Plan: | Buitengebied, 3e herziening |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1709.Buitengebied3eherz-0401 |
GS hebben bij besluit van 1 september 2009 aan een aantal locaties die deel uit maken van het bestemmingsplan Buitengebied 1e herziening goedkeuring onthouden. In een aantal gevallen komen GS tot hun besluit op basis van locatiespecifieke overwegingen. Voor andere locaties is het besluit tot onthouding van goedkeuring gebaseerd op het provinciale beleid inzake vrijkomende agrarische bedrijfscomplexen.
Een aantal locaties waaraan GS goedkeuring hebben onthouden maakt geen deel uit van het bestemmingsplan Buitengebied, 3e herziening. Reden hiervoor is enerzijds dat de gewenste ontwikkelingen op deze locaties nog onvoldoende zijn uitgekristalliseerd. Anderzijds dient op onderdelen nieuw gemeentelijk beleid te worden ontwikkeld hetgeen zal plaatsvinden in het kader van de integrale actualisering van het bestemmingsplan Buitengebied.
De Raad van State heeft in het uitspraak van 3 augustus 2011 de onthouding van goedkeuring door GS voor enkele locaties vernietigd. Voor deze locaties is een reparatie van het bestemmingsplan gewenst. Deze locaties zijn opgenomen in deze paragraaf.
In de navolgende beschrijving van de locaties waaraan door GS goedkeuring is onthouden of waarvoor een reparatie van het bestemmingsplan gewenst is, wordt allereerst kort de inhoud van het GS-besluit/de gewenste reparatie samengevat. Vervolgens worden de overwegingen van de gemeente die ten grondslag liggen aan de nieuwe bestemmingsregeling benoemd. Ten slotte wordt de inhoud van de nieuwe regeling weergegeven. Voor een toelichting op de regeling die deel uitmaakt van dit bestemmingsplan en de wijze waarop de relevante onderdelen van de bestemmingsplannen Buitengebied, Buitengebied 1e herziening en Buitengebied 2e herziening zijn vertaald, wordt verwezen naar hoofdstuk 5 - Juridische planbeschrijving.
A.1 Noordschans 95, Klundert (kaartblad 2)
Inhoud GS-besluit
Goedkeuring is onthouden aan de bestemming Agrarische doeleinden en de subbestemming caravanstalling A(c) omdat de locatie gelegen is in het gebied dat in het streekplan Noord-Brabant is aangeduid als GHS-natuur en de betreffende onbebouwde gronden in samenhang hiermee de bestemming Natuur moeten krijgen. GS zijn van oordeel dat ter plaatse wel een strak begrensd bouwvlak kan worden toegekend, echter zonder de mogelijkheid van caravanstalling.
Overwegingen gemeente
De gemeente stemt in met de door GS naar voren gebrachte overwegingen. De verbeelding en regeling worden gewijzigd.
Nieuwe regeling
Ter plaatse van het agrarische bedrijfscomplex wordt een strak begrensd bouwvlak opgenomen. In het vigerende bestemmingsplan Buitengebied is deze locatie gelegen in de zone 'Gebied met verweving van natuur, recreatie en landschapswaarden (NRL), waarbinnen geen neven- en vervolgfuncties zijn toegestaan. Binnen de mogelijkheden van de SVBP2008 wordt deze regeling vertaald naar de enkelbestemming Agrarisch (A), met de aanduiding 'specifieke vorm van agrarisch - beperkte gebruiksmogelijkheden'. Met deze aanduiding wordt het verbod op neven- en vervolgfuncties, waaronder caravanstalling geregeld. Van belang daarbij is dat de gemeente heeft vastgesteld dat ter plaatse ook geen caravanstalling meer plaatsvindt.
De gronden ten noorden en westen van het bouwvlak zijn gelegen in de EHS en krijgen de bestemming Natuur toegekend. De gronden ten zuiden en oosten van het bouwvlak zijn gelegen in de door de provincie Noord-Brabant in de Verordening Ruimte Noord Brabant fase 2 aangewezen groenblauwe mantel (het gebied gelegen tussen het kerngebied blauwgroen en het stedelijk gebied) en behoeven geen bestemming Natuur. Deze gronden worden bestemd voor Agrarisch zonder bouwvlak. De op de locatie van toepassing zijnde dubbelbestemming Primair Waterstaatsdoeleinden krijgt onder de SVBP2008 de naam Waterstaat (WS), maar blijft qua regelgeving ongewijzigd.
Gewijzigde vaststelling
Op basis van een ambtshalve aanpassing wordt het bestemmingsplan voor deze locatie gewijzigd vastgesteld. In de Nota van beantwoording inspraak en overleg is aangegeven dat, naar aanleiding van de overlegreactie van het waterschap Brabantse Delta, de dubbelbestemming Waterstaat - Waterkering op de verbeelding waar nodig wordt opgenomen of aangepast. Dit is abusievelijk niet correct gebeurd voor alle relevante locaties. Voor de locatie Noordschans 95 wordt daarom alsnog de dubbelbestemming Waterstaat - Waterkering opgenomen.
A.2 Tonnekreek 12, Klundert (kaartblad 2.1)
Inhoud GS-besluit
Goedkeuring is onthouden aan de bestemming Woondoeleinden, voormalig agrarisch bedrijfscomplex (W*(vab)). Hoewel een deel van de voormalige agrarische bedrijfsbebouwing is gesloopt, is naar het oordeel van GS nog een aanzienlijk en te groot deel van de voormalige agrarische bedrijfsbebouwing aanwezig. Het vastleggen van de feitelijke situatie zonder dat voldoende sloop heeft plaatsgevonden is in strijd met het provinciale VAB-beleid.
Overwegingen gemeente
Deze locatie is beoordeeld op basis van het Beleidskader VAB d.d. 16 april 2010. In deze beoordeling is ten aanzien van de locatie Tonnekreek 12 het volgende vastgesteld.
Op de locatie is een woonhuis met aangebouwde hoge schuur aanwezig (oppervlakte 205 m²) en een vrijstaande schuur (oppervlakte 130 m²). Van de oorspronkelijke niet-woonbebouwing is inmiddels ongeveer de helft gesloopt, waardoor het doorzicht naar het achterliggende landschap is verbeterd en er een groener beeld van het erf en een doorzicht naar het landschap zijn ontstaan. Het woonhuis is recent opgeknapt. Door de reeds uitgevoerde sloop van bebouwing is de ruimtelijke kwaliteit ter plaatse sterk verbeterd. Sloop van de kwalitatief goede vrijstaande schuur aan de zuidzijde van het perceel draagt slechts in zeer beperkte mate bij aan het verbeteren van de landschappelijke kwaliteit of de ruimtelijke kwaliteit van het bebouwingslint. Wonen is hier gegeven het karakter van het bebouwingslint een passende functie. Met betrekking tot de ruimtelijke kwaliteit ter plaatse zijn verdere maatregelen, bijvoorbeeld met betrekking tot erfbeplanting, niet nodig.
Op basis van de uitkomsten van deze toetsing is de gemeente van oordeel dat behoud van de huidige woonfunctie en de bestemming Wonen (W) zonder meer mogelijk is. Een verdere verplichting tot sloop is naar het oordeel van de gemeente onevenredig in relatie tot de hiermee samenhangende sloopkosten en kapitaalsvernietiging en de oppervlakte van de aanwezige bebouwing. Van belang daarbij is dat de ruimtelijke kwaliteit van het huidige bebouwingscomplex passend is en aansluit op de verdere omgeving. Verdere landschappelijke inpassing is niet nodig.
Overigens wordt met betrekking tot het omzetten van de bestemming Agrarische doeleinden in de bestemming Wonen vastgesteld dat voldaan wordt aan de voorwaarden die zijn opgenomen in de wijzigingsbevoegdheid (artikel 35) van het bestemmingsplan Buitengebied 2e herziening. Gegeven de situering van de woning binnen de bebouwingsconcentratie van Tonnekreek, wordt de bedrijfsvoering van nabijgelegen agrarische bedrijven niet belemmerd en bestaande waarden van natuur en landschap worden niet aangetast.
Nieuwe regeling
In het vigerende bestemmingsplan zijn twee woonbestemmingen opgenomen: Woondoeleinden (overige woningen) en Woondoeleinden* (woningen in de kernen Tonnekreek, Zwingelspaan en Oudemolen), welke binnen de mogelijkheden van de SVBP2008 zijn vertaald in Wonen - 1 en Wonen - 2. De locatie Tonnekreek 12 is gelegen binnen de vigerende bestemming Woondoeleinden* en wordt daarom in het nieuwe bestemmingsplan voorzien van de bestemming Wonen - 2 (W - 2). Aangezien het hier een voormalig agrarisch bedrijf betreft, wordt de aanduiding 'specifieke vorm van wonen - voormalig agrarische bedrijfscomplex' (sw - vab) opgenomen. De voorgevelrooilijn wordt overgenomen uit het vigerende bestemmingsplan en aangeduid met het figuur 'gevellijn'.
A.3 Tonnekreek 18, Klundert (kaartblad 2.1)
Inhoud GS-besluit
Goedkeuring is onthouden aan de bestemming Woondoeleinden* (W*). GS stellen vast dat deze bestemming per abuis is gehandhaafd en vervangen had moeten worden door de bestemming Bedrijfsdoeleinden, subbestemming aannemersbedrijf (B2(an)). Het gehele bedrijfsperceel had in de 1e herziening moeten worden betrokken.
Overwegingen gemeente
De gemeente stemt in met de door GS naar voren gebrachte overwegingen. De gronden met de bestemming Woondoeleinden* (W*) worden bij het bedrijfsperceel getrokken, zoals reeds de bedoeling was in de 1e herziening.
Nieuwe regeling
De gronden met de bestemming Woondoeleinden* (W*), worden gewijzigd in de bestemming Bedrijf (B). Met de functieaanduidingen 'bedrijf tot en met categorie 2' (b<2) en 'specifieke vorm van bedrijf - aannemersbedrijf' (sb - an) wordt aangegeven dat ter plaatse een aannemersbedrijf in ten hoogste categorie 2 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten is toegestaan. De aanduiding 'zonder woning' (-bw) blijft gehandhaafd. Voor de gehele bedrijfsbestemming blijft het vigerende maximale oppervlak van 375 m² gelden.
Gewijzigde vaststelling
Op basis van een ambtshalve aanpassing wordt het bestemmingsplan voor deze locatie gewijzigd vastgesteld:
A.4 Kraaiendijk 5/5a, Heijningen (kaartblad 4)
Inhoud GS-besluit
GS hebben goedkeuring onthouden aan het bouwvlak op de locatie Kraaiendijk 5/5a. Ten eerste omdat in theorie uitbreiding van het bouwvlak toegestaan zou kunnen worden op basis van artikel 30 lid 6 van de regels en ten tweede omdat een bouwvlak is toegekend aan een locatie waar geen volwaardig agrarisch bedrijf is gevestigd.
Overwegingen gemeente
De gemeente heeft in haar beroep bij de Afdeling Bestuursrechtspraak aangegeven dat een voorwaarde aan de geboden uitbreidingsmogelijkheid is verbonden, namelijk dat uitbreiding noodzakelijk is voor een doelmatige agrarische bedrijfsvoering. Op deze locatie kan daarvan geen sprake zijn omdat het bouwvlak te beperkt is voor een volwaardig agrarisch bedrijf. De Afdeling Bestuursrechtspraak heeft in haar uitspraak van 3 augustus 2011 de gemeente in het gelijk gesteld en de onthouding van goedkeuring vernietigd.
Nieuwe regeling
Het perceel wordt conform de 1e herziening opnieuw bestemd als Agrarisch (A) met een strak bouwvlak zonder de mogelijkheid van een bedrijfswoning (-bw).
A.5 Kraaiendijk 12 en 14, Heijningen (kaartblad 4)
Inhoud GS-besluit
GS hebben goedkeuring onthouden aan de bestemming Woondoeleinden met logiesgebouw en de bestemming Maatschappelijke doeleinden met vergaderruimte. GS achten de bestemmingsomschrijving van de Maatschappelijke doeleinden met vergaderruimte niet specifiek genoeg. Daarnaast hebben GS bezwaar tegen de afsplitsing van de woning, aangezien dit een privaatrechtelijke situatie betreft welke niet relevant is voor het ruimtelijk spoor. Planologisch moet deze locatie als een eenheid gezien worden volgens GS.
Overwegingen gemeente
De gemeente heeft in haar beroep bij de Afdeling Bestuursrechtspraak aangegeven dat een heldere motivatie voor de onthouding van goedkeuring ontbreekt en haaks staat op het standpunt dat GS in het verleden heeft ingenomen. Daarom wordt het volgens de gemeente vrijwel onmogelijk om een passende bestemming op de percelen Kraaiendijk 12 en 14 te leggen, juist omdat aan de eerdere onthoudingen van goedkeuring recht is gedaan.
Voor wat betreft de woning op Kraaiendijk 12 heeft de Afdeling Bestuursrechtspraak in haar uitspraak van 3 augustus 2011 aangegeven dat het verstrekken van logies per nacht met al dan niet als nevenactiviteit het verstrekken van maaltijden en dranken voor consumptie ter plaatse, een planologisch relevante activiteit is. GS hebben geen ruimtelijk relevante argumenten aangevoerd waarom het toekennen van de subbestemming 'logiesgebouw' in strijd zou zijn met een goede ruimtelijke ordening.
