direct naar inhoud van 6.9 Recreatie en toerisme
Plan: Buitengebied
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1701.0000BP000000000509-0010

6.9 Recreatie en toerisme

6.9.1 Recreatieterreinen

Er zijn verschillende soorten recreatieterreinen. De gemeente Westerveld maakt een onderscheid tussen kampeerterreinen en bungalow-/huisjesterreinen. Daarnaast worden de kampeerterreinen onderscheiden in de reguliere kampeerterreinen en de bijzondere kampeerterreinen, zoals het kleinschalig kamperen. In de loop der jaren zijn er ook enkele mengvormen binnen de gemeente ontstaan. Deze zijn specifiek bestemd.

De gemeente wil het onderscheid tussen de terreinen behouden. Hierdoor blijft er diversiteit bestaan binnen de gemeente. In paragraaf 6.9.6 wordt specifiek ingegaan op de uitgangspunten voor kleinschalig kamperen.

In de Reactienota Zienswijzen is ter plaatse van de beantwoording van met name de zienswijze van de RECRON ingegaan de wijze waarop de recreatie in het bestemmingsplan is opgenomen. De daar weergegeven uitgangspunten en voorgestelde wijzigingen worden hier ingelast beschouwd.

Reguliere kampeerterreinen

Bestaande reguliere kampeerterreinen

De externe werking van uitbreiding van recreatieterreinen is in het kader van de planMER / Passende beoordeling onderzocht. Uitbreiding van reguliere kampeerterreinen is mogelijk onder voorwaarden en er zal per situatie maatwerk worden geleverd. Uit de planMER blijkt dat de verblijfsrecreatieve bedrijven relatief weinig toename aan verstoring door dagrecreanten veroorzaken en dat meestal met eenvoudige maatregelen lokale verstoring valt te voorkomen. In de praktijk blijkt dat het heel goed mogelijk is om kwaliteitsverbetering met uitbreiding van de bestaande recreatieterreinen te verenigen met natuurdoelstellingen. Het kwaliteitsteam Natuurlijk Recreatie waarin provincie en gemeenten samenwerken, wordt betrokken bij de planontwikkeling. Zij hebben als doel uitbreidingen in harmonie te brengen met de natuurlijke omgeving met zo mogelijk winst voor beide belangen. Voor kwaliteitsverbetering en uitbreiding van bestaande bedrijven geldt dat getoetst wordt aan onder andere de Natuurbeschermingswet en dat er geen medewerking zal worden verleend als significant negatieve effecten op de instandhoudingsdoelen van een Natura 2000-gebied kunnen optreden en deze effecten niet voldoende kunnen worden gemitigeerd. Bij de afweging om uitbreidingen van terreinen al dan niet toe te staan, worden de spelregels van de EHS betrokken (zie paragraaf 5.3.1). Ook bij uitbreiding van reguliere kampeerterreinen die niet in de EHS liggen, maar waar wel natuurwaarden gecompenseerd moet worden, zullen de spelregels van de EHS gehanteerd worden.

De ontwikkelingen mogen niet ten koste gaan van de ontwikkelingsmogelijkheden van eventuele reeds in de omgeving aanwezige functies, zoals bijvoorbeeld de aanwezige natuur en agrarische bedrijven. Uitbreiding is mogelijk door middel van een wijziging. Hiervoor gelden specifieke voorwaarden.

Bungalow-/huisjesterreinen

Bestaande bungalow-/huisjesterreinen

De bestaande bungalow-/huisjesterreinen zijn opgenomen in dit Bestemmingsplan Buitengebied; daarbij komen de huidige bestemmingsplannen voor deze terreinen te vervallen.

Voor de terreinen is een specifieke bestemming opgenomen. In de regels zijn randvoorwaarden opgenomen ten aanzien van de maatvoering van de bebouwing en, indien sprake is van nieuwvestiging, ook ten aanzien van de landschappelijk inpassing van het terrein. Er is een onderscheid gemaakt tussen bedrijfsmatig geëxploiteerde en particuliere huisjesterreinen. Op de eerstgenoemde terreinen is ruimte voor voorzieningen. Particuliere terreinen kunnen ook bedrijfsmatig geëxploiteerd worden, maar bedrijfsmatig geëxploiteerde terreinen particulier beheren is niet mogelijk.

Door de terreinen als één geheel op te nemen in het bestemmingsplan, is er de nodige flexibiliteit om binnen de terreingrenzen in te spelen op de eisen en wensen van de recreant. In de regels zijn de voorwaarden opgenomen, terwijl op de verbeelding alleen gewerkt wordt met een vlak waarbinnen die voorwaarden gelden. Eventuele bestaande bouwmogelijkheden, die nog niet zijn benut, zijn specifiek op de verbeelding weergegeven door middel van een bouwvlak.

