direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Correctieve herziening Buitengebied Alphen Chaam 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1723.CHBPBG2010-VS01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Het bestemmingsplan buitengebied Alphen-Chaam 2010 is vastgesteld op 11 februari 2010. Het bestemmingsplan is op 16 juli 2010 in werking getreden. Tegen het vastgestelde bestemmingsplan zijn beroepen aangetekend. Tevens heeft het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant (GS) een reactieve aanwijzing gegeven tegen drie onderdelen van het bestemmingsplan. De raad van Alphen-Chaam heeft beroep aangetekend tegen deze reactieve aanwijzing.

Op 14 maart 2012 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (AbRS) de reactieve aanwijzing van GS vernietigd. De drie onderdelen van het vastgestelde plan zijn vervolgens alsnog deel gaan uitmaken van het bestemmingsplan en in werking getreden op 15 mei 2012. Op 11 april 2012 heeft de AbRS uitspraak gedaan over de aangetekende beroepen. Verschillende onderdelen van het bestemmingsplan zijn vernietigd en voor bepaalde onderdelen is een voorziening getroffen. Gedeeltelijk vernietigd is onder andere de regeling voor de intensieve veehouderij (locaties voor intensieve veehouderijen en wijzigingsbevoegdheden voor intensieve veehouderijen) en voor verblijfs- en dagrecreatie.

Daarnaast is een aantal kennelijke omissies ontdekt en zijn een aantal zaken ontdekt die niet correct zijn verwerkt in het vastgestelde bestemmingsplan.

Tot slot heeft de provincie Noord-Brabant op 7 februari 2014 en 14 maart 2014 de VR 2014 vastgesteld. Het beleid en de toegestane ontwikkelingsmogelijkheden voor de veehouderijen in Brabant worden hiermee ingrijpend gewijzigd: uitbreiding van bedrijven is geen recht maar moet 'verdiend' worden door te voldoen aan de eisen van een zorgvuldige veehouderij.

De gemeente Alphen-Chaam wil bovenstaande uitspraak van de AbRS (met uitzondering van de regeling voor de (intensieve) veehouderij en de verblijfs- en dagrecreatie) en de geconstateerde omissies verwerken in een correctieve herziening van het bestemmingsplan buitengebied. Het gewijzigde provinciale beleid en de resterende uitspraken van de AbRS komen in een volgende reparatieherziening aan bod.

Er is in deze correctieve herziening sprake van een herziening op onderdelen.

Na vaststelling en inwerkingtreding van de correctieve herziening zal een geconsolideerde versie van het bestemmingsplan buitengebied worden gemaakt. Het bestemmingsplan buitengebied en de correctieve herziening worden dan zichtbaar als zijnde 1 (werkexemplaar van het) bestemmingsplan. Dit komt de herkenbaarheid en raadpleegbaarheid ten goede.

1.2 Doel en karakter bestemmingsplan

Het doel van het bestemmingsplan is om de uitspraak van de AbRS en de geconstateerde omissies te corrigeren. Hierbij worden de vernietigde plandelen betreffende de intensieve veehouderij en verblijfsrecreatie, alsmede het aangepaste provinciale beleid, buiten beschouwing gelaten. Hiervoor worden separate besluitvormingstrajecten gestart op een later tijdstip.

Naar aanleiding van de uitspraak van de AbRS en de geconstateerde kennelijke omissies worden zowel de regels als de verbeelding aangepast. Met betrekking tot de verbeelding worden bijvoorbeeld een aantal bestemmingsvlakken en aanduidingen aangepast. Aanpassingen aan de regels zijn zowel inhoudelijke als tekstuele aanpassingen.

De plangrens van de correctieve herziening is gelijk aan de plangrens van het bestemmingsplan buitengebied Alphen-Chaam 2010 met dien verstande dat buiten de plangrens zijn gebracht:

  • de vernietigde plandelen met betrekking tot intensieve veehouderij en verblijfsrecreatie;
  • postzegelbestemmingsplannen die sinds de vaststelling van het moederplan op 11 februari 2010 zijn vastgesteld.

Toegevoegd aan het plangebied zijn gronden grenzend aan de bebouwde kommen die abusievelijk niet in het moederplan buitengebied waren opgenomen (zie ook onder 'verbeelding').

Regels 

In dit plan worden inhoudelijke wijzigingen aangebracht in de volgende artikelen:

  • Begripsomschrijvingen (mantelzorg, milieucategorie, monument, overige teeltondersteunende voorzieningen, permanente bewoning en woonboerderij);
  • Wijze van meten (inhoud bouwwerk);
  • Agrarisch;
  • Agrarisch – Agrarisch bedrijf;
  • Agrarisch met waarden – Landschapswaarden;
  • Agrarisch met waarden – Landschaps- en natuurwaarden 1;
  • Bedrijf;
  • Horeca;
  • Maatschappelijk – Militair;
  • Recreatie – Recreatiewoning;
  • Recreatie- Verblijfsrecreatie en Sport – Manege;
  • Wonen;
  • Wonen – Landgoed;
  • Leiding;
  • Waarde – Archeologie 1;
  • Waarde – Archeologie 2;
  • Algemene gebruiksregels;
  • Algemene afwijkingsregels.

