3.5 Conclusie
De kwaliteitsverbetering van het Strandhotel sluit aan op de beleidsuitgangspunten. Vanuit het beleidskader zijn daarbij de volgende aandachtspunten van belang.
- Voldaan moet worden aan bepalingen over het Kustfundament uit het Barro.
-
1. In dit bestemmingsplan worden geen activiteiten mogelijk gemaakt die een belemmering vormen voor het uitzicht op de vrije horizon vanaf de gemiddelde hoogwaterlijn met de blik op zee. Dit bestemmingsplan heeft immers geen betrekking op gronden waarop de gemiddelde hoogwaterlijn is gelegen.
-
2. De primaire waterkering bevindt zich buiten het plangebied en wordt zodoende niet in dit bestemmingsplan opgenomen.
-
3. Aangezien de gronden in dit bestemmingsplan deel uitmaken van de 'beschermingszone' voor de primaire waterkering wordt ervoor zorg gedragen dat in de planregeling met de instandhouding en versterking van het zandige deel van het kustfundament en het onderhoud, de veiligheid en mogelijkheden voor versterking van de primaire waterkering rekening wordt gehouden.
- In de regeling wordt gewaarborgd dat geen permanente bewoning kan ontstaan. De VVE zorgt voor een duurzaam beheer en onderhoud van het complex.
- Het bestemmingsplan mag op grond van artikel 2.5 van de Verordening Ruimte van de provincie Zeeland geen nieuwe woningen mogelijk maken. Hier wordt aan voldaan doordat de beoogde appartementen in dit bestemmingsplan uitsluitend voor recreatief gebruik worden bestemd.
- Het beoogde programma van het Strandhotel, de recreatieve appartementen en de commerciële ruimten, passen in het gemeentelijke beleidskader dat wordt gevormd door het Gebiedsplan Natuurlijk Vitaal, de Structuurvisie Goed Leven, de Schilvisie Cadzand-Bad en het Ontwikkelingsplan Natuurlijk Stijlvol. Met dit plan wordt invulling gegeven aan de beleidsmatig zeer gewenste kwaliteitsverbetering van het toeristisch-recreatieve product in Cadzand-Bad.
- De ontwikkeling bouwt voort op de mogelijkheden die de huidige bestemmingsplannen bieden wat betreft de functionele bouwmogelijkheden. De abusievelijke vaststelling van de bestemming Natuur vraagt om actualisering. Het voorliggende bestemmingsplan verruimt de bouwmogelijkheden.
- Ten aanzien van de situering en de hoogte van de toren (gebouw IV, het hoogteaccent) geldt dat deze niet past binnen de randvoorwaarden uit (bijlage 10 van) het Ontwikkelingsplan Natuurlijk Stijlvol. Deze afwijking is aanvaardbaar en biedt juist ook voordelen. Door de verplaatsing van de toren naar de duinzijde kan een duidelijkere 'landmark' worden gerealiseerd dan aan het Duinplein. De lagere bebouwing (gebouw V) aan het Duinplein past beter binnen het bestaande straatbeeld en wordt niet verstoord door een robuuste beeldoverheersende toren.
- Voor wat betreft de bouwhoogten, de situering van de overige gebouwen en de ligging van de strandovergang past het plan voor het Strandhotel binnen de stedenbouwkundige randvoorwaarden uit (bijlage 10 van) het ontwikkelingsplan. Deze randvoorwaarden worden, voor zover planologisch relevant, in dit bestemmingsplan vertaald in een juridisch-planologische regeling.
-
1. De L-vormige lay-out van het grondplan wordt door middel van bouwgrenzen in het bestemmingsplan vastgelegd.
-
2. De bouwhoogte van de gebouwen (ten hoogste 32 m voor de toren en maximaal 19 m voor de overige gebouwen, met peil gemeten vanaf het Duinplein) wordt in dit bestemmingsplan vastgelegd. Aangezien vereist is dat twee bouwlagen in de kap van de gebouwen bij het Strandhotel worden gerealiseerd, wordt in dit bestemmingsplan een goot- en een bouwhoogte vastgelegd. De maatvoering die op de verbeelding is opgenomen, houdt rekening met de ligging van het hiervoor bedoelde peil van de duinenrij ten opzichte van het peil zoals die in het bestemmingsplan wordt aangehouden (verschil van 8 m).
-
3. Vastgelegd wordt dat het langtijdparkeren uitsluitend in de parkeerkelder mag plaatsvinden. Het aantal parkeerplaatsen voldoet daarbij aan de parkeernormen uit het ontwikkelingsplan. Dit wordt in hoofdstuk 4 nader onderbouwd.
-
4. Het functionele programma (waaronder het restaurant Pure C, het zwembad en de mogelijke invulling van de commerciële ruimten) wordt in dit bestemmingsplan verankerd.
-
5. Op het openbare terrein zijn bijgebouwen (bergingen, nutskasten) en open opslag niet toegestaan.
- Het winkelprogramma voor Cadzand-Bad is toebedeeld aan het Duinplein (weerszijden) en de Rode Wielingen. Tevens worden voorzieningen aan de 'overkant van het Duinplein' (ten opzichte van de winkelstrip) wenselijk geacht (zijde van Strandhotel en De Branding). Vandaar dat er enige ruimte is voor detailhandel en daarnaast meer ruimte voor zakelijke dienstverlening en horeca. Detailhandel kan met name worden gesitueerd in de twee vrijstaande gebouwen aan de Boulevard De Wielingen. De horecavoorziening omvat een hoogwaardig restaurant in het hoofdgebouw. Diverse ruimtes kunnen voor zakelijke dienstverlening worden benut. Dit wordt in de planregeling opgenomen.
In hoofdstuk 4 wordt nader ingegaan op hoe voldaan wordt aan de voorgeschreven parkeernormen. De wijze waarop de andere randvoorwaarden vanuit het beleidskader in de juridisch-planologische regeling zijn vertaald, wordt beschreven in hoofdstuk 5.