| Plan: | Havelte - Lokweg 5 |
|---|---|
| Status: | vastgesteld |
| Plantype: | bestemmingsplan |
| IMRO-idn: | NL.IMRO.1701.0000BP000000000582-0003 |
Aan de Lokweg 5 te Havelte bevindt zich een (voormalige) melkveehouderij waarbij de bedrijfsactiviteiten in 2013 / 2014 zijn beëindigd. Om verpaupering van de nu leegstaande bedrijfsbebouwing tegen te gaan, is het idee ontstaan om deel te nemen aan de Ruimte voor Ruimte regeling. Met deze regeling wordt een deel van de bestaande bedrijfsbebouwing gesloopt. Daarvoor in de plaats mag een tweede woning op het erf worden gebouwd. Daarnaast wordt de agrarische bestemming gewijzigd in een woonbestemming. De beoogde ontwikkeling is positief ontvangen door het college. Het college heeft dan ook aangegeven in principe mee te willen werken aan de beoogde ontwikkeling.
De initiatiefnemer voor Lokweg 5 zal in totaal ruim 1.000m² aan bebouwing (laten) slopen. Omdat dit meer is dan de minimaal benodigde 750 m² wordt de overige 250 m² ingezet om het initiatief aan De Broeken 3 te Wittelte mogelijk te maken. Bij de Broeken 3 wordt namelijk 500 m² aan bijgebouwen gesloopt en komt hiermee 250 m² tekort om in aanmerking te komen voor een compensatiewoning. Door de procedures te koppelen komen beide initiatieven in aanmerking voor een compensatiewoning. Voor beide locaties wordt wel een zelfstandige procuderue doorlopen. Onderhavige bestemmingsplan is opgesteld voor de locatie aan de Lokweg 5 te Havelte.
Het plangebied is opgenomen in de bestemmingsplannen 'Buitengebied Westerveld 2018' vastgesteld op 03 december 2019. In dit bestemmingsplannen is voor de beoogde ontwikkeling een wijzigingsbevoegdheid opgenomen. Bij het toepassen van de wijzigingsbevoegdheid kan onder voorwaarden (zie, paragraaf 1.3) de huidige agrarische bestemming worden gewijzigd in een woonbestemming. Om de ontwikkeling toch mogelijk te maken is in overleg besloten ondanks de wijzigingsbevoegdheid, een bestemmingsplan op te stellen. Dit bestemmingsplan wordt op basis van die wijzigingscriteria getoetst (zie paragraaf 1.3) en opgesteld.
Het plangebied van dit bestemmingsplan betreft het perceel met het adres Lokweg 5 te Havelte. Deze locatie ligt in het buitengebied van Westerveld, ten zuidwesten van Havelte. Een aanzicht van de betreffende locatie is weergegeven in figuur 1.1.
Figuur 1.1: De locatie Lokweg 5 (bron: Google Street View)
Het plangebied maakt onderdeel uit van het bestemmingsplan,'Buitengebied Westerveld 2018'. Het bestemmingsplan is vastgesteld op 03 maart 2019. Het plangebied is hierin bestemd met de bestemming 'Agrarisch - 1' met de functieaanduiding 'specifieke vorm van agrarisch - agrarische bedrijfskavel grondgebonden bedrijf'. Binnen deze is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen. Door middel van deze wijzigingsbevoegdheid is het mogelijk om onder voorwaarden de agrarische bestemming te wijzigen in een woonbestemming. Met dit plan wordt gebruikt gemaakt van deze mogelijkheid.
De procedure voor een bestemmingsplan in plaats van een wijzigingsplan was voor het plangebied al opgestart. Daarom is besloten, in overleg, dat de functiewijziging mogelijk wordt gemaakt met een bestemmingsplan procedure. Dit bestemmingsplan wordt wel opgesteld aan de hand van de wijzigingscriteria voor een wijzigingsplan. In paragraaf 2.3 wordt ingegaan op de wijzigingscriteria. Zoals beschreven in paragraaf 1.1 staat het college positief tegenover dit initiatief. In de principe uitspraak van het college zijn voorwaarde beschreven die van toepassing zijn op dit bestemmingsplan. Deze voorwaarde zijn eveneens verwerkt in dit bestemmingsplan.
De toelichting van dit bestemmingsplan is als volgt opgezet: in hoofdstuk 2 wordt een beschrijving van het plan uiteengezet. Hoofdstuk 3 bevat een beschrijving van de relevante beleidskaders. Vervolgens bevat hoofdstuk 4 de toetsing aan de voor dit bestemmingsplan relevante wet- en regelgeving voor de verschillende omgevingsaspecten. In hoofdstuk 5 wordt de maatschappelijke en economische uitvoerbaarheid van het plan aan de orde gesteld. Tot slot gaat hoofdstuk 6 in op de juridische regeling van het plan.
hswwdtqug
Het perceel waarop dit bestemmingsplan betrekking heeft ligt aan de Lokweg 5 te Havelte. Het gebied is gelegen in het buitengebied van Westerveld. Op het perceel was voorheen een melkveehouderij gevestigd. Het betreffende perceel is weergegeven op de luchtfoto (figuur 2.1).
Figuur 2.1 Overzicht van het perceel
De omgeving van het plangebied bestaat voornamelijk uit open, agrarisch gebied. Aan de westzijde van de Lokweg, tegenover het plangebied, bevindt zich een voormalige agrarisch bedrijf wat momenteel wordt gebruikt voor recreatieve voorzieningen. Het gaat hierom een groepsaccommodatie en recreatieappartementen. Daarnaast is het mogelijk de locatie te huren voor feesten en partijen of als vergaderlocatie.
Binnen het plangebied staat een woonboerderij met daarnaast circa 1.000 m2 aan voormalige agrarische bedrijfsgebouwen. Na het beëindigen van de melkveehouderij zijn deze bedrijfsgebouwen niet meer als zo danig in gebruik. De omliggende gronden zijn in gebruik als grasland.
Het initiatief omvat het in gebruik nemen van de huidige woonboerderij als reguliere woning. Daarnaast worden alle bestaande voormalige bedrijfsbebouwing gesloopt. Het gaat hier om drie gebouwen met een gezamenlijk oppervlakte van circa 1.000 m2.
Ter compensatie van de te slopen gebouwen wordt één nieuwe woning gerealiseerd. Samen met de woonboerderij ontstaan er twee woonerven. Door rondom bomen te plaatsten ontstaat een aanzicht van één erf.
Het ontwerp van de nieuwe woning is nog niet definitief. In het herontwikkelingsplan, zoals opgenomen in bijlage 1 zijn wel inspiratiebeelden opgenomen. Bij de aanvraag omgevingsvergunning voor de realisatie van deze nieuwe woning wordt het ontwerp voorgelegd aan de welstandscommissie. Het beeldkwaliteitsplan dient als welstandskader bij de uiteindelijke vormgeving van de beoogde ontwikkeling. Paragraaf 3.3.4 gaat verder in op het geldende beeldkwaliteitsplan.
