Plan: | Buitengebied |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1701.0000BP000000000509-0010 |
Naast de gebiedsbestemmingen zijn er in het buitengebied van de gemeente Westerveld ook nog andere bestemmingen. Deze bestemmingen worden in deze paragraaf beschreven. Per bestemming wordt eerst een algemene beschrijving gegeven, waarna ingegaan wordt op de specifieke bestemming(en). Enkele bestemmingen zijn echter zo specifiek dat de regels voor zich spreken en een nadere toelichting op die bestemming niet nodig is.
Bedrijf
Onder deze bestemming vallen de niet-agrarische bedrijven. Het gaat om bestaande legale bedrijven. In beginsel zijn de bedrijven bestemd overeenkomstig de aard van het aanwezige bedrijf. De bestemming biedt de bedrijven enige uitbreidingsmogelijkheden.
Binnen de bestemming zijn de bedrijfssoorten toegestaan die zijn genoemd in bijlage 2 van de regels onder de categorieën 1 en 2 van de VNG-Bedrijvenlijst. Dat zijn lichte vormen van bedrijvigheid die algemeen passend en aanvaardbaar worden geacht voor de vestiging in het buitengebied.
Bij afwijking zijn ook bedrijven toegestaan die naar aard en invloed op de omgeving vergelijkbaar zijn met de in bijlage 2 genoemde bedrijven, mits het niet gaat om geluidzoneringsplichtige bedrijven, risicovolle inrichtingen en/of vuurwerkbedrijven. Dit kan gelden voor nieuwe bedrijvigheid, die niet als zodanig in de lijst is genoemd, of zwaardere bedrijvigheid, die qua omvang zodanig gering is, dat sprake is van vergelijkbaarheid met een lichtere vorm van bedrijvigheid.
De bestaande zwaardere bedrijven die niet passen in de in bijlage 2 genoemde bedrijven worden met een aanduiding op de verbeelding aangegeven. Wanneer er een (gedeeltelijke) bedrijfsverplaatsing of beëindiging van een dergelijk bedrijf aan de orde is, dan kan de bestemming zodanig worden veranderd dat zich op de betreffende locatie alleen nog eenzelfde soort bedrijf of een bedrijf uit categorie 1 en 2 kan vestigen, of woningbouw.
Per bedrijf wordt rekening gehouden met een bijbehorende bedrijfswoning. Indien geen bedrijfswoning of twee bedrijfswoningen zijn toegestaan, staat dit aangeduid op de verbeelding.
De gezamenlijke oppervlakte van de bedrijfsgebouwen en overkappingen zal niet meer bedragen dan 50% van de oppervlakte van het bestemmingsvlak met een maximum van 500 m2 per bedrijfsgebouw en de oppervlakte van alle gebouwen is niet meer dan 2500 m2. Onder voorwaarden mag de oppervlakte van bedrijfsgebouwen 75% van de oppervlakte van het bestemmingsvlak bedragen. Hiervoor is een omgevingsvergunning nodig. Als bedrijven niet mogen uitbreiden dan is dit aangeduid. Hiermee zijn de uitbreidingsmogelijkheden van bedrijven gelimiteerd zodat de verstening van het buitengebied door niet-agrarische bedrijvigheid beperkt blijft.
Zorg, kinderopvang met meer dan 6 kinderen inclusief de eigen kinderen en bed & breakfast is onder voorwaarden mogelijk. Hiervoor is een omgevingsvergunning nodig. Kinderopvang met maximaal 6 kinderen, inclusief de eigen kinderen, is bij recht toegestaan.
Door de aard en ruimtelijke invloed van enkele bedrijven is de bestemming 'Bedrijf' voor deze situaties verbijzonderd (zie hieronder voor de betreffende bestemmingen). De huidige situatie is voor die locaties als uitgangspunt gebruikt. In de regels wordt aangegeven welke voorwaarden gelden voor de betreffende bestemming.
