direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Herziening Kernen Sint Anthonis
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1702.1HerzieningKernen-VA01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding en doel van het bestemmingsplan

De gemeente Sint Anthonis is voornemens om in een nieuw plan alle komplannen te herzien en te repareren waar nodig en meer flexibiliteit in de planregels op te nemen. Zo zijn er op dit moment locaties binnen de komplannen die niet meer overeenkomen met de bestaande situatie. Deze locaties zullen worden opgenomen in het herzieningsplan en worden hersteld. Daarnaast heeft de gemeente de wens om meer flexibiliteit in de regels van de diverse komplannen op te nemen om meer ontwikkelingen mogelijk te maken.

Het bestemmingsplan Kleine Kernen is op 18 juni 2013 door de gemeenteraad van Sint Anthonis vastgesteld. Dit bestemmingsplan heeft betrekking op de kernen Ledeacker, Oploo, Stevensbeek, Westerbeek en Landhorst. Naar aanleiding van een uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) is het bestemmingsplan gerepareerd en zijn tevens drie locaties binnen het plangebied herzien. Derhalve is op 18 juni 2015 een eerste herziening van het bestemmingsplan Kleine Kernen vastgesteld door de gemeenteraad van Sint Anthonis.

Naast het bestemmingsplan Kleine Kernen gelden er twee afzonderlijke komplannen voor de kernen Wanroij en Sint Anthonis. Het bestemmingsplan Sint Anthonis is op 18 juni 2013 door de gemeenteraad van Sint Anthonis vastgesteld. Het bestemmingsplan Kom Wanroij is na de vaststelling (22 april 2013), naar aanleiding van de uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS), herzien. In deze herziening zijn tevens twee locaties binnen het plangebied gerepareerd. Het herzieningsplan is op 23 juni 2015 door de gemeenteraad van Sint Anthonis vastgesteld.

Om enerzijds mogelijkheden te bieden voor deze flexibiliteit en anderzijds toch een zekere mate van sturing te geven, is onderhavige planherziening opgesteld. Daarnaast is in dit bestemmingsplan een regeling opgenomen voor 'standplaatsen' en worden de lopende initiatieven c.q. omgevingsvergunningaanvragen meegenomen.

1.2 Ligging en begrenzing van plangebied

De begrenzing van het plangebied van onderhavige herziening is gelijk aan de plangrens van de bestemmingsplannen 'Kleine Kernen', 'Sint Anthonis' en 'Kom Wanroij' met uitzondering van het plangebied van het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan 'De Roting 2e fase, Wanroij'. In de planregels is aangegeven op welke gronden de gewijzigde of aangevulde regeling van toepassing is.

1.3 Vigerende bestemmingsplan

Voor de gronden gelegen binnen het plangebied gelden op dit moment de bestemmingsplannen 'Sint Anthonis', 'Kleine kernen, 1e herziening' en 'Kom Wanroij, 1e herziening'. De bestemmingsplan herzieningen zijn vastgesteld naar aanleiding van een uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) waarbij diverse locaties binnen het plangebied zijn herzien.

1.4 Leeswijzer

Deze toelichting is als volgt opgebouwd: in hoofdstuk 2 wordt een beschrijving gegeven van het planvoornemen. In dit hoofdstuk worden de locaties die niet overeenkomen met de bestaande situatie, meegenomen in de herziening. Daarnaast wordt er meer flexibiliteit in onderhavige herziening opgenomen, worden lopende initiatieven opgenomen in het herzieningsplan en wordt er een regeling beschreven voor 'standplaatsen'. In hoofdstuk 3 wordt het relevante actuele beleidskader beschreven en in hoofdstuk 4 de sectorale aspecten. Hoofdstuk 5 gaat in op het juridische kader van onderhavige bestemmingsplan. Tot slot komen in de hoofdstukken 6 en 7 respectievelijk de economische uitvoerbaarheid en maatschappelijke uitvoerbaarheid aan de orde.

Hoofdstuk 2 Planbeschrijving

Zoals in hoofdstuk 1 al is aangegeven bestaat onderhavige herziening ook uit het repareren van alle komplannen binnen de gemeente Sint Anthonis voor wat betreft de locaties die niet overeenkomen met de bestaande situatie. Daarnaast wordt er meer flexibiliteit in onderhavige herziening opgenomen, worden lopende initiatieven meegenomen in het herzieningsplan en wordt er een regeling opgenomen voor 'standplaatsen'.

2.1 Herziening/ reparatie locaties onjuiste situaties

2.1 Herziening/ reparatie locaties onjuiste situaties

Binnen de komplannen van de gemeente Sint Anthonis zijn er diverse locaties waar de actuele situatie niet meer overeenkomt met het vigerende bestemmingsplan. Om deze locaties juridisch- planologisch correct te verankeren, zijn deze meegenomen in onderhavige herziening.