In Figuur 2.2. is een situatieschets van de beoogde situatie weergegeven. In bijlage 1 is het complete herontwikkelingsplan opgenomen. In de planregels (artikel 4.4.1) is een voorwaardelijke verplichting opgenomen. Doormiddel van deze voorwaardelijke verplichting wordt de situering op het nieuwe erf en de ruimtelijke inpassing daarvan geborgd.
Figuur 2.2 Overzicht nieuwe situatie (Bron: B+O Stedenbouw b.v.)
Broeken 3 te Wittelte
De initiatiefnemer voor Lokweg 5 zal in totaal ruim 1.000m² aan bebouwing (laten) slopen. Omdat dit meer is dan de minimaal benodigde 750 m² wordt de overige 250 m² ingezet om het initiatief aan De Broeken 3 te Wittelte mogelijk te maken. Bij de Broeken 3 wordt namelijk 500 m² aan bijgebouwen gesloopt en komt hiermee 250 m² tekort om in aanmerking te komen voor een compensatiewoning. Door de procedures te koppelen komen beide initiatieven in aanmerking voor een compensatiewoning. Voor beide locaties wordt wel een zelfstandige procuderue doorlopen. Onderhavige bestemmingsplan is opgesteld voor de locatie aan de Lokweg 5 te Havelte.
Hieronder vindt een toetsing plaats aan de wijzigingsvoorwaarden die zijn gesteld om gebruik te maken van de Ruimte voor Ruimte regeling
Met dit bestemmingsplan wordt de huidige boerderij bestemd met de bestemming 'Wonen - Voormalige boerderijpanden'. De nieuwe woning wordt bestemd met de bestemming 'Wonen'. De juridische regeling van dit bestemmingsplan komt daarmee overeen met de beoogde regeling van de wijzigingsbevoegdheid.
De bedrijfsactiviteiten van de melkveehouderij zijn beëindigd. Op de verbeelding wordt de woonboerderij voorzien van de bestemming 'Wonen - Voormalige boerderijpanden' en de nieuwe woning van de bestemming 'Wonen'. Voor de overige gronden komt de bedrijfskavel te vervallen. Deze gronden krijgen de bestemming Agrarisch - 1 Hiermee wordt voldaan aan de wijzigingsbevoegdheid.
In paragraaf 4.3 wordt beschreven dat agrarische bedrijven en het ten westen gelegen recreatiebedrijf in de vorm van een groepsaccommodatie en recreatieappartementen niet worden gehinderd in hun ontwikkelingsmogelijkheid. In alle gevallen is reeds een (andere) woning aanwezig. Door deze woning worden deze bedrijven al beperkt in ontwikkelingsmogelijkheid in de richting van het plangebied. Onderhavige ontwikkeling heeft hier geen negatieve invloed op. Hiermee wordt voldaan aan het criterium van de wijzigingsbevoegdheid.
In totaal wordt er circa 1.000 m2 aan voormalige agrarische bedrijfsgebouwen gesloopt. Deze gebouwen zijn niet cultuurhistorisch waardevol en/of karakteristiek. Daarvoor in de plaats wordt één nieuw woonhuis gerealiseerd. Hiermee wordt voldaan aan het criterium van de wijzigingsbevoegdheid.
Zoals beschreven in paragraaf 2.2 is voor het plangebied een inrichtingschets/ herontwikkelingsplan opgesteld. In dit herontwikkelingsplan is rekening gehouden met het omliggende landschap zodat de beoogde ontwikkeling past in de omgeving. De toekomstige woning wordt tijdens de omgevingsvergunning procedure getoetst aan het beeldkwaliteitsplan gemeente Westerveld.
Zoals weergegeven in figuur 2.2 en zoals opgenomen in het herontwikkelingsplan (zie, bijlage 1 van de toelichting) staat het nieuw te bouwen woonhuis achter het voormalige boerderijpand. Hiermee wordt voldaan aan het criterium van de wijzigingsbevoegdheid.
In paragraaf 4.6 wordt het initiatief getoetst op het aspect geluid. Hieruit blijkt dat de geluidsbelasting op het nieuwe woonhuis niet wordt overschreden.
Uit hoofdstuk 4 blijkt dat er geen afbreuk wordt gedaan aan de milieusituatie. Hiermee wordt voldaan aan het criterium van de wijzigingsbevoegdheid.
In dit hoofdstuk wordt nader ingegaan op het ruimtelijk beleid dat relevant is voor dit bestemmingsplan. Hierbij komt het Rijks- provinciaal en het gemeentelijk beleid aan bod.
De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) is op 13 maart 2012 door de minister vastgesteld. Met de Structuurvisie zet het kabinet het roer om in het nationale ruimtelijke beleid. Om de verantwoordelijkheden te leggen waar deze het beste passen, brengt het Rijk de ruimtelijke ordening meer over aan gemeenten en provincies. Het Rijk kiest voor een selectievere inzet van rijksbeleid op slechts 14 nationale belangen. Voor deze belangen is het Rijk verantwoordelijk en wil het resultaten boeken. Buiten deze 14 belangen hebben decentrale overheden beleidsruimte voor het faciliteren van ontwikkelingen.
Besluit algemene regels ruimtelijke ordening
Het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) stelt regels omtrent de 14 aangewezen nationale belangen zoals genoemd in de SVIR. Dit plan raakt geen rijksbelangen uit het Barro.
De Ladder voor duurzame verstedelijking (hierna: Ladder) is een instrument voor efficiënt ruimtegebruik, met een motiveringsvereiste voor het bevoegd gezag als nieuwe stedelijke ontwikkelingen planologisch mogelijk worden gemaakt. De Ladder is opgenomen in artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro).
Beoordeling
In dit bestemmingsplan wordt de bestemming van een specifieke locatie gewijzigd, waardoor een ander gebruik wordt toegestaan ter plaatse van de bestaande bebouwing. Een dergelijke kleinschalige ontwikkeling betreft geen 'nieuwe stedelijke ontwikkeling' zoals bedoeld in het Bro. Het doorlopen van de Ladder is daarom niet aan de orde.
Omgevingsvisie Drenthe 2018
Op 2 juni 2010 hebben Provinciale Staten de Omgevingsvisie Drenthe vastgesteld. Op 26 september 2018 is de actualisatie Omgevingsvisie Drenthe vastgesteld, die op 3 oktober 2018 in werking is getreden.
De provincie ziet vijf belangrijke ontwikkelingen:
De belangrijkste opdracht tot 2030 is het vinden van een antwoord op de vraag hoe met deze ontwikkelingen moet worden omgegaan. Daarnaast heeft de provincie diverse ambities en daarmee ook belangen. Het doel van de omgevingsvisie is het koesteren van kwaliteiten en het ontwikkelen van een bruisend Drenthe, passend bij die kwaliteiten. Het is een streven naar ruimtelijke kwaliteit door nieuwe ontwikkelingen en behoud van bestaande kwaliteiten. De ontwikkelingen moeten passen bij de kernkwaliteiten die de provincie rijk is.
