direct naar inhoud van 2.2 Ruimtelijk functionele structuur
Plan: Bedrijventerrein De Hoge Woerd
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1783.ABP00000014-vast

2.2 Ruimtelijk functionele structuur

Ruimtelijke opbouw

Het plangebied ligt in het noorden van de kern Naaldwijk. De westelijke grens wordt gevormd door de Grote Woerdlaan, de weg die naar Monster leidt. De Verspycklaan/Dijkweg aan de zuidzijde koppelt het plangebied aan de bloemenveiling en de kernen van Naaldwijk en Honselersdijk. Ten oosten van het plangebied is de Molenwatering en (op enige afstand) de Burgemeester Elsenweg gelegen. Dit is de doorgaande provinciale weg N213 tussen Den Haag en Rotterdam. Aan de noordzijde van het plangebied is recent de Noordelijke Randweg van Naaldwijk aangelegd die de Grote Woerdlaan met de Burgemeester Elsenweg verbindt.

Deze weg wordt geacht de functie van de route Dijkweg-Grote Woerdlaan voor het doorgaande verkeer door de kern over te nemen. Door zijn gunstige ontsluiting heeft het bedrijventerrein een directe relatie met een gebied dat zich uitstrekt tot de kustlijn en Den Haag.

De kernen Naaldwijk en Honselersdijk worden ruimtelijk gescheiden door een zone waar zich bedrijvigheid heeft geconcentreerd. Het belangrijkste bestanddeel van deze zone is het grote complex van de bloemenveiling. Verder liggen er onder andere het bedrijventerrein De Honsel en het onderhavige plangebied. Aan de oostgrens van het plangebied ligt het in ontwikkeling zijnde bedrijventerrein De Woerd, waar naast bedrijvigheid ook woningen voorzien zijn.

Deelgebieden

De bedrijven binnen het plangebied variëren binnen een bandbreedte van lichte industrie, opslag, productie, transport en showrooms. Daarnaast zijn verschillende soorten grootschalige detailhandel in het gebied gevestigd, die voornamelijk aan het wonen gerelateerd zijn. Hierbij moet worden gedacht aan winkels voor meubels, doe-het-zelf-artikelen, vloerbedekking en sanitair.

Binnen het plangebied is een tweetal verschillende delen te onderscheiden (zie figuur 2.3). Deze delen verschillen qua functie, structuur en beeldkwaliteit sterk van elkaar.

afbeelding "i_NL.IMRO.1783.ABP00000014-vast_0013.jpg"

Omgeving

De zuidelijke rand van het plangebied wordt gevormd door de Verspycklaan/Dijkweg. De Dijkweg is een historische invalsweg waarlangs lintbebouwing ligt. De weg splitst in twee wegen. De hoofdweg buigt af naar het noorden en heet vanaf daar Verspycklaan. De historische Dijkweg loopt rechtdoor naar het dorpscentrum. De Verspycklaan is een moderne verkeersader die de Dijkweg aansluit op de rondweg om het dorpscentrum. Aan de Verspycklaan ligt het bestaande bedrijventerrein De Hoge Woerd direct in het zicht.

Aan de westrand is een tweedeling te herkennen. Het zuiden van deze westrand bestaat uit lintbebouwing en vormde vroeger de rand van de bebouwde kom. Op twee plaatsen dringen bedrijven tussen deze lintbebouwing door en verraden de ligging van het bedrijventerrein. In het noorden van de westrand ligt het bedrijventerrein weer direct aan de weg. Het bestaande bedrijventerrein is dus als dorpsuitbreiding tegen de oude grenzen van de dorp, de lintbebouwing langs de Dijkweg en de Grote Woerdlaan, aangeschoven. In het westen aan de overzijde van de Grote Woerdlaan ligt een bestaande woonwijk en een woonwijk in ontwikkeling. Deze laatste wijk, Woerdblok genaamd, vormt het noordelijke deel van de kern van Naaldwijk.

Aan de vaart in het noorden waarlangs de Noordelijke Randweg loopt ligt het Themacentrum Wonen met als belangrijkste onderdeel een bouwblok in een U-vorm. De opening van deze 'U' ligt naar de rand toe en presenteert zich aan de Randweg.

Aan de overzijde van de Molenwatering, buiten het plangebied, is het bedrijventerrein De Woerd in ontwikkeling.

Het al langer bestaande bedrijventerrein De Hoge Woerd ligt tussen de Grote Woerdlaan en de Molenwatering. Aan de overzijde van de Molenwatering, in het gebied tussen de Noordelijke Randweg, de Burgemeester Elsenweg en de Molenwatering is de Woonboulevard gelegen die vanaf 1993 is ontwikkeld.

