Plan: | Woldpoort |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1708.00003669-VA02 |
Binnen het plangebied en in de directe omgeving van het plangebied komen geen bedrijven of andere bestemmingen voor die hinder op kunnen leveren voor de te realiseren woningen en winkelvoorzieningen.
Royal Haskoning heeft akoestisch onderzoek verricht naar zowel wegverkeerslawaai als industrielawaai (zie Bijlage 2).
Wegverkeerslawaai
De ontwikkelingen binnen het plangebied liggen in een 30 km/uur gebied. Op grond van artikel 74 van de Wet geluidhinder geldt er geen zoneringsplicht voor wegen met een maximumsnelheid van 30 km/uur. De nieuwe ontwikkelingen liggen echter nog wel binnen de geluidzone van de Tukseweg (artikel 75 lid 3 van de Wet geluidhinder). Het 30 km/uur gebied begint namelijk pas bij de kruising Tukseweg-Matthijs Kiersstraat en op deze hoek is nieuwbouw geprojecteerd. Bovendien moet -gezien de intensiteit op de verbinding Tukseweg-Burgemeester Goeman Borgesiusstraat en Tukseweg Kornputsingel- uit akoestisch onderzoek blijken dat voldaan wordt aan de binnenwaarde van 33 dB(A) conform het Bouwbesluit.
Uit het wegverkeerslawaai onderzoek is gebleken dat de geluidbelasting op de gevels van de nieuw te projecteren woningen, zorgwoningen en appartementen tussen de 48 dB en 63 dB (inclusief 5 dB reductie, conform artikel 110g van de Wgh) ligt. Voor het toetsingskader wordt gerefereerd aan de grenswaarden voor een nieuw te bouwen woning bij een bestaande weg (paragraaf 2.2.1) conform de Wetgeluidhinder. Hieruit volgt dat een geluidbelasting tussen de 48 dB en 63 dB “stedelijk toelaatbaar” wordt geacht. Hiermee passen de plannen in een goede ruimtelijke onderbouwing.
Industrielawaai
Uit het industrielawaaionderzoek is gebleken dat de grenswaarden conform het Activiteitenbesluit en de Circulaire "Geluidhinder veroorzaakt door het wegverkeer van en naar de inrichting" worden overschreden. De overschrijdingen hoeven mogelijk geen belemmering te vormen voor het bestemmingsplan Woldpoort, echter aangetoond moet worden dat bij de woningen waar de overschrijdingen optreden een binnenniveau van 35 dB(A) wordt gewaarborgd. Nader onderzoek naar de gevelwering van deze woningen is noodzakelijk om te bepalen of aan de 35 dB(A) binnenniveau wordt voldaan.
We verwachten dat de geplande winkelvoorzieningen qua ruimtelijke ordening te realiseren zullen zijn.
Geluidsoverlast laad- en losactiviteiten
Voor het huidige gebruik (Albert Heijn) is het Activiteitenbesluit van toepassing. In afdeling 2.8 van het Activiteitenbesluit zijn de geluidsvoorschriften weergegeven. In artikel 2.17 lid a zijn normen opgenomen voor onder andere het maximale geluidsniveau wat mag worden veroorzaakt bij geluidsgevoelige gebouwen. In lid b is opgenomen dat in de periode van 07.00 en 19.00 uur opgenomen maximale geluidsniveaus niet van toepassing zijn op laad- en losactiviteiten.
Gezien de afstand van de laad- en loslocatie tot woningen van derden, zullen de maximale niveaus, zoals genoemd in artikel 2.17 lid a, worden overschreden. Hieruit volgt dat het voor deze locatie alleen is toegestaan om tussen 07.00 en 19.00 uur te laden en te lossen. Op dit moment vindt het laden en lossen plaats tussen 07.00 en 19.00 uur. In de toekomst zal dit niet wijzigen. Hiermee wordt voldaan aan de voorwaarde dat het alleen is toegestaan tussen 07.00 en 19.00 uur te laden en te lossen.
Met betrekking tot luchtkwaliteit moet rekening worden gehouden met het gestelde in de Wet Milieubeheer, hoofdstuk 5, titel 5.2 Luchtkwaliteitseisen en de bijbehorende bijlagen. Op basis van artikel 5.16 Wm kan, samengevat, een bestemmingsplan worden vastgesteld, indien:
Van een verslechtering van de luchtkwaliteit “in betekenende mate” als bedoeld onder 3. is sprake indien zich één van de volgende ontwikkelingen voordoet:
Als gevolg van de herontwikkeling in het plangebied vinden wijzigingen van de verkeersintensiteiten plaats op verschillende ontsluitingswegen, te weten: de Kornputsingel, de Tukseweg en de Goeman Borgesiusstraat. Voor de beïnvloeding van de luchtkwaliteit door deze gewijzigde verkeersintensiteiten dienen de luchtkwaliteitseisen uit de Wet milieubeheer ("Wet luchtkwaliteit") in ogenschouw te worden genomen.
Aangezien het in het voorliggende plangebied gaat om de combinatie van diverse ontwikkelingen met infrastructurele aanpassingen, zullen verspreidingsberekeningen worden uitgevoerd voor de jaren 2011 en 2020 in zowel de situatie van autonome ontwikkeling als in de situatie na de herinrichting van Woldpoort. Doordat er verspreidingsberekeningen worden uitgevoerd, kan eenvoudig op meerdere locaties rondom Woldpoort worden getoetst aan de grenswaarden van de Wlk. Ter volledigheid wordt vervolgens ook nog aangegeven of het project NIBM is.
Uit de berekeningsresultaten (zie Bijlage 3) kan worden geconcludeerd dat:
Daarnaast tonen de berekeningsresultaten voor de uurgemiddelde (NO2) waarde en daggemiddelde (PM10) waarde aan dat:
Ten slotte kan worden opgemerkt dat aannemelijk is gemaakt dat het project NIBM is. De toename die toe te schrijven is aan de herinrichting van Woldpoort Steenwijk is namelijk met maximaal 0,5 µg/m3 respectievelijk 0,1 µg/m3 voor NO2 en PM10 voor de jaren 2011 en 2020 veel kleiner dan 1,2 g/m3 (3% criterium).
Uit het bovenstaande kan geconcludeerd worden dat ondanks de berekende toenames na herinrichting van Woldpoort Steenwijk geen van de grenswaarden uit de "Wet luchtkwaliteit" worden overschreden. Er wordt langs de Kornputsingel, Tukseweg en Goeman Borgesiusstraat voor alle in beschouwing genomen jaren voldaan aan de eisen uit de "Wet luchtkwaliteit".
In het plangebied zijn verschillende bodemonderzoeken uitgevoerd, die in de bijlagen bij deze toelichting zijn opgenomen. Het betreft de volgende onderzoeken:
Eindconclusie
Uit de bovengenoemde onderzoeken blijkt dat de gronden waar de uitbreidingen worden gerealiseerd, geschikt zijn voor het beoogde gebruik.
Voor meer uitgebreide informatie wordt verwezen naar de hoofdrapporten.