De provincie Drenthe wil ontwikkelen met ruimtelijke kwaliteit. De visie biedt ruimte voor het toevoegen van een incidentele woning buiten bestaand stedelijk gebied mits:
Op de visiekaart is het plangebied aangeduid als 'Landbouwgebied'. In de gebieden aangewezen als landbouwgebied wil de provincie Drenthe de landbouw maximale speelruimte bieden. Ontwikkelingen in deze gebieden mogen geen negatief effect hebben op de landbouw. Tevens wordt in deze gebieden gestreefd naar een waterhuishoudkundige inrichting die is afgestemd op de functie Landbouw.
Verder streeft de provincie Drenthe naar een aantrekkelijke, gevarieerde en leefbare woonmilieus die voorzien in de woonvraag. Het maken van bovenlokale afspraken hierover is van provinciaal belang. Gemeenten werken hun aandeel in het woonaanbod en de woonmilieus uit in de gemeentelijke structuurvisies of woonplannen. Zij houden daarbij rekening met de huidige kernenstructuur in de gemeente en de behoefte aan verschillende woonmilieus. De provincie geeft prioriteit aan herstructurering (inclusief verduurzaming) van de woningvoorraad en aan het herontwikkelen en herbestemmen van gronden en panden. Hiermee wordt verpaupering en leegstand van monumentale en karakteristieke panden voorkomen.
De kernkwaliteiten zijn opgenomen op een kernkwaliteitenkaart. Op het gebied van ontwikkelingen zijn onder meer het regionale economische vestigingsklimaat, de landbouw, het toerisme, de demografische ontwikkeling, de mobiliteit en de ontwikkeling van natuur en landschap (natuurnetwerk, diversiteit in landschapstypen) als provinciaal belang benoemt.
De kernkwaliteiten vormen de belangrijkste basis voor het begrip 'ruimtelijke kwaliteit'. Daarnaast is zorgvuldig ruimtegebruik en milieu- en leefomgevingskwaliteit van belang.
Beoordeling
Voor het plangebied zijn de volgende kernkwaliteiten van toepassing. De kernkwaliteiten zijn verder inhoudelijk uitgewerkt in de visie, waarbij per kernkwaliteit algemeen en specifiek beleid is opgenomen.
Toetsing Omgevingsvisie
De ontwikkeling in het buitengebied past binnen de ambities van de Omgevingsvisie en haar kernkwaliteiten. Met dit bestemmingsplan wordt een agrarische bestemming gewijzigd in een woonbestemming. Met dit plan wordt een nieuwe woningen toegevoegd aan het buitengebied. Om dit mogelijk te maken wordt circa 1.000 m2 aan verouderde gebouwen gesloopt. Met de herontwikkeling wordt rekening gehouden met de landschappelijke inpassing, zie bijlage 1. Met deze herontwikkeling wordt de kwaliteit van het buitengebied ter plaatse verbetert.
Provinciale omgevingsverordening Drenthe
Provinciale Staten van Drenthe hebben op 3 oktober 2018 de Verordening Ruimtelijk Omgevingsbeleid vastgesteld. Deze Omgevingsverordening wordt elk jaar geactualiseerd. De laatste actualisatie is van juni 2019.
De verordening is gericht tot de gemeenten en bevat voorschriften waar ruimtelijke plannen aan dienen te voldoen. Met de beoogde ontwikkeling wordt er een extra woning toegevoegd aan het buitengebied. Hierdoor is artikel 2.17 sub 2b uit de verordening van toepassing.
Artikel 2.17 Woningbouw
Toetsing Omgevingsverordening, artikel 2.17 sub 2b
Met dit bestemmingsplan wordt een incidentele nieuwe woning toegevoegd buiten het stedelijk gebied. Deze woning wordt op een bestaand erf gerealiseerd in een bestaand cluster van bebouwing. Met deze ontwikkeling wordt leegstaande verpauperde gebouwen gesloopt. Daarvoor in de plaats komt een nieuwe worden, hierdoor verbeterd de ruimtelijke kwaliteit van het gebied. Deze ruimtelijke kwaliteit wordt doormiddel van het opgestelde inpassingsplan, zoals opgenomen in bijlage 1 geborgd.
De overige artikelen uit de verordening zijn voor het plangebied niet relevant. Het plan sluit aan bij de provinciale ruimtelijke beleidskaders.
Conclusie
Met dit bestemmingsplan wordt aangesloten bij de prioriteit van de provincie Drenthe ten aanzien van het herbestemmen van gronden en panden teneinde verpaupering en leegstand te voorkomen. Het plan past daarmee binnen de provinciale Omgevingsvisie en verordening.
Het gemeentelijk beleid ten aanzien van het plangebied is opgenomen in het bestemmingsplan Buitengebied. Voor het plangebied is in dit bestemmingsplan een wijzigingsbevoegdheid opgenomen die het mogelijk maakt door middel van de ruimte voor ruimte regeling om de bestemming te wijzigen naar een woonbestemming en door middel van compensatie een nieuwe woning te realiseren. Hiermee wordt de ontwikkeling in het plangebied mogelijk gemaakt.
Beoordeling
Door te voldoen aan de wijzigingscriteria die zijn opgenomen in de wijzigingsbevoegdheid in het bestemmingsplan 'buitengebied' wordt voldaan aan het gemeentelijke beleid en is het voornemen in overeenstemming met de gemeentelijke beleidspunten.
De gemeenteraad heeft op 26 november 2013 de ruimtelijke structuurvisie van Westerveld vastgesteld. De structuurvisie is het instrument om de visie en de hoofdlijnen van het ruimtelijk beleid voor het hele grondgebied van de gemeente vast te leggen. Hierbij wordt de ruimtelijke invloed van allerlei verschillende beleidsterreinen bekeken zoals milieu, infrastructuur, wonen, cultuurhistorie, landschap, economie en welzijn. Met een structuurvisie maakt de gemeenteraad duidelijk wat zij de komende tien jaren wil versterken, ontwikkelen, herstructureren of juist wil behouden of beschermen. Daarmee bepaalt de structuurvisie ook de richting van de bestemmingsplannen die in de toekomst worden opgesteld. Hierna is een uitsnede van de structuurvisiekaart opgenomen.
Figuur 3.1 uitsnede Structuurvisie
De locatie ligt aan in een gebied dat is aangeduid als 'landschap en recreatie'. In dit ontwikkelingsgebied wordt gestreefd naar een ontwikkeling waarbij de grondgebonden landbouw de nodige schaalvergroting kan doormaken. Het gebied ‘ontwikkeling landbouw en recreatie’ behoort tot de agrarische hoofdstructuur en blijft of wordt hiervoor zo optimaal mogelijk ingericht. Nieuwe functies zijn mogelijk, mits de agrarische hoofdstructuur in hoofdzaak in stand blijft. Dit betekent dat ontwikkeling van niet agrarische functies die ruimtebeslag vragen, bij voorkeur langs de randen van het gebied plaatsvinden.
