Plan: | Ter Borch, Rietwijk Noord |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1730.BPTerborch-0401 |
In het kader van de Wet geluidhinder bevinden zich langs alle wegen geluidzones, met uitzondering van woonerven en wegen waar een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt. Indien geluidgevoelige gebouwen binnen een geluidzone van een weg worden geprojecteerd, dient akoestisch onderzoek te worden ingesteld.
Binnen de bebouwde kom bedraagt de zonebreedte voor tweestrookswegen die aan weerszijden van de weg, gerekend vanuit de wegas, in acht moet worden genomen 200 m. Buiten de bebouwde kom bedraagt de zonebreedte voor tweestrookswegen die aan weerszijden van de weg in acht moet worden genomen 250 m, voor vierstrookswegen bedraagt de zonebreedte 400 m. Ingeval van het realiseren van geluidsgevoelige bebouwing binnen deze zone dient een akoestisch onderzoek plaats te vinden.
Behoudens situaties waarbij door Gedeputeerde Staten of burgemeester en wethouders een hogere waarde is vastgesteld, geldt voor geluidsgevoelige bebouwing binnen een zone als hoogst toelaatbare geluidsbelasting (voorkeursgrenswaarde) van de gevel 48 dB. Bij het voorbereiden van een ruimtelijk plan dat geheel of gedeeltelijk betrekking heeft op grond behorende bij een zone dient door burgemeester en wethouders akoestisch onderzoek te worden ingesteld (artikel 77 van de Wet geluidhinder). Indien de geluidsbelasting de voorkeursgrenswaarde van 48 dB te boven gaat, kunnen, mits gemotiveerd, burgemeester en wethouders een hogere waarde vaststellen (artikel 83 van de Wet geluidhinder). Indien het nog niet geprojecteerde geluidsgevoelige bebouwing langs een aanwezige weg betreft, kunnen burgemeester en wethouders in dit geval een hogere waarde tot maximaal 53 dB (buiten de bebouwde kom) of 63 dB (binnen de bebouwde kom) vaststellen.
De wet- en regelgeving rond spoorwegen en rijkswegen is in 2012 gewijzigd met de komst van Swung I (Wet geluidhinder hoofdstuk 11; 1 juli 2012). Als gevolg hiervan zijn voor deze wegen geluidproductieplafonds vastgesteld, waarvan de waarde niet mag worden overschreden. Bij het uitvoeren van akoestische berekeningen dienen de berekeningsgegevens te worden gebruikt die in het register zijn opgenomen en die als basis hebben gediend voor het vaststellen van de geluidsproductieplafonds ter plaatse.
Voor dit bestemmingsplan zijn twee wegen van belang. De rijksweg A7 dat zich ten noorden van het plangebied bevindt en de wijkontsluitingsweg de Borgsingel dat binnen het plangebied is gelegen. De wijkontsluitingsweg krijgt een maximumsnelheid van 50 kilometer/uur. De overige wegen binnen het plangebied krijgen een maximumsnelheid van 30 kilometer/uur.
A7
De zone van de A7 waarbinnen onderzoek nodig is bedraagt 400 meter. Een deel van het plangebied valt daarbinnen. Op grond van berekeningen is bekend dat buiten deze zone de geluidsbelasting in het plangebied eveneens hoger is dan 48 dB. Er zullen maatregelen moeten worden genomen om de geluidsbelasting terug te brengen naar aanvaardbare waarden. Deze maatregelen bestaan o.a. uit:
Daarnaast zal de bedrijfsbebouwing dat ten noorden van het plangebied gerealiseerd wordt (op grond van het vigerende bestemmingsplan Ter Borch) het geluid van de A7 reduceren.
Bij de vaststelling van dit bestemmingsplan moeten de noodzakelijke maatregelen nog worden toegepast. Omdat het niet wenselijk is dat er woningen worden gebouwd zonder dat er sprake is van een aanvaardbare geluidsbelasting is in de regels een bouwverbod opgenomen. Op de verbeelding is een aanduiding “geluidszone - weg” opgenomen. Binnen deze zone mag geen geluidsgevoelige bebouwing (woningen) worden opgericht, tenzij de nieuwe geluidsgevoelige bebouwing voldoen aan de voorkeursgrenswaarde of een hogere grenswaarde voor wegverkeerslawaai. De “geluidszone – weg” is berekend met toepassing van het nationale register (SWUNG I) waarbij geen rekening is gehouden met boven vermelde maatregelen. De zone is daarmee enigszins breder dan op basis van de toekomstige geluidsbelasting noodzakelijk is. Binnen de geluidszone zal het waarschijnlijk noodzakelijk zijn om (tijdelijke) hogere waarden te verlenen. Dit is afhankelijk van de fasering van de te realiseren woningen.
Borchsingel
Het tracé van de wijkontsluitingsweg is vrijwel ongewijzigd ten opzichte van het vigerende bestemmingsplan Ter Borch. Ten behoeve van een goede aansluiting op de rotonde bij het transferium bij Hoogkerk is het tracé een dertigtal meters verschoven ten opzichte van het oorspronkelijke tracé. Het tracé tussen de Bruilweering en de reeds aangelegde deel van de Borgsingel is ongewijzigd. De afstand van de weg tot aan de woningen in het zogenaamde Groene Lint langs de Ter Borchlaan blijft gelijk.
De 48dB contour (voorkeursgrenswaarde) van de wijkontsluitingsweg is berekend en in Bijlage 2 afgebeeld. Alle bestaande woningen langs de Ter Borchlaan (aan de oostzijde van het plangebied) bevinden zich buiten deze zone. Bij de realisatie van deze weg zullen de volgende geluidreducerende maatregelen worden genomen:
Op basis van de oorspronkelijke verkeersmodelberekeningen van het verkeersadviesbureau Diepens en Okkema komt naar voren dat het risico op doorgaand verkeer (“sluipverkeer') beperkt wordt tot circa 1.400 motorvoertuigen per etmaal. In dat geval zijn er geen maatregelen tegen sluipverkeer noodzakelijk. Mocht blijken dat deze wel noodzakelijk zijn dan is hiervoor ruimte gereserveerd op het tracé van de Borchsingel tussen de Bruilweering en de Woldsloot. Eventuele voorzieningen (bijvoorbeeld een slagboom of een verzinkbare zuil) kan binnen de bestemming “Verkeer” worden gerealiseerd. Alle geluidberekeningen zijn uitgevoerd conform Standaardrekenmethode II (SRM2) uit het "Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2012" ex artikel 110d van de Wet geluidhinder. De berekeningen zijn uitgevoerd met één geluidreflectie en een sectorhoek van 2°. In het onderhavige onderzoek zijn de relevante wegen en de directe omgeving ingevoerd in een grafisch 3D-geluidsimulatiemodel dat rekent volgens SRM2. Daarbij is gebruik gemaakt van het softwarepakket Geomilieu v2.13.