direct naar inhoud van 3.7 Geluid
Plan: Mölnbekke, Ootmarsum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1774.OOTBPOUDEHENGEL-0401

3.7 Geluid

3.7.1 Algemeen

De Wet geluidhinder (Wgh) heeft tot doel de mensen te beschermen tegen geluidsoverlast. Op basis van deze wet dient bij het opstellen van een bestemmingsplan aandacht te worden besteed aan het aspect "geluid".

In de Wet geluidhinder is een zonering van industrieterreinen, wegen en spoorwegen geregeld. Enerzijds betekent dit dat (geluid-)eisen worden gesteld aan de milieubelastende functies, anderzijds betekent dit dat beperkingen worden opgelegd aan milieugevoelige functies. Het voorliggende bestemmingsplan heeft betrekking op geluidgevoelige objecten. Derhalve is akoestisch onderzoek noodzakelijk.

Omdat het voorliggende plangebied niet in de nabijheid van industrieterreinen of spoorwegen is gelegen, hoeft er in dat kader geen onderzoek te worden verricht.

3.7.2 Wegverkeerslawaai

In hoofdstuk VI van de Wet geluidhinder is de verplichting opgenomen tot het verrichten van een akoestisch onderzoek naar de geluidbelasting op de gevels van woningen (en daarmee gelijk te stellen objecten) binnen de in artikel 74 genoemde onderzoekszone van een weg. Voor een weg bestaande uit één of twee rijstroken in een stedelijk gebied bedraagt de breedte van de geluidszone aan weerszijden van de weg 200 meter.

De verplichting tot het verrichten van een onderzoek geldt niet indien:

  • het een woonerf betreft;
  • een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt.

De verplichting tot het uitvoeren van een akoestisch onderzoek in relatie tot het opstellen van een bestemmingsplan geldt evenmin, indien in dat bestemmingsplan geen mogelijkheden worden geboden voor het realiseren van nieuwe woningen en andere geluidsgevoelige objecten. In het voorliggende plangebied is dit echter wel het geval, er worden immers nieuwe woningen gerealiseerd.

Buijvoets Bouw- en geluidsadvisering heeft in mei 2009 onderzoek gedaan naar de geluidbelasting door wegverkeerslawaai op de Oldenzaalsestraat op de gevels van de geplande woningen (zie bijlage Akoestisch onderzoek).

Uit het onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB bij de twee woningen die direct langs de Oldenzaalsestraat zijn gelegen, met maximaal 4 dB wordt overschreden ten gevolge van verkeerslawaai op de Oldenzaalsestraat.

Bronmaatregelen en overdrachtsmaatregelen kunnen de geluidbelasting mogelijk reduceren. Echter in het onderzoek is al rekening gehouden met het stiller worden van voertuigen en stiller asfalt, dus dergelijke bronmaatregelen kunnen niet meer toegepast worden. Overdrachtsmaatregelen (geluidschermen, wallen) langs de Oldenzaalsestraat zijn niet reëel. Enerzijds vanwege de geringe afstand tussen de weg en de woningen, anderzijds omdat de hooggelegen bouwlagen niet af te schermen zijn. Bovendien is een scherm uit stedenbouwkundig oogpunt niet gewenst en zijn de kosten onevenredig hoog.

Inmiddels is de procedure hogere grenswaarden doorlopen en is een hogere grenswaarde verleend. In verband met de hogere grenswaarden zijn echter wel maatregelen aan de gevels noodzakelijk. Voor de geluidbelaste voor- en zijgevels (24 dB) moet rekening worden gehouden met geluiddempende toevoerroosters. Tot een geluidwering van circa 27 dB kan met normale dubbele HR++ beglazing in de belaste gevels worden volstaan.

De maatregelen die voor de woningen getroffen dienen te worden om aan de voorkeursgrenswaarde te voldoen, ontmoeten overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, landschappelijke of financiële aard. De ontheffingsgrond is "door de gekozen situering een open plaats tussen aanwezige bebouwing opvullen". In alle gevallen waarin ontheffing wordt verleend, worden eisen gesteld aan het binnenniveau en de indeling van de woning. De binnenwaarde, waaraan bij het realiseren van de nieuwe woningen zal moeten worden voldaan, bedraagt 33 dB. Hieraan kan worden voldaan door middel van het plaatsen van toevoerroosters in de gevel en een mechanische afzuiging in de toilet, badkamers en keuken. Daarnaast heeft metselwerk door de hoge massa een zeer goede geluidisolatie. Tot slot dient normale dubbele HR++ beglazing te worden toegepast, alsmede enkelvoudige kierdichting op de bewegende delen.

Voor meer uitgebreide informatie wordt verwezen naar het hoofdrapport.