In de regels zijn tevens algemene wijzigingen aangebracht om nieuwe termen uit de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) op te nemen.

De wijzigingen in de regels van deze bestemmingen zijn beperkt van omvang en reikwijdte. Wel zijn de artikelen integraal opgenomen, alsmede de artikelen waar geen wijzigingen in zijn aangebracht. In het bestemmingsplan worden alle regels opgenomen die in het bestemmingsplan buitengebied Alphen-Chaam 2010 zijn opgenomen, gewijzigd of ongewijzigd. Als bijlage bij deze toelichting wordt een document met alle regels opgenomen voorzien van 'wijzigingen bijgehouden, zodat in één oogopslag duidelijk is welke regels zijn gewijzigd.

Tenslotte dient nog vermeld te worden dat de artikelen, of delen van artikelen, waarbij geen of slechts tekstuele wijzigingen zijn doorgevoerd, niet herzien worden. Deze artikelen staan dus ook niet open voor zienswijzen en beroep.

Verbeelding

De correctieve herziening betreffende de verbeelding bestaat uit een lappendeken van locaties waarvan de bestemming wordt herzien. Dit kunnen bestemmingen, gebiedsaanduidingen, aanduidingen en dubbelbestemmingen betreffen. Indien een locatie is opgenomen zijn alle op die locatie betrekking hebbende bestemmingen en aanduidingen in de herziening opgenomen. Ook bestemmingen en aanduidingen waar feitelijk geen wijziging is opgetreden. Die delen staan dan ook niet open voor zienswijzen en beroep. Op enkele locaties gelegen tegen de bebouwde kom van Galder, Chaam en Alphen zijn correcties van de plangrens ten opzichte van het bestemmingsplan buitengebied Alphen-Chaam 2010 opgenomen. Hiermee worden gronden bestemd die abusievelijk niet zijn opgenomen in zowel het bestemmingsplan buitengebied Alphen-Chaam 2010 als het bestemmingsplan voor de betreffende bebouwde kom.

Toelichting 

In de toelichting is onder andere beknopt beschreven welke zaken aangepast zijn, en waarom. Hiervoor is in de bijlage een tabel opgenomen waarin elke locatie die in dit bestemmingsplan is herzien op de verbeelding is opgenomen.

Verder is de toelichting vrij beknopt van aard en wordt voor de meeste achtergronden verwezen worden naar de toelichting van het bestemmingsplan buitengebied Alphen-Chaam 2010.

1.3 Leeswijzer

Deze toelichting wordt toegepast voor zowel het bestemmingsplan inhoudende een correctieve herziening van de regels als het bestemmingsplan inhoudende een correctieve herziening van de verbeelding.

In hoofdstuk 2wordt beschreven welke zaken in dit plan herzien zijn, en wat het resultaat is van de aanpassing. Hierbij wordt tevens een motivatie gegeven voor zover deze inhoudelijk relevant is. Hoofdstuk 3 bevat de toetsing van het plan aan de beleidskaders en sectorale aspecten.

In hoofdstuk 4 wordt de economische en maatschappelijke uitvoerbaarheid behandeld.

In het tweede deel van dit plan, de regels, zijn alle artikelen uit het bestemmingsplan buitengebied Alphen-Chaam 2010 opgenomen, inclusief wijzigingen. In de bijlage is zoals hierboven reeds is aangegeven een versie van de regels opgenomen met 'wijzigingen bijhouden' zodat exact de aangebrachte wijzigingen gezien kunnen worden.

Hoofdstuk 2 Aanpassingen

2.1 Aanpassingen regels

Bij uitspraak van de AbRS zijn de volgende onderdelen van de regels vernietigd:

  • artikel 3, lid 3.4.1;
  • artikel 5, lid 5.7.1;
  • artikel 6, lid 6.7.1;
  • de zin "Indien het bestaande bouwvlak reeds meer bedraagt dan 1,5 ha, mag dit bouwvlak worden vergroot met maximaal 25%." in artikel 5, lid 5.7.2, onder a;
  • artikel 3, lid 3.4.2, onder a en b;
  • artikel 14, lid 14.2.1, onder c;
  • de definitie van "overige (teelt)ondersteunende voorzieningen" in artikel 1;
  • de 'Tabel Bedrijf' achter artikel 8, lid 8.6.3, van de planregels, voor zover in de kolom "Oppervlakte bedrijfsbebouwing (m2)" ten aanzien van het perceel [locatie 11] te Alphen is vermeld: "5.900";

De AbRS heeft een voorlopige voorziening getroffen voor de plandelen:

