direct naar inhoud van 3.2 Bedrijven en milieuzonering
Plan: Bedrijventerrein De Hoge Woerd
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1783.ABP00000014-vast

3.2 Bedrijven en milieuzonering

Normstelling en beleid

Voor de milieuzonering van bedrijven in ruimtelijke plannen geldt in het algemeen geen wettelijk kader1. Wel is het in het kader van een goede ruimtelijke ordening van belang dat bij de aanwezigheid van bedrijven in de omgeving van milieugevoelige functies zoals woningen:

  • ter plaatse van de woningen een goed woon- en leefmilieu wordt gegarandeerd;
  • rekening wordt gehouden met de bedrijfsvoering en milieuruimte van de betreffende bedrijven.

Met het oog hierop is in het bestemmingsplan gezorgd voor voldoende afstand tussen milieubelastende en milieugevoelige functies. Met behulp van een milieuzonering is in het plangebied aangegeven welke bedrijfsactiviteiten op een locatie kunnen worden uitgeoefend. De milieuzonering is gekoppeld aan een Staat van Bedrijfsactiviteiten. Dit is een lijst waarin de meest voorkomende bedrijven en bedrijfsactiviteiten zijn gerangschikt naar mate van milieubelasting. De milieuzonering en de gebruikte Staat van Bedrijfsactiviteiten zijn gebaseerd op de VNG-publicatie Bedrijven en milieuzonering (2009).

Rijks- en provinciaal beleid

Het kabinet heeft met provincies en gemeenten een convenant gesloten over een nieuwe aanpak van bedrijventerreinen. Doel is het stimuleren van een gezond economisch vestigingsklimaat waarbij open landschappen worden gespaard, verrommeling wordt tegengegaan en duurzaamheid wordt gestimuleerd. Uitgangspunt is dat eerst op bestaande terreinen naar ruimte voor bedrijvigheid wordt gezocht, voordat tot de aanleg van nieuwe terreinen wordt overgegaan. In de provinciale verordening Ruimte wordt het bedrijventerrein Hoge Woerd aangewezen als bestaand bedrijventerrein. Op grond van de provinciale verordening dient bij bestaande bedrijventerreinen de hoogst mogelijke milieucategorie passend bij de omgeving mogelijk gemaakt te worden. Het rijks- en provinciaal beleid gaat dus uit van een betere benutting van bestaande terreinen, eerder dan de aanleg van nieuwe terreinen.

Gemeentelijk beleid

De gemeente Westland heeft in de Bedrijventerreinenvisie 2008 een strategie voor milieuhinderlijke bedrijvigheid opgesteld. Hierin is het uitgangspunt neergelegd dat de gemeente Westland het niet wenselijk acht om milieuhinderlijke bedrijvigheid (categorie 5 en 6) meer ruimte te geven. Dergelijke bedrijvigheid krijgt binnen de gemeentegrenzen geen uitbreidingsmogelijkheden. Daarnaast heeft de gemeente specifiek beleid opgesteld voor de integrale benadering van de milieuzonering voor de bestemmingsplannen 'Bedrijventerreinen Teylingen' en 'Bedrijventerrein De Hoge Woerd'. Een uitgebreide beschrijving van deze benadering is te vinden in Bijlage 5. Hieronder wordt deze benadering kort toegelicht.

Gevoelige bestemmingen en gebiedstypen; uitgangspunten milieuzonering

Het bedrijventerrein De Hoge Woerd is een lokaal bedrijventerrein waar geen functiemenging gewenst is. Ook geldt voor dit bedrijventerrein geen geluidszone op grond van de Wet geluidhinder. Daarom is in dit bestemmingsplan gebruikgemaakt van de Standaard Staat van Bedrijfsactiviteiten (hierna: Standaard SvB). Voor een nadere toelichting op de aanpak van de milieuzonering met behulp van de Standaard SvB wordt verwezen naar Bijlage 1 van deze toelichting.

Bij de milieuzonering dient rekening te worden gehouden met diverse bedrijfswoningen binnen en buiten het plangebied, de woningen op het bedrijventerrein en de woningen in de directe omgeving van het plangebied.

