direct naar inhoud van 5.2 Ruimtelijke hoofd- en woonstructuur
Plan: Nagtegael
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1731.Nagtegael-VST1

5.2 Ruimtelijke hoofd- en woonstructuur

Bij de opzet van de wijk Nagtegael is gekozen voor een heldere, eenvoudige opzet, waarin de karakteristieken van de afzonderlijke plekken en de relaties zijn terug te vinden.

Het verkeerspatroon bepaalt met name de ruimtelijke opzet, zie ook onder het kopje "Verkeersstructuur". Dit patroon volgt in grote lijnen het onderliggend verkavelingspatroon dat eigen was voor een beekdal: rechte lijnen ondersteund door lijnvormige beplantingen, zoals houtwallen.

Voor Nagtegael is aansluiting gezocht bij het Drentse dorpskarakter, zoals laagbouw, ruime opzet van het plangebied en inpassen van de bestaande houtwallen en aanleg van brinken, lanen en hoven.

De groenzones, het kanaal en de hoofdverkeersassen vormen schakels tussen de verschillende wijkdelen.

In de wijk Nagtegael zijn diverse typen woningen gesitueerd, waarbij het karakter van de woningen in grote mate wordt bepaald door de locatie in de wijk. Langs de hoofdverkeersassen staan statige woningen die de functie van de hoofdas ondersteunen. Het dorpskarakter komt tot uiting in het straatgericht wonen en de aanwezigheid van openbaar groen, houtwallen en bospercelen op korte afstand van alle woningen. Bovendien zijn de kavels ruim van opzet. Om enige accenten in de wijk tot stand te brengen vallen prominente plaatsen op, zoals kruispunten van wegen, doordat hier speciale aandacht aan de architectuur van de bebouwing is gegeven .

De hoven hebben een bijzonder dorpskarakter. In enkele situaties zijn besloten pleintjes ontstaan door lange wanden van bebouwing. De bouwhoogte is hier beperkt in aansluiting op de karakteristiek van de bebouwing van Beilen-Dorp.

In andere situaties zijn kleine groene hoven gevormd door vrijstaande, veelal riante woningen met ruime kavels. De woonbebouwing langs de oostzijde van het plangebied is in belangrijke mate naar binnen gericht; de woningen hebben daarbij ruime achtertuinen.

In de zone tussen Smalbroek en de wijk Nagtegael en de zuidrand van Nagtegael zijn verspreid vrijstaande woningen tot stand gekomen, die refereren aan buitens. Rondom deze buitens liggen grote onbebouwde terreinen. De woningen in de zone tussen Smalbroek en de wijk Nagtegael horen voor wat betreft de oriëntatie en de ontsluiting bij de wijk Nagtegael en niet bij Smalbroek. De aanwezige open ruimtes tussen de bestaande bebouwing aan Smalbroek worden gehandhaafd. Ook voor de werkfunctie zal in de wijk specifieke ruimte worden gecreëerd.

Op korte afstand van alle woningen liggen groenvoorzieningen, waar enige verpozing van kinderen, volwassenen en ouderen mogelijk is. Naast de uitgebreide voorzieningen en mogelijkheden tot verpozen in het wijkpark en de centrale groene zone, zijn ook in de verspreid liggende buurtparken spel- en rustvoorzieningen aangebracht.

Situering bijzondere doeleinden

Met het oog op mogelijke toekomstige ontwikkelingen is ruimte gereserveerd voor bijzondere doeleinden in de vorm van een school en/of buurtvoorzieningen Dit betreft circa 3.500 m2.. Hiervoor wordt ruimte geboden bij de entree tot het westelijk woongebied van Nagtegael. Daarmee kan worden ingespeeld op eventuele veranderingen in de huisvestingsbehoefte voor scholen.

Verkeersstructuur

Voor de wijk Nagtegael is de verkeersstructuur gecategoriseerd. Hierbij zijn functie, gebruik en vormgeving op elkaar afgestemd. Overeenkomstig de gedachte "Duurzaam Veilig" zijn wegen ingedeeld in drie categorieën. Het betreft wegen met een stroomfunctie, gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen.