  • met de dubbelbestemming "Waarde - Archeologie 2" op de gronden ten noordoosten van Hondseind 25 te Alphen waarbij het getal "0,40" in artikel 27, lid 27.4.1, onder a en c, van de planregels wordt vervangen door het getal "0,90";
  • artikel 3, lid 3.4.1, van de planregels dat als volgt komt te luiden: "Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd deze bestemming te wijzigen ten behoeve van de vormverandering van het bestemmingsvlak en/of bouwvlak "Agrarisch - Agrarisch bedrijf", waarbij moet worden voldaan aan de volgende voorwaarden:
    • 1. de wijzigingsbevoegdheid kan uitsluitend worden toegepast gelijktijdig met de wijzigingsbevoegdheid binnen de bestemming "Agrarisch - Agrarisch bedrijf";
    • 2. de totale oppervlakte van het bestemmingsvlak en/of bouwvlak mag niet worden vergroot;
    • 3. er dient sprake te zijn van een zorgvuldige landschappelijke inpassing van de bedrijfsbebouwing op basis van een erfbeplantingsplan;
    • 4. deze wijzigingsbevoegdheid kan niet worden toegepast voor het bestemmingsvlak en/of bouwvlak "Agrarisch - Agrarisch bedrijf" met de aanduiding "intensieve veehouderij" en de gebiedsaanduiding "Reconstructiewetzone - extensiveringsgebied";
  • artikel 5, lid 5.7.1, en artikel 6, lid 6.7.1, van de planregels die als volgt komen te luiden:
    "Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd deze bestemming te wijzigen ten behoeve van de vormverandering van het bestemmingsvlak en/of bouwvlak "Agrarisch - Agrarisch bedrijf", waarbij moet worden voldaan aan de volgende voorwaarden:
    • 1. de wijzigingsbevoegdheid kan uitsluitend worden toegepast gelijktijdig met de wijzigingsbevoegdheid binnen de bestemming "Agrarisch - Agrarisch bedrijf";
    • 2. de totale oppervlakte van het bestemmingsvlak en/of bouwvlak mag niet worden vergroot;
    • 3. de in de bestemmingsomschrijving aangegeven waarden mogen niet onevenredig worden aangetast;
    • 4. er dient sprake te zijn van een zorgvuldige landschappelijke inpassing van de bedrijfsbebouwing op basis van een erfbeplantingsplan;
    • 5. deze wijzigingsbevoegdheid kan niet worden toegepast voor het bestemmingsvlak en/of bouwvlak "Agrarisch - Agrarisch bedrijf" met de aanduiding "intensieve veehouderij" en de gebiedsaanduiding "Reconstructiewetzone - extensiveringsgebied".
  • artikel 14, lid 14.2.1, onder c, van de planregels als volgt komt te luiden: "Nieuwbouw van gebouwen en bouwwerken is niet toegestaan".

De AbRS heeft in de uitspraak zelfstandig voorzien in de volgende wijzigingen, die in de plaats treden van het besluit van de raad van 11 februari 2010 tot vaststelling van het bestemmingsplan buitengebied Alphen-Chaam 2010:

  • De omschrijving van "overige (teelt)ondersteunende voorzieningen" in artikel 1 van de planregels komt als volgt te luiden: "permanente (teelt)ondersteunende voorzieningen in de vorm van een afscheiding, eventueel in de vorm van een hek, met een hoogte van niet meer dan 2,5 m op boomteeltpercelen, waarmee dieren van die percelen geweerd kunnen worden.".
  • De 'Tabel Bedrijf' achter artikel 8, lid 8.6.3, van de planregels, wat betreft de kolom "Oppervlakte bedrijfsbebouwing (m2)" ten aanzien van het perceel [locatie 11] te Alphen, als volgt komt te luiden: "7.867".

De uitspraak van de AbRS is op bovenstaande onderdelen geheel verwerkt in de regels van deze correctieve herziening. Hieronder worden de aanpassingen en waar nodig de motivatie per artikel aangegeven.

Begripsomschrijvingen

In de omschrijving van het begrip 'mantelzorg' is toegevoegd dat de behoefte aan mantelzorg dient te worden vastgesteld aan de hand van een indicatie van een bevoegde en deskundige instantie. Het is van belang dat de behoefte aan mantelzorg door een deskundige wordt vastgesteld. Hiermee wordt willekeur voorkomen.

Het begrip 'milieucategorie' ontbrak en is toegevoegd.

Het begrip 'monument' ge-update conform tegenwoordige standaarden.

Het begrip 'overige teeltondersteunende voorzieningen' is conform de uitspraak van de AbRS aangepast.

Het begrip 'permanente bewoning' is aangepast in verband met de handhaafbaarheid.

Het begrip 'woonboerderij' heeft een technische toevoeging gehad.

Wijze van meten

De wijze van meten van de inhoud van een bouwwerk is aangepast. De inhoud wordt gemeten vanaf de bovenzijde begane grondvloer. Bij goed geïsoleerde woningen, vaak nieuwbouw, is er sprake van een relatief dikke vloer. Dit zou bij de inhoud gerekend dienen te worden, terwijl de vloer zich doorgaans onder het maaiveld bevindt. Aangezien dit in de praktijk van weinig ruimtelijke relevantie is, wordt voortaan de inhoud geheel bovengronds gemeten vanaf bovenzijde begane grondvloer.

Uitbreiding of vormverandering agrarische bedrijven (artikelen 3, 4, 5 en 6)

In het bestemmingsplan Buitengebied Alphen Chaam 2010 zijn wijzigingsbevoegdheden opgenomen voor de vergroting en vormverandering van agrarische bouwvlakken (artikelen 3.4.2, 4.6.1, 4.6.2, 5.7.2 en 6.7.2; nummering moederplan). Deze wijzigingsbevoegdheden zijn vigerend maar behoeven, in lijn met de uitspraak van de AbRS, aanpassing met betrekking tot de intensieve veehouderij. Daarnaast heeft de AbRS voorzien in tijdelijke regels voor de vormverandering van agrarische bouwvlakken (artikel 3.4.1, 5.7.1 en 6.7.1). Over deze tijdelijke regels wordt de gemeenteraad geacht een nieuw besluit te nemen.

