direct naar inhoud van 2.2 Ruimtelijke beschrijving
Plan: Bedrijventerrein Rijssen
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1742.BPRB2009000-0501

2.2 Ruimtelijke beschrijving

Het plangebied bestaat feitelijk uit 7 deelgebieden, te weten:

  • Noord-deel West
  • Noord-deel Oost
  • Noordermors 1
  • Noordermors 2
  • Noordermors 3
  • Noordermors 4
  • Plaagslagen

afbeelding "i_NL.IMRO.1742.BPRB2009000-0501_0005.jpg"

In deze paragraaf wordt de ruimtelijke situatie van de verschillende deelgebieden afzonderlijk besproken. Daarnaast wordt ingegaan op algemene aspecten op het gebied van verkeer, groen en water.

afbeelding "i_NL.IMRO.1742.BPRB2009000-0501_0006.jpg"

2.2.1 Noord-deel West en Noord-deel Oost

Dit deelgebied dateert uit 1962 en is daarna gefaseerd uitgegeven. In 1979 is het gebied ten behoeve van een bestemmingsplan herziening opgedeeld in twee delen. Het terrein vertoont verschillende verouderingsverschijnselen. Een inventarisatie van de opinie van de bedrijven op het terrein geeft aan dat er verschillende punten op het terrein verbeterd kunnen worden, zoals het groen en de bestrating. Op het terrein is meerdere malen sprake geweest van wateroverlast en de ontsluiting van het gebied is niet ideaal.

Het bruto oppervlak van de twee deelgebieden is samen circa 100 hectare. In het gebied zijn ongeveer 200 bedrijven gevestigd. Het bedrijventerrein is een gemengd terrein met verschillende soorten bedrijvigheid. De bedrijvigheid bestaat onder andere uit industrie, kleinschalige dienstverlening, logistiek en vervoer en detailhandel. Op en rond het terrein staan tevens (bedrijfs-)woningen. Het terrein kent geen segmentering naar functie of hindercategorie van bedrijven en de bedrijven maken voor zover bekend nog weinig gebruik van elkaars faciliteiten.
De beeldkwaliteit van het terrein wisselt sterk; sommige delen zijn rommelig terwijl enkele andere delen er verzorgd uitzien. Ondanks de verouderingsverschijnselen is er op het terrein weinig leegstand of braakliggend terrein.

Het plangebied is ten oosten uitgebreid met de rotonde Reggesingel en de tunnel bij de Wierdensestraat. Dit omdat de planontwikkeling niet past binnen het ter plaatse geldende bestemmingsplan.

afbeelding "i_NL.IMRO.1742.BPRB2009000-0501_0007.jpg"

2.2.2 Noordermors 1, 2, 3 en 4

Het terrein Noordermors 1 (netto oppervlakte 15,74 hectare) is gelegen ten noorden van de Maatgraven en wordt aan de westzijde begrensd door de Nijverdalseweg en aan de oostzijde door de Morsweg. In totaal zijn er ongeveer 75 bedrijven gevestigd waar in totaal ongeveer 600 mensen werken. De uitgifte van het terrein heeft eind jaren 70 van de vorige eeuw plaatsgevonden. Op dit terrein liggen de grotere kavels aan de buitenzijde en de kleinere kavels meer aan de binnnenzijde. De bebouwing is eveneens gemengd van schaal, grootschalig aan de rand en kleinschaliger in het middengebied. Rooilijnen verspringen en het terrein is redelijk dicht bebouwd, behalve bij de kruising met de Morsweg. De bebouwing is georiënteerd op de weg.
Midden in het gebied loopt een watergang omgeven met groen, er is echter geen sprake van continuïteit van groene ruimte met gebruikswaarde.
Op voorterreinen is veel buitenopslag te zien. Het parkeren gebeurt overal op verschillende manieren en veroorzaakt soms overlast.
De interne ontsluiting bestaat uit de oost-west lopende Jutestraat die de Morsweg en de Nijverdalseweg verbindt en de Spinnerstraat als interne lus. De openbare ruimte bestaat uit een asfaltweg met klinkerstroken, met gedeeltelijk oude bomen die dit gebied een eigen karakter geven.

Noordermors 2 is een redelijk modern bedrijventerrein. De realisatie en uitgifte hebben plaatsgevonden aan het eind van de jaren 80. Een significant aandeel van het terrein wordt ingenomen door bedrijven uit de bouw- en transportsector. De Nijverdalseweg en de Morsweg vormen de grens aan de west-, noord- en oostzijde van het terrein. Het terrein is, als enige terrein binnen de gemeente, gezoneerd op grond van de Wet Geluidhinder. Deze zonering komt echter te vervallen.
De bebouwing bestaat uit tamelijk grootschalige hallen. Hoogtes variëren en er zijn enkele grote onbebouwde gedeelten van kavels langs de Spoelerstraat. Er is niet gebouwd in een rooilijn. Oriëntatie van bebouwing is met name aan de noordzijde van de Ambachtsstraat niet altijd duidelijk. De watergang langs de Energiestraat is een smalle verbinding tussen de waterpartijen aan de uiteinden en heeft geen duidelijke relatie hiermee. Voorterreinen zijn vaak in gebruik voor opslag en parkeren. Doordat er niet in een rooilijn gebouwd is, is er relatief veel ruimte, maar erfgrenzen zijn nauwelijks gemarkeerd.
De openbare ruimte bestaat uit een asfaltweg met klinkerstroken zonder bomen. De uitstraling is steenachtig.