Tabel 1

Dorp   Adres   Opgave  
Wanroij   Molenstraat 19-19a   Bewoning vond al plaats vanaf 2009. Dit bestaande gebruik wordt thans opgenomen middels de bestemming “wonen”  
Wanroij   Molenstraat 1   Bestaande bedrijfswoning wordt als zodanig bestemd  
Wanroij   Dorpsstraat 18-18a   Nr. 18 is woning en krijgt ook deze bestemming
Nr. 18a had een Centrum-bestemming. Deze bestemming wordt hersteld.  
Wanroij   Dorpsstraat 7-7a   Sprake van gestapelde bouw. Krijgt aanduiding 'gs'= gestapelde bouw  
Wanroij   Molenstraat 21   Hier is altijd sprake geweest van een bedrijfswoning derhalve aanduiding 'bw'  
Wanroij   Kruinstraat 11   Dit pand heeft altijd een woonbestemming gehad. Voor de tandartspraktijk is nooit het bestemmingsplan gewijzigd. In het verleden is toegezegd de bestemming “wonen” te handhaven.  
Wanroij   Molenstraat 20-20a   Was altijd woning, krijgt woonbestemming  
Wanroij   Dorpsstraat 20a   Bestaande bedrijfswoning als zodanig bestemmen “Horeca + Bedrijfswoning”  
Wanroij   Dorpsstraat 1   Bestaande bedrijfswoning als zodanig bestemmen “Detailhandel + Bedrijfswoning  
Wanroij   De Knappert   Bestemming verkeer ligt op particulier eigendom. Bestemming omzetten in tuinbestemming  
Wanroij   Kerkplein   Groenbestemming is betrokken bij herinrichting N602 en wordt nu gebruikt voor verkeersdoeleinden. Bestemming Groen wordt gewijzigd in Verkeer.  
Wanroij   Raamweg 2 / Dorpsstraat 15   De bestemmingen zijn door de raad in 2013 (gewijzigd) vastgesteld. Dit besluit wordt thans overgenomen in dit plan  
Oploo   Grotestraat 7   Bestemming conform gebruik als woning met aanduiding dat naast de woonbestemming een kapsalon mag worden gevestigd  
Oploo   Vloetweg 39-39a   Nr. 39 is een woning en krijgt dienovereenkomstige bestemming. Voor nr. 39a is een vergunning verleend voor een kinderdagverblijf, derhalve een maatschappelijke bestemming.  
Sint Anthonis   Breestraat 27   Mogelijkheid bouw woning herstellen zoals vóór 2013 reeds mogelijk was  
Sint Anthonis   Brink 6   Mogelijkheid bouw woning herstellen zoals vóór 2013 reeds mogelijk was  
Sint Anthonis   Brink 12   Aanwezige bedrijfswoning ook als zodanig bestemmen  
Sint Anthonis   Bedrijventerrein 't Kempke   De aanwezige bedrijven krijgen een bestemming/milieucategorie die overeenstemt met de huidige activiteiten  
Westerbeek   Stevensstraat 79   Dit pand had voor 2013 een bedrijfsbestemming. In het plan 2013 heeft dit pand onterecht een woonbestemming gekregen. De bestemming “wonen” wordt “bedrijven”  

2.2 Herziening/ reparatie omgevingsvergunningaanvragen

Naast de actualisatie, zijn er binnen de komplannen van de gemeente Sint Anthonis diverse locaties waar in de afgelopen jaren omgevingsvergunningen zijn verleend. Deze locaties zijn weergeven in onderstaande tabel.

Tabel 2

Dorp   Adres   Opgave  
Oploo   Rondsel 13A   Vergunning verleend voor het omzetten van voormalige huisartsenpraktijk in wonen. Bestemming hierop aanpassen in “Wonen”  
Oploo   Deurneseweg 1B   Vergunning verleend voor bedrijfsgebouw. Bouwvlak hierop aanpassen.  
Oploo   Grotestraat 13   Vergunning verleend voor het omzetten van kantoor naar woning.  
Wanroij   Hoevensestraat 2a   Vergunning verleend; bebouwingsgrens verlegd; wijziging bouwvlak en maatvoeringen ten aanzien van maximum bouwhoogte en goothoogte opgenomen.  
Wanroij   Millseweg 16   Vergunning verleend voor de herbouw van te slopen bijgebouwen. Hierdoor vindt overschrijding plaats van het maximaal toegestane aantal m². Bestemmingsplan hierop aanpassen  
Sint Anthonis   Breestraat 33   Vergunning verleend voor verbouw bedrijfspand tot woning. Bestemming hierop aangepast  
Sint Anthonis   Kleine Beekstraat 1A   Vergunning verleend voor verbouw huisartsenpraktijk tot woning. Bestemming hierop aangepast  
Sint Anthonis   Kolonel Silvertoplaan 2C   Vergunning verleend voor dagbesteding. Dienovereenkomstige bestemming “Maatschappelijke doeleinden”  
Ledeacker   Dorpsstraat 48   Vergunning verleend voor het omzetten van kantoor in woning. Bestemming hierop aangepast.  
Ledeacker   Dorpsstraat 10   Verleende vergunning bouw woning voorzien van bestemming “Wonen  
Ledeacker   Vrijstraat 11A   Vergunning verleend voor gastenverblijf voor 16 personen. Bestemming is hierop aangepast.  
Westerbeek   Beekstraat 17   Woonbestemming + wijziging bouwvlak conform verleende vergunning  
Sint Anthonis   Breestraat 11   Vergunning verleend voor het omzetten tijdelijke woning in permanente woning  
Sint Anthonis   Brink 8 B-N & Lepelstraat 10 A-C   Vergunning voor bouw appartementen is verleend. Bestemming wordt hieraan aangepast  
Sint Anthonis   Kolonel Silvertoplaan 6   Vergunning voor het gezondheidscentrum is verleend. Perceel krijgt dienovereenkomstige bestemming “Maatschappelijk” met 4 appartementen  
Sint Anthonis   Breestraat 57   Vergunning verleend voor schoonheidssalon en kledingwinkel. Bestemming Dienstverlening omzetten in Centrumbestemming  
Sint Anthonis   De Lange Loop en Oude Breestraat   Verkeersbestemming voor het vergunde en aangelegd voet-/fietspad.  
Sint Anthonis   Randweg 111   Vergunning verleend voor het samenvoegen van een tweekapper tot één woning. Aanduiding op plankaart wordt gewijzigd van “aaneen”' in “vrijstaand”  
Sint Anthonis   De Lange Loop   Vergunning verleend voor het realiseren van een woning ter plaatse van perceel kadastraal bekend als Sint Anthonis, sectie K, nummer 653. Bouwvlak op plankaart toegevoegd, plus aanduiding 'vrijstaand' en maatvoeringen ten aanzien van maximum bouwhoogte en goothoogte.  