Sinds de uitspraak van de AbRS heeft de provincie Noord- Brabant een nieuwe Verordening Ruimte vastgesteld met daarin regels om te komen tot een verduurzaming van de veehouderij. Deze nieuwe verordening zal worden verwerkt in een volgende reparatieherziening van het moederplan Buitengebied 2010. Ten behoeve van deze reparatieherziening wordt een planMER opgesteld. De resultaten van de planMER kunnen mogelijk gevolgen hebben voor de ontwikkelingsruimte die geboden kan worden aan de veehouderij in Alphen Chaam.

De nieuw op te stellen reparatieherziening zal het volledige kader gaan bevatten waaraan de veehouderij moet gaan voldoen en de ontwikkelingsmogelijkheden bevatten die het bestemmingsplan hiervoor nog kan bieden.

In deze correctieve herziening worden, verwijzend naar de op te stellen reparatieherziening, de wijzigingsbevoegdheden voor vergroting van een agrarisch bouwvlak ingetrokken (artikel 3.4.2, 4.6.2, 5.7.2 en 6.7.2, nummering moederplan) en de daarop volgende artikelleden vernummerd. De voorlopige voorziening blijft van kracht: met deze correctieve herziening wordt nog geen nieuw besluit genomen over deze wijzigingsbevoegdheden, waardoor de voorlopgie voorziening voorlopig nog niet wordt vervangen door een nieuw besluit.

Artikel 3 Agrarisch

De algemene verplichting dat ontwikkelingen een bijdrage dienen te leveren aan kwaliteitsverbetering c.q. de natuur- en landschapswaarden zoals is opgenomen in hoofdstuk 2 van de Verordening ruimte is verwerkt in alle relevante regels van het bestemmingsplan.

Artikel 4 Agrarisch – Agrarisch bedrijf

Het in zijn geheel benutten van woonboerderijen voor de woonfunctie is niet toegestaan bij woonboerderijen die zijn gesplitst. In gesplitste woonboerderijen zijn 2 woningen gevestigd. Door het wederom samenvoegen van deze gesplitste woningen zou een recht kunnen ontstaan op het bouwen van een nieuwe woning, omdat 2 woningen zijn toegestaan. Dit is een onwenselijke ontwikkeling, omdat de splitsing van woonboerderijen is bedoeld om deze duurzaam te behouden voor de samenleving. Niet om via een omweg een nieuwe woning naast een cultuurhistorische woonboerderij te kunnen bouwen. Deze aanpassing geldt voor alle bestemmingen waar sprake is van regels met betrekking tot (bedrijfs)woningen.

De bepaling is toegevoegd dat een bijgebouw behorende bij een bedrijfswoning op minstens 1 meter van de bedrijfswoning gebouwd dient te worden. Dit voorkomt het aanbouwen van bijgebouwen waardoor feitelijk de inhoud van een bedrijfswoning tot meer dan 750 m3 zou kunnen worden uitgebreid. Deze aanpassing geldt voor alle bestemmingen waar sprake is van regels met betrekking tot (bedrijfs)woningen.

Tevens is toegevoegd dat de minimale afstand tussen bedrijfsgebouwen en bedrijfswoning 2 meter dient te bedragen.

De afwijkingsbevoegdheid voor de huisvesting van seizoensarbeiders is aangepast. In de aanhef was, in afwijking van het bepaalde in sub b, alleen het gebruik van 'bestaande voor woondoeleinden ingerichte bedrijfsgebouwen' mogelijk gemaakt. De afwijking kan echter worden verleend voor de verbouw en inrichting van bedrijfsgebouwen en voor de tijdelijke huisvesting van werknemers.

Een specifiek gebruiksartikel is toegevoegd om te bepalen dat maximaal 1 bouwlaag voor het houden van dieren mag worden gebruikt, met uitzondering van volière- en scharrelstallen waar maximaal 2 bouwlagen gebruikt mogen worden.

In de wijzigingsbevoegdheid om om te schakelen naar de bestemming Bedrijf ten behoeve van de vestiging van ambachtelijke bedrijvigheid is de beperking toegevoegd dat dit slechts bedrijven mag betreffen behorende tot milieucategorie 1 of 2 of qua aard en uitstraling daarmee gelijk te vergelijken.

Artikel 8 Bedrijf

In de tabel met bedrijven is de correcte oppervlakte bedrijfsgebouwen voor het bedrijf met de aanduiding 'Sb-12' (7.867 m2) opgenomen.

Artikel 12 Horeca

Op de gronden met de bestemming Horeca wordt kleinschalig logeren mogelijk gemaakt waarbij de brutovloeroppervlakte niet meer mag bedragen dan 100 m2.

