Plan: | Buitengebied, partiële herziening Berghoeve brouwerij Achteres 15 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1700.BPBG2011PH0023-vas1 |
De eigenaren van het perceel Achteres 15 zijn sinds enkele jaren bezig om een eigen ambachtelijke bierbrouwerij te starten. Hierbij is het de intentie in hoofdzaak de volgende activiteiten te gaan ondernemen:
De toeristen zijn een belangrijke afzetmarkt. Het investeringsniveau in een ambachtelijke brouwerij is aanzienlijk, terwijl de marges op de verkoop van bier beperkt zijn. Een startende ambachtelijke brouwerij heeft een klein afzetvolume waardoor het moeilijk wordt alleen hier de investeringen mee terug te verdienen. Daardoor is de ambachtelijke brouwerij voor een gezonde omzet de eerste jaren afhankelijk van activiteiten met hogere marges. Te denken valt aan rondleidingen, workshops, arrangementen etc. Daarvoor is een goede samenwerking met ondernemingen en organisaties in de toeristische en recreatieve sector van belang. Samen kan gezorgd worden voor extra 'leven in de brouwerij'. Berghoeve Brouwerij wil daarom intensief samenwerken met andere ondernemingen in de toeristische en recreatieve sector. Om de eerste jaren rendabel te kunnen zijn moet een fors deel van de omzet (> 50%) verkregen worden uit toeristische arrangementen.
In eerste instantie is het primaire doel om bezoekers rond te leiden en deel te laten nemen aan workshops, proeverijen en andere arrangementen. Met deze activiteiten worden de bezoekers voorzien van gezelligheid, dagdeelactiviteiten en kennis over het bierbrouwproces. Overdag worden er rondleidingen gegeven met een duur van één uur. Een rondleiding bestaat uit een korte inleiding op het bierbrouwproces, een tour door de brouwerij en afsluitend een proeverij.
Bierworkshops hebben een minimale duur van 4 uur en kunnen worden uitgebreid tot 8 uur. Proeverijen zullen vooral laat in de middag en tijdens de avonduren worden aangeboden. Per groep bestaat de keuze uit een standaardproeverij, of een uitgebreide proeverij met tapas en andere 'versnaperingen'. De bezoekers van de rondleidingen zullen vooral dagjesmensen uit de weide omgeving van Den Ham zijn. Voor de proeverijen en workshops zullen de eigenaren zich ook richten op de zakelijke markt. Beide activiteiten zijn namelijk zeer geschikt als teambuilding cq. personeelsuitje.
Op middellange termijn heeft het bier van de Berghoeve Brouwerij een dusdanige bekendheid opgebouwd dat het bierfanaten uit binnen- en buitenland gaat trekken. Dit zal bereikt worden door een breed assortiment van extreme bieren te gaan brouwen, waarmee prijzen gewonnen kunnen worden. Hierbij wordt samengewerkt met Brouwerij De Molen in Bodegraven. Deze brouwerij staat in de top 5 van beste brouwerijen ter wereld. Met advies van deze brouwerij zal Berghoeve Brouwerij een naam worden in brouwersland en de gemeente Twenterand (inter)nationaal op de kaart zetten.
Naast de zakelijke kant van de onderneming, streeft de brouwerij ook na om duurzaam te zijn volgens het principe 'People-Planet-Profit'. De brouwerij heeft niet tot doel om maximale winst te genereren, maar streeft ernaar een modelbedrijf qua duurzaamheid te zijn. Maximale waardecreatie in plaats van maximale winstcreatie.
Het 'People-Planet-Profit'-principe zal als volgt tot uiting komen:
People
Planet
Profit