Voor wat betreft de vergaderaccommodatie op Kraaiendijk 14 heeft de Afdeling Bestuursrechtspraak in haar uitspraak van 3 augustus 2011 aangegeven dat de redenatie van GS dat het begrip 'bijeenkomsten' te ruim zou zijn, niet duidelijk onderbouwd is. Slechts wordt opgemerkt dat de provincie het niet eens is met de gekozen bestemming. Een heldere motivatie voor de onthouding van goedkeuring van de bestemming Maatschappelijke doeleinden, vergaderruimte, ontbreekt.
Het besluit van GS is naar het oordeel van de Afdeling Bestuursrechtspraak voor wat betreft Kraaiendijk 12 en 14 dan ook niet voorzien van een deugdelijke motivering en het besluit wordt vernietigd. De gemeente heeft daarom besloten om het perceel in de 3e herziening mee te nemen en op dezelfde wijze te bestemmen als in de 1e herziening van het bestemmingsplan Buitengebied.
Nieuwe regeling
De woning Kraaiendijk 12 wordt conform de 1e herziening bestemd als Wonen - 1 (W - 1) met de aanduiding 'specifieke vorm van wonen - logiesgebouw' (sw - lgb).
De schuur wordt bestemd als Maatschappelijk (M), met de aanduiding 'specifieke vorm van maatschappelijk - vergaderaccommodatie'. Het vigerende maximale bebouwingsoppervlak van 1.200 m² blijft gehandhaafd.
De woning op nummer 12 is in het vigerende plan aangeduid als rijksmonument. Voor rijksmonumenten is in het bestemmingsplan Buitengebied een algemene vrijstelling opgenomen om één extra woning te realiseren in het hoofdgebouw. Deze regeling wordt tevens opgenomen in dit nieuwe bestemmingsplan.
A.6 Krukweg 3, Heijningen (kaartblad 4)
Inhoud GS-besluit
Goedkeuring is onthouden aan het toegekende bouwvlak met de bestemming Agrarische doeleinden (A) omdat de vergroting van het bouwvlak niet is onderbouwd, ter plaatse van het bijbehorende bouwvlak Stadsedijk 53 voldoende bouwmogelijkheden aanwezig zijn en de geboden bouwmogelijkheden haaks staan op de provinciale beleidslijn om onnodige verstening van het buitengebied tegen te gaan.
Overwegingen gemeente
De gemeente stelt vast dat ter plaatse van het toegekende bouwvlak thans geen agrarische bedrijfsgebouwen meer aanwezig zijn. Gegeven deze situatie en omdat de locatie gebonden is aan het agrarisch bedrijf dat aan de Stadsedijk 53 gevestigd is, is de gemeente van oordeel dat ter plaatse een bouwvlak kan worden opgenomen dat gelijk is aan het bouwvlak uit het moederplan Buitengebied.
Nieuwe regeling
Aan de betreffende gronden wordt de bestemming Agrarisch (A) met een beperkt bouwvlak toegekend. Op de locatie wordt geen bedrijfswoning mogelijk gemaakt, aangezien deze reeds gevestigd is op Stadsedijk 53. Om het koppelteken met Stadsedijk 53 op te kunnen nemen, is tevens de locatie Stadsedijk 53 in het bestemmingsplan opgenomen. Ter plaatse is een bouwvlak met de bestemming Agrarisch (A) opgenomen. Het oppervlak van de twee bouwvlakken samen bedraagt 1,5 ha.
A.7 Noordlangeweg 14, Willemstad (kaartblad 5)
Inhoud GS-besluit
GS hebben goedkeuring onthouden aan het bouwvlak op de locatie Noordlangeweg 14. Ten eerste omdat in theorie uitbreiding van het bouwvlak toegestaan zou kunnen worden op basis van artikel 30 lid 6 van de regels en ten tweede omdat een bouwvlak is toegekend aan een locatie waar geen volwaardig agrarisch bedrijf is gevestigd.
Overwegingen gemeente
De gemeente heeft in haar beroep bij de Afdeling Bestuursrechtspraak aangegeven dat een voorwaarde aan de geboden uitbreidingsmogelijkheid is verbonden, namelijk dat uitbreiding noodzakelijk is voor een doelmatige agrarische bedrijfsvoering. Op deze locatie kan daarvan geen sprake zijn omdat het bouwvlak te beperkt is voor een volwaardig agrarisch bedrijf. De Afdeling Bestuursrechtspraak heeft in haar uitspraak van 3 augustus 2011 de gemeente in het gelijk gesteld en de onthouding van goedkeuring vernietigd.
Nieuwe regeling
Het perceel wordt conform de 1e herziening opnieuw bestemd als Agrarisch (A) met een strak bouwvlak om de bestaande bebouwing zonder de mogelijkheid van een bedrijfswoning (-bw).
A.8 Oudemolensedijk 7a, Fijnaart (kaartblad 5)
Inhoud GS-besluit
Goedkeuring is onthouden aan de bestemming Woondoeleinden (W) omdat niet is voorzien in de sloop van overtollige bedrijfsopstallen hetgeen in strijd is met het provinciale VAB-beleid.
Overwegingen gemeente
Deze locatie is beoordeeld op basis van het Beleidskader VAB d.d. 16 april 2010. In deze beoordeling is ten aanzien van de locatie Oude Molensedijk 7a het volgende vastgesteld.
Op de locatie zijn een woning met aanbouw aanwezig (oppervlakte 217 m²), een kleine loods (oppervlakte 26 m²) en een grote loods (oppervlakte 436 m²). De ruimtelijke kwaliteit en uitstraling van de locatie worden negatief beïnvloed door de hoge loodsen en het bijbehorende kantoor op het aan de noordzijde grenzende perceel Oude Molensedijk 7b. Op het voorste, aan de weg gelegen deel van het perceel Oude Molensedijk 7a waar ook de woning staat, is erfbeplanting aanwezig in de vorm van loofhout (grenzend aan het open agrarisch gebied) en coniferen (aan de zijde van het noordelijk gelegen bedrijfsperceel).
Op basis van overleg met de betrokken eigenaar en gegeven de bouwkundige kwaliteit van de aanwezige gebouwen, heeft de gemeente vastgesteld dat sloop van de loodsen niet realistisch is en onevenredig is in relatie tot de sloopkosten en ongewenste kapitaalvernietiging. Van belang daarbij is dat de aanwezige oppervlakte aan voormalige bedrijfsbebouwing ruim onder de 1.000 m² ligt zoals genoemd in de wijzigingsbevoegdheid die is opgenomen in het bestemmingsplan Buitengebied 2e herziening. De bestaande schuur wordt door de eigenaar/bewoner gebruikt voor de opslag van statische goederen. In het verlengde daarvan is de gemeente van oordeel dat de bestemming Wonen gehandhaafd dient te worden en dat de betreffende schuur specifiek dient te worden bestemd voor opslag van statische goederen in ten hoogste categorie 2 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten.
Overigens wordt met betrekking tot het omzetten van de bestemming Agrarische doeleinden in de bestemming Wonen vastgesteld dat voldaan wordt aan de voorwaarden die zijn opgenomen in de wijzigingsbevoegdheid (artikel 35) van het bestemmingsplan Buitengebied 2e herziening. Gegeven de situering van de woning wordt de bedrijfsvoering van nabijgelegen agrarische bedrijven niet belemmerd en bestaande waarden van natuur en landschap worden niet aangetast.
Nieuwe regeling
Het gehele perceel Oude Molensedijk 7a wordt bestemd voor Wonen - 1 (W - 1) en voorzien van de aanduiding 'specifieke vorm van wonen - voormalig agrarisch bedrijfscomplex' (sw-vab). De schuur, welke gebruikt wordt voor opslag van statische goederen, wordt voorzien van de aanduiding 'opslag' (op), waar ter plaatse statische opslag in ten hoogste categorie 2 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten is toegestaan.
A.9 Oudemolensedijk 20, Fijnaart (kaartblad 5)
Gewenste reparatie
De woning aan de Oudemolensedijk 20 is in het vigerende bestemmingsplan Buitengebied bestemd voor Agrarische doeleinden (A). De woning is gelegen binnen de agrarische bouwstede van het agrarisch bedrijf dat gevestigd is op de locatie Oudemolenseweg 2. De woning behoort evenwel niet tot het agrarische bedrijf. De eigenaar verzoekt dan ook tot een passende bestemming voor de woning aan de Oudemolensedijk 20.
Overwegingen gemeente
Door de gemeente is vastgesteld dat de woning in het verre verleden heeft toebehoord aan het agrarische bedrijf aan de Oudemolenseweg 2. In het voormalige bestemmingsplan Buitengebied 1977 van de gemeente Fijnaart en Heijningen was de locatie echter reeds bestemd als zelfstandige woning. Sindsdien wordt de woning gebruikt als burgerwoning en is er geen binding meer met het naastgelegen agrarische bedrijf. Het opnemen van de woning binnen de bouwstede van het agrarische bedrijf Oudemolenseweg 2 in het bestemmingsplan Buitengebied doet dan ook geen recht aan de bestaande situatie. In het verlengde hiervan dient de bestemming te worden gewijzigd.
Nieuwe regeling
De woning wordt bestemd voor Wonen - 1 (W - 1). De bestemmingsgrens en bouwvlakgrens wordt gelegd op de kadastrale grens van het perceel, hetgeen in overeenstemming is met de bestemmingslegging in het bestemmingsplan Buitengebied 1977 Fijnaart en Heijningen. De agrarische bouwstede van de locatie Oudemolenseweg 2 blijft gehandhaafd en maakt geen deel uit van het bestemmingsplan Buitengebied 3e herziening.
A.10 Tonsedijk 22, Klundert (kaartblad 5)
Gewenste reparatie
Het bouwvlak van het ter plaatse gevestigde intensieve veehouderijbedrijf dient vergroot te worden omdat een in 2007 vergunde en gebouwde schuur buiten het bouwvlak is gelegen. Het bedrijf beschikt ook over een milieuvergunning.
Overwegingen gemeente
In het bestemmingsplan Buitengebied is het bouwvlak voorzien van de bestemming Agrarische doeleinden, intensieve veehouderij (Aiv). De vergunde en reeds gebouwde schuur ligt buiten dit bouwvlak en sluit aan op de hier reeds aanwezige stal. Aangezien de stal reeds vergund en gerealiseerd is, ligt het in de rede om het bouwvlak te verruimen. Het totale bebouwingsoppervlak komt hiermee op 4.175 m².
Om ook op termijn uitbreiding van het bouwvlak mogelijk te maken, wordt in dit bestemmingsplan een wijzigingsbevoegdheid opgenomen die vergroting van het bouwvlak mogelijk maakt. Deze wijzigingsbevoegdheid is afgestemd op de vigerende bestemmingsregeling. Om toepassing van deze wijzigingsbevoegdheid mogelijk te maken, worden onbebouwde gronden rond het bouwvlak in dit bestemmingsplan opgenomen.
Naar aanleiding van de overlegreactie van de provincie Noord-Brabant wordt op het gehele bouwvlak de aanduiding 'intensieve veehouderij' opgenomen. Het totale bouwvlak heeft een oppervlak van 1,1 ha en mag daarmee conform de Verordening Ruimte 2012 geheel in gebruik genomen worden voor de intensieve veehouderij (maximaal 1,5 ha).
Nieuwe regeling
Het bestaande bouwvlak wordt met circa 40 m in oostelijke richting vergroot. Het bouwvlak wordt voorzien van de bestemming Agrarisch - Intensieve veehouderij (A - IV) met de aanduiding 'intensieve veehouderij' en een maximum bebouwingsoppervlak van 4.175 m². Onbebouwde gronden buiten het bouwvlak worden in dit bestemmingsplan opgenomen met de bestemming Agrarisch, zonder bouwvlak, teneinde toepassing te kunnen geven aan de wijzigingsbevoegdheid voor het vergroten van het bouwvlak.
A.11 Zuidlangeweg 4b, Oudemolen (kaartblad 5)
Gewenste reparatie
Voor de locatie Zuidlangeweg 4b is in het bestemmingsplan Buitengebied een bouwvlak met de bestemming Agrarische aanverwante doeleinden, subbestemming groothandel in en/of opslag van agrarische producten (ADga)(2) opgenomen. Ter plaatse mogen alleen activiteiten plaatsvinden die voorkomen in ten hoogste categorie 2 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten. Vastgesteld is dat deze bestemming ten onrechte is toegekend en dat ter plaatse sinds 1974 een edelpelsdierhouderij is gevestigd. Voor het oprichten is in 1974 een vergunning in het kader van de Hinderwet verleend. Op 8 november 1993 is onder voorwaarden een vergunning verleend ingevolge de wet Milieubeheer en op 2 december 1996 is een wijzigingsvergunning op grond van de wet Milieubeheer afgegeven voor de edelpelsdierhouderij aan de Zuidlangeweg 4b. In zowel het bestemmingsplan Buitengebied als Buitengebied 1e herziening is de locatie per abuis niet correct bestemd.