Artikel 14 Maatschappelijk – Militair

Naar aanleiding van de uitspraak van de AbRS is de bepaling in artikel 14.2.1 onder c zodanig aangepast dat nieuwbouw van gebouwen en bouwwerken anders dan vervangende nieuwbouw niet is toegestaan. In overleg met het Ministerie van Defensie is in eerste instantie bepaald dat er geen behoefte is aan nieuwe gebouwen en bouwwerken op het militaire terrein, zodat deze bepaling geen belemmeringen in het gebruik tot gevolg heeft. In het kader van de inspraak- en overlegprocedure is echter gevraagd om enige mate van flexibiliteit. Aan deze vraag om redelijke uitbreidingsmogelijkheden indien dit noodzakelijk is voor een doelmatige bedrijfsvoering kan tegemoet worden gekomen mits geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan de landschaps- en natuurwaarden. Aan de regels is een afwijkingsbevoegdheid toegevoegd om het bebouwd oppervlak van ongeveer 22.600 m2 met maximaal 5 % uit te breiden mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.

Artikel 17 Recreatie – Recreatiewoning

Er is geconstateerd dat in een specifiek geval 3 legaal aanwezige recreatiewoningen op 1 bestemmingsvlak aanwezig zijn. In de regels is opgenomen dat er slechts 1 recreatiewoning op 1 bestemmingsvlak aanwezig mag zijn. Op de locatie van het specifieke geval aan de Meerleseweg te Chaam is een aanduiding 'maximum aantal recreatiewoningen' op de verbeelding opgenomen, waardoor de 3 aanwezige recreatiewoningen positief bestemd worden.

Artikel 18 Recreatie - Verblijfsrecreatie

De algemene bouwregels met betrekking tot de bedrijfswoningen en bijgebouwen zijn aangepast (de bestemmingen Recreatie - Verblijfsrecreatie en Recreatie - Dagrecreatie op de verbeelding zijn weliswaar vernietigd maar er is voor gekozen de bestemming vooruitlopend op de reparatieherziening met betrekking tot de algemene bouwregel alvast aan te passen, vergelijkaar met de aanpassing in artikel 20).

Artikel 20 Sport - Manege

De algemene bouwregels met betrekking tot de bedrijfswoningen en bijgebouwen zijn aangepast.

Artikel 23 Wonen

Een bepaling is opgenomen om nieuwbouw van de reeds in het bestemmingsplan “Kerkdreef 2 te Chaam” bestemde nieuwe, maar nog niet gerealiseerde woning aan de Kerkdreef 2 te Chaam mogelijk te maken. Na inmeting is het bouwvlak van vorm veranderd en dit is verwerkt in deze correctieve herziening. Het betreft een woning die op grond van de structuurvisie Buitengebied in Ontwikkeling gerealiseerd kan worden. De standaardbepaling in de regels van het bestemmingsplan buitengebied Alphen-Chaam 2010 is dat nieuwbouw van woningen niet is toegestaan, zodat voor deze locatie een maatwerkoplossing is opgenomen.

Artikel 24 Wonen – Landgoed

In de tabel Wonen-Landgoed is de oppervlakte van de agrarische bebouwing aan de Daesdonckseweg opgenomen. De kennelijke verschrijving in lid 24.2.4 onder b is gecorrigeerd.

Artikel 25 Leiding

In het plangebied is geen rioolleiding gelegen: het bepaalde in artikel 25.1 onder a, 3e gedachtenstreepje komt te vervallen.

Het omgevingsvergunningenstelsel voor het uitvoeren van werken en werkzaamheden, opgenomen in 25.4.1 wordt naar aanleiding van een overlegreactie uitgebreid met een aantal werkzaamheden.

Artikel 26 Waarde - Archeologie 1

In het moederplan is een omgevingsvergunningenstelsel opgenomen voor werken en werkzaamheden die dieper 40 cm beneden maaiveld worden uitgevoerd. Deze diepte wordt, gelet op de waarden van de gronden, gewijzigd in 30 cm.

 

Artikel 27 Waarde - Archeologie 2

Artikel 27 is in overeenstemming gebracht met de Nota Erfgoedbeleid Alphen - Chaam 2015-2020. Hierin is beleid opgenomen voor de wijze waarop met gebieden met een archeologische verwachtingswaarde omgegaan dient te worden. Artikel 26 en 27 zijn voorts taalkundig gecorrigeerd. De uitspraak met betrekking tot artikel 27 in het gebied Hondseind is vertaald in een aanpassing van de verbeelding.

Artikel 33 Strijdig gebruik

De verwijzing naar artikel 7.10 Wro in lid 33.1 komt te vervallen. Het bepaalde in lid 33.1 onder b wordt verduidelijkt.

Artikel 35 Algemene afwijkingsregels

De mogelijkheid om met een omgevingsvergunning van het bestemmingsplan af te wijken om een rijbak aan te leggen buiten de bestemmingsvlakken Agrarisch – Agrarisch bedrijf, Bedrijf of Wonen is verwijderd. Dergelijke voorzieningen dienen binnen de genoemde bestemmingsvlakken te worden aangelegd. Deze bepaling was abusievelijk in het bestemmingsplan buitengebied Alphen-Chaam 2010 opgenomen in strijd met geformuleerde uitgangspunten.

