direct naar inhoud van 3.1 Bedrijfsvoering
Plan: Buitengebied, partiële herziening Berghoeve brouwerij Achteres 15
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1700.BPBG2011PH0023-vas1

3.1 Bedrijfsvoering

3.1.1 Activiteiten en doelgroepen

De eigenaren van het perceel Achteres 15 zijn sinds enkele jaren bezig om een eigen ambachtelijke bierbrouwerij te starten. Hierbij is het de intentie in hoofdzaak de volgende activiteiten te gaan ondernemen:

  • het exploiteren van een ambachtelijke bierbrouwerij met proeflokaal;
  • het geven van rondleidingen, workshops bierbrouwen en proeverijen. Bezoekers worden in de gelegenheid gesteld om naderhand een flesje bier te kopen en mee naar huis te nemen;
  • het ontwikkelen van toeristische samenwerkingsconcepten/arrangementen met andere ondernemers in de omgeving;
  • het bieden van een leerbedrijf voor mensen met een beperking, maar ook voor stagiairs;
  • ontwikkeling tot een dynamisch bedrijf, innovatief en duurzaam bedrijf met behoud van het ambachtelijke karakter;
  • ontwikkeling tot een onderneming die Twenterand nog meer op de kaart zet.

De toeristen zijn een belangrijke afzetmarkt. Het investeringsniveau in een ambachtelijke brouwerij is aanzienlijk, terwijl de marges op de verkoop van bier beperkt zijn. Een startende ambachtelijke brouwerij heeft een klein afzetvolume waardoor het moeilijk wordt alleen hier de investeringen mee terug te verdienen. Daardoor is de ambachtelijke brouwerij voor een gezonde omzet de eerste jaren afhankelijk van activiteiten met hogere marges. Te denken valt aan rondleidingen, workshops, arrangementen etc. Daarvoor is een goede samenwerking met ondernemingen en organisaties in de toeristische en recreatieve sector van belang. Samen kan gezorgd worden voor extra 'leven in de brouwerij'. Berghoeve Brouwerij wil daarom intensief samenwerken met andere ondernemingen in de toeristische en recreatieve sector. Om de eerste jaren rendabel te kunnen zijn moet een fors deel van de omzet (> 50%) verkregen worden uit toeristische arrangementen.

In eerste instantie is het primaire doel om bezoekers rond te leiden en deel te laten nemen aan workshops, proeverijen en andere arrangementen. Met deze activiteiten worden de bezoekers voorzien van gezelligheid, dagdeelactiviteiten en kennis over het bierbrouwproces. Overdag worden er rondleidingen gegeven met een duur van één uur. Een rondleiding bestaat uit een korte inleiding op het bierbrouwproces, een tour door de brouwerij en afsluitend een proeverij.

Bierworkshops hebben een minimale duur van 4 uur en kunnen worden uitgebreid tot 8 uur. Proeverijen zullen vooral laat in de middag en tijdens de avonduren worden aangeboden. Per groep bestaat de keuze uit een standaardproeverij, of een uitgebreide proeverij met tapas en andere 'versnaperingen'. De bezoekers van de rondleidingen zullen vooral dagjesmensen uit de weide omgeving van Den Ham zijn. Voor de proeverijen en workshops zullen de eigenaren zich ook richten op de zakelijke markt. Beide activiteiten zijn namelijk zeer geschikt als teambuilding cq. personeelsuitje.

Op middellange termijn heeft het bier van de Berghoeve Brouwerij een dusdanige bekendheid opgebouwd dat het bierfanaten uit binnen- en buitenland gaat trekken. Dit zal bereikt worden door een breed assortiment van extreme bieren te gaan brouwen, waarmee prijzen gewonnen kunnen worden. Hierbij wordt samengewerkt met Brouwerij De Molen in Bodegraven. Deze brouwerij staat in de top 5 van beste brouwerijen ter wereld. Met advies van deze brouwerij zal Berghoeve Brouwerij een naam worden in brouwersland en de gemeente Twenterand (inter)nationaal op de kaart zetten.

3.1.2 Duurzaamheid

Naast de zakelijke kant van de onderneming, streeft de brouwerij ook na om duurzaam te zijn volgens het principe 'People-Planet-Profit'. De brouwerij heeft niet tot doel om maximale winst te genereren, maar streeft ernaar een modelbedrijf qua duurzaamheid te zijn. Maximale waardecreatie in plaats van maximale winstcreatie.

Het 'People-Planet-Profit'-principe zal als volgt tot uiting komen:

People

  • Het te werk stellen van mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking. Werkzaamheden die uitgevoerd kunnen worden zijn onder meer het afvullen, sluiten en etiketteren van flessen bier.
  • Het rolstoelvriendelijk inrichten van de brouwerij.
  • Werken aan een goede verstandhouding met de omwonenden, onder andere door tijdige en transparente informatieverstrekking.
  • Het creëren van een binding met de ruime omgeving van Den Ham, door actief betrokken te zijn lokale activiteiten als het Historisch Schouwspel, brinkdagen en andere activiteiten.
  • Het opleiden van jongeren door het aanbieden van stageplaatsen.

Planet

  • Het gebruiken van groene stroom en milieuvriendelijke reinigingsmiddelen.
  • Het gebruiken van grondstoffen (granen en hop) die in de omgeving geteeld worden.
  • Het investeren in duurzame technieken en materialen.

Profit

  • Het produceren van kwalitatief hoogwaardig bier, waarbij het eigen merk hoofdzakelijk afgezet wordt in de regio Zwolle-Hardenberg-Almelo-Deventer.
  • Het samenwerken met andere ambachtelijke levensmiddelenbedrijven om gezamenlijk producten te verkopen.