Plan: | Kern Honselersdijk |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1783.ABP00000009-onhe |
Ontsluiting voor het autoverkeer
Het plangebied wordt door de Molenlaan, de Endeldijk-Mariëndijk en het Poeldijkse Pad ontsloten. De Molenlaan heeft een belangrijke verzamelfunctie binnen het plangebied en sluit buiten de bebouwde kom aan op de Middel Broekweg. De Middel Broekweg ontsluit Honselersdijk vanaf de Burgemeester Elsenweg (N213) en vanaf de Veilingroute (N222). De Endeldijk-Mariëndijk is een landelijke ontsluitingsweg ten behoeve van de aanliggende percelen die ook gebruikt wordt door doorgaand verkeer (zie figuur 3.3). Het Poeldijkse Pad vormt de verbindingsweg tussen Honselersdijk en Poeldijk. De overige wegen in het plangebied hebben met name een verblijfsfunctie.
De belangrijkste doorgaande verkeersrelaties binnen het plangebied zijn:
Om de kern van Honselersdijk te ontlasten van doorgaand verkeer is in het verleden een aantal maatregelen genomen. Hierbij is de Dijkstraat minder aantrekkelijk gemaakt voor doorgaand verkeer. Ten noorden van het plangebied is eveneens een nieuwe verbindingsweg tussen de Nieuweweg en Poeldijksepad (De Klipper) gerealiseerd, om de Dijkstraat te ontlasten van doorgaand verkeer tussen de Dijkweg en het Poeldijkse Pad.
De reconstructie van het Moddermanplein, waarbij de aansluiting tussen de Endeldijk en de Dijkstraat is vervangen door een rotonde is eveneens een van de maatregelen die gericht is op het ontlasten van de Dijkstraat.
Ontsluiting per openbaar vervoer
Het plangebied wordt goed ontsloten per openbaar vervoer. Binnen het gebied zijn bushaltes gelegen langs de Molenlaan ter hoogte van de Patrijslaan, langs het Moddermanplein en langs het Poeldijksepad ter hoogte van de Schoener. Bij deze haltes halteren de openbaarvervoerdiensten in de richtingen Den Haag en Ter Heijde via Monster, Naaldwijk en Poeldijk. Deze dienst heeft een frequentie van een of twee keer per uur per richting.
Eveneens zijn bushaltes gelegen langs de Nieuweweg en de Dijkweg ter hoogte van de Nederhof en de Strijplaan. Bij deze haltes halteren de openbaarvervoerdiensten in de richtingen Schiedam CS en Den Haag via Maasland, Naaldwijk, Honselersdijk en Poeldijk. Deze dienst heeft van/naar Schiedam een frequentie van twee keer per uur per richting en van/naar Naaldwijk een frequentie van vier keer per uur per richting.
In Den Haag en Schiedam kan worden overgestapt op het NS-railnetwerk.
Ontsluiting voor het langzaam verkeer
De fietsers in het plangebied worden in de meeste gevallen samen met het gemotoriseerd verkeer afgewikkeld. Voor de voetgangers zijn trottoirs aanwezig. Langs de Klipper en het Poeldijkse Pad zijn fiets(suggestie)stroken gelegen. Langs de Molenlaan ligt een eenzijdig en in twee richtingen te berijden fietspad dat aansluit op de fietsvoorzieningen langs het Poeldijkse Pad. De Nieuweweg en N466 zijn beide voorzien van een vrijliggend fietspad. De ontsluiting voor het fietsverkeer is goed te noemen.
Parkeren
Het parkeren in het plangebied vindt op eigen terrein plaats in haaks- en langsparkeervakken. In de woonbuurten vindt het parkeren ook op de rijbaan plaats. De parkeercapaciteit is in het gehele plangebied voldoende.
Verkeersveiligheid
De straten binnen het plangebied dienen, met uitzondering van de Molenlaan en het Poeldijkse Pad, bij voorkeur ingericht te worden als 30 km/h-gebied zodat het verblijfskarakter van wegen in het plangebied versterkt wordt.
Bij de uitgevoerde reconstructie van de aansluiting Endeldijk-Dijkstraat is aandacht besteed aan de oversteekbaarheid van de Molenlaan voor fietsers en voetgangers door middel van oversteekvoorzieningen. In het kader van het concept 'Duurzaam Veilig' zijn de aansluitingen Dijkstraat, Endeldijk en Moddermanplein ondergeschikt vormgegeven door middel van uitritconstructies op de route Molenlaan-Poeldijkse Pad.
Verkeersintensiteiten
De verkeersintensiteiten zijn afkomstig uit het verkeersmodel van de gemeente Westland. De gegevens zijn verkregen voor de jaren 2006, 2016 en 2021. In tabel 3.6 zijn de intensiteiten voor de verschillende wegen opgenomen.
Tabel 3.6 Verkeersintensiteiten (gemiddelde werkdag etmaalgemiddelden)
intensiteit (mvt/etmaal) | |||
weg(vak) | 2006 | 2016 | 2021 |
Dijkstraat (Molenlaan en Groenelaan) | 2.492 | 3.331 | 3.270 |
Poeldijkse Pad (Endeldijk en De Klipper) | 4.828 | 5.934 | 6.007 |
Molenlaan (Endeldijk en Fazantlaan) | 6.921 | 8.959 | 9.013 |
Endeldijk (Molenlaan-Poeldijkse Pad) | 2.030 | 2.984 | 2.961 |
Dijkweg (Nieuweweg en bloemenveiling) | 7.053 | 8.125 | 8.098 |
Nieuweweg | 5.226 | 5.909 | 5.929 |
Endeldijk (Poeldijkse Pad-Mariëndijk) | 1.767 | 2.731 | 2.693 |
Molenlaan (Middel Broekweg-J. van Oldenbarneveldtstraat) | 7.825 | 10.546 | 10.781 |
Wegverkeerslawaai
Omdat binnen het plangebied geen nieuwe (geluidsgevoelige) bestemmingen mogelijk worden gemaakt kan akoestisch onderzoek naar wegverkeerslawaai achterwege blijven.
Conclusie
Binnen het plangebied vinden geen nieuwe ontwikkelingen plaats. Het aspect verkeer vormt dan ook geen belemmering voor de uitvoering van dit bestemmingsplan.