Naast de actualisatie en de diverse locaties met omgevingsvergunningen, zijn er tot slot diverse locaties aangegeven waarvoor de bestemming ambtshalve is gewijzigd. Deze locaties zijn weergeven in onderstaande tabel.

Tabel 3

Dorp   Adres   Opgave  
Westerbeek   Den Eik   Maximaal aantal toegestane woningen wordt verhoogd in verband met de bouw van een zes-kapper.  
Landhorst   Snavelbiesstraat   Bouwvlak wordt vergroot omdat ruimtebeslag van de te bouwen woningen groter is dan in het huidige bestemmingsplan is opgenomen.  
Landhorst   Pinksterbloemstraat   Maximaal aantal toegestane woningen wordt verhoogd in verband met de bouw van een zes-kapper.  
Sint Anthonis   Peelkant   Wijziging naar bestemming 'Wonen' met toegestane maatvoering ter plaatse van bouwvlak plus borging van kwaliteitsverbeterende maatregelen ter plaatse van percelen M615 en C1288.  
Sint Anthonis   Kerkveld   Aan te leggen landschapspark ligt op gronden met agrarische bestemming. Om het landschapspark mogelijk te maken is een wijziging van de bestemming noodzakelijk. Voor een omschrijving en impressie van het planvoornemen zie onderstaande paragraaf en afbeelding. Agrarische bestemming wordt omgezet in een Groenbestemming. Verlichtingsmasten max. 4.00 m.  
Sint Anthonis   Deken Molmansstraat-Kleine Beekstraat   Begrenzing woonbestemming aangepast aan het ingediende bouwplan plus toegestane aantal woningen en toegestane woningtypologieën aangepast.  
Stevensbeek   Patersveld   Aan te leggen speelterrein ligt gedeeltelijk op grond met agrarische bestemming. Om speelterrein compleet te kunnen aanleggen is wijziging bestemming noodzakelijk. Voor een omschrijving en impressie van het planvoornemen zie onderstaande paragraaf en afbeelding. De Agrarische bestemming wordt gewijzigd in bestemming “Groen”.  

Peelkant (ong.) Sint Anthonis
Op de locatie aan de Peelkant ong. te Sint Anthonis wordt binnen de vigerende woonbestemming een bouwvlak toegekend, waardoor planologisch-juridisch gezien de nieuwvestiging van een woning wordt mogelijk gemaakt.

Op grond van de provinciale Interim Omgevingsverordening geldt voor de locatie de aanduidingen  'Landelijk gebied - Gemengd landelijk gebied' en 'Verstedelijking afweegbaar'. Het mogelijk maken van een nieuwe woning op deze locatie is mogelijk door toepassing van artikel 3.78 Interim Omgevingsverordening. Hiervoor dient een aanzienlijke verbetering van de omgevingskwaliteit te worden gerealiseerd.

In het kader van onderhavig bestemmingsplan wordt voorzien in een landschappelijke inpassing en kwaliteitsverbetering. Om woningbouw mogelijk te maken op perceel C1288 worden vervallen bijgebouwen van de voormalige boerderij ter plaatse van perceel M615 gesloopt. Alleen de voormalige boerderijwoning en garage op perceel M615 zullen blijven staan. Beide percelen worden landschappelijk ingepast en met de sloop van de oude bijgebouwen wordt tevens voorzien in een kwaliteitsverbetering van de omgevingskwaliteit.

Voor een impressie van de bestaande situatie met de te slopen gebouwen en de uiteindelijke landschappelijke inpassing zie Bijlage 1 Bestaande situatie en Bijlage 2 Inpassingsplan van deze toelichting. Voor een inschatting van de kwaliteitsverbeterende maatregelen en het daarbij horende onderhoud van de percelen voor de komende 10 jaar, zie Bijlage 3 Kwaliteitsberekening in de toelichting. De instandhouding van deze landschappelijke inpassing en kwaliteitsverbeterende maatregelen is geborgd in de regels van onderhavig bestemmingsplan (artikel 14.2).