2.2 Aanpassingen verbeelding

De aanpassingen in de verbeelding zijn opgenomen in een tabel die als bijlage bij deze toelichting is gevoegd. Daarin zijn 3 categorieën aanpassingen opgenomen:

  • RVS#: Aanpassingen naar aanleiding van de uitspraak van de AbRS;
  • CH#: Geconstateerde omissies die in de verbeelding worden hersteld c.q. gevallen die in onderling overleg anders worden bestemd, zoals enkele omschakelingen van (agrarisch) bedrijf naar wonen doordat geen (agrarische) bedrijfsactiviteiten meer plaatsvinden.
  • EXTRA#: Aanpassingen die na de terinzagelegging van het voorontwerp in september 2013 zijn toegevoegd.

2.3 Tot slot

Deze herziening wordt opgesteld op basis van IMRO/SVBP2012. Het moederplan is opgesteld volgens de standaarden van SVBP2008. Dit kan betekenen dat de naamgeving van aanduidingen of bestemmingen wordt gewijzigd. Er is hierbij geen sprake van een inhoudelijk wijziging en het wordt daarom niet gezien als een onderdeel van de herziening. Een voorbeeld is de bestemming 'Agrarisch met waarden - Landschap- en natuurwaarden -1' uit het moederplan. Deze bestemming is nu omschreven als 'Agrarisch met waarden - Landschap- en natuurwaarden 1'.

Hoofdstuk 3 Beleidskader en sectorale onderzoeken

3.1 Beleidskader

Een bestemmingsplan mag niet in strijd zijn met de verschillende beleidsdocumenten op nationaal, provinciaal, regionaal of gemeentelijk niveau. Daarom is er in de toelichting van elk bestemmingsplan een hoofdstuk opgenomen waarin het bepaalde in het bestemmingsplan getoetst wordt aan de geldende beleidskaders.

Voorliggend bestemmingsplan betreft een herziening, of feitelijk een reparatieplan, van het recentelijk vastgestelde 'moederplan' Buitengebied Alphen-Chaam 2010. De zaken die door middel van dit plan gerepareerd worden zijn over het algemeen van beperkte omvang en van ondergeschikte aard of zijn voorgeschreven door de uitspraak van de AbRS.

Er worden bijvoorbeeld geen nieuwe bestemmingen mogelijk gemaakt, en er worden geen bouwvlakken vergroot, waardoor bedrijven opeens veel meer uitbreidingsmogelijkheden hebben. Daarom is voor dit soort wijzigingen afgezien van toetsing.

Een aantal aanpassingen bestaat uit kennelijke omissies. Dit zijn louter tekstuele aanpassingen die verder geen concrete ruimtelijke gevolgen hebben. In het vastgestelde plan zijn deze zaken al getoetst aan het beleidskader, daarom wordt hier ook van afgezien in dit bestemmingsplan.

Bij de aanpassingen die betrekking hebben op het veranderen van de bestemming, is sprake van het aanpassen naar het feitelijk gebruik. Ook hier kan toetsing aan relevant beleid achterwege blijven. Er worden immers geen nieuwe bestemmingen en of ontwikkelingen mogelijk gemaakt.

Resumerend kan gesteld worden dat voor de toetsing aan de beleidsaspecten verwezen kan worden naar de toelichting van het vastgestelde plan Buitengebied Alphen-Chaam 2010. Vanwege het niet mogelijk maken van nieuwe bestemmingen in dit plan, en de te verwaarlozen ontwikkelingsmogelijkheden die dit plan biedt, voldoet dit plan aan het beleid zoals dat uiteen is gezet in de toelichting van het vastgestelde bestemmingsplan Buitengebied Alphen-Chaam 2010 (het 'moederplan').

3.2 Sectorale onderzoeken

In een bestemmingsplan dient aangetoond te worden dat er sprake is van een 'goede ruimtelijke ordening'. Onderdeel hiervan is dat het plan niet in strijd is met een aantal milieuaspecten, zoals bodem en water.

Voorliggend bestemmingsplan betreft een correctieve herziening van het vastgestelde 'moederplan' Buitengebied Alphen-Chaam 2010. De zaken die door middel van dit plan gerepareerd worden zijn over het algemeen van beperkte omvang en van ondergeschikte aard.

In lijn met het de inhoud van paragraaf 3.1 kan ook hier geconcludeerd worden dat voor een deel van de aanpassingen verwijzing naar de onderzoeken naar de sectorale onderzoeken in het vastgestelde plan volstaat.

De aanpassingen aan de bouwvlakken zijn echter wel nader beoordeeld. Deze kunnen namelijk van invloed zijn op bijvoorbeeld mogelijkheden van omliggende bedrijven. Hoewel er geen bouwvlakken uitgebreid worden kan een verandering van de vorm wel van invloed zijn op de positionering van bedrijfsgebouwen, en dus op bijvoorbeeld de geurcirkels. Naast de richtafstanden is ook gekeken naar eventuele landschappelijke en natuurlijke waarden. Geen van de aanpassingen conflicteert met het gestelde in de betreffende paragrafen in het vastgestelde plan.

Ten aanzien van de overige sectorale aspecten zoals verkeer, bodem en water zullen geen noemenswaardige veranderingen optreden. Qua archeologie blijft hetzelfde gelden zoals bepaald in de betreffende dubbelbestemmingen waarop de gronden liggen.

Geconcludeerd wordt dat er geen problemen te verwachten zijn met de in het vastgestelde plan opgenomen sectorale aspecten. Een verwijzing naar de sectorale aspecten in de toelichting van het vastgestelde plan volstaat dan ook.

