Krachtens artikel 77 van de Wet geluidhinder is het college van burgemeester en wethouders verplicht om bij de voorbereiding van een besluit tot wijziging of ontheffing van een bestemmingsplan, dat voorziet in de realisering van woningen of andere geluidgevoelige bebouwing in een zone vanaf de weg, een onderzoek in te stellen naar de geluidsbelasting welke die woningen (of andere geluidgevoelige bebouwing) zou ondervinden van het verkeer op die weg. Uitgangspunt in deze is dat de geluidsbelasting de voorkeursgrenswaarde van 48 dB (Lden) niet te boven gaat.
Op grond van het bepaalde in artikel 74 van de Wet geluidhinder bevindt zich langs een weg een geluidszone, die aan weerszijden een breedte heeft van:
- in stedelijk gebied:
- voor een weg, bestaande uit drie of meer rijstroken: 350 meter;
- voor een weg, bestaande uit een of twee rijstroken: 200 meter;
- in buitenstedelijk gebied:
- voor een weg, bestaande uit vijf of meer rijstroken: 600 meter;
- voor een weg, bestaande uit drie of vier rijstroken: 400 meter;
- voor een weg, bestaande uit een of twee rijstroken: 250 meter.
Deze zonering geldt niet:
- voor wegen die zijn gelegen binnen een als woonerf aangeduid gebied;
- voor wegen waarvoor een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur geldt.
- wegen waarvan op grond van een door de gemeenteraad vastgestelde geluidsniveaukaart vaststaat dat de geluidsbelasting op 10 meter uit de as van de meest nabij gelegen rijstrook 50 dB(A) of minder bedraagt (art. 74, lid 3 Wgh).
Onderzoek geluidbelasting
Op 1 oktober 2009 heeft Buijvoets bouw- en geluidsadvisering een berekening geluidbelasting en geluidwerende voorzieningen uitgevoerd. Conclusie van het onderzoek is dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB door wegverkeerslawaai slechts wordt overschreden voor de westgevel van de 1e te bouwen woning direct aan de Ootmarsumsestraat.
Maatregelen om de geluidbelasting te reduceren worden onderzocht in de volgorde
bronmaatregelen en overdrachtsmaatregelen.
Het geluid door een voertuig wordt veroorzaakt door motor- en bandengeluid. In de loop der jaren zijn voertuigen, met name vrachtwagens veel stiller geworden, daar is in de rekenmethode al rekening mee gehouden. De verwachting is dat voertuigen in de toekomst nog stiller worden. Door toepassing van de zogenaamde tijdelijke aftrek wordt daar rekening mee gehouden. De initiatiefnemer van het bouwplan ten behoeve waarvan dit akoestisch onderzoek wordt uitgevoerd heeft geen invloed op het reduceren van het motor- en bandengeluid aan het voertuig.
Wel is het mogelijk een reductie te krijgen op het bandengeluid door aanpassing van het wegdektype. In deze situatie is geluidarm asfalt toegepast op de Ootmarsumsestraat.
Het vergroten van de afstand van de gevel tot aan de wegas tot 33 m is een oplossing. De gevels van de andere zuidelijk gelegen gevels langs de Ootmarsumsestraat liggen op ca 25 m uit de wegas.
Overdrachtsmaatregelen (geluidschermen, wallen) langs de weg(en) zijn niet reëel. Enerzijds vanwege de geringe afstand tussen de weg en de woning, anderzijds omdat de hooggelegen bouwlagen niet af te schermen zijn. Bovendien is een scherm uit stedenbouwkundig oogpunt niet gewenst en zijn de kosten onevenredig hoog.
Maatregelen aan de gevels
Wanneer de westgevel van de 1e woning wordt uitgevoerd als een zogenaamde “dove gevel” (geen verblijfsruimten aan deze gevel of geen bewegende delen) is toetsing aan de grenswaarde niet nodig en is geen sprake van een overschrijding. Een “dove gevel” kan worden voorgeschreven, het geeft echter een beperking in de ontwerpvrijheid en gebruiksindeling van de woning.
Wanneer een hogere grenswaarde wordt verleend zijn maatregelen aan de westgevel nodig. De vereiste geluidwering GA;k bedraagt 21 – 22 dB. Standaard heeft een gevel al een geluidisolatie van 20 dB. De kosten voor maatregelen tot een geluidisolatie van 21-22 dB zijn verwaarloosbaar klein.
Wanneer het eerste blok op dezelfde afstand uit de wegas (25 m) als de zuidelijk gelegen moet worden gebouwd en er geen dove gevel wordt voorgeschreven is een hogere grenswaarde nodig van 50 dB. Het college van B & W van de gemeente Dinkelland is bevoegd gezag bij het vaststellen van een hogere grenswaarde.
Omdat in het beeldkwaliteitsplan bij hoekwoningen gesproken wordt over het hebben van twee voorgevels, zal een hogere grenswaarde vastgesteld moeten worden. Hiervoor dient de procedure op grond van de Wet geluidhinder te worden doorlopen.