Hiermee wordt voldaan aan het gestelde in de Interim Omgevingsverordening.

Landschapspark Sint Anthonis
Aan het Kerkveld, gelegen tussen Sint Anthonis en Ledeacker, wordt Landschapspark de Laan gerealiseerd. Het betreft de realisatie van een parkachtige omgeving op de hoek van de Dorpsstraat en Kerkveld. De locatie zal zeer uitnodigend zijn om er allerlei sport- en spelactiviteiten uit te voeren voor alle leeftijdsgroepen: jong en oud kan het park ten volle benutten. De omgeving wordt groen ingericht waar men kan ontspannen. De ontwikkeling leidt tot een landschapsverfraaiing waarbij de locatie dient als groene verbindingszone tussen ledeacker en Sint Anthonis met aansluiting op bestaande wandelroutes en paden. In samenwerking met diverse sportvereningen (duursport, voetbal en loopsport) wordt een natuurlijke trimbaan aangelegd die als trainingsfaciliteit kan dienen in de wintermaanden. Deze trimbaan zal uitgerust worden met maximaal 10 verlichtingsmasten met een maximale hoogte van 4,00 meter. Ter plaatse van het landschapspark zijn evenementen uitgesloten. Voor een impressie van het planvoornemen, zie navolgende afbeelding.

afbeelding "i_NL.IMRO.1702.1HerzieningKernen-VA01_0001.png"  
Impressie van het planvoornemen 'Landschapspark De Laan" ter hoogte van het Kerkveld te Sint-Anthonis (Bron: Buro SRO, d.d. 15 maart 2018)  

Patersveld
Ter hoogte van de Kloosterstraat is de aanleg van een speelterrein voorzien. In de huidige situatie is reeds sprake van een groene en verwilderde omgeving waarbij flora en fauna de ruimte hebben om zich te ontwikkelingen. In het kader van de aanleg van het speelterrein wordt er ingespeeld op de huidige situatie. Met de ontwikkeling wordt voorzien in de aanleg van een wandelpad, een speel- en beweegtuin, een vlinder-insecten tuin inclusief insectenhotel, natuurlijke begroeiing met voedselbos, rustvoorzieningen en een uitkijktoren. De locatie is uitermate geschikt doordat deze op loopafstand is gelegen van het dorp. Voor een impressie van het planvoornemen, zie navolgende afbeelding.

afbeelding "i_NL.IMRO.1702.1HerzieningKernen-VA01_0002.png"  
Impressie van het planvoornemen 'Patersveld' te Stevensbeek  

2.3 Flexibiliteit

De gemeente is voornemens om door middel van onderhavige herziening meer flexibiliteit in de planregels op te nemen. Deze flexibilisering wordt toegepast voor panden binnen de kernen die omgezet zouden kunnen worden naar een woonbestemming.

In het kader van het onderhavig herzieningsplan kan door middel van een wijzigingsbevoegdheid door Burgemeester en Wethouders de onderliggende bestemming worden gewijzigd in de bestemming 'Wonen' binnen de kernen. Deze wijzigingsbevoegdheid kan alleen worden toegepast, mits:

  • a. Er geen onevenredige aantasting plaatsvindt van:
    • 1. het woon- en leefklimaat;
    • 2. de milieusituatie;
    • 3. de bestaande natuurlijke, landschappelijke, cultuurhistorische en archeologische waarden;
    • 4. gebruiks- en ontwikkelingsmogelijkheden van aangrenzende gronden en bebouwing.
  • b. In voldoende mate is onderzocht of er effecten zijn te verwachten op aanwezige Natura-2000 gebieden, met dien verstande dat de ontwikkeling geen significant negatieve effecten mag hebben op de aanwezige Natura-2000 gebieden.
  • c. De woningbouw past binnen het gemeentelijk volkshuisvestelijkbeleid.
  • d. De ontwikkeling inpasbaar is vanuit stedenbouwkundig-ruimtelijk oogpunt.
  • e. De economische haalbaarheid dient te zijn gegarandeerd.

2.4 Regeling standplaatsen

Om meer houvast te kunnen bieden aan de marktstandplaatsen is de gemeente Sint Anthonis voornemens om het standplaatsenbeleid juridisch-planologisch vast te leggen. Deze regeling zorgt ervoor dat de kramen op bijvoorbeeld de weekmarkten en enkele viskramen op de dorpspleinen juridisch planologisch zijn vastgelegd. Om de standplaatsen te regelen, worden in dit bestemmingsplan de standplaatsen binnen de bestemming 'Verkeer' toegestaan. Standplaatsen zijn binnen de gehele bestemming toegestaan, mits wordt voldaan aan de gestelde voorwaarden.

Hoofdstuk 3 Beleidskader

In dit hoofdstuk zal aandacht worden besteed aan het beleidskader, voor zover dit gewijzigd is ten opzichte van het beleid, zoals opgenomen in het juridisch- planologische regime van de vijf geldende komplannen. Dat betekent dat reeds in het verleden bij het opnemen van de diverse bestemmingen een toets heeft plaatsgevonden aan de beleidsaspecten. Dus voor zover het beleid ongewijzigd is gebleven, wordt verwezen naar de toelichting van deze bestemmingsplannen.

