direct naar inhoud van 4.5 Geluid
Plan: Nagtegael
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1731.Nagtegael-VST1

4.5 Geluid

De Wet geluidhinder (Wgh) heeft tot doel de mensen te beschermen tegen geluidsoverlast. Op basis van deze wet dient bij het opstellen van een bestemmingsplan aandacht te worden besteed aan het aspect "geluid".

In de Wgh is een zonering van industrieterreinen, wegen en spoorwegen geregeld. Enerzijds betekent dit dat (geluids)eisen worden gesteld aan de milieubelastende functies, anderzijds betekent dit dat beperkingen worden opgelegd aan milieugevoelige functies. In deze paragraaf wordt ingegaan op de geluidsaspecten met betrekking tot wegverkeerslawaai en spoorweglawaai en industrielawaai van een gezoneerd industrieterrein.

Wegverkeerslawaai

Het verkeer van en naar de wijk Nagtegael wordt via de Domoweg afgewikkeld. De twee wijkdelen aan weerszijden van het Linthorst-Homankanaal hebben ieder een verkeershoofdas die de schakel vormen tussen de woonbuurten en de Domoweg.

In het kader van het vigerende bestemmingsplan is destijds onderzocht op welke afstand de woningen vanaf de Domoweg moeten worden gebouwd om er voor te zorgen dat de geluidsemissie van het wegverkeerslawaai niet hoger is dan de voorkeursgrenswaarde. Dit gelet op het bepaalde in artikel 76 Wet Geluidhinder.

Uitgaande van de prognoses in het vigerende bestemmingsplan en de berekeningen van de geluidcontouren kan door de toevoeging van de circa extra 60 woningen ten opzichte van de 600 in het vigerende plan (met de daarbij behorende verkeersbewegingen) worden geconcludeerd dat de bijdrage van deze extra bewegingen niet zal leiden tot een relevante wijziging van de geluidcontouren. Daarbij komt nog dat in 2003/2004 de Domoweg is voorzien van geluidsarme deklaag waarin de berekende geluidcontouren in het bestemmingsplan niet is voorzien.

Spoorweglawaai

Ten oosten van de wijk Nagtegael ligt de spoorbaan Hoogeveen-Assen. De realisatie van de wijk is opgedeeld in fasen. Fase 3 van het project is direct ten westen van het spoor gelegen. Langs het spoor is een geluidswerende voorziening gerealiseerd middels een wal met een scherm. Op basis van een akoestisch onderzoek (Oranjewoud, Akoestisch onderzoek Bouwplan Nagtegael langs het spoor Beilen, projectnummer 176240, van 2 september 2009) is de exacte hoogte bepaald, zodat de geluidsbelasting op de nieuwe woningen in de wijk voldoet aan de voorkeursgrenswaarde van 55 dB voor spoorweglawaai. Aangezien het onderzoek in 2009 is opgesteld en de wet- en regelgeving op dit vlak in beweging is, is de situatie opnieuw beoordeeld (Aveco de Bondt, Memo akoestiek woningen Nagtegael, van 1 maart 2012). Dit is opgenomen in Bijlage 5.

Uitgaande van de realisatie van de afschermende voorzieningen langs het spoor (conform de rapportage uit 2009) en uitgaande van het nog vast te stellen geluidsproductieplafond voor het spoortraject langs Nagtegael, kan worden geconcludeerd dat de geluidsbelasting op de nieuwbouw lager (circa 4 dB) zal zijn dan in 2009 berekend en daarmee zal voldoen aan de voorkeursgrenswaarde voor spoorweglawaai.

Langs de spoorlijn is een geluidswal aangelegd. Teneinde het zicht van de geluidswal zo aantrekkelijk mogelijk te maken, is de afscherming van geluid ondergebracht in een landschapszone waarin zich een combinatie van wallen, schermen en afschermende geluidsongevoelige bebouwing bevindt en die waar mogelijk ook een ecologische en recreatieve functie heeft gekregen.

Industrielawaai

Ten noordoosten van het plangebied ligt het bedrijventerrein De Zuidmaten. Op dit terrein is het bedrijf DOMO (Friesland Foods) aanwezig. De DOMO aan De Perk is in het kader van de Wet geluidhinder vanwege de aanwezigheid van een zogenaamde "grote lawaaimaker" bij Koninklijk Besluit van 5 september 1988 wettelijk gezoneerd
(besluit Gedeputeerde Staten van 25 augustus 1987). De 50 dB(A)-geluidszone (in het voorliggend plan de gebiedsaanduiding "geluidzone-industrie") valt ook in het plangebied van het voorliggend bestemmingsplan. Binnen de "geluidzone - industrie" mogen niet zonder meer nieuwe geluidgevoelige bestemmingen worden geprojecteerd. Voor nieuwe geluidgevoelige bestemmingen (zoals woningen) geldt dat door burgemeester en wethouders een ontheffing voor een hogere waarde tot maximaal 55 dB(A) kan worden verleend.

De 50 dB(A)-contour is als de gebiedsaanduiding "geluidzone - industrie" opgenomen op de verbeelding van voorliggend bestemmingsplan. In de regels is opgenomen dat binnen de contour geen nieuwe geluidgevoelige bestemmingen mogen worden gerealiseerd, tenzij voor deze bestemmingen een hogere waarde is verleend. In voorliggend bestemmingsplan zijn binnen het gebied met de aanduiding "geluidzone - industrie " geen nieuwe woningen of andere geluidgevoelige bestemmingen geprojecteerd. De zone levert derhalve geen belemmeringen op voor voorliggend bestemmingsplan.