Plan: | Centrum Vroomshoop |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1700.BPVH2009MP0001-vas1 |
Autoverkeer
Het plangebied wordt doorsneden door één belangrijke noord-zuidroute Koningin Beatrixlaan – gedeelte Julianastraat - Linderflier en twee oost-westverbindingen Hammerstraat/Hammerweg en Julianastraat. De verkeersstructuur in het centrum wordt gedomineerd door de doorgaande route Hammerweg/Hammerstraat. De Julianastraat ontsluit het winkelcentrum van Vroomshoop dat grotendeels geconcentreerd ligt rondom het Julianaplein met een oostelijke ontsluiting op de Hoofdstraat. Een groot knelpunt op het gebied van verkeer is de menging van functies verkeer en verblijven. Hierdoor ontstaat druk op de verkeersveiligheid. De Hammerstraat is daar een voorbeeld van. Deze straat heeft een mengfunctie met een inrichting, waarbij het accent op “verkeer” is gelegd, terwijl het accent “verblijven” in de loop der jaren qua gebruik en uitstraling flink is toegenomen, hetgeen heeft geleid tot een typering van een verkeersonveilige concentratie inclusief de situatie rondom de Tonnendijkbrug. De oversteekbaarheid komt hierdoor in het gedrang.
In het kader van de centrumvisie zijn inmiddels enkele van de bovengenoemde wegen heringericht. In 2008 is het Linderflier heringericht, waarbij o.a. de parkeerplaatsen, gelegen aan de oostkant zijn overgeheveld naar de westkant waar de winkels zijn gevestigd. Vorig jaar is de Hoofdstraat tot aan het Meulenbelt heringericht overeenkomstig de voorkeurskenmerken uit het GVVP voor een 50 km/h-weg, waarbij tevens landbouw- en vrachtverkeer worden geweerd.
Vrij recent is de Hammerstraat her ingericht. Deze straat heeft weliswaar de mengfunctie behouden, met een zeer beperkte verkeersaccent, maar de inrichting is zodanig uitgevoerd dat het accent veel meer is komen te liggen op “verblijven”. Door het versmallen van de rijbaan is er een rustiger straatbeeld ontstaan. Ook zeer recent is gerealiseerd het laatste deel van de Hoofdstraat vanaf het Meulenbelt tot aan de Hammerstraat, waarbij dat deel een 30 km/h-status heeft gekregen om het plangebied aan de oostkant als verblijfsgebied af te bakenen.
Wenselijk wordt geacht de Koningin Beatrixlaan, onderdeel van een belangrijke noord-zuidroute, alsmede de Julianastraat in westelijke richting, op den duur her in te richten als afronding van een verbeterde infrastructuur rondom het plangebied
De verkeersstructuur in het plangebied, gelegen binnen de bovengenoemde wegen, krijgt de functie van “verblijven” en daar zal de maximum snelheid van 30 km/h gelden met de daarbij behorende maatregelen om die snelheid zo veel mogelijk af te dwingen.
Parkeren
In de Uitgangspuntennotitie Parkeerbeleid door de raad op 1 september 2007 vastgesteld is ondermeer aangegeven dat betaald parkeren in de gemeente Twenterand niet wordt ingevoerd. Mocht er sprake zijn van enige parkeerregulering, dan zou het instellen van een blauwe zone een optie kunnen zijn, maar dan alleen voor de kernen Vriezenveen en Vroomshoop. Aangegeven is dat het instellen van een blauwe zone in winkelgebieden nader onderzocht zal worden. Een dergelijk onderzoek heeft tot op heden niet plaatsgevonden.