  • Stroomfunctie: Wegen met een stroomfunctie "stromen" zijn bedoeld voor lange-afstandsverkeer. In Beilen gaat het om de A28 en de N381. Beide wegen liggen buiten het plangebied.
  • Gebiedsontsluitingswegen: De wijk Nagtegael is ontsloten vanaf de Domoweg. De Domoweg heeft de functie van gebiedsontsluitingsweg. De weg vormt de schakel tussen de woonwijk met de snelweg en het winkelcentrum, het station en de bedrijventerreinen. Via twee hoofdassen vindt vanuit de wijk verbinding plaats met de Domoweg. Voor de fasen I en II is de aansluiting al gerealiseerd in de vorm van een rotonde. Voor fase III zal dit in de toekomst eveneens gebeuren.
  • Erftoegangswegen: Alle overige wegen in de wijk hebben de functie van erftoegangsweg en het gebruik van de fiets staat op de eerste plaats. De langzaamverkeerroutes zorgen voor korte verbindingen dwars door de wijk en van Beilen-Dorp naar het omringende landschap.

Tussen de wijkgedeelten aan beide zijde van het kanaal is centraal in het plangebied één verkeersverbinding voor langzaam verkeer opgenomen. Bij eventuele calamiteiten, zoals wegopbrekingen, is deze verbinding beschikbaar voor al het verkeer.

In verband met de functie van de Domoweg als gebieds/wijkonstluitingsweg, is de inrichting van de weg daarop aangepast. Randvoorwaarde was dat de weg zodanig is gedimensioneerd dat het vrachtverkeer op weg naar en van De Zuidmaten op normale wijze het plangebied kan passeren. In het plan is ruimte gereserveerd om de weg eventueel door te trekken naar het oosten. Langs de Domoweg is een vrijliggende langzaamverkeersroute aangelegd. Deze route maakt tweerichtingsverkeer voor fietsers en bromfietsers mogelijk. Langs de wegen is ruimte voor parkeren.

In het kader van "Duurzaam Veilig" wordt in het verkeersbeleid van de gemeente Midden-Drenthe gestreefd naar het scheppen van voorwaarden voor een optimaal fietsgebruik. Daarom zijn er in Nagtegael fietsverbindingen tussen de wijk en het centrum en de bedrijventerreinen. De kruising van het fietspad langs het Linthorst-Homankanaal met de Domoweg is, onder andere daarom, uitgevoerd als fietsbrug. Voorts zijn er drie doorgaande langzaamverkeersroutes van zuid naar noord. Deze paden liggen in een aantal trajecten direct langs een weg. Eén fietspad loopt dwars door de woonbuurten, één is de oude fietsroute van Beilen-Centrum naar Ter Horst en één ligt langs de westrand van het Linthorst-Homankanaal die de wijk verbindt met het centrum van Beilen. Er liggen oost-west gericht twee vrijliggende fietspaden/langzaamverkeersroutes die zorgen voor korte routes voor de schoolgaande jeugd en daarbij zijn "korte ommetjes" mogelijk gemaakt. Dit betreft het pad van Smalbroek naar de school en het pad langs de zuidelijke hoofdwatergang die het plangebied begrenst.

Bomen geven de hiërarchie van wegen aan. De hoofdwegen zijn aan beide zijden voorzien van laanbomen van de eerste orde (eiken) waarvan de kronen elkaar raken. Ook langs de buurtwegen staan laanbomen. Alleen daar waar groenvoorzieningen aanwezig waren, zijn aan één zijde van de weg bomen geplant.

In het plan vindt parkeren op eigen erf plaats. Daarnaast zijn langs alle wegen extra parkeergelegenheden aangebracht, zodat kan worden voldaan aan de parkeernorm van 1:1,3. In hoofdzaak zijn dit parkeerstroken.

Duurzaam veilig

Bij het wegenpatroon is rekening gehouden met zowel de verkeersveiligheid als de sociale veiligheid. Voor het gehele gebied geldt een 30 km-zone beleid en zijn alle kruispunten gelijkwaardig. In Nagtegael is teruggegrepen op de helderheid van een verhoogd, gescheiden trottoir. Aan de sociale veiligheid is onder andere tegemoet gekomen door het creëren van overzichtelijke wegen. Met name de voet- en fietspaden zijn breed genoeg, verlicht en over lange afstanden te overzien. Dit geldt ook voor de paden door de parkstroken, de bossen en voor de fietsbrug over de Domoweg heen. De kinderspeelplaatsen zijn daarbij duidelijk zichtbaar gesitueerd langs de verblijfsstraten of in de parkjes.