direct naar inhoud van 3.1 Geluid
Plan: Driel, Zwanenbloem en Berenklauw
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1734.0145DRIEzwanenbere-ONHE

3.1 Geluid

In de Wet geluidhinder (Wgh) is vastgesteld dat, indien in het plangebied geluidgevoelige functies (zoals woningen) zijn voorzien binnen de invloedssfeer van (rail- en weg)verkeerslawaai, akoestisch onderzoek uitgevoerd dient te worden. Dit geldt voor alle straten en wegen, met uitzondering van:

  • wegen die in een als 'woonerf' aangeduid gebied liggen;
  • wegen waarvoor een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt.

In het kader van het bestemmingsplan 'De Breekenhof' is een akoestisch onderzoek uitgevoerd1. Hieronder wordt enkel de conclusie van het onderzoek weergegeven. De gehele rapportage is als separate bijlage toegevoegd.

Conclusie

Algemeen

Er is sprake van een aanvaardbaar geluidsniveau op de gevels. Op basis van het uitgevoerde onderzoek wordt geconcludeerd dat het aspect wegverkeerslawaai de uitvoering van het bestemmingsplan niet in de weg staat.

De hoogste geluidbelasting op de woningen ten gevolge van wegverkeer op de Verlengde Rijnstraat bedraagt 44 dB in rekenpunt 9 en 10, 45 dB in rekenpunt 12, en 46 dB in rekenpunt 13 na aftrek van 5 dB ex art 110-g Wgh. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB uit de Wet Geluidhinder wordt daarmee niet overschreden.

Nota Hogere Waarden

De ambitiewaarde voor woongebieden (Buitencentrum) van 43 dB wordt in deze rekenpunten overschreden. De grenswaarde uit de Nota Hogere Waarden wordt niet overschreden. De woningen in de rekenpunten 9, 10,12 en 13 vallen in de geluidsklasse “redelijk rustig” (43 – 48 dB).

De geluidbelasting door de overige wegen ligt in alle rekenpunten eveneens beneden de voorkeursgrenswaarde van 48 dB en de ambitiewaarde van 43 dB.

Hieronder zijn maatregelen beschreven om de geluidbelasting op de voorgevels in rekenpunt 9, 10, 12 en 13 zo mogelijk tot onder de ambitiewaarde te doen afnemen.

Maatregelen aan de bron: stil asfalt

De Verlengde Rijnstraat is voorzien van een geluidsreducende deklaag met een geluidreductie van 4 dB. Deze maatregel is daarmee reeds getroffen en kan geen extra bijdrage leveren aan een eventuele afname van de geluidbelasting op de gevel

Maatregelen aan de bron: verlagen van de maximumsnelheid

De verkeersnelheid op de Verlengde Rijnstraat bedraagt 60 km/uur Het verder verlagen van de maximumsnelheid op een weg buiten de bebouwde kom ligt niet voor de hand en is niet verder uitgewerkt.

Afscherming middels geluidscherm

Gezien het ontwerp en de ligging binnen het plan Breekenhof is het plaatsen van een geluidscherm uit stedenbouwkundig en landschappelijk oogpunt niet haalbaar.

Ambitiewaarde gemeentelijk geluidbeleid en hogere waarden

Maatregelen aan de weg in de vorm van een geluidreducterend wegdek zijn reeds getroffen. Afscherming van de woningen stuit op stedenbouwkundige en landschappelijke bezwaren.

De geluidbelasting op de zijgevels en achtergevels van de woningen ligt beneden de ambitiewaarde van 43 dB, en zijn daarmee geluidluw. Tevens bezitten de woningen een geluidluwe buitenruimte aan de achterzijde. Voor de woningen in rekenpunt 9, 10, 12 en 13 kan daarmee gemotiveerd worden afgeweken van de ambitiewaarde van 43 dB. Voor de woningen hoeft geen hogere waarde te worden aangevraagd. De geluidbelasting ligt in alle rekenpunten beneden de voorkeursgrenswaarde van 48 dB.