direct naar inhoud van 3.3 Milieuaspecten
Plan: Woldpoort
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1708.00003669-VA02

3.3 Milieuaspecten

3.3.1 Hinder van bedrijvigheid

Binnen het plangebied en in de directe omgeving van het plangebied komen geen bedrijven of andere bestemmingen voor die hinder op kunnen leveren voor de te realiseren woningen en winkelvoorzieningen.

3.3.2 Geluid

Royal Haskoning heeft akoestisch onderzoek verricht naar zowel wegverkeerslawaai als industrielawaai (zie Bijlage 2).

Wegverkeerslawaai

De ontwikkelingen binnen het plangebied liggen in een 30 km/uur gebied. Op grond van artikel 74 van de Wet geluidhinder geldt er geen zoneringsplicht voor wegen met een maximumsnelheid van 30 km/uur. De nieuwe ontwikkelingen liggen echter nog wel binnen de geluidzone van de Tukseweg (artikel 75 lid 3 van de Wet geluidhinder). Het 30 km/uur gebied begint namelijk pas bij de kruising Tukseweg-Matthijs Kiersstraat en op deze hoek is nieuwbouw geprojecteerd. Bovendien moet -gezien de intensiteit op de verbinding Tukseweg-Burgemeester Goeman Borgesiusstraat en Tukseweg Kornputsingel- uit akoestisch onderzoek blijken dat voldaan wordt aan de binnenwaarde van 33 dB(A) conform het Bouwbesluit.

Uit het wegverkeerslawaai onderzoek is gebleken dat de geluidbelasting op de gevels van de nieuw te projecteren woningen, zorgwoningen en appartementen tussen de 48 dB en 63 dB (inclusief 5 dB reductie, conform artikel 110g van de Wgh) ligt. Voor het toetsingskader wordt gerefereerd aan de grenswaarden voor een nieuw te bouwen woning bij een bestaande weg (paragraaf 2.2.1) conform de Wetgeluidhinder. Hieruit volgt dat een geluidbelasting tussen de 48 dB en 63 dB “stedelijk toelaatbaar” wordt geacht. Hiermee passen de plannen in een goede ruimtelijke onderbouwing.

Industrielawaai

Uit het industrielawaaionderzoek is gebleken dat de grenswaarden conform het Activiteitenbesluit en de Circulaire "Geluidhinder veroorzaakt door het wegverkeer van en naar de inrichting" worden overschreden. De overschrijdingen hoeven mogelijk geen belemmering te vormen voor het bestemmingsplan Woldpoort, echter aangetoond moet worden dat bij de woningen waar de overschrijdingen optreden een binnenniveau van 35 dB(A) wordt gewaarborgd. Nader onderzoek naar de gevelwering van deze woningen is noodzakelijk om te bepalen of aan de 35 dB(A) binnenniveau wordt voldaan.

We verwachten dat de geplande winkelvoorzieningen qua ruimtelijke ordening te realiseren zullen zijn.

Geluidsoverlast laad- en losactiviteiten

Voor het huidige gebruik (Albert Heijn) is het Activiteitenbesluit van toepassing. In afdeling 2.8 van het Activiteitenbesluit zijn de geluidsvoorschriften weergegeven. In artikel 2.17 lid a zijn normen opgenomen voor onder andere het maximale geluidsniveau wat mag worden veroorzaakt bij geluidsgevoelige gebouwen. In lid b is opgenomen dat in de periode van 07.00 en 19.00 uur opgenomen maximale geluidsniveaus niet van toepassing zijn op laad- en losactiviteiten.

Gezien de afstand van de laad- en loslocatie tot woningen van derden, zullen de maximale niveaus, zoals genoemd in artikel 2.17 lid a, worden overschreden. Hieruit volgt dat het voor deze locatie alleen is toegestaan om tussen 07.00 en 19.00 uur te laden en te lossen. Op dit moment vindt het laden en lossen plaats tussen 07.00 en 19.00 uur. In de toekomst zal dit niet wijzigen. Hiermee wordt voldaan aan de voorwaarde dat het alleen is toegestaan tussen 07.00 en 19.00 uur te laden en te lossen.

3.3.3 Luchtkwaliteit

Met betrekking tot luchtkwaliteit moet rekening worden gehouden met het gestelde in de Wet Milieubeheer, hoofdstuk 5, titel 5.2 Luchtkwaliteitseisen en de bijbehorende bijlagen. Op basis van artikel 5.16 Wm kan, samengevat, een bestemmingsplan worden vastgesteld, indien:

  • 1. aannemelijk is gemaakt dat de mogelijkheden die het bestemmingsplan biedt, niet leiden tot het overschrijden van een in bijlage 2 van de Wet Milieubeheer opgenomen grenswaarde, of
  • 2. aannemelijk is gemaakt dat de mogelijkheden die het bestemmingsplan biedt, leiden tot een verbetering per saldo van de concentratie in de buitenlucht van de desbetreffende stof dan wel, bij een beperkte toename van de concentratie van de desbetreffende stof, de luchtkwaliteit per saldo verbetert door een samenhangende maatregel of een optredend effect, of
  • 3. aannemelijk is gemaakt dat de mogelijkheden die het bestemmingsplan biedt niet in betekenende mate (NIBM) bijdragen aan de concentratie in de buitenlucht van een stof waarvoor in bijlage 2 een grenswaarde is opgenomen of
  • 4. het project is genoemd of beschreven dan wel past binnen een programma van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit.

