Hier halteren de openbaarvervoersdiensten in de richtingen Leidschenveen en Maassluis via Rijswijk en Naaldwijk. De buslijn zorgt voor een goede verbinding met de regio.

Verkeersafwikkeling

Verkeerstechnisch wordt Kwintsheul gekenmerkt door de Kerkstraat die de kern als het ware in tweeën deelt. Deze weg is tevens gecategoriseerd als erftoegangsweg binnen de kom (30 km). De weg heeft, gezien zijn doorgaande functie, echter de intensiteiten die bij een gebiedsontsluitingsweg horen. Er is een vrachtwagenverbod ingesteld (uitgezonderd bestemmingsverkeer) dat onvoldoende wordt nageleefd. De verwachting is dat de nieuwe weg door de Wateringveldse polder tot een duidelijke afname van het vrachtverkeer zal leiden. De totale intensiteiten op de Kerkstraat zullen echter ook na realisatie van de nieuwe weg door de Wateringveldse polder hoger zijn dan normaal bij een erftoegangsweg. Volgens de huidige planning zou de nieuwe weg door de Wateringveldse polder medio 2013 gereed moeten zijn.

Parkeren

Bij nieuwbouw dient door middel van de parkeernormen het benodigde aantal parkeerplaatsen te worden bepaald. Deze normering verschilt per gebied (centrum, schil/overloop en rest bebouwde kom) en is afhankelijk van de functie en prijsklasse van de woningen. De gemeente Westland heeft in de parkeernormering eigen parkeernormen opgenomen, deze zijn te vinden in het Westlands Verkeer en Vervoers Plan (WVVP).

Verkeersanalyse Centrum

Op 7 mei 2013 is door Goudappel Coffeng een verkeersanalyse opgesteld voor het centrum van Kwintsheul (zie Bijlage 10), waarbij rekening is gehouden met de toekomstige nieuwbouw van de supermarkt.

Conclusie

De bereikbaarheid voor het verkeer is goed te noemen. Door de ligging nabij provinciale wegen is kern Kwintsheul goed bereikbaar vanaf de rijkswegen A4 en A20 en vanuit het Westland. De verkeersveiligheid is voldoende gewaarborgd door de inrichting conform Duurzaam Veilig. Eveneens is de verkeersafwikkeling voldoende gewaarborgd. Bij nieuwe ontwikkelingen dienen voldoende parkeerplaatsen aangelegd te worden om in de eigen parkeerbehoefte te voorzien.

De uitbreiding van de supermarkt genereert in de toekomstige situatie extra verkeer. Het extra verkeer van de supermarkt leidt in de toekomstige situatie niet tot problemen met de verkeersafwikkeling. Uit recentelijk gehouden mechanische en visuele kruispunttellingen blijkt dat in de huidige situatie ook geen problemen met de verkeersafwikkeling in het studiegebied spelen. In deze studie is met worst-case cijfers gerekend. De berekende verkeerseffecten kunnen hierdoor in de toekomst uitsluitend gunstiger uitvallen dan dat is berekend.