In voorliggend geval is sprake van een functieverandering, waarbij een grote oppervlakte (1.000m2) aan landschapsontsierende bebouwing wordt gesloopt en een nieuwe woning wordt gerealiseerd.. De ontwikkeling vindt plaats op een bestaand erf, waar al een woning aanwezig is. Hierdoor worden omliggende (agrarisch)bedrijf niet belemmerd in de bedrijfsvoering. Paragraaf 4.3 gaat hier verder op in.
De gemeenteraad heeft de Woonvisie Westerveld op 17 december 2019 vastgesteld. De Woonvisie is een actualisering van het woonbeleid zoals is opgenomen in de Structuurvisie en de Visie op Wonen.
Met deze Woonvisie wordt vooruit gekeken naar 2025. Hoe is en blijft het prettig wonen in Westerveld anno 2020? De Woonvisie biedt handvatten om de woonkwaliteit te behouden en eventueel waar mogelijk te versterken. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar nieuwbouw maar ook naar mogelijke inbreiding en waar mogelijk het aanjagen van verbetering van de huidige woningvoorraad.
Een belangrijke graadmeter voor de toekomstige woningbehoefte is de verwachte bevolkings- en huishoudensontwikkeling. Op dit moment is de bevolkingsomvang vrij stabiel in de gemeente Westerveld, en de afgelopen jaren licht stijgend. Zonder instroom van nieuwe huishoudens zal de bevolking van onze gemeente gestaag dalen: met ongeveer 550 personen tot 2025. Hierdoor is de lokale woningbehoefte beperkt tot enkele tientallen woningen. Verwachting is dat deze behoefte zich met name in de grotere voorzieningendorpen manifesteert. Daar zien we dan ook de grootste woningbouwopgave in de voorzieningenkernen; met name in Diever en Havelte.
In de woonvisie wordt ruimte geboden voor transformatie initiatieven om grote panden zoals vrijkomende agrarische bebouwing, oude schoolgebouwen en dergelijke om te bouwen naar bijvoorbeeld kleine wooneenheden voor senioren. De gemeente werkt mee aan initiatieven die aan de volgende voorwaarden voldoen, Voor gebouwen in het buitengebied volgt de gemeente de provinciale Omgevingsverordening, artikel 2.17 wonen zie paragraaf 3.2.1.
Beoordeling
In dit bestemmingsplan wordt de bedrijfskavel binnen een agrarische bestemming juridisch-planologisch gewijzigd in een woonbestemming. De bestaande woonboerderij wordt behouden en omgezet naar een reguliere woning. In het kader van de Ruimte voor Ruimte regeling worden alle voormalige bedrijfsgebouwen gesloopt en mag hier voor in de plaats, één nieuwe woning worden teruggebouwd. Het aantal woningen neemt per saldo met één woning toe. In paragraaf 3.2.1 is de ontwikkeling getoetst aan de provinciale verordening, hieruit blijkt dat de ontwikkeling voldoet aan de gestelde regels. Op basis van bovenstaande kan worden geconcludeerd dat het plan past binnen de gemeentelijke woonvisie.
Beeldkwaliteitsplan buitengebied Westerveld
Dit beeldkwaliteitsplan (september 2010) bevat de spelregels waaraan de nieuwe of vernieuwde bebouwing van particulieren en ondernemers zal moeten voldoen. Het dient in de eerste plaats als toetsingskader, maar tevens als inspiratiebron. Dit beeldkwaliteitsplan is geen keurslijf, maar een hulpmiddel om met elkaar te streven om een gemeenschappelijk doel te verwezenlijken, namelijk het vergroten van de ruimtelijke kwaliteit in de gemeente Westerveld. Het is altijd mogelijk om af te wijken van de beschreven kenmerken, mits goed onderbouwd en passend in de omgeving.
Het plangebied is gelegen binnen het gebied aangeduid als 'wegdorpen landschap'. De kernkwaliteiten van het wegdorpen landschap (volgens de kadernota buitengebied Westerveld 2006) zijn:
Zoals beschreven in het Herontwikkelingsplan, opgenomen in bijlage 1 van de toelichting blijft de bestaande woonboerderij behouden. De boerderij en de te slopen gebouwen zijn tegen elkaar aan gebouwd. Na de de sloop van de gebouwen moeten enkele gevels van de boerderije worden herbouwd. De aanpassingen aan deze gevels zullen in het kader van de aanvraag omgevingsvergunning afzonderlijk worden voorgelegd aan en beoordeeld door het college.
De woonboerderij blijft in de hoofdvorm en het bouwvolume intact. Het ontwerp van de nieuwe woning is nog niet definitief. Daarom wordt bij de aanvraag omgevingsvergunning voor de realisatie van deze nieuwe woning het ontwerp voorgelegd aan de welstandscommissie. Het beeldkwaliteitsplan dient als welstandskader bij de uiteindelijke vormgeving van de beoogde ontwikkeling.
In bijlage C en D van het Besluit m.e.r. is aangegeven welke activiteiten in het kader van het bestemmingsplan planmer-plichtig (bijlage C en D), projectmer-plichtig (bijlage C) of mer-beoordelingsplichtig (bijlage D) zijn. Voor deze activiteiten zijn in het Besluit m.e.r. drempelwaarden opgenomen. Daarnaast moet het bevoegd gezag bij de betreffende activiteiten die niet aan de bijbehorende drempelwaarden voldoen, nagaan of sprake kan zijn van belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu, gelet op de omstandigheden als bedoeld in bijlage III van de EEG-richtlijn milieueffectbeoordeling. Deze omstandigheden betreffen:
Toetsing aan de drempelwaarden uit het Besluit mer
Het betreft een agrarisch perceel waar binnen, door middel van een ruimte voor ruimte regeling, een nieuwe ‘stedelijke ontwikkeling’ plaats vindt. Met dit plan worden alle bestaande bedrijfsgebouwen gesloopt. ter compenstaie van deze gebouwen mag een nieuwe woning worden gebouwd. Daarom is in het kader van de mer-procedure sprake van een stedelijke ontwikkeling. Per saldo neemt de bebouwing binnen het plangebied wel af.
Vormvrije mer-beoordeling
Dit plan betreft het wijzigen van de bestemming 'Agrarisch'. Daarbij neemt de bestaande bebouwing binnen het plangebied af. Gelet op de kenmerken van het project (zoals het kleinschalige karakter in vergelijking met de drempelwaarden uit het Besluit m.e.r.), de plaats van het project en de kenmerken van de potentiële effecten, zullen geen belangrijke negatieve milieugevolgen optreden.
Dit blijkt ook uit het onderzoeken van de verschillende milieuaspecten zoals deze in de volgende paragrafen zijn opgenomen. Er is in dit geval geen sprake van een verplichting tot het opstellen van een m.e.r. of m.e.r.-beoordeling.