Overwegingen gemeente
Vastgesteld is dat ten tijde van de aanvraag van de milieuvergunning alle relevante milieuaspecten zijn onderzocht, waaronder de afstand tot de naastgelegen woningen. Hierbij zijn geen belemmeringen voor de realisatie van de edelpelshouderij vastgesteld. Bij besluit van 2 december 1996 hebben burgemeester en wethouders van de voormalige gemeente Willemstad de vereiste milieuvergunning verleend.
Omdat sprake is van een bestaande situatie die in het vigerende bestemmingsplan Buitengebied niet op juiste wijze is bestemd, is het gewenst thans een juiste bestemming voor het perceel op te nemen. Gegeven de verleende milieuvergunning is een verdere uitbreiding van de bestaande bedrijfsbebouwing niet toegestaan. Het huidige bebouwingsoppervlak bedraagt 10.418 m², hetgeen op de verbeelding wordt opgenomen. Er wordt een bouwvlak opgenomen parallel aan de voorgevel van de bedrijfswoning en strak rondom de bestaande bedrijfsgebouwen. Naar aanleiding van de overlegreactie van de provincie Noord-Brabant wordt binnen het bouwvlak de aanduiding 'intensieve veehouderij' opgenomen om aan te geven op welk deel van het bouwvlak de bedrijfsgebouwen gepositioneerd dienen te worden. Deze aanduiding omvat niet meer dan 1,5 ha en de locatie voldoet daarmee aan de Verordening Ruimte 2012.
Nieuwe regeling
De locatie wordt voorzien van de bestemming Agrarisch - Intensieve veehouderij (A-IV), met een strak bouwvlak rondom de bestaande bedrijfsgebouwen. Ter plaatse van de bedrijfsgebouwen wordt tevens de aanduiding 'intensieve veehouderij' opgenomen. Er wordt een maximaal toegestane bebouwingsoppervlak van 10.418 m² opgenomen.
A.12 Zuidlangeweg 15, Oudemolen (kaartblad 5)
Inhoud GS-besluit
Goedkeuring is onthouden aan de bestemming Woondoeleinden (W) en Agrarische doeleinden (A(b)(zw)) omdat:
Overwegingen gemeente
De vrijstaande schuur die in de 1e herziening was bestemd voor Agrarische doeleinden is nog altijd in gebruik door het agrarische bedrijf, zo ook de naastgelegen mestplaat. Op de Drogedijk 59 is een bouwstede gelegen. In de 1e herziening is geredeneerd dat er geen koppelteken noodzakelijk was tussen de bouwstede van Drogedijk 59 en de locatie Zuidlangeweg 15. In het GS-besluit is aangegeven dat door het ontbreken van een koppelteken, de bouwmogelijkheden hierdoor toenemen, hetgeen in strijd is met het provinciale beleid.
Zuidlangeweg 17 was in het bestemmingsplan Buitengebied reeds positief bestemd als burgerwoning. Zuidlangeweg 15 is in het bestemmingsplan Buitengebied bestemd als bedrijfswoning, maar is al geruime tijd in gebruik als burgerwoning.
Het ligt in de rede dat de woning aan de Zuidlangeweg 17 de woonbestemming behoudt. De woning aan de Zuidlangeweg 15 dient, conform het bestaande gebruik, eveneens als burgerwoning bestemd te worden. De schuur en mestplaat dienen, conform het huidige gebruik, de agrarische bestemming te behouden. Met deze regeling wordt de feitelijk situatie strak bestemd en is verdere verstening op deze locatie niet mogelijk.
Door deze wijze van bestemmen is sprake van een beperkte afstand tussen de agrarische bestemming en de woonbestemming en het agrarische gebruik en de woonfunctie. Gelet op de wettelijke geurafstanden zou dit kunnen leiden tot belemmeringen voor de agrarische bedrijfsvoering. In feite is hier echter sprake van een 'plattelandswoning', aangezien een voormalige bedrijfswoning (Zuidlangeweg 15) van het nog in bedrijf zijnde agrarisch wordt afgesplitst en de agrarische activiteiten worden voortgezet. Aangezien de wet Plattelandswoning nog niet in werking is getreden, wordt de woning vooralsnog bestemd voor Wonen. In het kader van de komende algehele herziening van het bestemmingsplan Buitengebied zal alsnog toepassing worden gegeven aan de wet Plattelandswoning. Gegeven de aard van het huidige agrarisch gebruik gaat de gemeente er van uit dat de burgerbewoning thans geen aanleiding geeft tot belemmeringen in de agrarische bedrijfsvoering.
Nieuwe regeling
De locatie Zuidlangeweg 17 wordt bestemd voor Wonen - 1 (W - 1). De locatie Zuidlangeweg 15 wordt bestemd voor Wonen - 1 (W - 1) met de aanduiding 'specifieke vorm van wonen - voormalig agrarisch bedrijfscomplex' (sw - vab). Aan de schuur en de mestplaat wordt de bestemming Agrarisch (A) toegekend. Dit perceel wordt met het figuur 'relatie' gekoppeld aan het bouwvlak aan de Drogedijk 59, welke tevens bestemd wordt voor Agrarisch (A). Tezamen wordt een bouwvlak van 1,5 ha opgenomen.
Gewijzigde vaststelling
Naar aanleiding van een gegrond verklaarde zienswijze wordt het bestemmingsplan voor deze locatie gewijzigd vastgesteld. Aan de woning Zuidlangeweg 15 wordt een agrarische bestemming toegekend, welke gekoppeld wordt aan het agrarische bouwvlak aan de Drogedijk 59. Het gezamenlijk oppervlak van beide locaties bedraagt 1,5 ha. De woning Zuidlangeweg 17 behoud de woonbestemming.
A.13 Oudemolensedijk 4a, Fijnaart (kaartblad 5.2)
Gewenste reparatie
Op de locatie Oudemolensedijk 4a is een opslagbedrijf in autobanden gevestigd. In het bestemmingsplan Buitengebied is aan deze locatie de bestemming Bedrijfsdoeleinden (B) zonder nadere aanduidingen toegekend. Deze bestemming zonder nadere aanduiding maakt geen deel uit van de regels van het bestemmingsplan Buitengebied en aanpassing van de regeling, afgestemd op het huidige gebruik is derhalve gewenst.
Overwegingen gemeente
Een opslagbedrijf in autobanden valt onder de SBI-code 503, 504 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten, namelijk 'groothandel in auto- en motorfietsonderdelen en -accessoires'. Deze activiteit valt onder categorie 2 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten. Per abuis is in het moederplan alleen de bestemming B opgenomen en niet de aanduiding (2) op basis waarvan een categorie 2-bedrijf is toegestaan. Het bedrijf is hier van oudsher gevestigd en dient voorzien te worden van een passende, op het huidige gebruik afgestemde regeling.
Nieuwe regeling
Aan de locatie wordt de bestemming Bedrijf (B) toegekend met de aanduiding 'bedrijf tot en met categorie 2' (b<2) waarmee wordt aangegeven dat ter plaatse uitsluitend activiteiten die gerekend worden tot maximaal categorie 2 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten zijn toegestaan. Aanvullend is ook de nadere aanduiding opslag (op) opgenomen waarmee is bepaald dat de locatie uitsluitend gebruikt mag worden ten behoeve van opslag in ten hoogste categorie 2 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten. Het maximale bebouwingsoppervlak van 220 m² blijft gehandhaafd.
A.14 Drogedijk 53, Oudemolen (kaartblad (5.4)
Inhoud GS-besluit
In het bestemmingsplan Buitengebied, 1e herziening is de locatie bestemd voor Wonen, waarbij voor de grote schuur de aanduiding 'caravanstalling' is opgenomen en een aanwezige kleine schuur en een deels open wagenberging de aanduiding 'caravanstalling' niet hebben gekregen. GS hebben goedkeuring onthouden aan deze bestemming, voor zover de aanduiding 'caravanstalling' niet is opgenomen op de op het perceel aanwezige kleine schuur en wagenberging. GS zijn van oordeel dat het provinciaal beleidskader dat thans geldt, het toekennen van die subbestemming niet in de weg staat.
Overwegingen gemeente
Naar aanleiding van beroepen van 2 reclamanten heeft de Afdeling Bestuursrechtspraak op 3 augustus 2011 uitspraak gedaan omtrent deze locatie. De Afdeling is van oordeel dat het gebruik van de grote schuur ten behoeve van caravanstalling niet in strijd is met een goede ruimtelijke ordening. De Afdeling is eveneens van oordeel dat GS zich niet in redelijkheid op het standpunt hebben kunnen stellen dat het bestemmingsplan niet berust op een deugdelijke motivering voor zover het ziet op de kleine schuur en de open wagenberging. Het beroep is ongegrond verklaard.
Conform de uitspraak dienen de kleine schuur en de open wagenberging bestemd te worden ten behoeve van caravanstalling.
Nieuwe regeling
De locatie wordt bestemd voor Wonen - 1 (W-1). Voor de grote en kleine schuur en de open wagenberging wordt de aanduiding 'caravanstalling' (cs) opgenomen.
A.15 De Blaak, Zevenbergen (kaartblad 6)
Inhoud GS-besluit
GS constateren dat per abuis voor de strookjes grond langs de Mark-Markdijk niet de aanduiding 'leefgebied kwetsbare soorten' is opgenomen, zoals wel was aangegeven in het GS-besluit over de 1e herziening van het bestemmingsplan Buitengebied. GS onthouden om die reden opnieuw goedkeuring aan deze plandelen.
Overwegingen gemeente
De gemeente onderkent dat het GS-besluit niet correct verwerkt is in het bestemmingsplan Buitengebied 1e herziening. De strookjes grond langs de Mark-Markdijk worden alsnog van een passende bestemming voorzien.
Nieuwe regeling
De gronden zijn in het vigerende bestemmingsplan Buitengebied gelegen in de zone ARWN. Deze zone krijgt in het nieuwe bestemmingsplan, onder de SVBP2008, de enkelbestemming Agrarisch met waarden - Natuurwaarden (AW - N). De gronden worden tevens voorzien van de aanduiding 'natuurwaarden' (nw) ter bescherming van de kreekrestanten en leefgebieden van kwetsbare soorten. Aan deze aanduiding worden regels omtrent de omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werken en werkzaamheden gekoppeld.
A.16 Galgenweg 70, Zevenbergen (kaartblad 6)
Inhoud GS-besluit
Goedkeuring is onthouden aan de bestemming Tuincentrum omdat de branchering van tuincentra in het plan niet duidelijk is afgebakend.
Overwegingen gemeente
Het tuincentrum op de locatie betreft een bestaande situatie. De gemeente heeft met het positief bestemmen van dit tuincentrum in het bestemmingsplan Buitengebied 1e herziening aangegeven positief tegenover een kleinschalig tuincentrum op deze locatie te staan. Gegeven de situering en kenmerken van de locatie (matig ontsloten en met een specifieke vorm) is hier enkel een kleinschalig tuincentrum ruimtelijk inpasbaar. Ter plaatse zijn slechts beperkt uitbreidingsmogelijkheden aanwezig. Er kan maximaal 15% uitbreidingsruimte worden geboden.
In de tuincentrumbranche wordt een onderscheid gemaakt tussen 4 typen tuincentra (zie de Structuurnota Tuincentra uit 2007):
Het tuincentrum aan de Galgenweg heeft de kenmerken van tuincentrum type 3.
In het kader van de integrale actualisering van de bestemmingsplannen Buitengebied zal er gemeentelijk beleid voor tuincentra worden geformuleerd. Daarbij zal beoordeeld worden of aansluiting gezocht kan worden bij de bovengenoemde indeling in typen tuincentra. Vooruitlopend daarop kiest de gemeente ervoor deze locatie te voorzien van een passende bestemming en regeling, waarin het begrip tuincentrum, conform het besluit van GS, beter afgebakend wordt. Het begrip wordt zodanig vormgegeven dat ter plaatse alleen een tuincentrum type 3 toegestaan wordt.
Nieuwe regeling
Aan de locatie wordt de bestemming Agrarisch (A) met aanduiding 'tuincentrum' (tc) toegekend. Er wordt een maximaal bebouwingsoppervlak opgenomen, bestaande bebouwing + 15% uitbreidingsmogelijkheid, van 4.800 m². In de begrippenlijst wordt een begrip voor tuincentrum opgenomen, welke als volgt luidt:
'een bedrijf, gericht op de teelt en de verhandeling van bomen, heesters, planten, bloemen en andere siergewassen en in samenhang daarmee de verkoop van artikelen die met de tuinbewerking of de inrichting van tuinen verband houden en de verkoop van artikelen die inspelen op woontrends en het buitenleven.'
Een deel van het perceel is gelegen in de zone industrielawaai van het bedrijventerrein De Koekoek, Deze wordt op de verbeelding opgenomen met de gebiedsaanduiding 'geluidzone-industrie'.
A.17 Huizersdijk, Zevenbergen (kaartblad 6)
Inhoud GS-besluit
Goedkeuring is onthouden aan de bestemming Tuin+ (T+) omdat de bestemming Tuinen voor dit perceel geen enkele binding heeft met woning en deze regeling niet past in de plansystematiek.
Overwegingen gemeente
De gemeente heeft het gebruik en de bestemming van het betreffende perceel opnieuw beoordeeld. Vastgesteld is dat er op dit moment geen bebouwing aanwezig is en de locatie ook niet als tuin gebruikt wordt. Om die reden is de gemeente thans van oordeel dat het toekennen van een bestemming Tuin+ voor dit perceel niet meer passend is. De bestemming Verkeer, die eerder in het bestemmingsplan Buitengebied was opgenomen, wordt ter plaatse opnieuw opgenomen.