Uitbreiding van recreatiewoningen op de terreinen is toegestaan onder voorwaarden. Het maximale aantal recreatiewoningen is vastgelegd op de verbeelding.

6.9.2 Oppervlakte recreatiewoningen

De gemeente sluit voor wat betreft dit onderwerp aan bij het provinciaal beleid, waarbij de norm van 80 m² als oppervlakte voor bestaande en nieuwe recreatiewoningen vanuit kwaliteitsoverwegingen verruimd is naar 100 m².

Voor de bestaande recreatiewoningen is deze verruiming van oppervlakte bij recht toegestaan, mits voldoende ruimte op het perceel aanwezig is én de eventuele uitbreiding qua verschijningsvorm is afgestemd op de bestaande recreatiewoning.

Voor recreatiewoningen die gelegen zijn op bedrijfsmatig geëxploiteerde terreinen is de mogelijkheid opgenomen om de recreatiewoningen uit te breiden naar 125 m2 als deze geschikt worden gemaakt voor ouderen die slecht ter been zijn en/of gehandicapten. Hiervoor is een omgevingsvergunning nodig.

6.9.3 Permanente bewoning van recreatiewoningen

Omzetting van recreatiewoningen in een woonbestemming betekent in feite dat ter plaatse een woongebied ontstaat en daarmee een uitbreiding van het woningbestand in het buitengebied. Permanente bewoning leidt onder andere tot een verlies aan capaciteit in de verblijfsrecreatie (met extra behoefte elders), een verminderde economische omzet(groei) en werkgelegenheid en is strijdig met het verstedelijkingsbeleid. Verscheidene locaties zijn ook qua voorzieningenniveau en infrastructuur niet geschikt voor permanente bewoning. Permanente bewoning van recreatiewoningen wordt door de gemeente Westerveld in het buitengebied niet toegestaan.

6.9.4 Bed & Breakfast

Van de mogelijkheid om als nevenfunctie van het wonen kortstondig logies en ontbijt aan te bieden, wordt in Westerveld veel gebruik gemaakt. In het bestemmingsplan is vastgelegd dat dit binnen de woonruimte kan worden toegestaan, voor een oppervlakte die ondergeschikt is aan de woonruimte die voor het eigen huishouden wordt gebruikt. Bij de afweging of de omgevingsvergunning voor bed & breakfast kan worden verleend, wordt rekening gehouden met eventuele gevolgen voor bestaande functies in de omgeving.

6.9.5 Groepsaccommodatie

Door de veranderingen in vrijetijdsbesteding de afgelopen jaren is er steeds meer vraag naar groepsaccommodaties. Deze sector bestaat, in tegenstelling tot de vaak hobbymatig opgezette Bed & Breakfast, uit professionele logiesverstrekkers.

Deze vorm van verblijfsrecreatie heeft hoofdzakelijk plaats in het hoofdgebouw, of een daarmee functioneel samenhangend bijgebouw. Er is in ieder geval sprake van één geheel met de overige gebouwen en er is een centrale voorziening in tegenstelling tot een recreatieappartement waar dit niet het geval is. Tevens geldt dat de groepsaccommodatie niet mag worden afgesplitst als zelfstandig bedrijf. Het hele jaar door kan de accommodatie verhuurd worden, maar permanente bewoning is niet toegestaan.

Groepsaccommodaties die zelfstandig functioneren, zijn bestemd. Groepsaccomodaties die als nevenfunctie aanwezig zijn binnen andere bestemmingen, zijn aangeduid.

6.9.6 Kleinschalig kamperen

Het bestemmingsplan biedt ruimte voor verbreding van de agrarische bedrijven met niet-agrarische nevenactiviteiten, waaronder kleinschalig kamperen (kamperen-bij-de-boer). De gemeente Westerveld kiest ervoor om via een afwijking kleinschalig kamperen tot maximaal 25 standplaatsen toe te staan bij agrarische bedrijven met minimaal 20 NGE's. Het terrein moet in principe binnen het aaneengesloten bouwblok worden gerealiseerd, maar in ieder geval binnen de agrarische bedrijfskavel. Er kunnen bijbehorende gebouwen gerealiseerd worden met een maximale oppervlakte van 50 m2.

Binnen twee jaar na de beëindiging van het agrarisch bedrijf moet het kleinschalig kamperen worden beëindigd. Er zijn randvoorwaarden opgenomen ten aanzien van de landschappelijke inpassing.