Bedrijfswoningen

De bedrijfswoningen op het bedrijventerrein worden gehandhaafd. Voor dit type woningen worden minder hoge eisen aan het woon- en leefklimaat gesteld door de aanwezigheid van het (vaak eigen) bedrijf en de hinder die dit veroorzaakt. Voor nieuwe bedrijventerreinen wordt als uitgangspunt gehanteerd dat naast bedrijfswoningen, bedrijven uit maximaal categorie 2 toelaatbaar zijn. Omdat het in dit geval gaat om een bestaande situatie, wordt daar flexibeler mee omgegaan. Direct aangrenzend aan bedrijfswoningen, zijn bedrijven uit maximaal categorie 3.1 van de Standaard SvB toegestaan. Bedrijven uit categorie 3.2 zijn op een afstand van 30 m toegestaan. Dit betekent dat bij de milieuzonering voor bedrijfswoningen met 2 afstandsstappen wordt afgeweken van de richtafstanden uit de Standaard SvB. Het afwijken van de richtafstanden ten opzichte van bedrijfswoningen wordt hier aanvaardbaar geacht, omdat de aanwezigheid van bedrijfswoningen binnen het plangebied in de regel een historisch gegroeide situatie betreft. Bovendien is wegbestemmen van de momenteel aanwezige bedrijfswoningen financieel niet haalbaar noch gewenst.

Ook buiten het plangebied liggen bedrijfswoningen. Het gaat hier om de woningen op het bedrijventerrein ten noordwesten van het plangebied. Met deze bedrijfswoningen wordt in de milieuzonering hetzelfde omgegaan als met de bedrijfswoningen op het bedrijventerrein Hoge Woerd.

Gemengd gebied

Zowel binnen als buiten het plangebied liggen percelen die te beschouwen zijn als het omgevingstype gemengd gebied. Allereerst gaat het om de verschillende – geclusterde – burgerwoningen in het plangebied langs de Grote Woerdlaan. Deze woningen liggen direct naast bedrijven en aan een belangrijke verkeersontsluitende weg.

Ook de woningen ten zuidwesten van de Grote Woerdlaan zijn te beschouwen als een gemengd gebied. In dit gebied zijn namelijk twee grote scholen aanwezig, waardoor hier sprake is van functiemenging. Ook dit gebied grenst direct aan de Grote Woerdlaan. Als gevolg van het verkeer dat over deze weg rijdt, is ter plaatse van de woningen in dit gebied de geluidsbelasting aan de gevel (Lden) 61-62 dB (inclusief aftrek op grond van artikel 110g Wet geluidhinder). De reële geluidsbelasting ligt rond de 66-67 dB(A). Volgens de bovengenoemde VNG-publicatie is een referentiewaarde van 50 dB(A) (langtijdgemiddelde beoordelingsniveau) en hoger vergelijkbaar met een gemengd gebied. Een reële geluidsbelasting van 45 dB(A) correspondeert met een rustige woonwijk. Ter plaatse van de woningen ten zuidwesten van de Grote Woerdlaan is de geluidsbelasting dus die van een gemengd gebied.

Ook de beoogde woningen op het Woerdblok eiland worden als gemengd gebied beschouwd. In de plint van de beoogde woontorens worden namelijk ook maatschappelijke en zorgvoorzieningen gerealiseerd. Hierdoor is ook op het Woerdblokeiland sprake van functiemenging.

Tot slot worden de nog te ontwikkelen woonwerkeenheden in het middengebied ten oosten van de Molenwatergang (buiten het plangebied) in deze milieuzonering als gemengd gebied beschouwd. Ook bij deze eenheden is sprake van functiemenging. Hier worden woningen namelijk in één gebouw met kantoren en lichte bedrijven mogelijk gemaakt.

Bij bovengenoemde woningen is dus reeds sprake van een verhoogde milieubelasting, waardoor ten opzichte van deze woningen met 1 afstandsstap kan worden afgeweken van de richtafstanden uit de Standaard SvB. Dit betekent dat direct naast deze woningen bedrijven uit categorie 2 van de Standaard SvB toelaatbaar zijn, bedrijven uit categorie 3.1 zijn op 30 m van deze woningen toelaatbaar en bedrijven uit categorie 3.2 op 50 m.

Rustige woonwijk

De woningen ten zuidoosten van de Verspycklaan worden als rustige woonwijk beschouwd. In deze woonwijken is namelijk geen sprake van functiemenging. Ten opzichte van deze woningen worden de richtafstanden uit de Standaard SvB dan ook onverkort gehanteerd teneinde een goed woon- en leefklimaat te garanderen.

Daar waar de verschillende normen met elkaar overlappen, wordt ten gunste van de strengste norm besloten. Als de afstand tot een bedrijfswoning bijvoorbeeld categorie 3.2 toestaat, maar de afstand tot een rustige woonwijk slechts categorie 2 toestaat, krijgt het betreffende bedrijfsperceel dus een algemene toelaatbaarheid van categorie 2. De gemeente Westland kiest voor bedrijvigheid door ten opzichte van bedrijfswoningen nog een extra stap af te wijken van de normen die gelden voor een gemengd gebied. Er kan echter niet zover worden gegaan dat het gunstige woon- en leefklimaat van rustige woonwijken wordt aangetast.