Van een verslechtering van de luchtkwaliteit “in betekenende mate” als bedoeld onder 3. is sprake indien zich één van de volgende ontwikkelingen voordoet:

  • woningbouw: 1.500 woningen netto bij 1 ontsluitende weg of 3.000 woningen bij 2 ontsluitende wegen;
  • infrastructuur: 3% concentratiebijdrage (verkeerseffecten gecorrigeerd voor minder congestie);
  • kantoorlocaties: 100.000 m2 brutovloeroppervlak bij 1 ontsluitende weg, 200.000 m2brutovloeroppervlak bij 2 ontsluitende wegen.

Als gevolg van de herontwikkeling in het plangebied vinden wijzigingen van de verkeersintensiteiten plaats op verschillende ontsluitingswegen, te weten: de Kornputsingel, de Tukseweg en de Goeman Borgesiusstraat. Voor de beïnvloeding van de luchtkwaliteit door deze gewijzigde verkeersintensiteiten dienen de luchtkwaliteitseisen uit de Wet milieubeheer ("Wet luchtkwaliteit") in ogenschouw te worden genomen.

Aangezien het in het voorliggende plangebied gaat om de combinatie van diverse ontwikkelingen met infrastructurele aanpassingen, zullen verspreidingsberekeningen worden uitgevoerd voor de jaren 2011 en 2020 in zowel de situatie van autonome ontwikkeling als in de situatie na de herinrichting van Woldpoort. Doordat er verspreidingsberekeningen worden uitgevoerd, kan eenvoudig op meerdere locaties rondom Woldpoort worden getoetst aan de grenswaarden van de Wlk. Ter volledigheid wordt vervolgens ook nog aangegeven of het project NIBM is.

Uit de berekeningsresultaten (zie Bijlage 3) kan worden geconcludeerd dat:

  • langs de Kornputsingel, Tukseweg en Goeman Borgesiusstraat voor geen van de
    beschouwde jaren een overschrijding van de jaargemiddelde NO2 en PM10concentratie is berekend. De berekende waarden liggen ver beneden de meest strenge toetswaarde van 40 µg/m3 (welke voor de gemeente Steenwijkerland geldt vanaf 1 januari 2015);
  • de jaargemiddelde NO2 concentratie toeneemt na realisatie van Woldpoort Steenwijk met maximaal 0,5 µg/m3 ten opzichte van de situatie van autonome ontwikkeling in het jaar 2011;
  • de jaargemiddelde PM10 concentratie toeneemt met maximaal 0,1 µg/m3 ten opzichte van de situatie van autonome ontwikkeling in het jaar 2011.

Daarnaast tonen de berekeningsresultaten voor de uurgemiddelde (NO2) waarde en daggemiddelde (PM10) waarde aan dat:

  • het aantal overschrijdingen van de uurgemiddelde grenswaarde voor NO2 langs alle in beschouwing genomen wegen in alle doorgerekende jaren 0 is en niet toeneemt;
  • het aantal overschrijdingen van de daggemiddelde grenswaarde voor PM10 langs de onderzochte wegen in alle beschouwde jaren niet toeneemt na projectrealisatie ten opzichte van de situatie van autonome ontwikkeling in het jaar 2011 en dat dit aantal overschrijdingen beneden het toegestane aantal ligt.

Ten slotte kan worden opgemerkt dat aannemelijk is gemaakt dat het project NIBM is. De toename die toe te schrijven is aan de herinrichting van Woldpoort Steenwijk is namelijk met maximaal 0,5 µg/m3 respectievelijk 0,1 µg/m3 voor NO2 en PM10 voor de jaren 2011 en 2020 veel kleiner dan 1,2 g/m3 (3% criterium).

Uit het bovenstaande kan geconcludeerd worden dat ondanks de berekende toenames na herinrichting van Woldpoort Steenwijk geen van de grenswaarden uit de "Wet luchtkwaliteit" worden overschreden. Er wordt langs de Kornputsingel, Tukseweg en Goeman Borgesiusstraat voor alle in beschouwing genomen jaren voldaan aan de eisen uit de "Wet luchtkwaliteit".

3.3.4 Bodem

In het plangebied zijn verschillende bodemonderzoeken uitgevoerd, die in de bijlagen bij deze toelichting zijn opgenomen. Het betreft de volgende onderzoeken:

  • Indicatief bodemonderzoek op de locatie Woldpoort te Steenwijk door Van der Wiel Infra en Milieu B.V., d.d. 14 januari 2008 (Bijlage 4);
  • Verkennend bodemonderzoek Prinsenhoven te Steenwijk door FMA Nillesen, d.d. 28 maart 2007 (Bijlage 5);
  • Verkennend bodemonderzoek Tukseweg 2 te Steenwijk door FMA Nillesen, d.d. 16 augustus 2004 (Bijlage 6);
  • Evaluatierapport bodemsanering fase I en II voormalige gasfabriek te Steenwijk door FMA Nillesen, d.d. 17 december 2008 (Bijlage 7);
  • Verkennend bodemonderzoek Meester M.H. Tuttelstraat/M. Kiersstraat te Steenwijk door FMA Nillisen, d.d. 27 maart 2007 (Bijlage 8);
  • Verkennend bodemonderzoek Tukseweg (tussen 14 en 20) door FMA Nillesen, d.d. 28 maart 2007 (Bijlage 9).

Eindconclusie

Uit de bovengenoemde onderzoeken blijkt dat de gronden waar de uitbreidingen worden gerealiseerd, geschikt zijn voor het beoogde gebruik.

Voor meer uitgebreide informatie wordt verwezen naar de hoofdrapporten.