direct naar inhoud van 2.4 Het voorkeursalternatief (VKA)
Plan: Sluis Cavelot
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1714.004bpcav10-VG01

2.4 Het voorkeursalternatief (VKA)

Basisalternatief als uitgangspunt
In het MER zijn de milieueffecten onderzocht van de hiervoor beschreven alternatieven en varianten. Voor wat betreft de twee inrichtingsvarianten op het basisalternatief (minimaal grondverzet en een variant met een afwijkende verkeersontsluiting) is in het MER het volgende geconcludeerd:

  • Variant minimaal grondverzet: De variant minimaal grondverzet blijkt in vergelijking met het basisalternatief ongunstiger te scoren en kan daarom geen onderdeel uitmaken van het MMA. De variant veroorzaakt weliswaar minder grondverzet, maar dit betreft - gelet op de gesloten grondbalans - grondverzet binnen het plangebied zelf. Er zijn geen relevante externe milieueffecten die opname van deze variant als onderdeel van het MMA rechtvaardigen. Verkeers- en verkeersgerelateerde effecten zijn vergelijkbaar met het basisalternatief. Ook de beoordeling van het landschap ten opzichte van het basisalternatief verschilt niet in positieve zin, eerder in negatieve zin. Daarentegen heeft deze variant op het gebied van water in belangrijke mate een minder positief effect (realisatie minimum benodigd wateroppervlak versus realisatie beduidend groter wateroppervlak). Tevens biedt deze variant minder variatie voor natuur in het gebied.
    Ook wordt in deze variant ernstig ingeboet aan de beoogde recreatieve en bijbehorende ruimtelijke kwaliteit in Cavelot: in het basisalternatief wordt uitgegaan van een hoogwaardige recreatieve invulling met bijbehorende ruimtelijke inpassing in een overwegend duinlandschap. De variant minimaal grondverzet daarentegen biedt alleen een basale recreatieve en ruimtelijke kwaliteit, waarbij Cavelot zich niet onderscheid van andere recreatieparken in de regio. Deze variant sluit dan ook minder aan op de eerder geformuleerde probleemstelling (behoefte aan kwalitatief hoogwaardige verblijfsrecreatie en een onderscheidend toeristisch aanbod).

  • Variant verkeersontsluiting: De variant verkeersontsluiting blijkt eveneens geen onderdeel te kunnen uitmaken van het MMA. Het openstellen van de coupure in de Noorddijk voor autoverkeer is onwenselijk, om een aantal redenen.
    • 1. Er is in deze variant op de Kievitenlaan sprake van een menging van langzaam verkeer met autoverkeer, wat leidt tot een belangrijke verslechtering van de verkeersveiligheid op deze weg (extra autoritten op hoofdroute voor recreatief langzaam verkeer waarbij de fysieke ruimte te beperkt is voor een verkeersveilig wegprofiel).
    • 2. De variant leidt tot extra (zoekend) verkeer ter plaatse van het Duinplein/Boulevard de Wielingen, dit heeft negatieve effecten voor het parkeren en de verkeersafwikkeling ter plaatse.
    • 3. De variant lokt ongewenste extra autoverplaatsingen tussen Cavelot en Cadzand-Bad uit. Dit is ongewenst gelet op het streven om de badplaats Cadzand-Bad in te richten als verblijfsgebied met ruimte voor langzaam verkeer, waarbij autoverkeer wordt ontmoedigd.
    • 4. De variant leidt tot een extra doorgaande ontsluitingsroute tussen Cadzand-Bad en Cadzand. Dit is negatief voor de verkeersafwikkeling en de verkeersveiligheid in Cavelot.
    • 5. De variant leidt tot mogelijke parkeeroverlast in Cavelot, wat negatieve gevolgen heeft op het gebied van de verkeersafwikkeling, verkeersveiligheid en parkeren (vanwege de algemene 'zoektocht' van dagrecreanten naar een (mogelijk gratis) parkeerplaats die zo dicht mogelijk bij het strand en het centrum gelegen is ).

Om voorstaande redenen is het verkeerskundig niet gewenst de Kievitenlaan via de coupure voor autoverkeer toegankelijk te maken. Dit is uit verkeerskundig oogpunt strijdig met de doelstelling om hier de belangrijkste langzaam verkeersverbinding vanuit Cavelot naar het Duinplein en het strand te maken. Het heeft sterk de voorkeur de aansluiting via de Kievitenlaan uitsluitend voor voetgangers en fietsers toegankelijk te maken conform basisalternatief. In het basisalternatief wordt het autogebruik tussen Cavelot (en achtergelegen gebied) en Cadzand-Bad ontmoedigd. Fietsen en wandelen wordt juist gestimuleerd middels het ontstaat van een veilige en comfortabele wandelroute tussen Cavelot en Cadzand-Bad.
Overigens bestaat er in de variant verkeersontsluiting tevens in enige mate een grotere kans op de verstoring van de migratieroute van de boomkikker.

Vanwege de negatieve milieueffecten die beide inrichtingsvarianten met zich meebrengen, is ervoor gekozen om het basisalternatief (zie paragrafen 2.2 en 2.3) als uitgangspunt te nemen voor het MMA en het VKA.