De Hoge Woerd

Het bestaande bedrijventerrein De Hoge Woerd in de oksel van de Verspycklaan en de Grote Woerdlaan is het best te typeren als een traditioneel bedrijventerrein. De bebouwing bestaat voor een groot deel uit loodsachtige gebouwen en is dus vrij gesloten van aard. In de plint van de bebouwing is veelal een minimale inspanning gedaan om het bedrijf naar buiten toe te presenteren. Er is weinig aandacht besteed aan uitstraling en imago. De opzet van dit deel is vrij eenduidig. Vanuit een hoofdontsluitingsweg (Industriestraat) van noord naar zuid is alles georganiseerd. Enkele dwarsverbindingen westwaarts verdelen het gebied in een regelmatig patroon van rechthoeken. Bij de rotonde Grote Woerdlaan-Verspycklaan is op de plek waar vroeger een transportbedrijf was gevestigd een appartementencomplex met in totaal 47 appartementen in 6 bouwlagen gerealiseerd.

Woonboulevard De Woerd

Dit deel wordt gevormd door de eerste uitbreiding van het bestaande bedrijventerrein aan de overzijde van de Molenwatering. Het Themacentrum Wonen is het hoofdbestanddeel van deze uitbreiding. Doordat er in dit deel van het plangebied meer publiekstrekkende functies zijn gevestigd, is er hier ook meer aandacht besteed aan het uiterlijk van de panden. Er is in dit deel dan ook bewuster omgegaan met de vormgeving van de gebouwen. Aspecten als presentatie en uitstraling van de verschillende bedrijven zijn beter uitgewerkt. De beeldkwaliteit van dit deel is een stuk beter.

Het centrale deel van de eerste uitbreiding bestaat uit een parkeerplein met daaromheen in een U-vorm gebouwen. Dit blok van gebouwen is het belangrijkste onderdeel van het themacentrum en bepaalt tevens de hoofdstructuur van dit gebied. Om dit bouwblok heen ligt verspreid losse bebouwing. In het uiterste noorden van het plangebied ligt een autoshowroom, met daarboven een fitnessruimte. In de overgangszone naar de tweede fase van de uitbreiding (De Woerd) is er sprake van een rommelige situatie. Dit gebied wordt gekenmerkt door twee doodlopende straten, onduidelijke ruimtelijke begrenzingen en verschillende nevenfuncties met woningen en bedrijfsvoering.

Verkeer en parkeren

Ontsluiting autoverkeer

De Industriestraat is de belangrijkste ontsluitingsweg van het bedrijventerrein en sluit in het noordwesten aan op de Grote Woerdlaan en in het zuiden op de Dijkweg. Deze wegen maken onderdeel uit van de hoofdwegenstructuur van Naaldwijk en zijn in het kader van Duurzaam Veilig aangemerkt als gebiedsontsluitingswegen 50 km/h. De overige wegen op het bedrijventerrein vallen binnen een 30 km/h-gebied.

Tussen de Grote Woerdlaan en de Industriestraat bevinden zich drie dwarsverbindingen: de Nijverheidsweg, de Energiestraat en de Ambachtstraat. Bij de brug over de Molenwatering verandert een tak van de Industriestraat in de Gezelstraat. Het Themacentrum Wonen en de Gamma worden vanaf de Gezelstraat, de Gildestraat en de Hoveniersstraat via deze brug (olifantsrug) en de Industriestraat op de Grote Woerdlaan en de Dijkweg ontsloten. Dit gedeelte van het bedrijventerrein is eveneens op de Noordelijke Randweg ontsloten. Bij de realisatie van dit gedeelte van het bedrijventerrein zijn twee aansluitingen op het gedeelte van de Noordelijke Randweg tussen de Burgemeester Elsenweg en de Molenwatering tot stand gebracht: de Gildestraat en de Hoveniersstraat.

Ontsluiting openbaar vervoer

De bereikbaarheid van het bestaande bedrijventerrein met het openbaar vervoer is verzekerd door middel van bushaltes aan de Grote Woerdlaan en de Dijkweg.

Ontsluiting langzaam verkeer

Het fietsverkeer wordt op het bedrijventerrein gemengd afgewikkeld met het gemotoriseerd verkeer. Vanaf de wegen op het bedrijventerrein wordt het fietsverkeer ontsloten op de bestaande fietsvoorzieningen (fietspaden en fietsstroken) langs de Dijkweg, Grote Woerdlaan en de Noordelijke Randweg.

Parkeren

Het parkeren voor de bedrijven vindt overwegend plaats op eigen terrein, waarbij de parkeergelegenheid bereikbaar is vanaf de ontsluitingsstraten van het bedrijventerrein. Ten behoeve van de Woonboulevard en een bouwmarkt is een parkeerterrein aanwezig met voldoende parkeerplaatsen.

Ingeval nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden, dient rekening gehouden te worden met, naast het gestelde binnen de planregels van dit bestemmingsplan, de parkeernormen zoals neergelegd in het Westlands Verkeers- en Vervoersplan of wel het op het moment van de ingediende aanvraag geldende gemeentelijk beleid ten aanzien van parkeren.