Het centrum van Vroomshoop kent wat betreft het parkeren een wisselend beeld. De Koele van Ensing grenzend aan de oostkant van het spoor heeft een moderne, eigentijdse inrichting en uitstraling. Het Julianaplein en het parkeerterrein aan het Linderflier hebben een zwakke ruimtelijke kwaliteit. Het parkeerterrein ten noorden van de Hammerstraat (Dreef) is qua ligging onaantrekkelijk en onder meer vanwege de excentrische ligging weinig effectief. In 2009 is met de realisatie van
“'t Hart van Vroomshoop” een groot parkeerterrein, Amaliaplein, tot stand gekomen. Een verrijking zowel voor het nieuwe als voor het bestaande winkelarsenaal.
In het plangebied tussen de Julianastraat, Linderflier en Stobbelaan zijn parkeermogelijkheden ingeruimd. Gelet op de benodigde aantal parkeerplaatsen op basis van de eerste globale opzet van het gebied, rekeninghoudend met de parkeerbalans en een verbeterde gestructureerde inrichting van het Oranjeplein is het mogelijk de parkeerbehoefte “sluitend” te krijgen.
Als sluitstuk voor de afronding van “'t Hart van Vroomshoop”, waar de herinrichting van de Hammerstraat en een gedeelte van de Hoofdstraat is ondergebracht, wordt gezien de herinrichting van het Julianaplein voor een kwaliteitsimpuls. Ten behoeve van de uitstraling in dat gebied en een betere benutting van de ruimte t.b.v. parkeren wordt een herinrichting wenselijk geacht.
Door BVA is onderzoek gedaan naar de verkeersaspecten in het gebied in relatie tot de voorgenomen ontwikkelingen (realisatie activiteitencentrum, gezondheidscentrum en woongebied). Onderstaand een korte samenvatting van de resultaten van dit onderzoek. Het totale onderzoek is opgenomen als Bijlage 12 Verkeersaspecten bestemmingsplan Centrum Vroomshoop.
Autoverkeer
Verkeerskundig is er geen bezwaar om de Stobbelaan te gebruiken als route naar het actitviteitencentrum en de brede school. Ook vanaf de Julianastraat, via een nieuw aan te leggen verbindingsweg- met de rijrichting noord-zuid- gesitueerd achter het activiteitencentrum/ brede school paralllel aan het spoor, zijn genoemd centrum en school bereikbaar. Echter er zal een nieuwe ontsluiting in het te ontwikkelen woongebied moeten worden gemaakt om het woongebied en het gezondheidscentrum te ontsluiten. Deze nieuwe verbinding zal in de eerste fase van realisatie moeten worden aangelegd zodat deze dan gelijk onderdeel kan gaan uitmaken van de bouwverkeerroute voor het activiteitencentrum, de brede school en het gezondheidscentrum.
Parkeren
Er is een parkeerbalans gemaakt voor het gebied. Geconcludeerd kan worden dat er voldoende parkeergelegenheid in het bestemmingsplan mogelijk wordt gemaakt. De parkeerlocaties zijn verdeeld over het gehele plangebied zodat vraag en aanbod ook geografisch op elkaar zijn afgestemd. Ter plaatse van het toekomstig activiteitencentrum en de brede school worden parkeerplaatsen aan zowel de noord- als de zuidzijde gerealiseerd. Om verplaatsing van het ene naar het andere parkeerterrein (als een van beide terreinen 'vol' is) eenvoudig mogelijk te maken wordt een kortsluiting geadviseerd langs het spoor. Deze route kan eventueel ook door vrachtwagens worden gebruikt als 'Serviceroute'/ bevoorradingsroute naar de ter plaatse aanwezige voorzieningen. De mogelijkheid van een kortsluiting langs het spoor is in het bestemmingsplan opgenomen.
Langzaam verkeer
Voor de fietser is zowel de huidige als de toekomstige situatie goed en verkeersveilig. Bij realisering van de kortsluiting naast het spoor dient rekenschap te worden gehouden met de reeds aanwezige fietsverbinding en het spoortunneltje.
Aandachtpunt is het stallen van de fietsen bij de diverse locaties in het plangebied.
Voor het zuidelijke deel van het plangebied waar de nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden wordt aandacht gevraagd voor de plek van de voetganger in de openbare ruimte.