Nieuwe regeling
Het perceel wordt bestemd voor Verkeer (V). De vigerende aanduiding 'dijk' wordt onder de SVBP2008 vertaald naar de aanduiding 'landschapswaarden' (lw), aangezien hiermee het behoud, bescherming en beheer van landschapselementen zoals dijken wordt gewaarborgd. De op de locatie van toepassing zijnde dubbelbestemming Primair Waterkeringsdoeleinden krijgt onder de SVBP2008 de naam Waterstaat - Waterkering (WS - WK), maar blijft qua regelgeving ongewijzigd.
A.18 Markdijk 5-8, Klundert (kaartblad 6)
Gewenste reparatie
Vastgesteld is dat ter plaatse van de locatie Markdijk 8 in het vigerende bestemmingsplan het bestemmingsvlak voor het hier gevestigde agrarische verwante bedrijf met de bestemming Agrarisch aanverwante doeleinden, subbestemming agrarisch hulp- en nevenbedrijf (ADh(2)) niet juist is weergegeven. De schuur voorop het perceel behoort bij de woning aan de Markdijk 5 en dient een woonbestemming te krijgen. Daarnaast is vastgesteld dat het maximum bebouwingsoppervlak bij de bestemming ADh(2) op de locatie Markdijk 8 niet goed is weergegeven. Een vergunde schuur is per abuis niet meegenomen in de telling.
Overwegingen gemeente
Het betreft hier een bestaande situatie. De gemeente is van oordeel dat het passend en gewenst is de bestaande situatie correct te bestemmen.
Nieuwe regeling
De schuur op het perceel Markdijk 8 wordt bij het bouwvlak van de woning Markdijk 5 getrokken en het gehele perceel wordt voorzien van de bestemming Wonen - 1 (W - 1). De locatie Markdijk 8 wordt voorzien van de bestemming Agrarisch - Agrarisch Aanverwant (A - AA) met de aanduiding 'specifieke vorm van agrarisch, hulp- en nevenbedrijf' (sa-hnb), waarbij ter plaatse een hulp- en nevenbedrijf in ten hoogste categorie 2 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten is toegestaan. Daarnaast wordt een maximum bebouwingsoppervlak van 522 m² opgenomen. De vigerende dubbelbestemming Primair waterkeringsdoeleinden wordt, conform de plansystematiek, opgenomen met de dubbelbestemming Waterstaat - Waterkering.
Gewijzigde vaststelling
Op basis van een ambtshalve aanpassing wordt het bestemmingsplan voor deze locatie gewijzigd vastgesteld. In de Nota van beantwoording inspraak en overleg is aangegeven dat, naar aanleiding van de overlegreactie van het waterschap Brabantse Delta, de dubbelbestemming Waterstaat - Waterkering op de verbeelding waar nodig wordt opgenomen of aangepast. Dit is abusievelijk niet correct gebeurd voor alle relevante locaties. Voor de locatie Markdijk 5-8 wordt daarom alsnog de dubbelbestemming Waterstaat - Waterkering aangepast.
In afwijking van het college is de commissie Fysieke Infrastructuur van mening dat ter plaatse van het perceel Markdijk 5-8 wel meer erfbebouwing dan de gebruikelijke 80 m2 van aanbouwen, bijgebouwen en overkappingen is toegestaan. Hierbij is in overweging genomen dat de betwiste schuur als sinds 1920 op het perceel aanwezig is. De zienswijze dient te worden gehonoreerd en leidt tot aanpassing van het bestemmingsplan.
A.19 Klundertseweg 29, Zevenbergen (kaartblad 6.3)
Inhoud GS-besluit
Op de Klundertseweg 29 is het bedrijf Romkon gevestigd. Goedkeuring is onthouden aan de bestemming Agrarisch aanverwante doeleinden, subbestemming agrarisch technisch hulpbedrijf/landbouwmechanisatiebedrijf gericht op het vervaardigen en repareren van landbouwwerktuigen (hoofdactiviteit), alsmede metaalconstructie voor zowel de agrarische als de niet-agrarische sector (nevenactiviteit). Volgens GS is de mogelijkheid om metaalconstructiewerkzaamheden te verrichten in strijd met het provinciaal beleid en horen deze activiteiten thuis op een bedrijventerrein. GS hebben in kunnen stemmen met de vergroting van de bedrijfsbestemming aan de westzijde van het perceel in verband met de aanleg van een nieuwe ontsluitingsweg. GS kunnen echter niet instemmen met het bieden van bouwmogelijkheden ter plaatse van deze uitbreiding. In het bestemmingsplan had ter plaatse van de uitbreiding de aanduiding 'zonder gebouwen' (z) opgenomen moeten worden.
De provincie heeft in haar pleitnota haar besluit tot onthouding van goedkeuring heroverwogen. Voor wat betreft de metaalconstructiewerkzaamheden geeft de provincie aan dat haar beleid ten opzichte van bestaande niet-agrarische bedrijven in milieucategorie 3 is verruimd. De discussie omtrent het bepalen van de omvang van de onder het overgangsrecht vallende activiteiten is hiermee niet meer zinvol. De provincie trekt de onthouden goedkeuring in. Voor wat betreft de bouwmogelijkheden in het uitgebreide bestemmingsvlak houdt de provincie haar onthouden goedkeuring in stand.
Overwegingen gemeente
Op 3 augustus 2011 heeft de Raad van State uitspraak gedaan in deze zaak en heeft het beroep van Romkon ongegrond verklaard.
Naar aanleiding van deze uitspraak heeft de gemeente besloten in te stemmen met het beperken van bouwmogelijkheden op de strook grond in het westen van het perceel. Hiervoor wordt een regeling opgenomen waardoor er geen bouwmogelijkheden worden geboden op deze gronden.
Nieuwe regeling
De locatie wordt bestemd als Agrarisch - Agrarisch Aanverwant (A - AA) met de aanduiding 'specifieke vorm van agrarisch - landbouwmechanisatiebedrijf' (sa - lmb), waarbij dezelfde omschrijving als in het vigerende bestemmingsplan wordt opgenomen. Rondom de bebouwing wordt een bouwvlak opgenomen. De overige gronden, waaronder de gronden ter plaatse van de nieuwe ontsluitingsweg, vallen in het bestemmingsvlak zonder bouwmogelijkheden. Het vigerende maximale bebouwingsoppervlak van 1.610 m² blijft gehandhaafd.
A.20 Bloemendaalse Zeedijk 39A en 41, Zevenbergschen Hoek (kaartblad 7)
Inhoud GS-besluit
Gedeputeerde Staten hebben goedkeuring onthouden aan de locatie Bloemendaalse Zeedijk 41 in de 1e herziening van het bestemmingsplan Buitengebied. Op de locatie Bloemendaalse Zeedijk 41 is een agrarisch bedrijf gevestigd. Het agrarisch bedrijfscomplex is gesitueerd tussen de Bloemendaalse Zeedijk en de watergang aan de voet van de dijk. Het bedrijf heeft, met het oog op een bedrijfseconomische noodzakelijke uitbreiding, de gemeente om medewerking verzocht voor de bouw van een nieuwe loods aan de overzijde van de watergang. Omdat door de bouw van deze nieuwe loods een ruimtelijke grens wordt overschreden, is de initiatiefnemer verzocht aan te geven op welke wijze voorzien zou kunnen worden in een goede landschappelijke inpassing. Door de initiatiefnemer is aangegeven dat door het realiseren van een erfbeplantingszone zorg wordt gedragen voor een goede landschappelijke inpassing. In het verlengde hiervan is in de 1e herziening van het bestemmingsplan Buitengebied de gevraagde uitbreiding en de aan te leggen groenstrook opgenomen.
GS achten deze situatie, gezien de ligging in open gebied, landschappelijk onaanvaardbaar. Er wordt naar het oordeel van GS met dit verruimde bouwperceel een fysieke grens overschreden die tevens de bestaande bebouwingsgrens van het bebouwingslint aan de achterzijde vormt naar het open gebied.
Overwegingen gemeente
Om te komen tot een werkbare oplossing, heeft de gemeente aan de eigenaar gevraagd een ruimtelijke onderbouwing op te stellen, waarin de gewenste situatie getoetst wordt aan het geldende gemeentelijke en provinciale beleid en aan de relevante milieuaspecten. In de ruimtelijke onderbouwing van ZLTO Advies d.d. augustus 2012 (zie separaat bijlagenboek) wordt over de gewenste situatie het volgende gezegd.
'Aan de Bloemendaalse Zeedijk 39A en 41 in Zevenbergschen Hoek exploiteert de aanvrager een volwaardig agrarisch akkerbouwbedrijf. Het bedrijf bestaat uit een bouwblok op nr. 41 met een opslagruimte voor akkerbouwproducten, een werktuigenberging en een bedrijfswoning en een bouwvlak op nr. 39A. De beide locaties worden gescheiden door een begraafplaats. De eigenaar wenst een nieuwe loods te bouwen van circa 1.800 m².
De initiatiefnemer verzoekt om de ontwikkeling van het agrarisch bedrijf op de locatie nr. 41 gestalte te geven. De eigenaar wil het bouwvlak op de locatie Bloemendaalse Zeedijk 39A verkleinen omdat deze minder geschikt is voor de ontwikkeling van het agrarisch bedrijf door de korte afstand tot de bebouwde kom. Qua geluid en logistiek is het beter om de locatie op nummer 41 verder te ontwikkelen. Dit wordt tevens ondersteund door de Agrarisch Adviescommissie. Ontsluiting van het bedrijf blijft plaatsvinden via de Bloemendaalse Zeedijk.
De uitbreidingsmogelijkheden die momenteel op nummer 41 aanwezig zijn, bieden geen gewenste oplossing. Logistiek en functioneel gezien heeft uitbreiding aangrenzend aan de bestaande bebouwing de voorkeur. Door de vormverandering van het bouwvlak neemt het totale oppervlak van het bouwvlak af.'
In de conclusie van de ruimtelijke onderbouwing is het volgende opgenomen:
'De afweging van de verschillende belangen die heeft plaatsgevonden leidt tot de conclusie dat de vormverandering van de agrarische bouwblokken aan de Bloemendaalse Zeedijk 39A en 41 ruimtelijk aanvaardbaar is, omdat:
De gemeente stemt in met de in deze ruimtelijke onderbouwing opgenomen en onderbouwde oplossing. Met de eigenaar is een overeenkomst afgesloten waarin tevens de landschappelijke inpassing van de locatie is vastgelegd.
Nieuwe regeling
De locaties Bloemendaalse Zeedijk 39A en 41 worden beiden opgenomen in het bestemmingsplan. Op nummer 39A wordt een agrarisch bouwvlak opgenomen ter plaatse van de bedrijfswoning en de loods. Op nummer 41 wijzigt het bouwvlak van vorm: de strook grond ten noorden van de bedrijfswoning wordt niet meer opgenomen in het bouwvlak en de strook grond ten westen van de bebouwing (aan de overzijde van de watergang) wordt opgenomen in het bouwvlak. De bouwvlakken van nummer 39A en 41 worden aan elkaar gekoppeld met een relatieteken, zodat in feite één bouwvlak ontstaat. Het totale bouwvlak krijgt een oppervlak van 1,5 ha. De leidingenstrook met een rioolleiding en een waterleiding welke over het perceel loopt wordt opnieuw opgenomen in het bestemmingsplan.
A.21 Koekoekendijk 14 en 15, Moerdijk (kaartblad 7)
Inhoud GS-besluit
Goedkeuring is onthouden aan de bestemming Woondoeleinden (W) omdat er in juridische zin een nieuwe zelfstandige woonbestemming is gelegd op de locatie van een voormalige agrarische schuur. Dit is in strijd met het provinciale beleid inzake de toevoeging van nieuwe burgerwoningen in het buitengebied.
Overwegingen gemeente
De gemeente onderkent dat door de gekozen wijze van bestemmen ter plaatse een tweede woning kan ontstaan. Dit is niet de bedoeling en ook niet gewenst. Ter plaatse is slechts 1 woning toegestaan en de bestemming Wonen dient derhalve over het gehele perceel van Koekoekendijk 14 te worden gelegd. De grote schuur is nog in gebruik door het agrarische bedrijf aan de Koekoekendijk 15. Dit gebruikt dient mogelijk te blijven.
Nieuwe regeling
De woning Koekoekendijk 14 met bijbehorende garage wordt bestemd voor Wonen - 1 (W - 1), met de aanduiding 'specifieke vorm van wonen - voormalig agrarisch bedrijfscomplex' (sw-vab) . De grote schuur wordt bestemd voor Agrarisch (A). Deze schuur wordt met het figuur 'relatie' gekoppeld aan de locatie Koekoekendijk 15, waar tevens de bestemming Agrarisch (A) wordt opgenomen. Tezamen wordt een bouwvlak van 1,5 ha opgenomen. Het perceel is gelegen in de zone industrielawaai van het Industrieterrein Moerdijk. Deze wordt op de verbeelding opgenomen met de gebiedsaanduiding 'geluidzone-industrie'.