Per 1 juli 2016 is de Monumentenwet 1988 vervallen. Een deel van de wet is op deze datum overgegaan naar de Erfgoedwet. Het deel dat betrekking heeft op de besluitvorming in de fysieke leefomgeving gaat over naar de Omgevingswet, wanneer deze in 2021 in werking treedt. Dit geldt ook voor de verordeningen, bestemmingsplannen, vergunningen en ontheffingen op het gebied van archeologie. Vooruitlopend op de datum van ingang van de Omgevingswet zijn deze artikelen te vinden in het Overgangsrecht in de Erfgoedwet, waar ze ongewijzigd van toepassing blijven zolang de Omgevingswet nog niet van kracht is.
De kern van de wet is dat wanneer de bodem wordt verstoord, archeologische resten intact moeten blijven. Als dit niet mogelijk is, is opgraving een optie. Om inzicht te krijgen in de kans op het aantreffen van archeologische resten in bepaalde gebieden zijn op basis van historisch onderzoek archeologische verwachtingskaarten opgesteld.
Beoordeling
Op basis van de Archeologische beleidsadvieskaart van de gemeente Westerveld zijn gebieden voorzien van een beschermende regeling. Voor het plangebied is op de beleidsadvieskaart geen archeologische dubbelbestemming aanwezig. Dit betekend dat binnen het plangebied geen archeologisch verwachtingwaarde aanwezig is. Nader onderzoek is dus niet nodig.
In het kader van een goede ruimtelijke ordening is ruimtelijke afstemming tussen bedrijfsactiviteiten, voorzieningen en gevoelige functies (waaronder woningen) noodzakelijk. Bij deze afstemming wordt gebruik gemaakt van de richtafstanden uit de VNG-brochure 'Bedrijven en milieuzonering' (2009). Een richtafstand wordt beschouwd als de afstand waarbij onaanvaardbare milieuhinder als gevolg van bedrijfsactiviteiten redelijkerwijs kan worden uitgesloten.
Beoordeling
In de directe omgeving van het plangebied bevindt zich ten westen van het perceel een agrarisch bedrijf op circa 125 meter afstand. Omdat er tussen het plangebied en het agrarisch bedrijf reeds een woning aanwezig is, wordt het agrarisch bedrijf niet verder in zijn ontwikkelingsmogelijkheid beperkt dan nu het geval al is.
Direct te westen van het perceel aan de overkant van de Lokweg is een recreatiebedrijf aanwezig. Dit bedrijf ligt op circa 20 meter afstand. Op basis van het bestemmingsplan is hier verblijfsrecreatie mogelijk in de vorm van een groepsaccommodatie en recreatieappartementen. Deze verblijfsrecreatieve voorzieningen vallen op basis van de VNG-brochure onder een milieucategorie 1, waarvoor een richtingsafstand van 10 meter geldt. Het plangebied ligt dus buiten deze richtafstand.
Met de beoogde ontwikkeling wordt voldaan aan de richtafstanden ten aanzien van bedrijven en milieuzonering.
Het uitgangspunt wat betreft de bodemkwaliteit in het plangebied is dat de kwaliteit ervan zodanig dient te zijn, dat er geen risico's voor de volksgezondheid ontstaan. Ter plaatse van locaties die verdacht worden van bodemverontreiniging, moet ten minste verkennend bodemonderzoek worden uitgevoerd.
Beoordeling
Met de beoogde ontwikkeling is sprake van een transformatie naar een bodemgevoeliger gebruik (wonen) dan het voormalige gebruik (Agrarische bedrijfsgebouwen). Om deze reden is een verkennend bodemonderzoek noodzakelijk om aan te tonen dat de actuele bodemkwaliteit voldoende is voor de woonfunctie.
Voor het plangebied is een verkennend bodemonderzoek uitgevoerd, dit onderzoek is als bijlage 2 toegevoegd. Op basis van dit onderzoeker blijk dat ....
Op bassis van dit verkenend bodemonderzoek (bijlage 2) wordt gezien de aard en de concentraties van de aangetoonde parameters in relatie tot de bestemming van het terrein, concluderen dat verhoogde risico's voor de volksgezondheid en/of het milieu op basis van de aangetoonde milieuhygienische bodemkwaliteit, niet te verwachten zijn. De resultaten van het onderzoek vormen dan ook geen aanleiding tot nader onderzoek en zijn geen milieuhygienische belemmering in relatie tot de bestemming van het terrein.
Externe veiligheid gaat over het beheersen van de risico's die ontstaan voor de omgeving bij het gebruik, de opslag en het vervoer van gevaarlijke stoffen, zoals vuurwerk, LPG en munitie. De normen voor externe veiligheid zijn vastgelegd in onder andere het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi), Besluit externe veiligheid transportroutes (BEVT) en het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb).
Het externe veiligheidsbeleid heeft vorm gekregen in de risicobenadering. Er wordt getoetst aan twee verschillende normen: het plaatsgebonden risico (PR) en het groepsrisico (GR). Ten aanzien van het plaatsgebonden risico geldt een kans van 10-6 als grenswaarde. Dit betekent dat binnen de zogenaamde PR 10-6-contour geen nieuwe kwetsbare objecten mogen worden toegestaan. Voor ontwikkeling van nieuwe beperkt kwetsbare objecten, geldt deze norm als streefwaarde. Het GR drukt de kans per jaar uit dat een groep mensen van minimaal een bepaalde omvang overlijdt als rechtstreeks gevolg van een ongeval met gevaarlijke stoffen. Het onderscheid tussen kwetsbare en beperkt kwetsbare objecten is vastgelegd in het Besluit externe veiligheid inrichtingen.
Beoordeling
In het kader van het aspect externe veiligheid is de risicokaart van Drenthe geraadpleegd. Hieruit blijkt dat zich in de nabijheid van het plangebied geen risicovolle inrichtingen bevinden. Ook valt het projectgebied niet in de invloedsfeer van bijzondere vervoersroutes van gevaarlijke stoffen en/of buisleidingen. Aanvullend onderzoek naar het aspect externe veiligheid kan dan ook achterwege blijven.
Het aspect externe veiligheid levert geen belemmering op. Er is sprake van een goede ruimtelijke ordening.
Op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) is rond inrichtingen die 'in belangrijke mate geluidhinder veroorzaken', wegen met een maximumsnelheid hoger dan 30 km/u en spoorwegen een geluidzone van kracht. Bij ontwikkeling van nieuwe geluidsgevoelige objecten binnen deze geluidzones dient akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd om aan te tonen dat de ontwikkeling voldoet aan de in de wet bepaalde voorkeursgrenswaarde van 48 dB.