Deze bestemming komt enkele malen voor in het buitengebied. Het betreft hier loonbedrijven, al dan niet gecombineerd met agrarische activiteiten. De bedrijven hebben bebouwingsmogelijkheden ten behoeve van de bedrijfsfunctie. De gezamenlijke oppervlakte van de bedrijfsgebouwen en overkappingen zal niet meer bedragen dan 50% van de oppervlakte van het bestemmingsvlak met een maximum van 4000 m2 tenzij de bestaande oppervlakte groter is. Een bebouwingspercentage van 50% van het bestemmingsvlak biedt over het algemeen voldoende ruimte voor een goede landschappelijke inpassing en het bedrijfsverkeer. Met een beperking van de oppervlakte wordt voorkomen dat de bedrijven te grootschalig worden, want dan horen ze vanuit een goede ruimtelijke ordening thuis op een bedrijventerrein. Er is een mogelijkheid opgenomen om onder voorwaarden het bebouwingspercentage te vergroten naar 75%. Hiervoor is een omgevingsvergunning vereist;
Bij het bedrijf is een bedrijfswoning toegestaan, inclusief bijbehorende aan- en uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen. Voor de maatvoering van de verschillende gebouwen is in de regels een bouwschema opgenomen.
De bestaande zandwinningen zijn als zodanig bestemd. De regeling voor de winning is afgestemd op de bestaande (planologische) situatie. Er kan een omgevingsvergunning worden verleend voor de opslag van baggerspecie en voor tijdelijke gebouwen. Extensief recreatief gebruik is toegestaan.
Cultuur en ontspanning
De bestemming 'Cultuur en ontspanning' is op die locaties gelegd waar sprake is van een informatiecentrum, kalkovens, een museum, een openluchttheater, een planetarium. Deze locaties zijn specifiek bestemd, omdat de ruimtelijke invloed en aard van de bestemming zeer verschillend zijn. Er is dan ook geen sprake van uitwisselbaarheid. Daar waar dat is aangegeven, is ook een bedrijfswoning toegestaan. Binnen de bestemming is bebouwing toegestaan dat voldoet aan de in het bouwschema opgenomen eisen. In de regels zijn de voorwaarden gegeven die van toepassing zijn voor de verschillende bestemmingen.
Detailhandel
De in het plangebied aanwezige detailhandel valt binnen deze bestemming. In een bijlage bij de regels zijn de adressen opgenomen waar deze bestemming van toepassing is. Bedrijfswoningen zijn binnen de bestemming 'Detailhandel' toegestaan. De bestemming biedt geen ruimte voor uitbreiding van het aantal detailhandelsbedrijven. Een specifieke bestemming is opgenomen voor:
De bestemming heeft betrekking op bedrijfsgebouwen en kassen ten behoeve van een tuincentrum, al dan niet in combinatie met hoveniersbedrijven. Detailhandel ten behoeve van de inrichting van tuinen en bouwwerken is hierbij toegestaan.
Met een omgevingsvergunning s een uitbreiding van de bebouwing ten behoeve van het tuincentrum mogelijk, indien de vergroting noodzakelijk is voor een goede uitoefening van het bedrijf. De uitbreiding mag niet nadelige consequenties hebben voor omringende agrarische bedrijven.
Horeca
De in het buitengebied aanwezige hotels, restaurants, cafés en pensions vallen onder de bestemming 'Horeca'. In de bestemmingsomschrijving zijn deze vormen van horeca expliciet genoemd. Andere vormen van horeca zijn daarmee niet toegestaan, omdat de gronden niet in strijd met de gegeven bestemming mogen worden gebruikt. Wel is er een uitwisselbaarheid van de genoemde vormen mogelijk. Uitgezonderd:
De Bospub is apart bestemd. In het strijdig gebruik is opgenomen dat het pannenkoekenrestaurant niet tussen 21.00 uur en 9.00 uur geopend mag zijn in verband met de ligging aan de rand van het Dwingelderveld en nabijgelegen woningen;
Voor de instandhouding van het pand en de specifieke voorwaarden die gelden voor de combinatie van horeca in een gebouw met allure, geldt de bestemming ´Horeca - Landgoed´.
Maatschappelijk
De bestemming 'Maatschappelijk' heeft betrekking op de maatschappelijke voorzieningen in het buitengebied. Doordat er sprake is van verschil in ruimtelijke kenmerken en effecten, is de bestemming specifiek toegespitst op de betreffende situaties. De verschillende functies zijn niet uitwisselbaar. De oppervlakte van de bebouwing is gelimiteerd. Uitgangspunt voor de bestemmingen is de huidige situatie.
In tegenstelling tot de andere maatschappelijke bestemmingen, wordt er slechts ruimte geboden aan een klein gebouw ten behoeve van het beheer en onderhoud.
De kazerne heeft een specifieke bestemming. Voor de gebouwen op het terrein is een passende regeling opgenomen.
Voor het militair oefenterrein geldt de bestemming 'Maatschappelijk - Militair 2'. Op dit terrein zijn gebouwen toegestaan ten behoeve van het oefenterrein.