A.22 Krukweg 2 en 6, Moerdijk (kaartblad 7)
Inhoud GS-besluit
In het bestemmingsplan Buitengebied is het perceel Krukweg 6 bestemd voor Agrarische doeleinden (A). Aan de locatie is een bouwstede toegekend en het perceel is gekoppeld aan het agrarische perceel Krukweg 2. In de 1e herziening van het bestemmingsplan Buitengebied is deze koppeling verwijderd, omdat is vastgesteld het perceel Krukweg 2 buiten het plangebied van het bestemmingsplan Buitengebied valt en door de koppeling van het perceel aan het perceel Krukweg 6, de uitbreidingsmogelijkheden van de locatie Krukweg 6 beperkt worden.
GS hebben goedkeuring onthouden aan het verwijderen van het koppelteken in de 1e herziening. GS zijn van oordeel dat de verwijdering van het koppelteken niet duidelijk op de plankaart is opgenomen. Daarnaast heeft de gemeente het verwijderen van het koppelteken niet voldoende onderbouwd. Uitsluitend het feit dat de locatie Krukweg 2 buiten het plangebied valt, achten GS geen voldoende motivering.
Overwegingen gemeente
De locatie Krukweg 2 was opgenomen in het bestemmingsplan Industrieterrein, maar is in 2012 niet meer meegenomen in de herziening van dit bestemmingsplan. Bij de integrale herziening van het bestemmingsplan Buitengebied zal de locatie Krukweg 2 opgenomen worden in het bestemmingsplan Buitengebied. Vooruitlopend daarop wordt de locatie Krukweg 2 ook opgenomen in het bestemmingsplan Buitengebied 3e herziening. Hierdoor kan tevens de koppeling tussen de twee locaties weer opgenomen worden. De locatie Krukweg 6 betreft een perceel van circa 7.500 m², de locatie Krukweg 2 betreft een perceel van circa 1.750 m². De oppervlakte van de twee locaties overschrijdt niet het maximale oppervlak van 1,5 ha. De twee locaties kunnen daarom als één agrarisch bouwvlak worden aangemerkt.
Nieuwe regeling
De locaties Krukweg 2 en Krukweg 6 worden beide opgenomen in het bestemmingsplan Buitengebied, 3e herziening. De locaties Krukweg 6 en Krukweg 2 zijn beide gelegen in de zone ALO. Beide locaties worden, conform deze zone, bestemd voor Agrarische doeleinden (A) met een bouwvlak. De twee bouwvlakken worden met de figuur 'relatie' aan elkaar gekoppeld. Hiermee wordt aangegeven dat de twee bouwvlakken als één bouwvlak moeten worden beschouwd. Het totale bouwvlak krijgt een oppervlak van ten hoogste 1,5 ha.
A.23 Schenkeldijk 6, Zevenbergschen Hoek (kaartblad 7.2)
Gewenste reparatie
De locatie Schenkeldijk 6 is in het vigerende bestemmingsplan Buitengebied bestemd voor Woondoeleinden (W). Ter plaatse is wel bebouwing aanwezig, maar geen woning. De gemeente is van mening dat de huidige bestemming onjuist en ongewenst is en wil een passende bestemming opnemen.
Overwegingen gemeente
De locatie is direct naast de spoorlijn Roosendaal-Lage Zwaluwe gelegen. De realisatie van een woning op deze locatie is, gelet op de Wet geluidhinder en geldende risicocontouren inzake externe veiligheid, niet mogelijk. De bestemming Woondoeleinden kan ter plaatse dan ook niet gerealiseerd worden. Er is tevens nooit sprake geweest van de realisatie van een woning op deze locatie.
In het bestemmingsplan Buitengebied herziening 1988 was de locatie bestemd voor Verkeersbestemming - spoor. Voor de bestaande bebouwing is een vergunning afgegeven voor het gebruik als ploegbergplaats.
De gemeente is van mening dat de bestemming uit het bestemmingsplan Buitengebied herziening 1988 recht doet aan de vergunde situatie. Een woonbestemming is niet wenselijk. De bestemming wordt in het verlengde hiervan gewijzigd.
Nieuwe regeling
Het bestemmingsvlak Woondoeleinden wordt gewijzigd in de bestemming Verkeer - Railverkeer (V-R). Rond de bestaande bebouwing wordt een strak bouwvlak opgenomen. Op het gebouw wordt de aanduiding 'opslag' opgenomen, waar ter plaatse opslag ten behoeve van goederen ten dienste van beheer en onderhoud van het spoor is toegestaan.
A.24 Achterdijk 155, Zevenbergschen Hoek (kaartblad 7.4)
Inhoud GS-besluit
Goedkeuring is onthouden aan de bestemming Bedrijfsdoeleinden, subbestemming opslagbedrijf Bo(zw) omdat opslag voor een aannemersbedrijf geen statische opslag is conform het provinciale VAB-beleid en er tevens geen sprake is van ruimtelijke kwaliteitswinst.
Overwegingen gemeente
Vastgesteld wordt dat op de locatie Achterdijk 155 sinds jaren een loods aanwezig is die gebruikt wordt voor de opslag van bouwmaterialen ten behoeve van een aannemersbedrijf. In het bestemmingsplan Buitengebied 1e herziening is dit bestaande gebruik specifiek bestemd. De gemeente is van oordeel dat het gebruik van deze loods als opslagruimte voor een aannemersbedrijf niet leidt tot ongewenste hinder voor de directe omgeving, gegeven de ligging van de loods in een bebouwingslint waarin van oudsher meerdere functies aanwezig zijn. Een ander passend gebruik is naar het oordeel van de gemeente ook niet denkbaar. Daarnaast zijn er ter plaatse geen mogelijkheden om ruimtelijke kwaliteitswinst te behalen. De gemeente is van oordeel dat het gewenst en passend is om het bestaande gebruik opnieuw als zodanig te bestemmen.
Nieuwe regeling
Het perceel wordt bestemd voor Bedrijf (B) met de aanduiding 'opslag' (op) tot maximaal categorie 2 in de Staat van Bedrijfsactiviteiten. In de regels wordt opgenomen dat ter plaatse uitsluitend opslag plaats mag vinden. Andere en overige bedrijfsactiviteiten in de categorie 1 en 2 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten zijn hier niet toegestaan. Het bebouwingsoppervlak van 365 m² en het feit dat er geen bedrijfswoning aanwezig mag zijn, blijven gehandhaafd.
A.25 Appelaarseweg 28, Fijnaart (kaartblad 8)
Vervallen.
A.26 Kadedijk 79, Fijnaart (kaartblad 8.6)
Inhoud GS-besluit
Goedkeuring is onthouden aan de bestemming Agrarisch aanverwante doeleinden, subbestemming opslag van agrarische en niet-agrarische goederen (ADo(vab)) en artikel 6 lid 1 sub 6 omdat:
Overwegingen gemeente
Op het perceel Kadedijk 79 was een agrarisch bedrijf gevestigd. Aan dit bedrijf is in het bestemmingsplan Buitengebied een bouwstede toegekend. In de 1e herziening van het bestemmingsplan Buitengebied is aan de gronden de bestemming 'Agrarisch aanverwante doeleinden' toegekend. Hier is door de provincie in 2009 goedkeuring aan onthouden. Momenteel betreft het een voormalig agrarisch bedrijfscomplex gelegen in de kernrandzone van Fijnaart. De bestaande voormalige bedrijfsbebouwing (1.050 m2) wordt overwegend gebruikt voor opslag van agrarische producten en werktuigen.
Op basis van de bestemmingslegging in het bestemmingsplan Buitengebied, 1e herziening en bovenstaande kan op het perceel een Agrarisch aanverwante bestemming met de nadere aanduiding 'opslag' opgenomen worden. Hiermee worden de huidige activiteiten mogelijk gemaakt. De bestaande bebouwing wordt hierbij positief bestemd. In de bestemming agrarisch aanverwante doeleinden worden een aantal nevenfuncties bij recht toegestaan. De bestaande bebouwing mag niet worden uitgebreid en in het verleden is reeds geconcludeerd dat het geheel ruimtelijk inpasbaar is. Hiernaast wordt vastgesteld dat voldaan wordt aan de voorwaarden van de wijzigingsbevoegdheid (artikel 35) van het bestemmingsplan Buitengebied, 2e herziening. Het nieuwe bestemmingsvlak is kleiner dan 5.000 m2 waardoor het past binnen de kaders van de Verordening Ruimte.
Nieuwe regeling
De gronden worden bestemd voor Agrarisch - Agrarisch Aanverwant (A-AA), met de aanduiding specifieke vorm van wonen - voormalig agrarisch bedrijfscomplex' (sw-vab). Op het bouwvlak wordt de aanduiding 'opslag' opgenomen, waar ter plaatse alleen statische opslag in ten hoogste categorie 2 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten is toegestaan.
Gewijzigde vaststelling
Naar aanleiding van een gegrond verklaarde zienswijze wordt het bestemmingsplan voor deze locatie gewijzigd vastgesteld. Het bouwvlak van de locatie Kadedijk 79 wordt in noordoostelijke richting vergroot, zodat alle bestaande en legale bebouwing erbinnen valt.
A.27 Eerste Kruisweg 2, Standdaarbuiten (kaartblad 9)
Gewenste reparatie
De locatie Eerste Kruisweg 2 is in het bestemmingsplan Buitengebied bestemd voor Agrarische doeleinden (A) met een bouwstede. Ter plaatse is echter reeds lange tijd een akkerbouwbedrijf met intensieve veehouderijbedrijf (pluimvee) gevestigd en in het voorgaande bestemmingsplan was de locatie reeds bestemd voor een intensieve veehouderij. In 2002 en 2003 zijn er milieuvergunningen afgegeven voor de intensieve veehouderij. De intensieve veehouderij is in de tussentijd niet beëindigd en nog steeds aanwezig. In het bestemmingsplan Buitengebied is de locatie niet correct bestemd, hetgeen hersteld dient te worden.
Overwegingen gemeente
Uit de door de gemeente afgegeven milieuvergunningen van 2002, 2003 en 2006 en uit actuele milieugegevens blijkt dat op de locatie een intensieve veehouderij is gevestigd. Momenteel zijn 53.000 legkippen aanwezig, waardoor het hier een volwaardig agrarisch bedrijf betreft. Ten tijde van de aanvraag van de milieuvergunningen zijn alle relevante milieuaspecten onderzocht, waaronder de afstand tot de naastgelegen woningen. Hierbij zijn geen belemmeringen voor de aanwezigheid van de pluimveehouderij vastgesteld. Met het oog hierop zijn er naar het oordeel van de gemeente geen bezwaren om de bestaande situatie correct te bestemmen. In de bestaande situatie is 5870 m2 aan bedrijfsgebouwen ten behoeve van de intensieve veehouderij aanwezig. Dit wordt vastgelegd op de verbeelding, aangezien verdere uitbreiding rechtstreeks niet mogelijk is. Naar aanleiding van de overlegreactie van de provincie Noord-Brabant wordt binnen het bouwvlak de aanduiding 'intensieve veehouderij' opgenomen om aan te geven op welk deel van het bouwvlak de bedrijfsgebouwen van de intensieve veehouderij gepositioneerd dienen te worden. Deze aanduiding omvat niet meer dan 1,5 ha en de locatie voldoet daarmee aan de Verordening Ruimte 2012.
Nieuwe regeling
De locatie wordt bestemd voor Agrarisch - Intensieve veehouderij (A - IV) met de aanduiding 'intensieve veehouderij' op het gehele bouwvlak. Binnen deze bestemming is tevens het akkerbouwbedrijf toegestaan. Ter plaatse wordt een maximaal bebouwingsoppervlak, bestaande bebouwing + 15% uitbreidingsmogelijkheid, voor de intensieve veehouderij opgenomen van 5.870 m². De 380 kV-hoogspanningsverbinding wordt in het bestemmingsplan opgenomen met de dubbelbestemming Leiding - Hoogspanningsverbinding.
Gewijzigde vaststelling
Naar aanleiding van een gegrond verklaarde zienswijze wordt het bestemmingsplan voor deze locatie gewijzigd vastgesteld. Op de verbeelding wordt de vorm van het bouwvlak gewijzigd, maar het totale oppervlakte van het bouwvlak blijft gelijk. Aan de oostzijde wordt het bouwvlak verruimd en aan de noord- en westzijde wordt het bouwvlak verkleind.
A.28 Molendijk 2, Standdaarbuiten (kaartblad 9)
Inhoud GS-besluit
Goedkeuring is onthouden aan het perceelsgedeelte met de bestemming Dagrecreatieve doeleinden, subbestemming jachthaven (dRj) omdat de mogelijkheden binnen deze bestemming ruimer zijn dan gewenst.
Overwegingen gemeente
Vastgesteld wordt dat het gronden betreft die deel hebben uitgemaakt van een voormalig agrarische bedrijf. Ter plaatse is nu een haventje gelegen dat aansluit op de Mark. De naastgelegen oude schuur, een voormalig agrarische bedrijfsgebouw, wordt gebruikt voor caravanstalling.
Gegeven de situering van deze schuur nabij de jachthaven en het naastgelegen recreatieterrein, is de gemeente van oordeel dat het gebruik van deze schuur voor caravanstalling passend is. Het is gewenst de bestemming hierop af te stemmen.