Beoordeling
Op grond van het bestemmingsplan bestaan reeds mogelijkheden voor geluidsgevoelige objecten binnen het bouwvlak. Binnen het plangebied is reeds een woning aanwezig. Met dit bestemmingsplan worden er geen geluidsgevoelige objecten dichter naar de zoneringsplichte weg mogelijk gemaakt. Zoals weergegeven met een rode cirkel in figuur 4.1 wordt de nieuwe woning gerealiseerd binnen de zonde 45- 50 dB.
Het plangebied ligt in de geluidszone van de Lokweg. Deze weg is op basis van een maximum snelheid van 60 km/u gezoneerd. Deze weg dient enkel ter ontsluiting van een aantal aangrenzende percelen. Zodoende zit er alleen bestemmingsverkeer op de weg en is geen sprake van een drukke doorgaande route. Ervaring met dit soort wegen wijst uit dat de geluidbelasting beneden de wettelijke voorkeursgrenswaarde van 48 dB zal liggen. Onderstaande figuur 4.1 is opgesteld op basis van gegevens (2018) van het RIVM. Hieruit blijkt dat de bestaande woning binnen de 45-50 dB contour ligt. De extra woning die wordt toegevoegd ligt achter deze bestaande woning;gesteld kan worden dat de extra woning voldoet aan de voorkeursgrenswaarde van Lden = 48 dB. Met de minimum-eis van 20 dB(A) gevelgeluidwering uit het Bouwbesluit wordt een voldoende laag en acceptabel binnenniveau gerealiseerd.
Figuur 4.1 Geluid wegverkeer (bron: RIVM)
In (de omgeving van) het plangebied kunnen kabels en leidingen aanwezig zijn die beperkingen opleggen voor de bouwmogelijkheden in het plangebied. Hierbij valt te denken aan hoogspanningsverbindingen, waterleidingen en straalpaden. Bij leidingen, zoals gas-, water- en rioolpersleidingen, volgen deze belemmeringen uit het zakelijk recht. Bij hoogspanningsverbindingen gaat het om veiligheid en gezondheid. De beperkingen bij straalpaden zijn van belang voor het goed functioneren van de straalpaden.
Beoordeling
In en rond het plangebied zijn geen kabels en leidingen aanwezig waarmee in dit plan rekening gehouden dient te worden.
Toetsingskader
Met de wijziging van het Bro per 1 januari 2012 dienen gemeenten nadrukkelijk aandacht te besteden aan het aspect cultuurhistorie. Het wijzigingsplan dient een beschrijving te geven van de wijze waarop met de in het gebied aanwezige cultuurhistorische waarden en in de grond aanwezige of te verwachten monumenten rekening is gehouden.
Toetsing
Binnen het plangebied zijn geen beschermde cultuurhistorische waarden aanwezig. Ook tast het de bestaande structuren niet aan. Het aspect cultuurhistorie staat de uitvoering van het project niet in de weg.
Toetsingskader
In de Wet milieubeheer zijn normen voor luchtkwaliteit opgenomen. Deze normen zijn bedoeld om de negatieve effecten op de volksgezondheid, als gevolg van te hoge niveaus van luchtverontreiniging, tegen te gaan. Als maatgevend voor de luchtkwaliteit worden de gehalten fijn stof (PM10) en stikstofdioxide (NO2) gehanteerd.
Volgens de Grootschalige Concentratie- en Depositiekaarten Nederland (2025) geldt in de directe omgeving van het projectgebied een gemiddelde fijn stof concentratie (PM10) van minder dan 18 µg/m3 en een gemiddelde concentratie stikstofdioxide (NO2) van minder dan 10 µg/m3. De norm voor beide stoffen ligt op 40 µg/m3 (jaargemiddelde concentratie vanaf 2015). De huidige luchtkwaliteit ter plaatse is dus zeer goed.
Plannen die slechts in zeer beperkte mate bijdragen aan luchtverontreiniging zijn op grond van het besluit 'niet in betekenende mate' (NIBM) vrijgesteld van toetsing aan de grenswaarden. Een plan voldoet hieraan als het een toename van minder dan 3% van de grenswaarden tot gevolg heeft. Bij woningbouwplannen van minder dan 1.500 is dit het geval.
Toetsing
In dit plan is slechts sprake van een functiewijziging naar wonen en het toevoegen van één extra woning. Dit plan valt daarom onder de regeling 'Niet In Betekenende Mate' en draagt niet bij aan de verslechtering van de luchtkwaliteit. Nader onderzoek is daarom niet noodzakelijk.
Bij ruimtelijke ontwikkelingen moet rekening gehouden worden met de natuurwaarden van de omgeving; gebiedsbescherming, waaronder Natura 2000-gebieden en Beschermde natuurmonumenten. Daarnaast moet worden onderzocht of de ontwikkeling geen gevaar vormt voor beschermde plant- en diersoorten; soortenbescherming. Dit is geregeld in de Wet natuurbescherming (Wnb). Met de Wnb zijn alle bepalingen met betrekking tot de bescherming van natuurgebieden en dier- en plantensoorten samengebracht in één wet. De Wnb implementeert diverse Europese regelgeving, zoals de Vogelrichtlijn en de Habitatrichtlijn in de Nederlandse wetgeving.
Gebiedsbescherming
Met betrekking tot gebiedsbescherming is de ligging van de aangewezen Natura 2000-gebieden en het Natuurnetwerk Nederland (NNN, voorheen Ecologische Hoofdstructuur) van belang.
Het plangebied is niet gelegen binnen de grenzen, of in de directe nabijheid van een gebied dat aangewezen is als Natura 2000-gebied. Het meest nabijgelegen Natura 2000-gebied, bevindt zich op circa 3,5 km afstand ten noordoosten van het plangebied. Het meest nabijgelegen Natuurnetwerk Nederland, bevindt zich op circa 10 km afstand ten oosten van het plangebied.
Het plangebied ligt in het buitengebied op ruime afstand van beschermde natuurgebieden. De ontwikkeling heeft, mede gelet op de aard en omvang van de ontwikkeling, geen negatieve effecten op natuurwaarden die op grotere afstand liggen.
Natura 2000-gebieden: impact stikstofdepositie
In Nederland staan veel Natura 2000-gebieden onder druk door een overbelasting van sikstofdepositie. In het Programma Aanpak Stikstof (PAS) zijn alle Natura 2000-gebieden opgenomen waar ten minste één stikstofgevoelig habitat voorkomt dat te maken heeft met overbelasting door stikstof.
Er kan worden geconcludeerd dat het plan niet zal leiden tot een toename van de stikstofdepositie in de kritische gebieden en dat het daarom op voorhand duidelijk is dat deze in redelijkheid, gelet op de instandhoudingsdoelstellingen voor een Natura 2000-gebied de kwaliteit van de natuurlijke habitats of de habitats van soorten in dat gebied niet kunnen verslechteren of een significant verstorend effect kunnen hebben op de soorten waarvoor dat gebied is aangewezen. Daarop hoeft voor deze projecten op dit punt geen vergunning op grond van de Wet natuurbescherming te worden aangevraagd. Dit blijkt ook uit een stikstofonderzoek met Aerius-berekening die zowel voor de exploitatie- als de aanlegfase is uitgevoerd. Zie hiervoor Bijlage 4.
