Stedenbouwkundige onderbouwing nieuwe ontwikkeling
Voorliggend bestemmingsplan maakt de verdere verkaveling mogelijk van Herenland fase 3. Dit is het noordoostelijk deel van het plan Herenland. De hoofdstructuur van het plan Herenland is inmiddels grotendeels aangelegd. De belangrijkste ontsluitingweg is de Gerrit Achterbergstraat, direct aan de oostzijde van het plangebied. Dit is de hoofdontsluiting van Herenland richting Hamsestraat. De Gerrit Achterbergstraat sluit aan op de Viergeverstraat. Dit is de centrale ontsluitingweg van Herenland. De belangrijke functie van deze weg wordt nog eens benadrukt door de waterpartij die aan de zuidzijde de weg begeleidt.
Het gebied tussen de Gerrit Achterbergstraat en de Viergeverstraat is ontsloten via een rustige woonstraat met een gebogen verloop; de Nannenbergsestraat. Halverwege loopt een doorgang met fietspad en groenzone. Het fietspad verbindt het groengebied aan de Nannenbergsestraat met de Viergeverstraat en de Verschuurestraat aan de overzijde van de watergang.
De woningen van het plangebied zijn deels gericht op de Viergeverstraat en voor het overige zijn deze gelegen rond de Nannenbergstraat.
Het stedenbouwkundig plan voor de hele wijk Herenland ging vergezeld van een beeldkwaliteitsplan. In dit beeldkwaliteitsplan zijn voor de verschillende deelgebieden de beoogde uitstraling vastgelegd. De beeldkwaliteitseisen voor de centrale ontsluitingsweg, de Viergeverstraat, zijn benoemd in het deelgebied Het Lint. De beeldkwaliteitseisen voor de woongebied rond de Nannenbergsestraat zijn benoemd in het deelgebied De Boomgaarden.
Een aantal woningen aan de Nannenbergsestraat is al gebouwd. De, binnen dit bestemmingsplan, nieuw te realiseren woningen sluiten qua architectuur en materiaalgebruik aan bij deze al gerealiseerde woningen. Dit past binnen de beeldkwaliteitsrichtlijnen van het deelgebied De Boomgaarden. In dit plandeel worden dwarskappen afgewisseld met langskappen. Hierdoor ontstaat het gewenste afwisselende beeld dat past binnen de dorpse sfeer.
De oostzijde van de Viergeverstraat is, als Herenland fase 2, een aantal jaren geleden gebouwd. Het betreft vrijstaande woningen met een kap, waarbij de nok loodrecht op de straat ligt. In het beeldkwaliteitsplan werd beoogd dat de woningen qua massa een grote variatie zouden kennen, met name door verschillende soorten aanbouwen te realiseren. Doordat alle woningen in één bouwstroom projectmatig zijn gerealiseerd, is de boogde variatie niet of nauwelijks gerealiseerd.
Daarom is voor voorliggende ontwikkeling het uitgangspunt van een grote variatie in bouwmassa’s losgelaten en is gekozen voor een meer eenduidig beeld, zoals dat ook het geval is aan de oostzijde van de Viergeverstraat. Daarnaast bestond de wens om meer goedkope woningen te realiseren in de vorm van twee-onder-een-kapwoningen en rijwoningen. Dit type woning heeft een nok evenwijdig aan de straat.
Om toch tegemoet te komen aan het uitgangspunt dat de bebouwing van het Lint zich onderscheid van de bebouwing van de Boomgaarden zal worden gekozen voor een onderscheid qua kleurgebruik en materialisering. Voor de woningen van het Lint is het bijvoorbeeld denkbaar om andere pannen toe te passen en bakstenen in een andere kleurstelling. Hierbij zou aangesloten kunnen worden bij de kleurstelling van de woningen aan de oostzijde van de Viergeverstraat. De woningen aan de Nannenbergsestraat zijn gebouwd in lichtbruine en orde bakstenen en voorzien van antracietkleurige dakpannen.
Voor het hele plangebied geldt dat de kavels variëren in breedte. Alle kavels zijn minimaal 30 meter diep en hebben een voortuin van minimaal 4 meter. Alle woningen zijn georiënteerd op de straat. De toegepaste bouwhoogte is twee lagen met een kap. Een aantal woningen is voorzien van een uitbouw in de gevel (zogenaamde Vlaamse gevel), met verbijzondering van het dakvlak tot gevolg. Hierdoor ontstaat een verbijzondering van het gevelaanzicht dat zorgt voor een meer afwisselend straatbeeld.
parkeeroplossing nieuwe situatie
In totaal worden er 24 woningen gerealiseerd. Het noodzakelijk parkeren voor de maximaal 24 woningen wordt deels opgelost op eigen terrein en deels in openbaar gebied. Op basis van de geldende parkeernorm van 1,8 pp. per woning betekent dit dat er maximaal 44 parkeerplaatsen noodzakelijk zijn. In het voorgestelde plan is ruimte voor 47 parkeerplaatsen. Daarmee wordt ruim voldaan aan de gestelde norm. Zie paragraaf 4.5 voor een specifieke uitwerking van de parkeernorm.