Nieuwe regeling
De oude schuur wordt bestemd voor Recreatie-Dagrecreatie (R-DR) met de aanduiding 'caravanstalling' (cs) met een maximale oppervlakte van 815 m², conform het bestaande oppervlak. De overige gronden die gebruikt worden voor het haventje worden bestemd voor Recreatie-Dagrecreatie (R-DR) met de aanduiding 'jachthaven' (jh). Op de gronden met de aanduiding 'jachthaven' is geen bebouwing toegestaan. Het perceel is gelegen in de zone industrielawaai van het Bedrijventerrein De Gorzen. Deze wordt op de verbeelding opgenomen met de gebiedsaanduiding 'geluidzone-industrie'.
Gewijzigde vaststelling
Op basis van een ambtshalve aanpassing wordt het bestemmingsplan voor deze locatie gewijzigd vastgesteld. In de Nota van beantwoording inspraak en overleg is aangegeven dat, naar aanleiding van de overlegreactie van het waterschap Brabantse Delta, de dubbelbestemming Waterstaat - Waterkering op de verbeelding waar nodig wordt opgenomen of aangepast. Dit is abusievelijk niet correct gebeurd voor alle relevante locaties. Voor de locatie Molendijk 2 wordt daarom alsnog de dubbelbestemming Waterstaat - Waterkering opgenomen.
A.29 Sluissedijk 3, Standdaarbuiten (kaartblad 9)
Gewenste reparatie
In de bestemmingsplannen Buitengebied en Buitengebied 1e herziening is het perceel Sluissedijk 3 bestemd als agrarisch bedrijf gekoppeld aan de naastgelegen schuur. De eigenaren geven aan dat dit geen correcte bestemming is. De woning wordt al zeker 29 jaar gebruikt als burgerwoning. De eigenaar verzoekt daarom het perceel te voorzien van de correcte bestemming Wonen, zoals ook reeds is opgenomen in het voormalige bestemmingsplan Buitengebied van de gemeente Standdaarbuiten.
Overwegingen gemeente
Op basis van het voormalige bestemmingsplan Buitengebied van de gemeente Standdaarbuiten kan gesteld worden dat het perceel in het bestemmingsplan Buitengebied Moerdijk (2004) een onjuiste bestemming heeft verkregen. Dit wordt hersteld door in dit bestemmingsplan de bestemming Wonen toe te kennen aan het perceel. De woning is in het vigerende bestemmingsplan Buitengebied samen met de naastgelegen woning Sluissedijk 3A en bijbehorende schuur als 1 bouwstede opgenomen. In het nieuwe bestemmingsplan dient daarom ook het agrarische perceel opnieuw en correct bestemd te worden, waarbij de woning Sluissedijk 3 buiten het agrarische bouwvlak gelaten wordt.
Nieuwe regeling
De locatie Sluissedijk 3 wordt bestemd voor Wonen - 1 (W - 1) met een bouwvlak. Aan de naastgelegen woning, nr. 3A en bijbehorende schuur wordt de bestemming Agrarisch met waarden - Natuurwaarden (AW - N) met bouwvlak (gezamenlijk 1,5 ha) toegekend, conform het vigerende bestemmingsplan (zone (ARWN). Op het bouwvlak ten zuiden van de Sluisseweg wordt de aanduiding 'bedrijfswoning uitgesloten' opgenomen, om te voorkomen dat de bedrijfswoning verplaatst kan worden naar dit perceel. De 380 kV-hoogspanningsverbinding wordt in het bestemmingsplan opgenomen met de dubbelbestemming Leiding - Hoogspanningsverbinding.
Gewijzigde vaststelling
Op basis van een ambtshalve aanpassing wordt het bestemmingsplan voor deze locatie gewijzigd vastgesteld. In de Nota van beantwoording inspraak en overleg is aangegeven dat, naar aanleiding van de overlegreactie van het waterschap Brabantse Delta, de dubbelbestemming Waterstaat - Waterkering op de verbeelding waar nodig wordt opgenomen of aangepast. Dit is abusievelijk niet correct gebeurd voor alle relevante locaties. Voor de locatie Sluissedijk 3 wordt daarom alsnog de dubbelbestemming Waterstaat - Waterkering opgenomen.
A.30 Vlietweg 4/6, Standdaarbuiten (kaartblad 9)
Inhoud GS-besluit
Goedkeuring is onthouden aan de bestemming Bedrijfsdoeleinden (B(2)) en Bedrijfsdoeleinden subbestemming opslagbedrijf alsmede een snijbloemenkwekerij (B(2)(osk)) omdat als gevolg van het splitsen van de bestemming een extra bedrijf (nieuwvestiging) in het buitengebied ontstaat en omdat een bedrijfsverzamelgebouw in het buitengebied niet toelaatbaar is.
Overwegingen gemeente
Ter plaatse heeft zich altijd één bedrijf gevestigd. Om de activiteiten vast te leggen is destijds gekozen om aan een deel van het perceel een subbestemming toe te kennen. Het is niet de bedoeling dat er een nieuw bedrijf ter plaatse gevestigd kan worden. De bestemming wordt daarom herzien. Inmiddels vinden er alleen nog opslagactiviteiten plaats op de locatie, de snijbloemenkwekerij is niet meer aanwezig. Het gehele perceel krijgt daarom één bestemming toegekend, waarbinnen één bedrijfswoning is toegestaan.
Nieuwe regeling
Het gehele perceel wordt voorzien van de bestemming Bedrijf (B) en de functieaanduidingen 'bedrijven tot en met categorie 2 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten' en 'opslag', waarmee alleen opslagbedrijven in categorie 1 en 2 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten zijn toegestaan. Ter plaatse wordt een maximum bebouwingsoppervlak opgenomen van 1.800 m²; zijnde de bestaande bebouwing + 15% uitbreidingsmogelijkheid.
A.31 Kreekdijk 15, Standdaarbuiten (kaartblad 9.6)
Inhoud GS-besluit
Goedkeuring is onthouden aan de bestemming Bedrijfsdoeleinden, subbestemming opslagbedrijf (Bo(vab)) met een oppervlakte van 1.010 m² omdat het vastleggen van de feitelijke situatie zonder sloop in strijd is met het provinciale VAB-beleid.
Overwegingen gemeente
Deze locatie is beoordeeld op basis van het Beleidskader VAB d.d. 16 april 2010. In deze beoordeling is ter zake van de locatie Kreekdijk 15 het volgende vastgesteld.
Op de locatie is op dijkhoogte een woning aanwezig (oppervlakte 120 m²) alsmede op polderniveau 3 schuren (oppervlakte resp. 634 m², 750 m² en 40 m²). Hier was in het verleden een champignonkwekerij gevestigd. Door de geringe diepte van de percelen en de functiemenging in het dijklint staan er veel relatief omvangrijke schuren open in de rand van het polderlandschap. De bedrijfsbebouwing op de locatie en de betonplatenverharding doen afbreuk aan de ruimtelijke kwaliteit van het historische lint en het karakter van het agrarische productiegebied en de daarmee samenhangende landschappelijke kwaliteiten. Op een nabijgelegen bedrijfslocatie is met een niet-agrarisch bedrijfscomplex een forse sprong over de dijksloot gemaakt die de landschappelijke kwaliteit extra onder druk zet.
Voor deze locatie is de sloop van de twee grote en de kleine schuur het meest gewenst.
Op basis van overleg met de eigenaar van de locatie heeft de gemeente vastgesteld dat sloop van de twee groten schuren niet realistisch is. De gebouwen zijn goed onderhouden en verkeren in bouwkundige goede staat. De gebouwen vormen bouwkundig een eenheid en gehele of gedeeltelijke sloop leidt tot een ongewenste kapitaalvernietiging. Dit kan ter plaatse of elders niet worden gecompenseerd. Vastgesteld is dat ook de gemeente geen financiële middelen heeft om de eventuele sloop van de bedrijfsgebouwen te compenseren.
In lijn met het Beleidskader VAB en de regeling in het bestemmingsplan Buitengebied 2e herziening stemt de gemeente in met het handhaven van de vervolgfunctie Bedrijf ten behoeve van opslagactiviteiten. De gemeente is van oordeel dat het niet doelmatig is, niet passend en ook niet handhaafbaar om een gedeeltelijk gebruik (tot maximaal 1.000 m²) voor de opslag van goederen mogelijk te maken. Daarom wordt het behoud van de twee grote schuren, met een totaal oppervlak van 1.384 m² en het gebruik daarvan voor opslag mogelijk gemaakt.
Overigens wordt, met betrekking tot het omzetten van de bestemming Agrarische doeleinden in de bestemming Bedrijf, vastgesteld dat voldaan wordt aan de voorwaarden die zijn opgenomen in de wijzigingsbevoegdheid (artikel 35) van het bestemmingsplan Buitengebied 2e herziening. Gegeven de situering van het bedrijf wordt de bedrijfsvoering van nabijgelegen agrarische bedrijven niet belemmerd en bestaande waarden van natuur en landschap worden niet aangetast.
Nieuwe regeling
De locatie wordt voorzien van de bestemming Bedrijf (B), waarbij voor de twee grootste schuren de aanduiding 'opslag' (op) wordt opgenomen. In de regels wordt opgenomen dat ter plaatse uitsluitend een opslagbedrijf behorende tot ten hoogste categorie 2 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten gevestigd mag zijn. Andere en overige bedrijfsactiviteiten in de categorie 1 en 2 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten zijn hier niet toegestaan. Tevens wordt de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - voormalig agrarisch bedrijfscomplex' (sb-vab) opgenomen.
A.32 Oudendijk 6, Standdaarbuiten (kaartblad 9.7)
Inhoud GS-besluit
Goedkeuring is onthouden aan de bestemmingen Woondoeleinden (W) en Woondoeleinden (W(vab)(zw)) omdat het hier een afsplitsing van een agrarisch bedrijf betreft en met toepassing van het provinciale VAB-beleid overtollige bebouwing moet worden gesloopt.
Overwegingen gemeente
Deze locatie is beoordeeld op basis van het Beleidskader VAB d.d. 16 april 2010. In deze beoordeling is ter zake van de locatie Oudendijk 6 het volgende vastgesteld.
Op de locatie is een woning aanwezig (oppervlakte 75 m²) met twee kleine bijgebouwen (oppervlakte resp. 15 m² en 42 m²) en op enige afstand een grotere schuur (oppervlakte 220 m²). De goed uitziende woning is klein maar passend voor de streek. De bijgebouwen creëren een minder samenhangend ruimtelijk beeld. De woning staat door de afwezigheid van nabijgelegen agrarische gebouwen en afwezigheid van een passende erfbeplanting in zekere zin contextloos in de polder. Het ruimtelijk beeld van de omgeving kan aanmerkelijk worden verbeterd door de sloop van de op afstand van de woning gelegen schuur met bestemming W(zw)(vab). Hierdoor wordt het doorzicht naar de polder sterk verbeterd en wordt het zicht naar de aan de zuidzijde van de betreffende schuur gelegen oudere schuur niet langer geblokkeerd. Door de aanleg van erfbeplanting kan een meer samenhangend ruimtelijk beeld worden gerealiseerd dat past in de overwegend agrarische context.
Op basis van overleg met de eigenaar heeft de gemeente vastgesteld dat sloop van de op afstand gelegen schuur niet realistisch is. De bouwkundige kwaliteit van de schuur is goed en bij sloop is sprake van kapitaalsvernietiging waarvoor geen compensatie geboden kan worden.
De gemeente is van oordeel dat een gebruik ten behoeve van niet-bedrijfsmatige opslag passend is en geen aanleiding geeft voor ongewenste ruimtelijke effecten.
Overigens wordt, met betrekking tot het omzetten van de bestemming Agrarische doeleinden in de bestemming Wonen, vastgesteld dat voldaan wordt aan de voorwaarden die zijn opgenomen in de wijzigingsbevoegdheid (artikel 35) van het bestemmingsplan Buitengebied 2e herziening. Gegeven de situering van de woning wordt de bedrijfsvoering van nabijgelegen agrarische bedrijven niet belemmerd en bestaande waarden van natuur en landschap worden niet aangetast.
Nieuwe regeling
De woning wordt voorzien van de bestemming Wonen - 1 (W-1) met de aanduiding 'specifieke vorm van wonen - voormalig agrarisch bedrijfscomplex' (sw-vab). De aangrenzende tuin waarin een schuurtje staat, wordt bestemd voor Tuin - 2 (T-2), waarbij de kadastrale grenzen worden aangehouden voor de bestemmingslegging. De losstaande schuur wordt voorzien van de bestemming Wonen - 1 (W-1) met de aanduidingen 'opslag' (op), 'specifieke vorm van wonen - voormalig agrarisch bedrijfscomplex' (sw-vab) en 'woning uitgesloten' (-w). Ter plaatse is alleen opslag in ten hoogste categorie 2 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten toegestaan. Tussen beiden bouwvlakken wordt met de figuur "relatie" het koppelteken uit het vigerende bestemmingsplan Buitengebied wederom opgenomen.
A.33 Oudendijk 41, Standdaarbuiten (kaartblad 9.7)
Gewenste reparatie
Vastgesteld is dat de gronden tussen de woningen Oudendijk 41 en 39 abusievelijk zijn bestemd voor Verkeersdoeleinden in plaats van voor Wonen.