Soortenbescherming
Ten aanzien van de soortenbescherming gelden onder andere algemene verboden tot het verwijderen van groeiplaatsen van beschermde plantensoorten, het beschadigen, vernielen, wegnemen of verstoren van voortplantings- of vaste rustplaatsen of verblijfplaatsen van beschermde diersoorten of het opzettelijk verontrusten van een beschermde diersoort.
Op 7 oktober 2019 heeft een veldonderzoek plaatst gevonden. De resultaten van dit onderzoek zijn verwerkt in een rapport. Dit rapport is als bijlage 3 toegevoegd aan de toelichting.
De te slopen oude stallen en kapschuur zijn niet geschikt als verblijfplaats voor gebouwbewonende vleermuizen. De boerderij, die behouden blijft, biedt door de aanwezigheid van ruimtes onder bepaalde dakpannen wel geschikte verblijfplaatsen (zomer- en paarverblijfplaatsen). Indien er vleermuizen in de boerderij aanwezig zijn, zou de sloop van de aangebouwde stal kunnen leiden tot verstoring, hetgeen resulteert in een overtreding van artikel 3.5 van de Wet natuurbescherming. Om dit te voorkomen, wordt geadviseerd om deze oude stal in de periode november t/m februari te slopen. Dit omdat de boerderij, door o.a. het ontbreken van een spouw, niet geschikt is als overwinteringsverblijfplaats voor vleermuizen (en dus ook niet in het gebouw aanwezig zijn tijdens de winter). Voor de andere oude stal alsmede de kapschuur worden ten aanzien van vleermuizen geen bezwaren voorzien.
Er wordt geadviseerd om deze bebouwing buiten het broedseizoen (dus niet in maart t/m half augustus) te slopen. Dit om een mogelijke overtreding van artikel 3.1 van de Wet natuurbescherming (het is verboden nesten te beschadigen, te vernielen of weg te nemen) te voorkomen. Hetzelfde geldt voor de eventuele kap van bomen op de onderzoekslocatie. Indien toch binnen het broedseizoen gekapt of gesloopt wordt, dient er voorafgaand aan deze werkzaamheden een broedvogelinspectie uitgevoerd te worden door een dekundige.
Voor overige beschermde soorten zijn overtredingen ten aanzien van de Wet natuurbescherming wegens het ontbreken van geschikt habitat, het ontbreken van sporen en/of vanwege een vrijstelling bij ruimtelijke ontwikkeling niet aan de orde.
De adviezen uit het ecologisch rapport worden opgevolgd. De sloopt van de opstal zal niet in de periode maart t/m half augustus plaatsvinden. Daarnaast wordt er rekening gehouden met de algemene zorgplicht (het onnodig doden, verwonden en/of beschadigen van dieren dient vermeden te worden) ten aanzien van algemene grondgebonden zoogdieren en amfibieën, die incidenteel op de onderzoekslocatie zouden kunnen voorkomen.
Er is geen sprake van een verkeersaantrekkende werking vanwege dit bestemmingsplan. Parkeren vindt plaats op eigen erf. Er zijn ten aanzien van verkeer geen negatieve gevolgen te verwachten.
Elk ruimtelijk plan moet een waterparagraaf bevatten, waarin de watertoets wordt beschreven. Deze paragraaf onderbouwt dat de voorgenomen ruimtelijke ingreep geen negatieve invloed heeft op waterhuishoudkundige belangen. In die zin is de waterparagraaf een weergave van het watertoetsproces en de daarin gemaakte keuzes en afspraken. Belangrijk onderdeel van de watertoets is het vroegtijdig afstemmen van ontwikkelingen met de betrokken waterbeheerder. Het onderhavige plangebied ligt in het beheersgebied van het waterschap Drents Overijsselse Delta.
Watertoetsproces
De initiatiefnemer heeft het Waterschap Drents Overijsselse Delta geïnformeerd over het plan door gebruik te maken van de digitale watertoets. Het resultaat van de watertoets is opgenomen als bijlage 5. De beantwoording van de vragen heeft er toe geleid dat de korte procedure van de watertoets is toegepast. De bestemming en de grootte van het plan hebben een geringe invloed op de waterhuishouding in ruimtelijke zin.
Deze conclusie is automatisch getrokken op basis van de ingevoerde gegevens op www.dewatertoets.nl. Het proces van de watertoets is goed doorlopen. Het waterschap Drents Overijsselse Delta gaat akkoord met het plan
Beoordeling
In het kader van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) is het verplicht ruimtelijke plannen te 'toetsen op water', de zogenaamde watertoets. De watertoets is een waarborg voor water in ruimtelijke plannen en besluiten.
Relevant beleid
Het beleid van het waterschap Drents Overijsselse Delta staat beschreven in het waterbeheerplan 2016-2021. Specifiek voor het stedelijke gebied heeft het waterschap het beleid geformuleerd in 'Water Raakt!'. Daarnaast is de Keur een belangrijk regelstellend instrument waarmee in ruimtelijke plannen rekening moet worden gehouden. U kunt de genoemde documenten raadplegen op onze site www.wdodelta.nl.
Invloed op de waterhuishouding
Het plan heeft geen schadelijke gevolgen voor de waterkwaliteit en ecologie. Binnen het bestemmingsplan worden niet meer dan tien wooneenheden gerealiseerd en de toename van het verharde oppervlak bedraagt niet meer dan 1500 m2. Binnen het plangebied is geen sprake van (grond)wateroverlast.
Voor de aanleghoogte wordt een ontwateringsdiepte geadviseerd van minimaal 80 centimeter. Dit is de afstand tussen de gemiddelde hoogste grondwaterstand (GHG) en onderzijde bouwvloer. Bij het bouwen zonder kruipruimte kan worden volstaan met een kleinere ontwateringsdiepte.
Beekdalen
Het initiatief ligt in een beekdal. Beekdalen zijn vaak de natuurlijke laagten langs een beek die een belangrijke rol spelen in het watersysteem. Omdat het initiatief een Ruimte voor Ruimte regeling betreft, vindt er geen toename van verhard oppervlak plaats. Er is daardoor geen negatief effect op het watersysteem. Wel is het belangrijk dat met de aanleghoogte van te vervangen bebouwing rekening wordt gehouden met kans op wateroverlast. Om wateroverlast binnen woningen en bedrijven te voorkomen adviseren wij om een drempelhoogte van 30 centimeter boven het straatpeil te hanteren (as van de weg). Voor lager gelegen ruimtes, zoals kelders en parkeergarages, wordt aandacht besteed aan het voorkomen van wateroverlast door bijvoorbeeld instromend hemelwater.