3.1 Rijksbeleid

Ladder voor duurzame ontwikkeling
Het locatiebeleid is uit het Barro meer in algemene zin overgeheveld naar het Besluit ruimtelijke ordening (Bro). Daarin is per 1 oktober 2012 in artikel 3.1.6 een lid 2 ingevoegd waarin een motiveringsplicht is opgenomen voor nieuwe stedelijke ontwikkelingen in bestemmingsplannen. In de toelichting van het bestemmingsplan moet hiervoor een verantwoording plaatsvinden aan de hand van de “ladder duurzame verstedelijking”.

Conclusie
De functiewijziging van panden of verdiepingen ten behoeve van wonen zijn dermate kleinschalige ontwikkelingen dat in lijn met de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 18 december 2013, geen sprake is van een stedelijke ontwikkeling als bedoeld in artikel 1.1.1, eerste lid, aanhef en onder i, van het Bro. In het kader van de herziening wordt er niet voorzien in een toename van aantallen woningen en/of is er geen sprake van een nieuw ruimtebeslag. Dit betekent dat artikel 3.1.6, lid 2 Bro niet van toepassing is. Het initiatief hoeft dan ook niet te worden getoetst aan Ladder voor duurzame verstedelijking.

Desalniettemin bestaat er in de gemeente Sint Anthonis en omgeving een actuele behoefte naar (vooral) kleinere woonunits en -appartementen en het beleid van de gemeente is er dan ook op gericht mogelijkheden die hierin voorzien (onder voorwaarden) te faciliteren binnen bestaand stedelijk gebied.

3.2 Provinciaal beleid

3.2.1 Omgevingsvisie Noord-Brabant

Provinciale Staten hebben op 14 december 2018 de Omgevingsvisie Noord-Brabant vastgesteld. Met deze omgevingsvisie geeft de provincie richting aan wat zij voor Brabant wil bereiken en biedt daarmee handvatten voor haar handelen in de praktijk. De omgevingsvisie bevat de ambities voor de Brabantse leefomgeving tot 2050. Daarnaast zijn mobiliserende tussendoelen opgesteld voor de periode tot 2030.

De basisopgave van de omgevingsvisie is werken aan veiligheid, gezondheid en omgevingskwaliteit. Daarnaast zijn de volgende vier hoofdopgaven geformuleerd:

  • Werken aan de Brabantse energietransitie;
  • Werken aan een klimaatproof Brabant;
  • Werken aan de slimme netwerkstad;
  • Werken aan een concurrerende, duurzame economie.

De provincie blijft inzetten op duurzame verstedelijking door middel van herbestemming en transformatie in het bestaand bebouwd gebied. Hier liggen tevens kansen voor het toekomstbestendig maken van het stedelijk gebied en voor het creëren van ruimte voor nieuwe economische ontwikkelingen en woningbouw. De komende 10 jaar ligt er een forse woningbouwopgave van circa 120.000 woningen, daarna loopt de woningbouwopgave in omvang terug. De provincie ziet deze opgave als kans om invulling te geven aan de energieopgave in het stedelijk gebied, het stedelijk gebied klimaatbestendig te maken en de kwaliteit van het stedelijk gebied op orde te brengen.

De Omgevingsvisie Noord-Brabant is nader uitgewerkt in de Interim omgevingsverordening.

3.2.2 Interim omgevingsverordening

De provincie wil met haar regels aansluiten op de werkwijze van de Omgevingsvisie en de Omgevingswet. Daarom is ervoor gekozen om de verschillende provinciale verordeningen voor de fysieke leefomgeving samen te voegen tot een Interim omgevingsverordening. Provinciale Staten hebben op 25 november 2019 deze verordening vastgesteld. Het is een 'Interim' omgevingsverordening om zo te benadrukken dat dit een tussenstap is naar de 'definitieve' omgevingsverordening gebaseerd op de Omgevingswet. De Interim omgevingsverordening is gebaseerd op de huidige wetgeving en moet aan de wettelijke bepalingen van die wetgeving voldoen. Dat betekent dat nieuwe mogelijkheden uit de Omgevingswet nog niet zijn verwerkt. Er is wel zo veel als mogelijk aansluiting gezocht bij de Omgevingswet en de voorwaarden voor een omgevingsverordening (bijvoorbeeld bij de opbouw en de digitale vormgeving). De Interim omgevingsverordening vervangt zes provinciale verordeningen, waaronder de Verordening ruimte 2014.

In de omgevingsverordening staan onderwerpen uit de provinciale omgevingsvisie, waarbij is aangegeven welke belangen de provincie wil behartigen en hoe ze dat wil doen. Deze verordening bestaat uit kaartmateriaal en regels waarmee gemeenten rekening moeten houden bij het opstellen van ruimtelijke plannen.

Afweging
De Interim omgevingsverordening heeft het plangebied aangewezen als landelijke kern in Stedelijk gebied (artikel 3.42).

Artikel 3.42 duurzame stedelijke ontwikkeling
Lid 1
Een bestemmingsplan dat voorziet in de ontwikkeling van een locatie voor wonen, werken of voorzieningen ligt binnen Stedelijk gebied en bevat een onderbouwing dat:

  • a. de ontwikkeling past binnen de regionale afspraken, bedoeld in afdeling 5.4 Regionaal samenwerken;
  • b. het een duurzame stedelijke ontwikkeling is.