Hoofdstuk 4 Uitvoerbaarheid

4.1 Economische uitvoerbaarheid

Deze herziening dient tot reparatie van een aantal onvolkomenheden in het vastgestelde plan. Voorliggend plan maakt geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk ten opzichte van het vastgestelde plan. Binnen de aangepaste bouwvlakken kunnen echter wel ontwikkelingen plaatsvinden, zoals bedrijfsuitbreiding.

In dergelijke gevallen is er sprake van een particulier initiatief en zullen de kosten met betrekking tot bijvoorbeeld grondverzet en bouwrijp maken van de grond, door laatstgenoemde betaald worden. De verantwoordelijkheid voor financiële haalbaarheid ligt dus bij de initiatiefnemer, waarmee de economische uitvoerbaarheid voor de gemeente gewaarborgd is.

4.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

4.2.1 Overleg en inspraak

Het voorontwerpbestemmingsplan is toegezonden aan een aantal overlegpartners in het kader van het wettelijke verplichte vooroverleg. Tevens is het plan vrijgegeven voor inspraak. Naar aanleiding van deze inspraak- en overlegronde is het plan aangepast. De aanpassingen zijn is de toelichting, regels en de verbeelding verwerkt. Voor een overzicht van de inspraak- en overlegreacties wordt verwezen naar het Inspraakverslag.

Voor een aantal specifieke percelen is een nadere toelichting op de voorgestelde planwijzigingen gevraagd. Deze nadere toelichting is opgenomen in de volgende paragraaf.

4.2.1.1 Nadere onderbouwing percelen

Bredaseweg 89 Chaam

Het perceel Bredaseweg 89 te Chaam was in het bestemmingsplan buitengebied Chaam opgenomen met de bestemming 'Woondoeleinden'. Op enig moment tussen 2000 en 2005 is de eigenaar een bedrijf ter plaatse gestart in de verhuur van tenten en horeca-benodigdheden. Er was sprake van buitenopslag en 150 m2 aan bedrijfsruimte. Op basis van de structuurvisie Buitengebied in Ontwikkeling is medewerking verleend aan legalisatie van de bedrijfsactiviteiten in het bestemmingsplan Buitengebied Alphen Chaam 2010. Op grond van de structuurvisie Buitengebied in Ontwikkeling is kwaliteitsverbetering geëist voor het toelaten van een bedrijfsbestemming met maximaal 400 m2 bedrijfsbebouwing en geen buitenopslag. De kwaliteitsverbetering kon niet ter plaatse worden gerealiseerd, zodat een storting in het Fonds Kwaliteitsverbetering is gedaan ten bedrage van € 10.000. Dit bedrag is opgebouwd uit een bedrag van € 25 per m2 toegestane bedrijfsbebouwing.

Door deze storting in het Fonds Kwaliteitsverbetering is voldaan aan de vereisten in de Verordening ruimte.

Recreatiewoningen

Het plan laat geen nieuwe solitaire recreatiewoningen toe. Slechts de bestaande en legaal aanwezige en als zodanig reeds bestemde recreatiewoningen zijn opgenomen in dit plan.

Moleneind 3 Chaam

In het bestemmingsplan buitengebied Chaam was deze locatie bestemd als 'Bedrijfsdoeleinden' met bedrijfsvorm 'Constructiewerkplaats'. Er was 300 m2 aan bedrijfsbebouwing toegestaan. Moleneind 3 betreft een voormalige molen op een klein perceel van 970 m2. Het bedrijf was gevestigd in het aanwezige hoofdgebouw met woning. Na verkoop van het perceel is er geen bedrijfsmatige activiteit in terug gekomen. Er was geen sprake van bedrijfsbebouwing buiten de aanwezige woning/molengebouw. Een bestemming 'Wonen' waardoor geen bedrijfsmatige activiteiten meer plaatsvinden is voldoende kwaliteitsverbetering ter plaatse om het omzetten naar de bestemming 'Wonen' te rechtvaardigen.

Chaamseweg 27 Ulvenhout

Dit perceel betreft een voormalige pluimveehouderij die is gesaneerd met gebruikmaking van de BIV-regeling van de provincie Noord-Brabant. Er is een wijzigingsprocedure gestart om dit perceel in een afzonderlijke procedure te herbestemmen tot 'Wonen'.