Voorkeursbeleid hemelwater
Bij de afvoer van overtollig hemelwater moet het afstromend hemelwater ter plaatse in de bodem dan wel op het oppervlaktewater worden teruggebracht. Het waterschap heeft de voorkeur om het hemelwater, daar waar mogelijk, te infiltreren in de bodem. Oppervlakkige afvoer naar de infiltratievoorziening en infiltratie via wadi's heeft daarbij de voorkeur. Als oppervlakkige infiltratie niet mogelijk is, is ondergrondse infiltratie door middel van bijvoorbeeld een infiltratieriool (IT-riool) of infiltratiekratten een mogelijkheid. Als infiltratie niet mogelijk is dan kan hemelwater via een bodempassage worden geloosd op oppervlaktewater. De afvoer van overtollig hemelwater uit het plangebied mag, ongeacht de toegepaste methode, niet tot wateroverlast leiden op aangrenzende percelen of het omliggende watersysteem. Schoon hemelwater (bijvoorbeeld vanaf dakoppervlakken) kan direct worden afgevoerd naar oppervlaktewater.
Watervergunning (of melding) op grond van de Keur
Het wateradvies dat is afgegeven in het kader van de watertoets is geen watervergunning of melding. Gaat u werkzaamheden verrichten in de beschermingszone van een waterstaatswerk (dus: een dijk of een watergang)? Wordt hemelwater afgevoerd op oppervlaktewater of wordt er grondwater onttrokken? Dan moet u een watervergunning aanvragen op de website: www.omgevingsloket.nl. Op basis van de door u ingevulde gegevens ziet u hieronder welke watervergunning u nodig heeft. Indien hieronder geen specificatie staat, hoeft u geen watervergunning aan te vragen.
Wetgeving lozen in oppervlaktewater
In het plan vindt afvoer van hemelwater naar oppervlaktewater plaats. Voor lozingen op het oppervlaktewater geldt een vergunning- of meldingsplicht in het kader van de Waterwet.
Hemelwater van schone oppervlakken (zoals daken en tuinen) mag rechtstreeks geloosd worden. Hemelwater dat van een parkeerterrein afstroomt (of anderszins) vervuild raakt, dient via een bodempassage af te wateren. Indien u grondwater gaat onttrekken tijdens de aanleg en u wilt dat lozen in oppervlaktewater dan gelden er specifieke regels. Neem hierover contact op met de medewerker advies Waterwet van het waterschap.
A watergangen
In het plan bevindt zich een A-watergang. A-watergangen hebben een belangrijke functie voor de waterafvoer- en berging. Deze watergangen staan op de legger van het waterschap en de Keur is van toepassing. Volgens de Keur zijn alle activiteiten die plaatsvinden in, op of langs watergangen van het waterschap vergunningsplichtig. Voor minder ingrijpende activiteiten hebben zijn algemene regels vastgesteld. Hierdoor kan er sprake zijn van vrijstelling of hoeven deze activiteiten alleen te worden gemeld. Er moet in het plan rekening gehouden met de Keur van het waterschap. Er wordt geadviseerd tijdig melding te maken of een vergunning aan te vragen.
Figuur 4.2 uitsnede legger van het waterschap (bron: Drents Overijsselse Delta)
Wettelijk bestaat de verplichting om inzicht te geven in de uitvoerbaarheid van een bestemmingsplan. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt in de maatschappelijke en de economische uitvoerbaarheid.
Het bestemmingsplan doorloopt de procedure zoals vastgelegd in artikel 3.6 lid 1 sub a van de Wro. Door het voeren van de genoemde procedure, met de daar bijhorende zienswijzen-, c.q. beroepsprocedure, wordt de maatschappij betrokken bij het plan.
Vooroverleg
Op grond van artikel 3.1.1 Bro is vooroverleg vereist met het waterschap en met de diensten van de provincie en Rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het geding zijn.
Conform de gemeentelijke inspraakverordening kan het bestuursorgaan zelf besluiten of inspraak wordt verleend bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid. In het voorliggende geval heeft het voorontwerp bestemmingsplan ter inzage gelegd. In deze periode zijn twee inspraakreactie ingediend.
De ingediende inspraakreacties zijn samengevat en beantwoord in de nota van inspraak. De nota van inspraakreacties is opgenomen in bijlage 6. Op basis van de ingekomen inspraakreactie zijn de bestemmingsvlak grenzen van de bestemmingen 'Wonen' en 'Wonen - Voormalige boerderijpanden' aangepast.
Zienswijzen
Vervolgens is het ontwerpbestemmingsplan met bijbehorende stukken vanaf 6 mei tot en met 16 juni 2021 ter inzage gelegd. Tijdens de genoemde periode kon een ieder bij het college van Burgemeester en Wethouders zienswijzen indienen omtrent het ontwerpbestemmingsplan. In deze periode zijn geen zienswijzen ingediend. Het bestemmingsplan wordt ongewijzigd vastgesteld.
Voor de uitvoerbaarheid van het plan is het van belang te weten of het economisch uitvoerbaar is. De economische uitvoerbaarheid wordt enerzijds bepaald door de exploitatie van het plan (financiële haalbaarheid) en anderzijds door de wijze van kostenverhaal van de gemeente (grondexploitatie).
Financiële uitvoerbaarheid
Dit plan heeft betrekking op een particulier initiatief waarmee de gemeente geen directe financiële bemoeienis heeft. In dit geval is er geen sprake van uitvoeringskosten. Het plan wordt hiermee economisch uitvoerbaar geacht.
Grondexploitatie
In het voorliggende plan is er op basis van artikel 6.2.1 Bro geen sprake van een bouwplan. De grondexploitatieregeling is daarom niet van toepassing. Om deze reden wordt door de gemeente van het opstellen van een grondexploitatieplan afgezien.
Ook wordt het niet nodig geacht een anterieure overeenkomsten af te sluiten tussen initiatiefnemer en gemeente.
Voor de juridische regeling van het bestemmingsplan 'Havelte - Lokweg 5' is het bestemmingsplan Buitengebied Westerveld 2018 als uitgangspunt gehanteerd. Het bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding, planregels en toelichting.
De bestemmingsregels die van toepassing zijn op het plangebied van het bestemmingsplan, in dit geval de bestemming ' Agrarisch 1', 'Wonen' en Wonen - Voormalige boerderij'.
De gronden rondem de woonbestemmingen zijn voorzien de bestemming 'Agrarisch - 1'. Deze gronden zijn alleen bedoeld voor agrarisch grondgebruik. Gebouwen of overkappingen zijn binnen de bestemming 'Agrarisch - 1' toegestaan.
De nieuwe woning en bijbehorende gronden zijn bestemd met de bestemming 'Wonen'. Binnen deze bestemming mag één woonhuis worden gebouwd met een oppervlak van maximaal 150 m2. De woning wordt voorzien van een kap met een goothoogte van 3,5 meter en een bouwhoogte van 9 meter.
Wonen - Voormalige boerderijpanden
De bestaande woonboerderij, bijgebouwen en bijbehorende gronden zijn bestemd met de bestemming 'Wonen - Voormalige boerderijpanden'.