Er bestaan verschillende vormen van zorgboerderijen. Daar waar de zorg de hoofdfunctie heeft, is de bestemming 'Maatschappelijk - Zorgboerderij' van toepassing. In de regels zijn de voorwaarden opgenomen die van toepassing zijn op deze bestemming. Ten aanzien van het verlenen van medewerking aan zorgfuncties heeft de gemeente afzonderlijk beleid vastgesteld (Nota toetsingskader zorg- en opvangvoorzieningen gemeente Westerveld). De betreffende beleidsnota wordt toegepast bij het afwegen van aanvragen en is voornamelijk gericht op de kwaliteit van deze maatschappelijke dienstverlening. In dit bestemmingsplan is geen wijzigingsbevoegdheid opgenomen om een functie te wijzigen naar "Maatschappelijk - Zorgboerderij". Als een aanvraag wordt goedgekeurd dan dient hier een aparte planologische procedure voor gevoerd worden.
Radiosterrenwacht
Voor de radiosterrenwacht is een specifieke bestemming opgenomen. In de regels is een regeling opgenomen ten aanzien van de bebouwing. Binnen het bestemmingsvlak is beperkte uitbreiding van de bebouwing mogelijk.
Recreatie
De bestemming 'Recreatie' is van toepassing op de recreatieterreinen. Daarbij worden de volgende bestemmingen onderscheiden:
Kampeerterreinen uitsluitend bedoeld voor het plaatsen van tenten, toercaravans en trekkershutten alsmede de gemengde kampeerterreinen (waar zowel tenten en toercaravans als stacaravans /chalets zijn toegestaan), vallen onder de bestemming 'Recreatie - 1'. Binnen deze bestemming zijn gebouwen ten dienste van het kampeerterrein, zoals toiletgebouwen, onderhouds- en beheersgebouwtjes, dienstverlening, sportvoorzieningen, recreatieve voorzieningen, een kantine/restaurant en één bedrijfswoning, toegestaan. De oppervlakte van een stacaravan /chalet zal maximaal 70m² zijn en van het bijgebouw maximaal 6 m². De (sta)caravans /chalets mogen niet permanent bewoond worden. Zowel in de gebruiksbepaling als in de maatvoering (kleiner dan reguliere woningen) krijgt dit beleid gestalte. Om de continuïteit van de toeristische sector te kunnen waarborgen, is uitbreiding en omzetting van standplaatsen in recreatiewoningen mogelijk. Hiertoe is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen: de bestemming 'Recreatie - 1' kan worden gewijzigd in de bestemming 'Recreatie - 3' onder voorwaarde dat ten hoogste 1/3 van het kampeerterrein wordt bebouwd.
Kampeerterreinen waar in afwijking van 'Recreatie - 1' geen stacaravans en chalets zijn toegestaan. Ook de natuurkampeerterreinen vallen onder deze bestemming. Er is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om de bestemming te wijzigen in 'Recreatie -1'.
Recreatieterreinen die bedoeld zijn voor recreatiewoningen (bungalowterreinen), vallen onder de bestemming 'Recreatie - 3'. Kampeermiddelen waaronder stacaravans, zijn wel mogelijk. Op deze terreinen, welke veelal bedrijfsmatig worden geëxploiteerd, zijn dienstverlenende gebouwen (bijvoorbeeld een kantine of een beheersgebouwtje) toegestaan.
Het aantal recreatiewoningen is in de regels en op de verbeelding vastgelegd. Dit zijn al aanwezige recreatiewoningen en in beperkte mate recreatiewoningen die planologisch mogelijk waren op basis van huidige bestemmingsplannen maar die nog niet gerealiseerd zijn.
De oppervlakte van een recreatiewoning bedraagt ten hoogste 100 m². Als de recreatiewoning geschikt wordt gemaakt voor ouderen die slecht ter been zijn en/of gehandicapten dan mag de recreatiewoning 125 m2 zijn. Hiervoor is een omgevingsvergunning nodig.
Er is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om het aantal recreatiewoningen uit te breiden.
'Recreatie - 4' betreft de huisjesterreinen in particuliere handen. Hier zijn geen beheersgebouwen of kantines toegestaan. De oppervlakte van een recreatiewoning bedraagt ten hoogste 100 m². Er is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om het aantal recreatiewoningen te vergroten waarbij onder meer als voorwaarde is gesteld dat er geen afbreuk mag zijn van natuurlijke waarden.
