Plan: | Bestemmingsplan De Pompers |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1706.BPSRD6003-VAST |
In de StructuurvisiePlus wordt gesteld dat zuidoostelijk van de kern Soerendonk verder verstedelijking onwenselijk is door de samenhang tussen het landschapsbeeld en de stedenbouwkundige structuur. Hierbij wordt onder andere gedoeld op de aanwezigheid van een bolle akker, gelegen op een akkercomplex 'de Heuvel', en de waardevolle overgang en zichtrelatie naar het landschap.
Plangebied in relatie tot het beleid
Het plangebied is gelegen ten oosten van 'de Heuvel'. Een bolle akker is niet meer herkenbaar, maar een geëgaliseerd agrarisch gebied. De voorgenomen ontwikkeling gaat derhalve niet ten koste van cultuurhistorisch waardevol landschap.
Het plangebied sluit aan op de gesloten lintbebouwing langs 'de Heuvel'; een doorzicht naar het landschap ontbreekt. Hierdoor wordt de overgang naar het landschap niet waargenomen. Ter plaatse van de wegen De Pompers en Van Sevenbornlaan is wel sprake van een zichtrelatie met het landschap.
In het plan wordt de zichtrelatie van het plangebied met het landschap behouden en versterkt. Verder wordt door middel van extensieve bebouwing en een groene bufferzone een zachte overgang gerealiseerd van de dorpskern naar het landschap.
Het vigerende bestemmingsplan Buitengebied West (gemeente Maarheeze) is op 23 juni 1988 door Gedeputeerde Staten goedgekeurd. In dit bestemmingsplan heeft de locatie de bestemming 'Agrarisch kernrandgebied met landschappelijke waarden'.
Sinds begin 2007 is een nieuw bestemmingsplan Buitengebied in voorbereiding. In dit nieuwe bestemmingsplan heeft het gebied de bestemming 'Agrarisch gebied met landschapswaarden' gekregen, met gedeeltelijk de aanduiding 'agrarisch bouwblok'. Het aangrenzende oostelijk gelegen gebied wordt aangewezen als 'cultuurhistorisch waardevol gebied'. Het plangebied heeft geen aanduiding in het kader van natuur, dit in tegenstelling tot het gebied ten zuiden van het plangebied, waar de bestemming 'Bos en natuur', met de aanduiding 'leefgebied voor kwetsbare soorten', is toegekend. Op plankaart 2 van het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan Buitengebied is het gebied aangewezen als 'extensiveringsgebied overig', waar uitbreiding, hervestiging of nieuwvestiging van in ieder geval intensieve veehouderij niet mogelijk is.
Plangebied in relatie tot het beleid
De voorgenomen woningbouw past niet binnen het vigerend bestemmingsplan en niet in het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan. De locatie is ruimtelijk gezien als kernrandzone te beschouwen. De locatie is namelijk gelegen aan de oostelijke dorpsrand van Soerendonk en wordt aan de west-, noord- en zuidzijde omgeven door bestaande woonbebouwing en (agrarische) bedrijven. Door de voorgenomen ontwikkeling kan een duurzame afronding van de dorpsrand gerealiseerd worden, waarbij de structuur van de kern, inclusief bedrijventerrein Molenheide, wordt afgerond en waarbij aandacht is besteed aan een geleidelijke overgang van het stedelijk naar het landelijk gebied.
Evenementenbeleid
Het evenementenbeleid van de gemeente Cranendonck bevat eenduidige regels en voorwaarden voor het houden van evenementen binnen de gemeente. De doelstelling van het beleid is om enerzijds het organiseren van evenementen en overige activiteiten doorgang te kunnen laten vinden en anderzijds om, door een duidelijke normstelling, klachten te voorkomen c.q. te verminderen.
In iedere kern binnen de gemeente Cranendonck zijn één of meerdere locaties aangewezen als evenemententerrein. In de kern Soerendonk is het Jan Maasplein, tegenover de kerk, aangewezen als evenemententerrein. Dit is het centrum van Soerendonk. Ook het terrein gelegen bij Gemeenschapshuis Den Donck is in gebruik als evenemententerrein. Op beide terreinen mag tweemaal per maand één evenement worden georganiseerd, voor maximaal vier aaneengesloten dagen. Deze bepalingen gelden overigens niet voor plaatselijke kermissen en carnavalsactiviteiten.
In nieuwe bestemmingsplannen dient voor de evenemententerreinen een regeling te worden opgenomen. In de bestemmingsplannen die op dit moment voor de kernen vigeren, zijn de evenemententerreinen nog niet geregeld. Momenteel staan de gedetailleerde voorschriften van het beleid in het evenementenbeleid. In het evenementenbeleid is een regeling opgenomen, waarin is aangegeven dat evenementen die niet langer duren dan 7 dagen (inclusief op- en afbouw) en niet vaker dan 1 keer per jaar worden georganiseerd, niet strijdig worden geacht met het bestemmingsplan. De benodigde vergunningen/meldingen staan in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).
In het plangebied van voorliggend bestemmingsplan komt geen evenementenlocatie voor. Voor dit bestemmingsplan heeft het evenementenbeleid derhalve geen consequenties.
Beleidsnotitie ondersteunende horeca
In de beleidsnotitie ondersteunende horeca is het gemeentelijk beleid op het gebied van ondersteunende horeca opgenomen. Ondersteunende horeca is gedefinieerd als 'het als nevenactiviteit verkopen van dranken en spijzen voor consumptie ter plaatse, in een openbaar toegankelijk commercieel bedrijf, dat niet als (planologische) hoofdbestemming horeca heeft'. Hierbij is de volgende onderverdeling te maken:
- ondersteunende horeca bij winkels en commerciële consumentverzorgende en zakelijke dienstverlening (zoals een koffiecorner bij de bakker, of horeca bij cursuscentrum);
- ondersteunende horeca bij commerciële sport en culturele voorzieningen (zoals horeca bij commerciële sportscholen);
- ondersteunende horeca bij commerciële toeristische en recreatieve voorzieningen (zoals horeca bij een manege);
- ondersteunende horeca bij commerciële sociaal-maatschappelijke functies (zoals horeca bij een verzorgingstehuis);
- ondersteunende horeca bij agrarische functies (zoals horeca bij kleinschalige vormen van intensieve dagrecreatie bij agrarische bedrijven, waaronder huifkarverhuur en boerengolf).
Kantines in niet-commerciële instellingen (buurthuizen, sportkantines) vallen buiten het beleidskader, omdat hier sprake is van paracommerciële horeca. Ook horeca in de vorm van personeelskantines en bedrijfsrestaurants valt buiten dit kader, omdat deze niet openbaar toegankelijk zijn.