Het meest milieuvriendelijke alternatief (MMA)

In het MER is op basis van de uitkomsten van de milieuonderzoeken een meest milieuvriendelijk alternatief (MMA) uitgekozen. Het MMA is het alternatief waarbij de meest gunstige milieueffecten zich voordoen dan wel waarbij de ongunstigste milieueffecten het meest worden voorkomen of gecompenseerd. Er is bestaat geen wettelijke verplichting om het MMA daadwerkelijk uit te voeren. De te treffen milieumaatregelen moeten in elk geval binnen de competentie van de initiatiefnemer en het bevoegd gezag liggen en ze moeten ook reëel uitvoerbaar zijn. Kostenoverwegingen of overwegingen van een andere aard, kunnen ertoe doen besluiten om bepaalde maatregelen niet, of slechts deels, uit te voeren.

De maatregelen die tezamen het MMA vormen voor plan Cavelot staan weergegeven in tabel 2.2.

Het Voorkeursalternatief (VKA)

Het voorkeursalternatief (VKA) is de variant die de initiatiefnemer tezamen met het bevoegd gezag gekozen heeft op basis van de uitkomsten van het MER. Het betreft in dit geval inrichting van plan Cavelot zoals die op basis van het stedenbouwkundig plan (het basisalternatief) is gekozen, aangevuld met maatregelen uit het MMA die de initiatiefnemer en het bevoegd gezag hebben gekozen. Tabel 2.2 geeft een samenvattend overzicht van de maatregelen uit het MMA die in het VKA worden overgenomen.

Tabel 2.2. Overzicht aanvullende maatregelen MMA en VKA

milieumaatregel MMA   motivatie wel/niet opnemen milieumaatregel VKA  
Water
Verbeteren waterkwaliteit:
Hoger waterpeil (-0,20/0,00 m NAP).



Randsloten koppelen aan de kreek en instellen watercirculatie.

Aanbrengen van oeverbegroeiing in de kreek en randsloten.

Waterkering:
Geen coupure maar opril ter plaatse van de Noorddijk.
 


Niet opgenomen in VKA om elk risico van negatieve effecten voor de landbouw uit te sluiten.

Overgenomen in VKA.


Overgenomen in VKA.



Niet opgenomen in VKA vanwege afname gewenste ruimtelijke integratie met Cadzand-Bad en wens voor hindervrije hoofdontsluiting langzaam verkeer.  
Ecologie
Optimaliseren migratieroute boomkikker langs Noorddijk.

Aanleg poelen in het binnenplans groen nabij de Noorddijk.

Boomkikkervriendelijk inrichten omgeving van de coupure in de Noorddijk.

Realiseren extra migratieroute voor amfibieën langs de zuidrand van het plangebied.  

Overgenomen in VKA.


Overgenomen in VKA.


Overgenomen in VKA.


Overgenomen in VKA.  
Landschap
Aanpassen inrichting zuidrand.

Ophoging en aanbrengen beplanting Lange Strinkweg als verwijzing naar oude kade.

Aanplant van bomen van een grotere maat.

Gebruik van snelgroeiende soorten (wijkers) voor sneller realiseren afscherming.


Geen bebouwing op de hoek van de Scheldestraat en de Bastingsweg voor een betere overgang naar het landelijk gebied.  

Overgenomen in VKA.

Overgenomen in VKA.


Overgenomen in VKA.


Niet overgenomen in VKA vanwege ontbreken van de noodzaak en de wens voor meer onderhoudsvriendelijke beplanting.

Deels overgenomen in VKA. Ter plaatse komt wel bebouwing, maar lager dan de overige bebouwing langs de Scheldestraat.  
Verkeer
Kruispunten Lange Strinkweg - Ringdijk Noord en Tienhondertsedijk - Ringdijk Noord vervangen door 1 kruispunt.

Aanpassing kruispunt Ringdijk Noord - Lange Strinkweg (linksafvak vanuit Cadzand richting plangebied Cavelot, kruispunt of fietsoversteek verhogen).

Aanpassing kruising Lange Strinkweg - Badhuisweg (voorrangsregeling, lagere snelheid afdwingen).

Autoverkeer ontmoedigende maatregelen Lange Strinkweg Zuid.

Verbreden Badhuisweg Noord.

Verbreden Lange Strinkweg Noord.

Maatregelen om de geluidsbelasting ten gevolge van het wegverkeerslawaai op de Ringdijk Noord te reduceren.  

Niet overgenomen in het VKA, wellicht een maatregel die op termijn genomen gaat worden.

Overgenomen in VKA.




Overgenomen in VKA.



Overgenomen in VKA, na overeenstemming en uitwerking met de wegbeheerder.

Overgenomen in VKA.

Overgenomen in VKA.

Deze maatregel wordt getroffen in dien dat noodzakelijk is in het kader van de Wet geluidhinder.  

In het MER zijn aanvullende maatregelen beschreven voor het MMA en het VKA die beogen tijdelijk optredende negatieve effecten, die samenhangen met de aanleg van plan Cavelot, te minimaliseren. Tevens zijn bouwtechnische maatregelen beschreven in het kader van de duurzaamheid. Deze maatregelen zijn niet-planologisch van aard en worden zodoende niet in het bestemmingsplan geregeld.

Het VKA is het alternatief dat in dit bestemmingsplan juridisch-planologisch mogelijk wordt gemaakt. De vertaling van het VKA in dit bestemmingsplan komt in paragraaf 2.5 aan bod.