Plan: | Bestemmingsplan Centrumgebied Roden |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1699.2012BP037-vg01 |
In de inleiding van het bestemmingsplan is aangegeven wat de huidige bestemmingsplannen binnen de begrenzing van het plangebied van het bestemmingsplan Centrumgebied Roden zijn. Voor het overgrote deel van het plangebied is het bestemmingsplan Roden kom II uit 2000 van toepassing. De bestemmingsplannen, die geheel binnen het plangebied liggen, vervallen met het in werking treden van het bestemmingsplan Centrumgebied Roden.
De grootste wijzigingen van het nieuwe plan ten opzichte van het vigerend plan is de opsplitsing van het kernwinkelgebied in het centrumgebied en het gemengd gebied. Verder zijn de supermarkten specifiek aangeduid, omdat nieuwe supermarkten niet bij recht zijn toegestaan. Voor het gebied rond de Brink is een specifieke regeling opgenomen ten aanzien van de horeca.
De Woonvisie (2006) betreft een tussenbalans, tussen de oude nota uit 2000 en de nieuwe woonvisie. Vanwege de economische recessie en het feit dat de tussenbalans van 2006 is, zijn de doelstellingen wat betreft de bouw van nieuwe woningen enigszins verouderd. Wel kan worden aangegeven dat de Raad in 2004 de keuze heeft gemaakt om bij het wegzetten van de restantmiddelen prioriteit te geven aan herstructurering, seniorenhuisvesting in de woonzorgsfeer en aan huisvesting van bijzondere doelgroepen.
Gezien het conserverende karakter van dit bestemmingsplan heeft de Woonvisie geen gevolgen voor het plan.
De gemeente heeft met het waterplan (Noordenveld leeft met water, 2005) als doel het verkrijgen van een gezamenlijke visie op het stedelijke en landelijke waterbeheer, het afstemmen van waterbeleid tussen de gemeente, het waterschap en andere partijen en het maken van concrete afspraken over ambities, maatregelen en de bekostiging daarvan.
Op de kaarten bij het waterplan is inzichtelijk gemaakt welke waterhuishoudkundige zaken van belang zijn. Op navolgende afbeeldingen is een uitsnede te zien van de visiekaart en de knelpuntenkaart.
Kaart 5: Visiekaart
Havezathe Mensinge is opgenomen in het gebied dat is aangeduid als wonen/waterberging (wonen aan de Beek).
Kaart 6: Knelpuntenkaart
Het plangebied is op de knelpuntenkaart (kaart 6) aangegeven als 'wateroverlast door grondwater' en 'ontbreken oppervlakte waterstructuur ten behoeve van afkoppeling/drainage'. De knelpunten zijn of worden opgepakt door het waterschap en de gemeente.
Bij nieuwe ontwikkelingen waarbij extra verharding wordt toegevoegd, moet rekening worden gehouden met het Waterplan. Gezien het conserverende karakter van het bestemmingsplan heeft het Waterplan geen verdere gevolgen.
Op 18 december 2008 heeft de gemeenteraad de Welstandsnota voor de gemeente Noordenveld vastgesteld. De welstandsnota beoogd versterking van de ruimtelijke kwaliteit. Bepalend voor de ruimtelijke kwaliteit zijn onder meer het uiterlijk van individuele gebouwen en bouwwerken en de kwaliteit van het totaalbeeld van de gebouwen. De welstandstoets is een belangrijk instrument voor de sturing van deze kwaliteiten.
Bij aanvragen van een omgevingsvergunning zullen bouwplannen worden getoetst aan de welstandscriteria. In de nota is onderscheid gemaakt in verschillende deelgebieden, waarvoor verschillende welstandscriteria zijn opgenomen. Het overgrote deel van het plangebied maakt onderdeel uit van het welstandsgebied 'Roden-Kom en winkelgebied'. Voor de brink en Havezathe Mensinge gelden eveneens specifieke criteria.