Noordermors 3 is een modern bedrijventerrein. De realisatie en uitgifte hebben plaatsgevonden in het begin van de jaren 90. Het zuidelijke deel van het terrein bestaat uit grote kavels met grootschalige hallen met ertussen grote onbebouwde kavelgedeelten. Het noordelijke deel bestaat uit kleinere kavels waarop ook vrijstaande en inpandige bedrijfswoningen zijn gerealiseerd. Op de kleinere kavels is een breed scala aan bedrijven gevestigd. De bedrijven op de grotere kavels zijn vooral gerelateerd aan de bouwsector. De maximale milieucategorie op het terrein is 4.
Centraal in het gebied ligt een bergingsvijver met grastaluds en enkele bomen.
De voorterreinen zijn verhard, behalve bij de woningen. Er is sprake van buitenopslag. Erfgrenzen zijn, behalve bij de woningen meestal niet gemarkeerd. De uitstraling van de gevels is eenvoudig maar nog niet verouderd.

Noordermors 4 is een modern bedrijventerrein. De realisatie en uitgifte hebben plaatsgevonden in de tweede helft van de jaren 90. Een aantal autobedrijven hebben een zichtlocatie en zijn met hun showrooms georiënteerd op de Morsweg. Deze weg begrenst het bedrijventerrein aan de zuidzijde. Aan de noordzijde vormt de gemeentegrens met Wierden de grens van het bedrijventerrein. Op het noordelijke deel van het terrein zijn kleine kavels gelegen, daar is ook de bouw van bedrijfswoningen toegestaan. De schaal van de bebouwing is middelgroot, de rand van het terrein aan de noordzijde is kleinschaliger. Over het algemeen is in de rooiiljn gebouwd. De showrooms langs de Morsweg hebben een goede uitstraling.
De openbare ruimte bestaat uit een asfaltweg met klinkerstroken, zonder bomen. De uitstraling is steenachtig, maar nog niet verouderd.

afbeelding "i_NL.IMRO.1742.BPRB2009000-0501_0008.jpg"

2.2.3 Plaagslagen

Plaagslagen is het nieuwste bedrijventerrein in het plangebied en is vanaf eind jaren '90 ontwikkeld. Het terrein heeft een oppervlak van circa 35 hectare netto bedrijventerrein. Het terrein is aan de zijde van de Morsweg aangetakt op het regionale en lokale hoofdwegennet. De Nijverdalseweg verzorgt tevens rechtstreekse verbindingen met de overige stadsdelen. De weg Plaagslagen vormt de voornaamste verkeersdrager binnen het gebied. De overige ontsluitingsstraten zijn hieraan ondergeschikt.

De bedrijfswoningen aan de Ligtenbergerdijk met achtergelegen bedrijfshallen vormen een bijzonder element in het gebied. Vanuit de Veeneslagen gezien vormt dit rijtje vrijstaande woningen een mooie overgang tussen woonbebouwing en bedrijventerrein.

Aan de noordzijde schermt een houtwal het bedrijventerrein af van het buitengebied. Op diverse plaatsen zijn waterpartijen geprojecteerd. De weg Plaagslagen is voorzien van grasbermen met waterloop en laanbeplanting.

2.2.4 Verkeer, groen en water

Aan de zuidzijde van het plangebied ligt de spoorlijn Deventer - Almelo. Het bedrijventerrein wordt als het ware gescheiden van de stad door deze fysieke barrière. De spoorwegovergangen vormen dan ook een belangrijke schakel in de verbinding tussen het noorden en zuiden van de stad. Tegelijkertijd vormen deze overwegen (potentiële) knelpunten.
De Morsweg loopt midden door het plangebied. Deze weg is één van de belangrijkste invalswegen van de stad. Een andere belangrijke invalsweg is de Reggesingel. Deze loopt aan de zuidzijde, parallel aan de spoorweg.
Zoals hiervoor reeds is aangegeven zijn het gedeelte van de Reggesingel ten oosten van de spoorlijn en de rotonde Reggesingel - Wierdensestraat met de aansluitende weggedeelten in dit plan meegenomen. De reden daarvoor is dat de beoogde inrichting van dit gebied in geringe mate afwijkt van de intekening in het oorspronkelijk, daar geldende bestemmingsplan.
Op de bedrijventerreinen aan de noordzijde van Rijssen is weinig groen aanwezig. Het groen is voornamelijk gesitueerd langs de hoofdontsluitingen en langs enkele waterpartijen. De hoofdontsluitingswegen de Morsweg en de Reggesingel worden aan een zijde begeleid door een dubbele bomenrij. De Nijverdalseweg wordt aan beide zijden begeleid door grasbermen met jonge bomen.
Aan de noordzijde van het bedrijventerrein ligt een bosje, het Noorderbosch. Dit bos wordt aan de zuidzijde begrensd door een waterpartij, waar voornamelijk achterkanten van bedrijven naar toe gericht zijn. Daar waar het water beleefbaar is draagt het bij aan de uitstraling van het bedrijventerrein.
Een ander element in het gebied is de waterloop de Maatgraven. Deze loopt van west naar oost over het bedrijventerrein en komt uiteindelijk uit in de rivier De Regge, of ook wel Midden-Regge. Naar de Maatgraven zijn eveneens voornamelijk achterkanten van bedrijven gesitueerd en er loopt geen weg langs. De enige plek waar de Maatraven ervaren kan worden is bij een kruising met een weg. In het gebied ten westen van de Morsweg zijn enkele waterpartijen aanwezig die in het verlengde van elkaar liggen in noord-zuidrichting. Deze relatie is buiten nauwelijks te ervaren.