Groepsaccommodaties en kampeerboerderijen zijn onder de bestemming 'Recreatie - 5' gebracht. De groepsaccommodaties betreffen veelal verbouwde boerderijpanden, ingericht voor groepen, families, e.d. en inspelend op het recreatief aantrekkelijke karakter van het omringende gebied. Vaak betreft het ook kwalitatief goed ingerichte accommodaties. Bij een groepsaccommodatie is een bedrijfswoning toegestaan.
Deze bestemming heeft betrekking op de solitaire recreatiewoningen in het buitengebied. De inhoud van een recreatiewoning zal ten hoogste 100 m² bedragen. De recreatiewoningen mogen niet worden gebruikt voor permanente bewoning.
Sport
De bestemming 'Sport' ligt op de sportlocaties in het plangebied. Door de verschillende ruimtelijke invloeden en aard van de activiteiten, zijn de functies specifiek bestemd. De omvang van de bebouwing is vastgelegd op de verbeelding of in de regels en er is geen omzetting naar andere sportfuncties mogelijk. Gezien de omvang van de terreinen en de ligging in vaak landschappelijke fraaie omgevingen, is een omgevingsvergunningenstelsel voor bepaalde werkzaamheden opgenomen om te voorkomen dat er structurele veranderingen in het landschap kunnen worden aangebracht.
In het plangebied komen enkele ijsbanen voor. Dit zijn agrarische gronden die in de wintermaanden gebruikt kunnen worden als ijsbaan. Op het terrein is een gebouw ten behoeve van de ijsbaan toegestaan.
Voor de maneges in het buitengebied geldt een niet-agrarische bestemming door het recreatieve en publieksgerichte karakter van de functie. Bij een manege is een bedrijfswoning toegestaan met aan-, uit- en bijgebouwen. Een ondergeschikte vorm van horeca is toegestaan, omdat het bij maneges gebruikelijk is dat er kantines aanwezig zijn. De oppervlakte van de horecavoorziening is vastgelegd op 100 m² om zodoende te waarborgen dat het om een ondergeschikte vorm van horeca gaat, die ten dienste staat van de hoofdfunctie manege.
Verkeer
Onder de bestemming 'Verkeer' zijn de bestaande openbare wegen in het buitengebied gebracht. Het zijn wegen waar de ontsluitende functie van het gebied voorop staat. Bruggen, dammen of duikers, sloten, bermen en beplanting, parkeervoorzieningen, verkooppunten van motorbrandstof (specifiek aangeduid op de verbeelding) en parkeerterreinen vallen ook onder deze bestemming. Bij de verkooppunten van motorbrandstof is bebouwing en de bijbehorende detailhandel toegestaan.
Voorts wordt bij de geluidszoneringsplichtige wegen uitgegaan van het bestaande profiel van de weg die de bestaande inrichting van de weg vastlegd, zodat er niet zonder bestemmingswijzigingen een verandering in het profiel kan worden aangebracht. Dit is noodzakelijk om te voorkomen dat door een verandering aan de weg de geluidsbelasting op gevels van geluidsgevoelige functies kan veranderen. Bij wijziging zal daarom eerst geluidsonderzoek moeten worden gedaan om aan te tonen dat de geluidssituatie niet verslechterd.
Naast de wegen in het plangebied is de bestemming 'Verkeer' specifiek toegespitst op de fietspaden.
Water - Waterwinning
Het pompstation en het bijbehorende waterwinningsgebied zijn als zodanig bestemd. De functie waterwinning is de hoofdfunctie. De waterwinningsgebieden zijn apart bestemd en het onttrekkingsgebied rond de waterwinning (het grondwaterwinningsgebied) is als dubbelbestemming geregeld. Gebruiksvormen die de functie van het waterwingebied kunnen aantasten, zijn uitgesloten. Op dit punt werkt het bestemmingsplan aanvullend op de Provinciale milieuverordening.
Wonen
De bestemming 'Wonen' heeft betrekking op de bestaande woonhuizen met hun aan- en uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen. Bijbehorende tuinen, erven en terreinen zijn ook onder deze bestemming gebracht.