Lid 2
Een duurzame stedelijke ontwikkeling voor wonen, werken of voorzieningen:

  • a. bevordert een goede omgevingskwaliteit met een veilige en gezonde leefomgeving;
  • b. bevordert zorgvuldig ruimtegebruik, waaronder de transformatie van verouderde stedelijke gebieden;
  • c. geeft optimaal invulling aan de mogelijkheden voor productie en gebruik van duurzame energie;
  • d. houdt rekening met klimaatverandering, waaronder het tegengaan van hittestress en voldoende ruimte voor de opvang van water;
  • e. geeft optimaal invulling aan de mogelijkheden voor duurzame mobiliteit;
  • f. draagt bij aan een duurzame, concurrerende economie.

Het gehele plangebied ligt in bestaand stedelijk gebied waardoor stedelijke ontwikkelingen zijn toegestaan. De Interim omgevingsverordening bepaalt dat het initiatief moet voorzien in efficiënt ruimte gebruik en bij een stedelijke ontwikkeling de ladder voor duurzame verstedelijking doorlopen te worden.
Het voorliggende bestemmingsplan voorziet in de functiewijziging van panden of verdiepingen. Zoals beargumenteerd in paragraaf 3.1 zijn dit dermate kleinschalige ontwikkelingen dat geen sprake is van een stedelijke ontwikkeling. Onderhavige ontwikkeling voorziet niet in de ontwikkeling van nieuwe woningen danwel nieuwbouwprojecten die dan al niet zijn onderbouwd per individueel initiatief, waardoor de regels voor wat betreft nieuwbouwwoningen niet van toepassing zijn.

De planvoornemen past binnen de regionale en lokale woningbouwkaders (zie paragraaf 3.4). Er is derhalve sprake van zorgvuldig en efficiënt ruimtegebruik. Daarmee is dit planvoornemen in lijn met de Interim omgevingsverordening.

3.3 Regionaal beleid

3.3.1 Waterbeheerplan 2016-2021 Waterschap Aa en Maas

Het beleid van het waterschap Aa en Maas is vastgesteld in het Waterbeheersplan 2016 - 2021. Dit plan kent de volgende hoofddoelstelling: 'Het ontwikkelen, beheren en in stand houden van gezonde en veerkrachtige watersystemen, die ruimte bieden aan een duurzaam gebruik voor mens, dier en plant en waarbij de veiligheid is gewaarborgd.' Voor een duurzaam waterbeheer hanteert het waterschap een vijftal doelstellingen:

  • zorg voor een duurzame watervoorziening
  • zorg voor een veilig en bewoonbaar gebied (minimaliseren van wateroverlast)
  • zorg voor gezond, natuurlijk en schoon water
  • vergroten van de ecologische en landschappelijke betekenis van water (belevingswaarde)
  • optimaliseren van de inspanningen voor de waterbeheerder.

3.4 Gemeentelijk beleid

3.4.1 Structuurvisie Kernen

Op 9 februari 2017 is de Structuurvisie Kernen Sint Anthonis vastgesteld. Deze structuurvisie bevat een toekomstbeeld van de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van de kernen van de gemeente Sint Anthonis tot 2030. De visie is nader uitgewerkt in een te voeren ruimtelijk beleid voor de vier belangrijkste thema's:

  • Woningbouw: prettige woongemeente met een divers woningaanbod
  • Leefbaarheid en voorzieningen: samen met de dorpen.
  • Economie: ruimte voor ontwikkeling.
  • Cultuurhistorie: behoud van waardevolle gebouwen.


Als uitwerking van de structuurvisie onderzoekt de gemeente de mogelijkheden / middelen hebben om cultuurhistorisch waardevolle objecten en gebieden beter te beschermen. Daarbij kijkt de gemeente breed naar het 'behouden en versterken van ruimtelijke kwaliteit' in de kernen.

In het kader van de Structuurvisie Kernen is de woningbouwprogrammering opgesteld. Het woningbouwprogramma wordt jaarlijks geactualiseerd.

Dit bestemmingsplan voorziet alleen in nieuwe ontwikkelingen die al vergund (en/of gerealiseerd) zijn. Derhalve vormt de Structuurvisie Kernen geen belemmering voor onderhavige herziening.

Hoofdstuk 4 Sectorale aspecten

Onderhavige ontwikkeling betreft de herziening van alle komplannen in de gemeente Sint Anthonis. Waarbij de locaties in de komplannen, die niet overeenkomen met de werkelijkheid, worden opgenomen in onderhavige herziening. Dit geldt tevens voor de lopende initiatieven waarvoor reeds bestuurlijke besluitvorming heeft plaatsgevonden. Daarnaast wordt er meer flexibiliteit in onderhavige herziening opgenomen en wordt er een regeling opgenomen voor 'standplaatsen'.

Deze bestemmingsplanherziening voorziet alleen in nieuwe ontwikkelingen die al vergund (en/of gerealiseerd) zijn. Omdat als gevolg van de voorgenomen wijzigingen en onderhavige herziening geen gevolgen zijn voor de milieutechnische onderbouwing, wordt voor wat betreft de milieuaspecten verwezen naar de toelichting van de vijf geldende komplannen.

