Plan: | Woonwijken bij de vesting Willemstad |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1709.wonenwillemstad03-0401 |
Inleiding
In deze paragraaf zal de huidige verkeersstructuur beschreven worden voor zowel het gemotoriseerd verkeer, het langzaam verkeer als het openbaar vervoer. Eveneens is de huidige verkeersafwikkeling en parkeersituatie beschreven.
Verkeersstructuur
Ontsluiting gemotoriseerd verkeer
Voor de aansluiting van de woonwijk met de oude kern en de wijdere omgeving zijn vooral van belang:
Het Steenpad zorgt bovendien voor de onderlinge verbinding van de drie bovengenoemde routes en vormt hiermee de belangrijkste ontsluitingsroute door het plangebied. Vanaf het Steenpad leiden dan ook enkele routes naar het oostelijk en westelijk gelegen woongebied. De diverse westelijk van deze weg gelegen woonbuurten worden ontsloten door De Hoge Weg, de Pieter Van Oldendenborghlaan en de Callenburghlaan. Vanaf de westelijk gelegen buurtontsluitingswegen leidt een min of meer kamvormig stelsel van overwegend korte doodlopende straatjes de diverse woonbuurten in. Voor de oostelijk gelegen woonbuurten zijn vooral de De Lierestraat, de Priorindreef en de Koningin Wilhelminalaan van belang. De woonclusters zijn door middel van lusvormige en doodlopende woonstraatjes verbonden met deze drie buurtontsluitingswegen.
Het Steenpad en de Noordlangeweg zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. De overige wegen binnen het plangebied zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h.
Ontsluiting langzaam verkeer
Langs het Steenpad (gebiedsontsluitingsweg) is, conform de inrichting van deze weg op basis van het principe 'Duurzaam Veilig', een vrijliggend fietspad gelegen. Op het deel van de Noordlangeweg binnen de bebouwde kom zijn echter geen fietsvoorzieningen gelegen terwijl de maximumsnelheid hier wel 50 km/h bedraagt. Op de overige wegen wordt het fietsverkeer gemengd met het autoverkeer afgewikkeld.
Ontsluiting openbaar vervoer
Binnen het plangebied zijn bushaltes gelegen langs het Steenpad ter hoogte van de Koningin Wilhelminalaan en de Zandkreek. Hier halteren de openbaarvervoersdiensten in de richtingen Willemstad en Roosendaal, Breda, Rotterdam en Oud-Beijerland.
Verkeersgegevens en afwikkeling
Op de Noordlangeweg en het Steenpad zijn verkeerstellingen uitgevoerd in de jaren 2002 (Noordlangeweg), 2005 (Steenpad tussen Folke Bernadottelaan en Menno van Coehornstraat) en 2008. Deze gegevens zijn aangeleverd door de gemeente Moerdijk. Voor de extrapolatie naar de jaren 2009, 2010 en 2020 is een autonome verkeersgroei van 1% per jaar aangehouden.
In de huidige situatie zijn geen knelpunten in de verkeersafwikkeling.
Tabel 2.1 Verkeersintensiteiten in mvt/etmaal (afgerond op 50-tallen)
weg | wegvak | 2009 | 2010 | 2020 |
Noordlangeweg | binnen bebouwde kom | 1.550 | 1.550 | 1.750 |
Steenpad | Boudewijn Drenkwaartstraat - de Lierestraat | 2.700 | 2.750 | 3.050 |
Menno van Coehornstraat - de Lierestraat | 2.200 | 2.200 | 2.450 | |
Folke Bernadottelaan - Menno van Coehornstraat | 2.200 | 2.200 | 2.450 |
Parkeren
In het plangebied wordt voornamelijk geparkeerd in het openbaar gebied langs wegen en straten. Bij een aantal woningen wordt op eigen terrein geparkeerd.
De vesting Willemstad trekt veel bezoekers waardoor binnen de vesting parkeerproblemen ontstaan. Veel bezoekers parkeren dan ook de auto buiten de vesting, dit leidt tot meer parkeerdruk in de woonwijken.
Conclusie
De bereikbaarheid voor het gemotoriseerd verkeer is goed te noemen, mede doordat het Steenpad, als onderdeel van de hoofdwegenstructuur, het plangebied doorkruist. Eveneens is de bereikbaarheid voor het langzaam verkeer en het openbaar vervoer goed. Door de inrichting van de meeste wegen conform het principe 'Duurzaam Veilig' is de verkeersveiligheid in het plangebied voldoende gewaarborgd. Er doen zich geen knelpunten in de verkeersafwikkeling en het parkeren voor.