Binnen de bebouwingsbepalingen voor deze bestemming is onderscheid gemaakt tussen hoofdgebouwen enerzijds en aan- en uitbouwen en bijgebouwen anderzijds. Het hoofdgebouw is het belangrijkste bouwwerk op het perceel, niet alleen qua bestemming maar ook qua bouwmassa. Daarnaast worden bijgebouwen gezien als gebouwen die zowel functioneel als ruimtelijk ondergeschikt zijn aan en ten dienste staan van het hoofdgebouw, zoals een garage, berging, en dergelijke. Een bijgebouw kan in die zin zowel vrijstaand als aangebouwd worden gerealiseerd. Tenslotte zijn aan- en uitbouwen gebouwen die ruimtelijk ondergeschikt zijn, maar functioneel deel uitmaken van het hoofdgebouw, zoals een uitbreiding van de woonkamer of een serre. De ondergeschiktheid manifesteert zich uitsluitend in ruimtelijke zin, bijvoorbeeld door een lagere nokhoogte, een terugrooiing, en dergelijke. De bereikbaarheid of de scheiding van andere ruimtes is voor deze ruimtelijke benadering niet van belang.
Om bovenstaande redenen moeten bijgebouwen in principe 1 m lager zijn dan de bouwhoogte van het hoofdgebouw. Hier kan worden afgeweken met een omgevingsvergunning bij cultuurhistorische hoofdgebouwen die zodanig laag zijn dat bijgebouwen niet gerealiseerd kunnen worden, omdat deze bijgebouwen dan te laag zouden worden.
De woonfunctie mag bij recht gecombineerd worden met een aan-huis-verbonden beroep29, kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten en kinderopvang tot maximaal 6 kinderen inclusief de eigen kinderen. Hiervoor zijn enkele criteria opgenomen in de regels. Daarnaast is onder voorwaarden zorg, kinderopvang met meer dan 6 kinderen inclusief de eigen kinderen en bed & breakfast mogelijk. Hiervoor is een omgevingsvergunning nodig.
Er is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om de aanduiding "paardenhouderij" aan te brengen om hobbymatig vee te houden. Er mag dan maximaal 500 m2 binnen de bestaande gebouwen worden gebruikt ten behoeve van de paardenhouderij. Binnen de bestemming mag ten hoogste 250 m² aan nieuwe bijgebouwen ten behoeve van een paardenhouderij worden opgericht.
De bestemming 'Wonen' is opgesplitst in een aantal bestemmingen. In de regels zijn de voorwaarden per bestemming opgenomen.
Per bestemmingsvlak mag één vrijstaand woonhuis worden gebouwd. Er wordt in principe uitgegaan van woonhuizen met een maximale oppervlakte van 250 m², inclusief aan- en uitbouwen en bijgebouwen. Voor bijgebouwen geldt een maximale oppervlakte van 150 m², mits ondergeschikt aan het hoofdgebouw. Als de bestaande omvang al groter is dan de genoemde 250 m², wordt uitgegaan van de bestaande situatie.
Voor het landgoed is een specifieke bestemming opgenomen ´Wonen - Landgoed´. Binnen de bestemming is er bijzondere aandacht voor de cultuurhistorische waarden en mogelijkheden van het landgoed. Er zijn ruimere mogelijkheden ten behoeve van het aan huis verbonden beroep, recreatief medegebruik via een afwijkingsprocedure, ondergeschikte productiegebonden detailhandel, gebruik van grondgebonden agrarische activiteiten en er zijn drie wooneenheden mogelijk.
Voormalige agrarische bedrijven met een woonbestemming zijn onder de bestemming 'Wonen - Voormalige boerderijpanden' gebracht. In veel gevallen is de oppervlakte van deze woonhuizen groter dan binnen de bestemming 'Wonen'. Bij recht is binnen de bestemming een bedrijf toegestaan dat is genoemd in bijlage 2 bij de regels.
Er is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om het splitsen van voormalige boerderijen mogelijk te maken tot maximaal drie woningen. Daarnaast is met behulp van de 'Ruimte voor ruimte'-regeling de bouw van een tweede woonhuis binnen het bouwvlak mogelijk. De regeling kan uitsluitend worden toegepast ter compensatie van de afbraak van bestaande binnen het bestemmingsvlak aanwezige of bij het bestemmingsvlak behorende bijgebouwen. Het te slopen oppervlakte moet minimaal 750 m² bedragen. Cultuurhistorisch waardevolle bijgebouwen mogen echter niet worden gesloopt.
Om te voorzien in de mogelijkheid dat een voormalig agrarisch bedrijf met een woonbestemming opnieuw gebruikt gaat worden als agrarisch bedrijf, kan de bestemming gewijzigd worden in de van toepassing zijnde gebiedsbestemming. Voor het toekennen van het agrarisch bouwperceel gelden dezelfde criteria als bij nieuwe agrarische bouwpercelen binnen deze agrarische bestemming.