Hoofdstuk 5 Juridische planopzet

5.1 Inleiding

Een bestemmingsplan bestaat uit de juridisch bindende regels en verbeelding en gaat vergezeld van een toelichting.

De regels bevatten het juridisch instrumentarium voor het regelen van het gebruik van de gronden, bepalingen omtrent de toegelaten bebouwing, regelingen betreffende het gebruik van aanwezige en/of op te richten bouwwerken.

De verbeelding heeft een ondersteunende rol voor toepassing van de regels alsmede de functie van visualisering van de bestemmingen en overige aanduidingen. De verbeelding vormt samen met de regels het voor de burgers bindende deel van het bestemmingsplan. Dit plan bevat een verbeelding waarop het plangebied te zien is, met daarop uitsluitend de aangepaste hoogtes en de gewijzigde aanduiding voor de ondergrondse parkeervoorziening.

De toelichting heeft geen bindende werking; de toelichting maakt juridisch ook geen onderdeel uit van het bestemmingsplan, maar heeft wel een belangrijke functie bij de weergave en onderbouwing van het plan en ook bij de uitleg van de verbeelding en de regels.

5.2 Systematiek herziening

In deze paragraaf wordt uiteengezet de systematiek van de regels en de wijze waarop de regels gehanteerd dienen te worden.

Voorliggende herziening betreft een herziening van de geldende bestemmingsplannen

  • 'Kleine Kernen', zoals vastgesteld door de gemeenteraad van Sint Anthonis op 18 juni 2013;
  • 'Kleine Kernen, 1e herziening', zoals vastgesteld door de gemeenteraad van Sint Anthonis op 18 juni 2015;
  • 'Sint Anthonis', zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 18 juni 2013;
  • 'Kom Wanroij', zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 22 april 2013;
  • 'Kom Wanroij, 1e herziening', zoals vastgesteld door de gemeenteraad van Sint Anthonis op 23 juni 2016.


Hierdoor is sprake van een afwijkende opzet in vergelijking met een 'regulier' bestemmingsplan. Onderhavige herziening heeft betrekking op:

  • het repareren van alle komplannen binnen de gemeente Sint Anthonis waarbij de locaties in de komplannen die niet overeenkomen met de actuele situatie, zullen worden opgenomen in onderhavige herziening;
  • lopende initiatieven waarover reeds bestuurlijke besluitvorming heeft plaatsgevonden worden meegenomen in het herzieningsplan;
  • het opnemen van meer flexibiliteit in de planregels door middel van een algemene wijzigingsbevoegdheid door het college van Burgemeester en Wethouders. Deze flexibilisering kan worden toegepast voor panden binnen de kernen die omgezet zouden kunnen worden naar een woonbestemming;
  • en wordt er een regeling opgenomen voor 'standplaatsen' in de bestemming verkeer.

Voor het inzichtelijk krijgen van de volledige planologische situatie binnen het plangebied zal het noodzakelijk zijn om naast deze herziening ook de geldende bestemmingsplannen van de kommen te raadplegen.

5.3 Opbouw planregels herziening

De regels van de herziening bestaan uit drie hoofdstukken, waarin achtereenvolgens de inleidende regels, de algemene regels en de overgangs- en slotregels aan de orde komen overeenkomstig de Standaard Vergelijkbare BestemmingsPlannen 2012. De hoofdstukken zijn als volgt opgebouwd.

Hoofdstuk 1 – Inleidende regels
Hoofdstuk 1 van de planregels bevat het volgende artikel:

  • 1. begrippen: in dit artikel zijn de van belang zijnde begrippen opgenomen overeenkomstig de Standaard Vergelijkbare BestemmingsPlannen 2012.
  • 2. algemene bepaling: in dit artikel is aangegeven dat op onderhavige herziening de verbeelding en de regels van de vigerende bestemmingsplannen van de kommen van overeenkomstige van toepassing zijn. Tevens is in dit artikel aangegeven op welke onderdelen de artikelen uit de vigerende bestemmingsplannen worden aangepast.

Hoofdstuk 2 – Bestemmingsregels
Hoofdstuk 2 van de planregels bevat de volgende artikelen:

  • Bedrijventerrein - het Kempke
  • Bedrijf
  • Centrum - 1
  • Centrum - 2
  • Dienstverlening
  • Groen
  • Maatschappelijk - 1
  • Tuin
  • Verkeer
  • Wonen

Hoofdstuk 3 – Algemene regels
Hoofdstuk 3 van de planregels bevat het volgende artikel:

  • anti-dubbeltelregel: deze regel is opgenomen om te voorkomen dat, wanneer volgens een bestemmingsplan bepaalde gebouwen en bouwwerken niet meer dan een bepaald deel van een bouwperceel mogen beslaan, het opengebleven terrein nog eens meetelt bij het toestaan van een ander gebouw of bouwwerk, waaraan een soortgelijke eis wordt gesteld. Opname van deze bepaling is verplicht overeenkomstig het Besluit ruimtelijke ordening;
  • algemene aanduidingsregels: deze aanduiding is opgenomen om de regels van de vigerende bestemmingsplannen van de kommen op bepaalde punten te wijzigen. Tevens is hier de voorwaardelijke verplichting opgenomen voor wat betreft de locatie Peelkant ong. te Sint Anthonis.
  • algemene wijzigingsregels: de wijzigingsbevoegdheid ten behoeve van het college van Burgemeester en Wethouders is opgenomen om meer flexibiliteit in de planregels op te nemen. Deze flexibilisering kan worden toegepast voor panden binnen de kernen die omgezet zouden kunnen worden naar een woonbestemming. Hiervoor geldt wel de uitzondering dat de wijzigingsbevoegdheid niet van toepassing is op gronden welke ingevolge de Interim omgevingsverordening Noord- Brabant (zoals vastgesteld op 25 oktober 2019) zijn gelegen in de werkingsgebieden “Landelijke gebied – Gemengd Landelijk gebied'' en ''Groen-Blauwe Mantel''.
  • overige regels: in deze regels is het parkeerbeleid geborgd voor wat betreft de laad- en losmogelijkheden bij of in gebouwen. Tevens zijn hier twee aanduidingen opgenomen conform het bestemmingsplan 'Kom Wanroij' en het bestemmingsplan 'Kom Wanroij, 1e herziening'.

Hoofdstuk 3 – Overgangs- en slotregels
Hoofdstuk 3 van de planregels bevat de volgende artikelen:

  • overgangsrecht: in deze regels wordt vorm en inhoud gegeven aan het overgangsrecht voor bebouwing en gebruik.
  • slotbepaling: deze bepaling geeft aan op welke manier de regels kunnen worden aangehaald.

Hoofdstuk 6 Economische uitvoerbaarheid

Op 1 juli 2008 is de Wet ruimtelijke ordening (Wro) in werking getreden. In de Wro is bepaald dat de gemeente verplicht is bij het vaststellen van een bestemmingsplan welke nieuwe bouwmogelijkheden schept, maatregelen te hebben genomen die verzekeren dat de kosten die gepaard gaan met de ontwikkeling van de locatie worden verhaald op de initiatiefnemers van het plan.

Onderhavig bestemmingsplan betreft een herziening waarin diverse locaties zijn opgenomen die niet overeenkomen met de werkelijkheid. Dit geldt ook voor lopende initiatieven, een algemene wijzigingsbevoegdheid en een regeling voor standplaatsen. De diverse locaties en lopende initiatieven, zijn geen aangewezen bouwplan in de zin van artikel 6.2.1 Besluit ruimtelijke ordening (Bro). Er is dan ook geen sprake van wettelijk verplicht kostenverhaal.

Hoofdstuk 7 Procedure

De procedure voor een bestemmingsplan staat beschreven in de Wet ruimtelijke ordening (Wro). De wettelijke procedure start met de kennisgeving ex artikel 1.3.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro).

De volledige bestemmingsplanprocedure vanaf ontwerp bestemmingsplan ziet er vervolgens als volgt uit:

  • Openbare kennisgeving van het ontwerp bestemmingsplan;
  • Terinzagelegging van het ontwerp en bijbehorende stukken gedurende 6 weken en toezending aan gedeputeerde staten en de betrokken rijksdiensten, waterschappen en gemeenten;
  • Gedurende de termijn van terinzagelegging kunnen door eenieder schriftelijk of mondeling zienswijzen worden ingebracht;
  • Vaststelling van het bestemmingsplan door de gemeenteraad binnen 12 weken;
  • Algemene bekendmaking van het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan geschiedt binnen twee weken na de vaststelling danwel na 6 weken indien door als zienswijze is ingediend, danwel indien het bestemmingsplan gewijzigd is vastgesteld ten opzichte va het ontwerp bestemmingsplan. Burgemeester en wethouders plaatsen de kennisgeving van het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan tevens in de Staatscourant en voorts geschiedt deze langs elektronische weg. Gelijktijdig verzenden zij de kennisgeving, zoals bedoeld in de vorige volzin, langs elektronische weg aan de diensten en bestuursorganen als bedoeld in artikel 3.8, lid 1 sub b Wro, en stellen zij het besluit met de hierbij behorende stukken langs elektronische weg beschikbaar;
  • Mogelijkheid tot beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State binnen 6 weken na bekendmaking voor belanghebbenden;
  • Inwerkingtreding op de dag na afloop van de beroepstermijn, zijnde 6 weken na de bekendmaking, tenzij binnen deze termijn een verzoek om een voorlopige voorziening is ingediend bij de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Zienswijzenprocedure
Het ontwerpbestemmingsplan heeft voor een ieder gedurende 6 weken ter inzage gelegen. Genoemde stukken konden verder worden geraadpleegd via de gemeentelijke website en op de website ruimtelijkeplannen.nl.

Naar aanleiding van de inzage van het ontwerpbestemmingsplan is er door 11 reclamanten een zienswijzen ingediend. De vragen en opmerkingen van deze reclamanten zijn door de gemeenten beantwoord in een zienswijzennota. De zienswijzen hebben aanleiding gegeven om het plan aan te passen. Voor de wijzigingen en de beantwoording van de zienswijzen wordt verwezen naar de zienswijzennota, Bijlage 4 Nota van zienswijzen bij onderhavige toelichting is opgenomen.