De criteria spitsen zich toe op materiaalgebruik, ligging, vorm en massa. Bouwmogelijkheden die het bestemmingsplan geeft, kunnen echter niet door welstandscriteria teniet worden gedaan.
In de Groenvisie Noordenveld (2002, Oranjewoud) wordt het huidige groen naar inrichting en beheer in beeld gebracht. Het plan legt voor de gemeente Noordenveld de groenstructuur en de gewenste kwaliteit voor het groen vast binnen de bebouwde kom. De Groenvisie wordt geactualiseerd.
Voor Roden wordt aangegeven welke identiteitsdragers het dorp kent, wat de 'knelpunten' zijn en welke aandachtspunten er daarom zijn. In het navolgende komen de voor het plangebied relevante aspecten aan de orde.
De identiteitsdragers van het plangebied zijn: de centrumfunctie voor de regio en Havezathe Mensinge. Het lijkt erop dat Roden in de loop der jaren veel karakteristieken heeft verloren. Sterke identiteitsdragers zijn moeilijk aan te wijzen. Afzonderlijke plekken als de oude brink en Havezathe Mensinge zijn nog goed herkenbaar, de context tussen de elementen is echter verdwenen. Een sterke groenstructuur kan geen karakteristieken terugbrengen, maar kan wel zorgen voor relaties tussen gebieden of elementen en kan ook bijdragen aan een nieuwe identiteit.
Het centrum van Roden verdient speciale aandacht. Hierbij gaat het voornamelijk om het winkelcentrum naast het 'oude' centrum van Roden. Het groene en ruimtelijke karakter van Roden wordt juist in dit deel gemist. Dit wordt veroorzaakt door het gebrek aan gebiedseigen boombeplantingen en open ruimten als een plein of 'brink'. Ook materiaalgebruik en straatopbouw passen niet bij aan het landelijke karakter van de rest van het dorp. De maatregelen om de identiteit van Roden ook in dit deel van het dorp terug te brengen zijn meer gericht op de inrichting van het winkelcentrum dan op het beheer.
Aandachtspunten voor het winkelcentrum van Roden zijn:
De oude brink in Roden is grotendeels versteend. De nabijheid van de kerk, de situering van de gebouwen eromheen en de bomen zorgen echter voor een authentieke sfeer en het vormt een bijzondere en mooie plek in het dorp. Dit geldt ook voor Havezathe Mensinge. Tot de bijzondere plekken behoren ook de begraafplaatsen. Behoud van deze elementen is van belang.
Gezien het conserverende karakter van dit bestemmingsplan heeft de Groenvisie geen gevolgen voor het plan. Binnen de bestemmingen zijn nieuwe inrichtingsmaatregelen mogelijk (zoals wijzigen van straatprofiel of de aanleg van boombeplanting).
In 2010 is het beleidskader voor bed & breakfastvoorzieningen vastgesteld door de Raad. Het beleidskader is tot stand gekomen om nieuwe verzoeken van bed & breakfast eenduidig te kunnen behandelen.
Het beleidskader is gebruikt voor het opstellen van regels ten aanzien van bed & breakfast voorzieningen binnen dit bestemmingsplan.
In mei 2007 heeft de gemeente de nota Kampeerbeleid vastgesteld. Deze nota bevat de planologische (beoordelings)kaders voor de in de gemeente aanwezige kampeerterreinen. De genoemde nota dient tevens als herijking en actualisatie van het bestaande beleid. Door het vervallen van de Wet op de openluchtrecreatie (1 januari 2008), moeten gemeenten het kampeerbeleid zelf vormgeven.
De Nota Kampeerbeleid is gebruikt bij het vormgeven van de regels voor het kampeerterrein in de bestemming Buitenplaats.
De gemeente is bezig met het opstellen van horecabeleid. Dit beleid wordt naar verwachting in 2013 vastgesteld. In dit beleid wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende horeca categorieën. In de juridische vormgeving wordt nader ingegaan op de indeling in categorieën.