1.1 Aanleiding nieuw bestemmingsplan Buitengebied
Voor het buitengebied van de gemeente Sluis gelden de bestemmingsplannen Landelijk Gebied (van de voormalige gemeente Oostburg), Buitengebied (ook voormalige gemeente Oostburg) en Buitengebied (van de voormalige gemeente Sluis - Aardenburg). Met de verschillende herzieningen die voor deze bestemmingsplannen zijn vastgesteld is een groot aantal grotendeels verouderde bestemmingsplanregelingen ontstaan.
De huidige bestemmingsplannen zijn toe aan vernieuwing, gelet op de volgende factoren.
- Gewijzigde maatschappelijke betekenis van het buitengebied
Net als in de rest van Nederland is er de afgelopen jaren veel veranderd in het buitengebied van Sluis. Het buitengebied is al lang niet meer het exclusieve domein van de landbouw; het wordt steeds meer een multifunctionele ruimte waar gewerkt, gewoond en gerecreëerd wordt; de maatschappelijke betekenis van het buitengebied is verbreed. Daarnaast zijn er binnen de verschillende gebruiksfuncties in het buitengebied allerlei ontwikkelingen gaande, die ruimtelijke gevolgen hebben. Een duidelijk voorbeeld is de aanzienlijke afname van het aantal landbouwbedrijven; deze afname zal zich verder voortzetten, waardoor nog meer agrarische bedrijfsgebouwen zullen vrijkomen. Als tegenhanger van de afname van het aantal agrarische bedrijven spelen binnen de landbouw ontwikkelingen als schaalvergroting, specialisatie en verbreding een belangrijke rol. Daarnaast krijgen andere functies, zoals wonen of maatschappelijke dienstverlening (zorg) steeds vaker een plaats in het buitengebied.
- Nieuw ruimtelijk beleid van gemeente en provincie
Parallel aan deze ontwikkelingen verandert ook het beleid van de overheid voor de ruimtelijke ontwikkeling van het buitengebied. Rijk en provincie laten gemeenten – meer dan in het verleden – ruimte om eigen beleid te ontwikkelen, binnen de kaders van het rijks- en provinciaal beleid. Er is daarbij sprake van een omslag van ruimtelijke ordening naar ruimtelijke ontwikkeling, en van toelatingsplanologie naar ontwikkelingsplanologie. De Nota Ruimte van het rijk is een duidelijk voorbeeld van deze koerswijziging. In deze nota wordt het grondgebied van Sluis aangemerkt als Nationaal Landschap.
Het is wenselijk het nieuw ruimtelijk beleid van provincie en gemeente te verankeren in het bestemmingsplan Buitengebied: het provinciale Omgevingsplan Zeeland 2006 - 2012 en het Gebiedsplan West Zeeuws - Vlaanderen, Natuurlijk Vitaal (2004) en de gemeentelijke nota Beleid (voormalige) agrarische bedrijven (2008).
- Nieuwe wettelijke kaders
Na de vaststelling van de vigerende bestemmingsplannen zijn diverse relevante wettelijke kaders gewijzigd. Voorbeelden zijn de Wet op de Archeologische monumentenzorg en de intrekking van de Wet op de openluchtrecreatie. Daar komt bij dat de Wet op de Ruimtelijke Ordening per 1 juli 2008 is vervangen door de Wet ruimtelijke ordening (Wro) en het nieuwe Besluit ruimtelijke ordening (Bro). Per 1 oktober 2010 is de Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) in werking getreden. De Wabo heeft gevolgen voor de gebruikte termen in het bestemmingsplan (een 'aanlegvergunning' heet voortaan 'omgevingsvergunning voor aanleggen', een 'ontheffing' is een 'omgevingsvergunning voor afwijken').
- De actualiteit van de huidige bestemmingsplannen
De geldende bestemmingsplannen variëren sterk in leeftijd, beleid en bestemmingsmethodiek. Het is ook in dat licht gewenst één actueel bestemmingsplan op te stellen voor het hele buitengebied van de gemeente. Bovendien speelt daarbij een belangrijke rol dat in de loop van de tijd veel functieveranderingen zijn opgetreden. Het is gewenst de plankaart en de bestemmingsregeling op deze nieuwe functies af te stemmen.