Overwegingen gemeente
De betreffende gronden zijn in eigendom van de betrokken bewoners. Het is naar het oordeel van de gemeente gewenst en gepast om de bestemming aan te passen. De bestemming wordt omgezet naar Wonen - 1 (W-1) en bij het bouwvlak van Oudendijk 41 getrokken. Verder is gebleken dat een deel van het bouwvlak van Oudendijk 39 behoort tot Oudendijk 41. Het betreft kadastraal perceel 290. Dit perceel wordt daarom bij het bouwvlak van Oudendijk 41 getrokken.
Nieuwe regeling
Het gehele perceel Oudendijk 41, inclusief de gronden met de bestemming Verkeersdoeleinden en het kadastrale perceel 290, wordt bestemd voor Wonen - 1 (W - 1).
A.34 Sluissedijk 4, Standdaarbuiten (kaartblad 9.8)
Inhoud GS-besluit
De locatie is in de 1e herziening van het bestemmingsplan Buitengebied deels bestemd voor Wonen (W) en deels voor Bedrijfsdoeleinden met de subbestemming 'opslag' (Bo) met de nadere aanwijzingen 'voormalig agrarisch bedrijf' (vab) en 'zonder woning' (zw). Aan deze bestemmingsregeling is door GS goedkeuring onthouden, omdat circa 2.100 m² aan bedrijfsbebouwing behouden blijft en geen sloop of compensatie plaatsvindt.
Overwegingen gemeente
Op de locatie zijn twee voormalige kippenstallen aanwezig, in totaal circa 2.100 m² bedrijfsbebouwing. Deze stallen worden al geruime tijd gebruikt voor opslag (caravanstalling). Op de locatie runt de eigenaar tevens een eigen bedrijf in bedrijfselektronica. Dit bedrijf voldoet aan de voorwaarden voor aan-huis-gebonden beroepen. De activiteiten worden extern uitgevoerd en leiden niet tot een extra verkeersaantrekkende werking.
Bij de beëindiging van het agrarische bedrijf heeft de eigenaar een mestquotum van 30.000 leghennen ingeleverd en in samenhang daarmee is een drijfmestsysteem verwijderd. Dit drijfmestsysteem bestond uit 8 putten van elk 70x2,2x1 m (154 m³) met een totale capaciteit van 1.232 m³ mest.
Voor de bebouwing staan reeds grote bomen aan de slootkant. Aan de zijde van Sluissedijk 2 is een goede haag aanwezig. Het achtererf is ingericht als tuin. De bestaande stallen en bebouwing zijn hiermee naar het oordeel van de gemeente reeds in voldoende mate landschappelijk ingepast. De woning is gevestigd in een voormalig bedrijfsgebouw (schuur). Deze is verbouwd, waarbij door de gemeente destijds is aangegeven dat de schuur uiterlijk niet gewijzigd mocht worden. De kleinere schuur naast de woning is momenteel 'in verval'. Op enig moment zal deze worden opgeruimd en niet worden teruggebouwd. De gemeente is van oordeel dat met het verwijderen van het drijfmestsysteem, de sloop van de kleinere schuur en de bestaande landschappelijke inpassing, voldaan wordt aan de gewenste verbetering van de ruimtelijke kwaliteit.
Overigens wordt, met betrekking van het wijzigen van de bestemming Agrarische doeleinden in de bestemming Wonen, vastgesteld dat niet geheel wordt voldaan aan de voorwaarden die zijn opgenomen in de wijzigingsbevoegdheid (artikel 35) van het bestemmingsplan Buitengebied 2e herziening. De maatvoering van 1.000 m2 wordt ruim overschreden maar aan alle overige wvoorwaarden wordt wel voldaan. Het bestemmingsvlak Wonen heeft een oppervlakte van 4.855 m2.
Gegeven de situering van de woning wordt de bedrijfsvoering van nabijgelegen agrarische bedrijven niet belemmerd en bestaande waarden van natuur en landschap worden niet aangetast.
Nieuwe regeling
Rondom de woning en de twee voormalige kippenstallen wordt een bouwvlak met de bestemming Wonen - 1 (W - 1) de aanduiding 'specifieke vorm van wonen - voormalig agrarisch bedrijfscomplex' (sw-vab) opgenomen. De beide schuren worden specifiek bestemd voor 'caravanstalling' (cs). De gronden buiten het bouwvlak worden bestemd voor Tuin - 1.
A.35 Barlaaksedijk 7/9, Standdaarbuiten (kaartblad 9.10)
Inhoud GS-besluit
GS hebben goedkeuring onthouden aan de vijf kleine bouwvlakjes ter plaatse van de locatie. Ten eerste omdat in theorie uitbreiding van elk bouwvlakje toegestaan zou kunnen worden op basis van artikel 30 lid 6 van de regels en ten tweede omdat de bouwvlakken zijn toegekend aan een locatie waar geen volwaardig agrarisch bedrijf is gevestigd.
Overwegingen gemeente
De gemeente heeft in haar beroep bij de Afdeling Bestuursrechtspraak aangegeven dat een voorwaarde aan de geboden mogelijkheden is verbonden, namelijk dat uitbreiding noodzakelijk is voor een doelmatige agrarische bedrijfsvoering. Op deze locaties kan daarvan geen sprake zijn omdat de bouwvlakjes te beperkt zijn voor een volwaardig agrarisch bedrijf. De gemeente heeft er aanvullend op gewezen dat het perceel Barlaaksedijk 7/9 in de zone ARWN is gelegen en dat artikel 30 lid 6 aldaar niet van toepassing is. Voor zover goedkeuring is onthouden omdat bij de bestemmingslegging alle bebouwing in samenhang bekeken zou moeten worden, betoogd de gemeente dat dat zal worden gedaan indien de eigenaar een onderbouwd voorstel doet om te komen tot een andere bestemming.
De Afdeling Bestuursrechtspraak heeft in haar uitspraak van 3 augustus 2011 de gemeente in het gelijk gesteld en de onthouding van goedkeuring vernietigd.
Nieuwe regeling
Het perceel wordt conform de 1e herziening (zone ARWN) opnieuw bestemd als Agrarisch met waarden - Natuurwaarden (AW - N) met vijf strak begrensde bouwvlakken zonder de mogelijkheid tot een bedrijfswoning (-bw).
Gewijzigde vaststelling
Naar aanleiding van een gegrond verklaarde zienswijze wordt het bestemmingsplan voor deze locatie gewijzigd vastgesteld. Op de verbeelding van de locatie Barlaaksedijk 7 en 9 wordt een 40 bar gastransportleiding opgenomen met bijbehorende belemmeringenstrook. In de regels wordt een bijbehorend artikel opgenomen.
A.36 Hazeldonkse Zandweg 36A, Zevenbergen (kaartblad 10)
Gewenste reparatie
De locatie Hazeldonkse Zandweg 36A is in het vigerende bestemmingsplan Buitengebied bestemd voor Agrarische doeleinden (A) met een bouwstede. In het voorgaande bestemmingsplan was de locatie specifiek bestemd als hoveniersbedrijf. Op de locatie is nog steeds een hoveniersbedrijf als hoofdfunctie aanwezig. Er vinden geen andere agrarische activiteiten plaats. Het gebruik als hoveniersbedrijf is binnen de huidige agrarische bestemming enkel als nevenfunctie toegestaan. Gegeven het langdurige gebruik van het perceel ten behoeve van een hoveniersbedrijf, verzoekt de eigenaar om een passende bestemming.
Overwegingen gemeente
Door de gemeente is vastgesteld dat in het voorgaande bestemmingsplan (vóór 2004) een hoveniersbedrijf als hoofdfunctie was toegestaan op deze locatie. In verband met een wijziging van de plansystematiek is de bestemming in 2004 in het bestemmingsplan Buitengebied gewijzigd in een agrarische bestemming. Hierbij is echter niet specifiek opgenomen dat hier ook een hoveniersbedrijf gevestigd mag zijn als hoofdfunctie. Naar het oordeel van de gemeente dient deze foutieve bestemming te worden hersteld. De agrarische bestemming blijft gehandhaafd. Ter plaatse wordt met een aanduiding aangegeven dat ter plaatse een hoveniersbedrijf als hoofdactiviteit is toegestaan.
Nieuwe regeling
De locatie wordt bestemd voor Agrarisch met de functieaanduiding 'hovenier' (A(hv)). Ter plaatse van de bestaande bebouwing wordt een bouwvlak opgenomen, waarbinnen 600 m² aan bebouwing is toegestaan (bestaand + 15%). De overige agrarische gronden ter plaatse van de agrarische bouwstede worden bestemd voor Agrarisch (A), zonder bouwvlak, waarmee de vigerende aanduiding 'bouwstede' wordt verwijderd.
A.37 Hazeldonkse Zandweg 109, Zevenbergen (kaartblad 10)
Inhoud GS-besluit
Goedkeuring is onthouden aan de bestemming Woondoeleinden (W(vab)) en Agrarische doeleinden (A(b)(zw)) omdat het hier een voormalige agrarische bouwstede betreft en er geen sloop heeft plaatsgevonden. Ook het kleine agrarische bouwvlak past niet binnen het provinciale VAB-beleid.
Overwegingen gemeente
Deze locatie is beoordeeld op basis van het Beleidskader VAB d.d. 16 april 2010. In deze beoordeling is ter zake van de locatie Hazeldonkse Zandweg 109 het volgende vastgesteld.
Op de locatie is een woonhuis aanwezig (oppervlakte 237 m²) en vijf schuren (oppervlakte resp. 493 m², 53 m², 69 m², 35 m², 360 m²). Mede door de ligging van de bebouwing op een 'vluchtheuvel' is er sprake van een bijzonder markant ruimtelijk gegeven. De naderhand toegevoegde groene panelenloods en in zekere zin ook de diverse kleine bijgebouwen doen sterk afbreuk aan het oorspronkelijke en historische karakter van de locatie. In samenhang hiermee is het gewenst in te zetten op behoud van de historische woning (inclusief de met rode pannen bedekte schuur aan de achterzijde van de woning) en de grote (te restaureren) schuur en van sloop (ruim 500 m²) van de overige bebouwing (groene loods en kleinere schuren en hokken). Sloop is ook gewenst voor de versterking van de historische context van de omgeving.
Gegeven de bijzondere ruimtelijke kwaliteit van het complex is de gemeente van oordeel dat behoud van de aanwezige bebouwing gewenst is en dat sloop van gebouwen niet passend en realistisch is. Onderkend wordt dat het bestemmen van een naastgelegen schuur voor agrarische doeleinden onvoldoende is afgestemd op het gewenste gebruik. In het verlengde hiervan kiest de gemeente er voor om het gehele perceel te voorzien van een woonbestemming, waarbij de twee grootste schuren worden voorzien van de aanduiding 'opslag'.
De locatie is gelegen in de in het vigerende bestemmingsplan opgenomen zone Agrarische Gebied, doorgroei glastuinbouw (AG). De locatie is wat betreft omvang en situering ongeschikt voor de ontwikkeling van een duurzaam glastuinbouwbedrijf. Er zijn ook geen voornemens om deze gronden te betrekken bij de ontwikkeling van andere in het gebied Langeweg gevestigde glastuinbouwbedrijven. Het toekennen van de bestemming Wonen aan een bestaande woning zal de ontwikkeling van het glastuinbouwgebied dan ook niet frustreren.
Overigens wordt, met betrekking tot het wijzigen van de bestemming Agrarische doeleinden in de bestemming Wonen, vastgesteld dat voldaan wordt aan de voorwaarden die zijn opgenomen in de wijzigingsbevoegdheid (artikel 35) van het bestemmingsplan Buitengebied 2e herziening. Gegeven de situering van de woning wordt de bedrijfsvoering van nabijgelegen agrarische bedrijven niet belemmerd en bestaande waarden van natuur en landschap worden niet aangetast.
Nieuwe regeling
Het gehele perceel wordt voorzien van de bestemming Wonen - 1 (W-1) met de aanduiding 'specifieke vorm van wonen - voormalig agrarisch bedrijfscomplex' (sw-vab). Aan de twee grootste schuren wordt de aanduiding 'opslag' (op) toegekend. Ter plaatse is alleen statische opslag in ten hoogste categorie 2 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten toegestaan. De gronden achter de ontsluitingsweg worden bestemd voor Agrarisch (A), zonder bouwvlak. De op deze gronden van toepassing zijnde dubbelbestemming Archeologisch waardevol gebied blijft gehandhaafd.
Gewijzigde vaststelling
Op basis van een ambtshalve aanpassing wordt het bestemmingsplan voor deze locatie gewijzigd vastgesteld. In de Nota van beantwoording inspraak en overleg is aangegeven dat, naar aanleiding van de overlegreactie van het waterschap Brabantse Delta, de dubbelbestemming Waterstaat - Waterkering op de verbeelding waar nodig wordt opgenomen of aangepast. Dit is abusievelijk niet correct gebeurd voor alle relevante locaties. Voor de locatie Hazeldonkse Zandweg 109 wordt daarom alsnog de dubbelbestemming Waterstaat - Waterkering opgenomen.
A.38 Krauwelsgors 2, Langeweg (kaartblad 10)
Inhoud GS-besluiten en uitspraken Raad van State
De bestemmingslegging van de locatie Krauwelsgors 2 kent een lange voorgeschiedenis.
