direct naar inhoud van 4.9 Verkeer en parkeren
Plan: Heteren-Centrum
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1734.0043HTRNhtrncentru-ONHE

4.9 Verkeer en parkeren

4.9.1 Verkeer

De Flessestraat vormt de belangrijkste verkeersader door het dorp. Inmiddels is er sprake van een nieuwe omleidingroute, waardoor het doorgaand verkeer drastisch is verminderd. In het Gemeentelijk Mobiliteitsplan Overbetuwe 2003-2013, vastgesteld door de raad d.d. 30 november 2004, is de gehele bebouwde kom van de kern Heteren benoemd als een erftoegangsweg. Dit betekent dat het wegprofiel afgestemd dient te worden op een maximum snelheid van 30 km/uur. In de planvorming vormt de reconstructie van de Flessestraat, naar een profiel dat is afgestemd op de beperkte stroomfunctie, een onderdeel. Gezien het erfkarakter van de Flessestraat worden voor het fietsverkeer voorzieningen getroffen in de vorm van fietsstroken. Bij de herprofilering van de Flessestraat wordt aan weerszijden een voetpad aangelegd.

Het deel van de Flessestraat ter hoogte van het toekomstige centrumgebied, tussen de Ligusterstraat en de Dorpsstraat / Onze Lieve Vrouwestraat zal integraal onderdeel gaan uitmaken van het centrumgebied. De verblijfskwaliteit van het gebied staat hierbij centraal in de inrichting. De auto is hierbij te gast.

4.9.2 Parkeren

Ten behoeve van een juiste parkeerbalans op de diverse locaties gaat de gemeente Overbetuwe uit van de kengetallen zoals gehanteerd door het CROW2. Onderstaande tabel laat het aantal te realiseren plekken per locatie zien.

Locatie   Benodigde parkeerplaatsen volgens Parkeernorm   Te realiseren parkeerplaatsen volgens het Inrichtingsplan  
1. Het Plein   Winkels: 48
Woningen: 50  
Winkels: 32 + dubbelgebruik (Beemdhof en 8 parkeerplaatsen Narcissenstraat).
Woningen: 53  
2. De Beemdhof   Woningen en winkels: 85   Woningen en Winkels: 83  
3. De Haafakkers   Woningen: 16   Woningen: 8 + 10 parkeerplekken op eigen terrein.  
4. Liefkenshoek   Woningen: 16   Woningen: 16 op eigen terrein  
5. Schoutenkamp   Woningen: 6   Woningen: 3 + 3 op eigen terrein  
7 Kamperfoeliestraat   Woning: 2   Woning 1 + 1 op eigen terrein  

Op bovenstaande tabel zijn de volgende opmerkingen van toepassing:

Parkeren op eigen erf
Voor het parkeren op eigen erf wordt een garage met lange oprit (10,5 m) aangehouden rekenwaarde 1,3 parkeerplaats).

Uitwisseling Plein en Beemdhof
Aangenomen wordt dat tussen het Plein en de Beemdhof uitwisseling plaatsvindt van het parkeren; winkelend publiek doet in een parkeerbeweging de supermarkt en de kleinere winkels op het Plein aan.
Plein
Bij de Plein-locatie is een scheiding van parkeren aangehouden; alle parkeerplaatsen ten behoeve van het winkelende publiek zijn rechtstreeks ontsloten via de Flessestraat (of begin Onze Lieve Vrouwestraat). De ontsluiting van parkeerplaatsen ten behoeve van de woningen vindt niet rechtstreeks vanaf de Flessestraat plaats. De haakse parkeerplaatsen aan de oostzijde van de Narcissenstraat komen in aanmerking voor dubbelgebruik.

Conclusie
Door de ontwikkelingen in het centrum van Heteren zullen verkeersbewegingen veranderen. De wegenstructuur in het centrum kan de verkeersafwikkeling aan in de nieuwe situatie. Ten behoeve van de realisatie van het centrumplan Heteren worden voldoende parkeerplaatsen aangelegd.

afbeelding "i_NL.IMRO.1734.0043HTRNhtrncentru-ONHE_0016.jpg"  
Figuur 4.2 Openbare parkeervoorzieningen