Leeuwerik 6 Bavel AC

Het agrarisch bedrijf dat op deze locatie aanwezig was is begin jaren ’90 gestaakt. De voormalige gemeente Nieuw-Ginneken heeft de locatie in zijn geheel bestemd als Wonen. Enkele jaren later is vrijstelling verleend om caravans op te slaan in enkele van de voormalige agrarische gebouwen. Vanwege deze functie is de locatie in het bestemmingsplan Buitengebied Alphen-Chaam 2010 bestemd als Bedrijf met de specifieke bedrijfsvorm ‘Statische opslag’. De eigenaren hebben beroep ingesteld tegen deze bestemming, omdat duidelijk werd dat de voormalige bedrijfsgebouwen tot 200 m2 gesloopt zouden dienen te worden, indien geen sprake meer zou zijn van de toegestane bedrijfsactiviteiten. Het beroep is ongegrond verklaard. Met de eigenaren is wel de afspraak gemaakt om bij de correctieve herziening te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn, indien de bedrijfsactiviteiten worden gestaakt. Naar aanleiding van de zienswijze en de zienswijze van de eigenaren van het naastgelegen bedrijf is onderzocht of de omvang van het bestemmingsvlak kan worden beperkt en of een nadere toelichting kan worden opgenomen over de aanwezige landschappelijke inpassing en oppervlakte bijgebouwen. Hieruit is gebleken dat het bestemmingsvlak kan worden verkleind tot ongeveer 3.600 m2. Op grond van het regionale afsprakenkader kan de bestemmingswijziging als categorie 2 worden beschouwd. Enkele jaren geleden is ter plaatse een erfbeplantingsproject uitgevoerd waarbij de reeds aanwezige landschappelijke inpassing is versterkt. De bestaande situatie wordt gezien als voldoende landschappelijke inpassing voor deze bestemmingswijziging. De landschappelijke inpassing aan de zuidwestzijde en noordoostzijde van het bestemmingsvlak zullen als Groen-Landschapselement worden bestemd.

De oppervlakte aan bijgebouwen bedraagt 584 m2. In de wijzigingsbevoegdheid om de bestemming Agrarisch-Agrarisch bedrijf te wijzigen in Wonen is de voorwaarde opgenomen dat de oppervlakte aan bijgebouwen door sloop teruggebracht dient te worden tot maximaal 200 m2. Cultuurhistorisch waardevolle bebouwing dient behouden te blijven. Voor de locatie is een deskundigenadvies opgesteld voor Monumentenhuis Brabant. Hieruit blijkt dat de langsdeelschuur, bakhuis en kalverenstal met een totale oppervlakte van 342 m2 als cultuurhistorisch waardevol te beschouwen is. Hierbij is in aanmerking genomen dat er onlangs reeds 453 m2 aan voormalige, niet waardevolle, bebouwing is gesloopt, dat er mede voor heeft gezorgd dat de cultuurhistorische waarden zijn hersteld. Dit betekent dat er aan niet cultuurhistorisch waardevolle bijgebouwen 222 m2 resteert. De eigenaren zijn bovendien van plan om ongeveer 80 m2 van de voormalige stierenstal nog te slopen, zodat formeel aan het beleid van de gemeente wordt voldaan. Dit voornemen tot aanvullende sloop wordt met de eigenaren van het perceel in een vaststellingsovereenkomst vastgelegd.

Strijbeekseweg 58 Strijbeek

Voor de herbestemming van dit perceel is via een afzonderlijke procedure een omgevingsvergunning met projectafwijkingsbesluit genomen. Het betreft een voormalige varkenshouderij waar 2.182 m2 is gesloopt.

Kleistraat 6 Chaam

Dit perceel betreft een voormalige veehouderij die reeds jarenlang is gestopt en gesaneerd. De bedrijfsbebouwing is lang geleden gesaneerd. Dit heeft voldoende kwaliteitsverbetering opgeleverd om een bestemming 'Wonen' te rechtvaardigen.

Strijbeekseweg 43a en b Strijbeek

Tussen de woningen aan de Strijbeekseweg 43a en b ligt een perceel met de bestemming 'Bedrijf' en de bedrijfsvorm 'Opslag en stalling'. Het gehele terrein achter de woningen op nummer 43, 43a en 43b was bestemd als 'Bedrijf' en zou voor opslag en stalling benut kunnen worden. Deze oppervlakte werd echter niet benut en de gronden waren en zijn in gebruik als tuin bij 1 van de woningen. Het toevoegen van deze gronden bij de bestemming 'Wonen' voorkomt in de toekomst gebruik als stalling en opslag en doet recht aan het bestaande gebruik als tuin. Dit vormt voldoende kwaliteitsverbetering om de bestemming 'Wonen' te rechtvaardigen.

Galderseweg 75

Op 18 mei 2010 heeft het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant een verklaring van geen bezwaar, met nummer 1582307, verleend voor de ontwikkeling van 2 woningen op de locatie tegenover Galderseweg 75 te Galder. Op 8 juni 2010 is vrijstelling op grond van artikel 19 lid 1 WRO verleend voor de ontwikkeling van beide woningen. Het vrijstellingsbesluit met besluit hogere grenswaarde en ruimtelijke onderbouwing met stempel van GS is als bijlage 4 aan de toelichting toegevoegd.

4.2.2 Vaststellingsprocedure

Het ontwerpbestemmingsplan heeft ingevolge artikel 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening vanaf 21 juli 2015 gedurende een periode van zes weken ter inzage gelegen (digitaal op www.ruimtelijkeplannen.nl). Gedurende deze periode zijn 4 zienswijzen tegen het plan ingediend. Deze zienswijzen alsmede het ambtelijke voorstel om het plan nog aan te passen, hebben geleid tot een gewijzigde vaststelling op de volgende onderdelen:

  • aanvulling toelichting Leeuwerik 6 en Galderseweg 75;
  • aanpassing verbeelding Leeuwerik 6 en Galderseweg 66;
  • aanpassing regels artikel 14 en 23.

Voor een uitgebreide toelichting op de gewijzigde vaststelling wordt verwezen naar bijlage Zienswijzerapportage en Raadsvoorstel.