Het agrarische bedrijf aan de Krauwelsgors 2 in Langeweg is in de gemeentelijke Visie buitengebied en Visie glastuinbouw (2002) beoordeeld als een grondgebonden agrarisch bedrijf met een ondergeschikte tak glastuinbouw. Het perceel heeft op basis hiervan in 2004 in het bestemmingsplan Buitengebied een bouwvlak gekregen met de bestemming 'Agrarisch glastuinbouw' met beperkte uitbreidingsmogelijkheden. Daarbij is aangegeven dat de locatie niet in komt aanmerking voor uitbreidingsmogelijkheden.
De eigenaar van het bedrijf heeft tegen deze bestemmingsregeling beroep aangetekend bij Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant. De eigenaar acht de beperking in uitbreidingsmogelijkheden in strijd met het provinciale beleid.
In hun goedkeuringsbesluit (21 juli 2005) hebben GS aangegeven dat de toegekende bestemming met beperkte uitbreidingsmogelijkheden passend is voor een dergelijk (gemengd) bedrijf. GS en reclamant zijn het er over eens dat er in de huidige situatie geen sprake is van een volwaardig bedrijf. Op basis van het streekplan zijn er naar het oordeel van GS géén mogelijkheden tot omschakeling naar of uitbreiding van de glasopstanden.
Tegen het goedkeuringsbesluit van GS is beroep ingediend door de eigenaar van het bedrijf. De Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State oordeelt (uitspraak 24 januari 2007) dat GS niet gemotiveerd heeft in hoeverre het streekplan een grondslag biedt voor het opwerpen van het volwaardigheidsvereiste. Daarnaast is niet voldoende inzichtelijk gemaakt welke maatstaf wordt gehanteerd ten aanzien van het vereiste van volwaardigheid.
Naar aanleiding van de uitspraak van de Raad van State heeft GS een heroverwegingsbesluit genomen (28 januari 2008). Hierin geeft GS aan dat het bedrijf planologisch gezien nooit als glastuinbouwbedrijf is bestemd en ook niet als zodanig is opgericht. De kassen zijn in het verleden in 3 fasen opgericht ten behoeve van de ondersteuning van de aardbeienteelt. De overgang naar komkommerteelt zorgt er niet voor dat rechten kunnen worden ontleend aan de bestemming 'Glastuinbouw' met daarbij behorende uitbreidingsmogelijkheden. De omstandigheid dat het bedrijf zich in zijn geheel wil gaan toeleggen op komkommerteelt maakt dat er nu sprake is van omschakeling van een gemengd bedrijf naar een glastuinbouwbedrijf. GS concluderen dat geen sprake is van een bestaand glastuinbouwbedrijf, maar sprake van omschakeling hetgeen in strijd is met het streekplan.
Naar aanleiding van het heroverwegingsbesluit van GS, heeft de gemeente de locatie opnieuw bestemd in het bestemmingsplan Buitengebied, 1e herziening. Er is daarbij geen wijziging in de bestemmingslegging aangebracht ten opzichte van de eerder in het bestemmingsplan Buitengebied opgenomen regeling.
Tegen het heroverwegingsbesluit van GS is beroep ingediend door de eigenaar van het bedrijf. Reclamant geeft daarbij aan dat het bedrijf reeds voldoet aan de definitie van een glastuinbouwbedrijf conform het streekplan. Het streekplan verbiedt het specialiseren van een gemengd agrarisch bedrijf niet.
De Afdeling Bestuursrechtspraak oordeelt (uitspraak 15 april 2009) naar aanleiding hiervan dat op basis van de definities van het streekplan het specialiseren naar één van de reeds bestaande legale agrarische bedrijfsvormen niet wordt gezien als omschakeling. De Afdeling concludeert dat de bestemming van het bedrijf niet in strijd is met het streekplan. Daarnaast is van omschakeling in de zin van het streekplan geen sprake en zijn er geen andere belemmeringen die uitbreiding tot 3 ha glasopstanden in de weg staan. De gewenste uitbreiding is dus naar het oordeel van de Raad van State níet in strijd met het streekplan.
In het heroverwegingsbesluit van GS (1 september 2009) geeft GS aan dat de Afdeling van mening is dat het tegengaan van verdere uitbreiding geen grondslag vindt in het streekplan. Goedkeuring wordt onthouden aan de aanduiding 'beperkte mogelijkheden'. Bij een op te stellen planherziening kan de gemeente haar beleid nader onderbouwen waarom dergelijke bedrijven qua glasareaal niet verder mogen uitbreiden.
Overwegingen gemeente
In het vigerende bestemmingsplan Buitengebied is het vastgestelde gemeentelijk beleid aangaande het buitengebied en (solitaire) glastuinbouwbedrijven beschreven in de 'Visie buitengebied' respectievelijk 'Visie glastuinbouw' (2002) en vertaald in concrete regelgeving. Op basis van deze visies worden aan solitaire glastuinbouwbedrijven slechts in beperkte mate uitbreidingsmogelijkheden geboden. Ontwikkelingsmogelijkheden worden enkel geboden voor glastuinbouwbedrijven waar sprake is van een volwaardige bedrijfstak. In het algemeen stelt de Visie glastuinbouw dat er sprake is van een niet-volwaardig glastuinbouwbedrijf bij een oppervlakte glas van minder dan 0,5 ha. Het bedrijf aan de Krauwelsgors 2 is noch in de Visie glastuinbouw, noch in de Visie buitengebied opgenomen als volwaardig glastuinbouwbedrijf.
Agrarische bedrijven die gebruikmaken van glas, maar in de Visie glastuinbouw niet zijn benoemd als glastuinbouwbedrijf, komen níet in aanmerking voor een uitbreiding van de glasopstanden. Bij dergelijke bedrijven, zoals het bedrijf aan de Krauwelsgors 2, is bij de bestemmingslegging in 2004 gebruikgemaakt van maatwerk: een agrarisch bouwvlak met een nadere aanwijzing.
Ten aanzien van de vraag of op de locatie Krauwelgors 2 sprake is van een volwaardig agrarisch bedrijf, heeft de gemeente advies ingewonnen bij een agrarisch deskundige, zijnde de agrarische adviescommissie (AAB). Het bedrijf aan de Krauwelsgors 2 is in het kader van de Visie glastuinbouw destijds niet beoordeeld door de AAB. Op 10 september 2010 is het bedrijf in huidige omvang beoordeeld door de AAB. In het advies van de AAB wordt geconcludeerd dat op de locatie Krauwelsgors 2 de glastuinbouwactiviteiten reeds enkele jaren geleden zijn gestaakt. Aangezien in de procedure juridisch teruggegrepen moet worden op de peildatum van 2004, heeft de AAB in een aanvullend advies (10 februari 2011) de conclusie getrokken dat het bedrijf in 2004 géén volwaardige glastuinbouwtak heeft gehad.
Op basis hiervan komt de gemeente tot het oordeel dat het bedrijf niet in aanmerking komt om alsnog, volgens de geldende Visie glastuinbouw, aangemerkt te worden als glastuinbouwbedrijf met uitbreidingsmogelijkheden. Tevens is door de AAB geconstateerd dat er reeds geruime tijd geen glastuinbouwtak meer aanwezig is op het bedrijf, maar enkel agrarische intensieve kwekerijactiviteiten.
Op grond van bovenstaande overwegingen concludeert de gemeente dat op basis van het gemeentelijke beleid ter plaatse van de Krauwelsgors 2 geen verdere uitbreidingsmogelijkheden voor de glasopstanden mogelijk zijn.
Nieuwe regeling
Het bestaande, reeds eerder toegekende bouwvlak wordt overgenomen en bestemd als Agrarisch - Intensieve kwekerij (A - IK). Ter plaatse wordt de bestaande bebouwing met glasopstanden (8.700 m2) en 15% uitbreidingsruimte positief bestemd, totaal 10.000 m². De op deze gronden van toepassing zijnde dubbelbestemming Archeologisch waardevol gebied blijft gehandhaafd.
Gewijzigde vaststelling
Naar aanleiding van een gegrond verklaarde zienswijze wordt het bestemmingsplan voor deze locatie gewijzigd vastgesteld. Aan de bestaande kas en bijbehorende bedrijfsgebouwen wordt de aanduiding 'glastuinbouw' toegekend. Deze aanduiding wordt tevens in de bestemmingsomschrijving van artikel 6 (Agrarisch - Intensieve kwekerij) opgenomen.
A.39 Markdijk, Zevenbergen (kaartblad 10)
Inhoud GS-besluit
Goedkeuring is onthouden aan artikel 17 lid 4 sub e voor wat betreft de zinsnede 'overige bebouwing … naaktrecreatie' omdat het aan het recreatieterrein ten zuiden van de Markdijk toegekende bebouwingspercentage bouwmogelijkheden biedt die niet zijn onderbouwd en veel te ruim zijn.
Overwegingen gemeente
Het recreatieterrein ten zuiden van de Markdijk wordt reeds lange tijd gebruikt ten behoeve van extensieve dagrecreatie. Het is gewenst om hier in beperkte mate bouwmogelijkheden te bieden ten behoeve van sanitaire voorzieningen en het opbergen van materialen etc. De maatvoering wordt, in overeenstemming met het GS-besluit, afgestemd op hetgeen thans feitelijk aanwezig is.
Nieuwe regeling
De gronden worden voorzien van de bestemming Recreatie - Verblijfsrecreatie (R - VR) met de aanduiding 'specifieke vorm van recreatie - naaktrecreatie' (sr - nr). Ter plaatse wordt het maximale bebouwingsoppervlak opgenomen, zijnde 50 m².
A.40 Molenweg 6, Langeweg (kaartblad 10)
Inhoud GS-besluit
Goedkeuring is onthouden aan de bestemmingen Woondoeleinden (W) en Agrarische doeleinden (A) omdat niet is gebleken dat overtollige bedrijfsbebouwing is gesloopt en de toekenning van deze bestemming de ontwikkeling van het doorgroeigebied glastuinbouw Langeweg frustreert.
Overwegingen gemeente
Vastgesteld wordt dat nagenoeg alle kassen en agrarische bedrijfsgebouwen en daarmee de overtollige bedrijfsbebouwing, twee jaar geleden zijn gesloopt. De locatie is wat betreft omvang en situering ongeschikt voor de ontwikkeling van een duurzaam glastuinbouwbedrijf. Er zijn ook geen voornemens om deze gronden te betrekken bij de ontwikkeling van andere in het gebied Langeweg gevestigde glastuinbouwbedrijven. Het toekennen van de bestemming Wonen aan een bestaande woning zal de ontwikkeling van het glastuinbouwgebied dan ook niet frustreren.
Om deze redenen is de gemeente van oordeel dat een woonbestemming voor dit perceel passend en verantwoord is.
Nieuwe regeling
Het woonperceel krijgt de bestemming Wonen - 1 (W - 1). De overige gronden worden bestemd voor Agrarisch (A) zonder bouwmogelijkheden. Aangezien het hier een voormalig agrarisch bedrijf betreft, wordt de aanduiding 'specifieke vorm van wonen - voormalig agrarisch bedrijfscomplex' (sw - vab) opgenomen. Op het woonperceel bevindt zich een nutsgebouwtje, welke bestemd wordt voor Bedrijf (B) met de subbestemming 'nutsvoorziening' (nv).
A.41 Pootweg 13, Langeweg (kaartblad 10)
Inhoud GS-besluit
Goedkeuring is onthouden aan twee bouwvlakken met de bestemmingen Agrarische doeleinden glastuinbouw (Ag(zw)) en Agrarische doeleinden (A(zw)) omdat deze bestemmingslegging gebaseerd is op een privaatrechtelijke eigendomssituatie die planologisch niet relevant is.
Overwegingen gemeente
De gemeente heeft deze locatie opnieuw beoordeeld en vastgesteld dat het gewenst en verantwoord is om voor dit perceel de regeling die deel uitmaakte van het bestemmingsplan Buitengebied opnieuw toe te kennen. Hierbij wordt de feitelijke situatie bestemd. De gronden worden op basis hiervan bestemd voor agrarische doeleinden glastuinbouw, waarbij de bepaling wordt opgenomen dat de omvang van het bestaande glas niet mag uitbreiden.
Nieuwe regeling
Het gehele perceel wordt voorzien van de bestemming Agrarisch - Glastuinbouw (A - GT). Ter plaatse is het maximale bebouwingsoppervlak aan glasopstanden binnen het bouwvlak opgenomen conform het bestaande oppervlak aan glas, zijnde 4.000 m².
A.42 Hoge Zeedijk 60, Langeweg (kaartblad 10.4)
Inhoud GS-besluit
Goedkeuring is onthouden aan de bestemming Woondoeleinden (W(vab)). GS stellen vast dat de voormalige schuur inmiddels gesloopt is, waardoor de feitelijke situatie niet overeenkomt met de toegekende bestemming. Het ligt in de rede om de locatie te bestemmen voor Wonen in plaats van Wonen(vab). GS geeft tevens aan dat de grens van het bestemmingsvlak in oostelijke richting moet worden verplaatst.
Overwegingen gemeente
Gegeven de feitelijke situatie stemt de gemeente in met de overwegingen van GS. De aanduiding (vab) wordt verwijderd en de bestemmingsgrens wordt aangepast
Nieuwe regeling
De locatie wordt bestemd voor Wonen - 1 (W - 1). De gronden ten westen van het woonbestemming worden gewijzigd naar Tuinen - 2 (T - 2).