Uitwerking milieuzonering

Op grond van de eerdergenoemde uitgangspunten is de milieuzonering op de verbeelding opgenomen. Hierbij is uitgegaan van de richtafstanden zoals genoemd in Bijlage 1 en de afwijkingen hiervan zoals hierboven beschreven. De milieuzonering is weergegeven in figuur 3.1.

afbeelding "i_NL.IMRO.1783.ABP00000014-vast_0014.jpg"

Afhankelijk van de locatie op het bedrijventerrein zijn bedrijven uit maximaal categorie 2 tot en met 4.1 algemeen toelaatbaar. Bij de milieuzonering zijn de direct afleesbare afstandslijnen zoveel mogelijk in overeenstemming gebracht met de bestaande terreingrenzen van de aanwezige bedrijven en kavels. Slechts op enkele locaties is gekozen voor een opsplitsing van bestaande bedrijven in verschillende categorieën. Indien een bedrijf op basis van de aard van de activiteiten valt binnen twee of meerdere categorieën, is aangesloten bij de hoogste milieucategorie van het betreffende bedrijf. Bedrijven die ten tijde van het opstellen van dit plan aanwezig zijn, maar niet passen binnen de algemene toelaatbaarheid, krijgen een maatbestemming. Op basis hiervan kunnen bedrijven de activiteiten voortzetten die vallen onder deze maatbestemming. Omschakeling van het bedrijf naar een andere activiteit kan alleen plaatsvinden wanneer deze activiteit past binnen de algemeen toelaatbare categorieën van bedrijfsactiviteiten. Bij bedrijfsbeëindiging of verplaatsing kan zich dan alleen nog een gelijksoortig bedrijf vestigen, of een bedrijf dat past binnen de algemene toelaatbaarheid.

Inrichtingen die in belangrijke mate geluidshinder kunnen veroorzaken – zoals bedoeld in de Wet geluidhinder – worden van vestiging in het plangebied uitgesloten. Ook planMER-plichtige bedrijven en Bevi-bedrijven zijn in het plangebied niet toegestaan.

Gemengde doelen

Binnen de bestemming 'Gemengd' zijn detailhandel in volumineuze goederen en bedrijven toegestaan. Omdat hier meer mensen verblijven dan op een bedrijventerrein, maar mensen hier niet permanent verblijven en dergelijke detailhandel ook voor milieuhinder kan zorgen, zijn ter plaatse van de bestemming 'Gemengd' bedrijven uit maximaal categorie 3.2 algemeen toelaatbaar.

Afwijken van de gebruiksregels

De toelaatbaarheid zoals deze hierboven is beschreven, betekent niet dat de uitoefening van activiteiten uit een hogere categorie in alle gevallen onaanvaardbaar is. De Standaard SvB geeft namelijk een vrij grove indeling van de hinderlijkheid van bedrijven. De situatie bij een specifiek bedrijf kan daarvan afwijken. Met name komt het voor dat een bedrijf als gevolg van de geringe omvang van hinderlijke (deel)activiteiten of door een milieuvriendelijke werkwijze, minder hinder veroorzaakt dan in de Standaard SvB is verondersteld. In dat geval kan bij omgevingsvergunning worden afgeweken van de algemene toelaatbaarheid. Op die manier kan een dergelijk bedrijf voor de desbetreffende activiteit toe worden gelaten. Dit geldt alleen voor bedrijven uit maximaal één categorie hoger dan de in het bestemmingsplan toegestane categorie.

Bedrijfswoningen

In dit bestemmingsplan worden geen nieuwe bedrijfswoningen toegelaten, alleen de momenteel aanwezige bedrijfswoningen worden positief bestemd. De moderne bedrijfsvoering en beveiliging vereisen in het algemeen niet meer dat er continu (toezichthoudend) personeel aanwezig is. Bovendien leidt de aanwezigheid van bedrijfswoningen tot onnodige beperkingen omtrent de toelaatbaarheid van bedrijven op het bedrijventerrein: de bouw van een bedrijfswoning betekent dat er in de naaste omgeving alleen lichte bedrijven kunnen worden toegestaan.

Conclusie

In dit bestemmingsplan wordt door de gehanteerde milieuzonering, die in de bestemmingsplanregeling is opgenomen, zorg gedragen voor een goed woon- en leefklimaat ter plaatse van de woningen en worden de bestaande bedrijven niet in hun functioneren belemmerd.