Plan: | Bestemmingsplan Buitengebied Noordenveld |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1699.2009BP007-vg02 |
ACHTERGROND
Wet geluidhinder: zones rond industrieterreinen
In hoofdstuk V van de Wet geluidhinder zijn voorschriften opgenomen waarmee wordt voorzien in de vaststelling van geluidzones rond industrieterreinen. In een bijlage bij het Inrichtingen- en vergunningenbesluit, behorende bij de Wet milieubeheer, zijn categorieën opgenomen die dienen ten behoeve van de uitvoering van hoofdstuk V, artikel 41 van de Wet geluidhinder. De gasopslaglocatie bij Langelo is een inrichting die op grond van het Inrichtingen- en vergunningenbesluit van de Wet milieubeheer kan worden aangemerkt als een inrichting die in belangrijke mate geluidhinder kan veroorzaken.
Rondom de gasopslag bij Langelo geldt de aanduiding 'geluidzone - industrie'. De aanduiding 'geluidzone - industrie' is opgenomen om tegen te gaan dat er een te hoge geluidsbelasting op de gevels van geluidgevoelige gebouwen ontstaat. Als aanvullende regel (afwijking) geldt binnen deze zone dat geluidgevoelige gebouwen niet mogen worden gebouwd, bestaande geluidgevoelige gebouwen zijn hiervan uitgezonderd. Bij omgevingsvergunning kan hiervan worden afgeweken en kan worden toegestaan dat nieuwe geluidgevoelige gebouwen worden gebouwd, mits de geluidsbelasting vanwege het industrieterrein van de gevels van deze geluidgevoelige gebouwen niet hoger zal zijn dan de daarvoor geldende voorkeursgrenswaarde of een verkregen hogere grenswaarde.
VERTALING NAAR HET BESTEMMINGSPLAN
In het onderhavige plan is de nieuwe vestiging van overige geluidshinderlijke bedrijven, genoemd in het Inrichtingen- en vergunningenbesluit, uitgesloten.
Wet geluidhinder: zones langs wegen
ACHTERGROND
In het kader van de Wet geluidhinder bevinden zich langs alle wegen zones. In buitenstedelijk gebied voor wegen bestaande uit drie of vier rijstroken geldt een zone van 400 m en voor wegen bestaande uit één of twee rijstroken geldt een zone van 250 m, gemeten vanuit de as van de weg. Uitzondering hierop vormen die wegen waar een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt en die wegen die zijn aangeduid als woonerf. Indien binnen deze zone geluidsgevoelige bebouwing wordt gerealiseerd, dient akoestisch onderzoek plaats te vinden.
Bij vaststelling of herziening van het bestemmingsplan dat geheel of gedeeltelijk betrekking heeft op gronden, behorende tot een zone langs een weg, waarbij de bouw van woningen, de realisering van geluidsgevoelige bestemmingen of de aanleg of reconstructie van een weg binnen de zone mogelijk wordt gemaakt, dienen burgemeester en wethouders akoestisch onderzoek in te stellen. Uit dit onderzoek moet naar voren komen wat de te verwachten geluidbelasting voor woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen is en welke maatregelen eventueel dienen te worden getroffen zodat de maximaal toelaatbare grenswaarden niet worden overschreden.
In de bijlagen is een akoestisch onderzoek opgenomen. Op basis van dit onderzoek is vastgesteld welke wegen in het plangebied voor de Wet geluidhinder van belang zijn. Op kaart 9.1 zijn deze wegen opgenomen.
VERTALING NAAR HET BESTEMMINGSPAN
In het voorliggende bestemmingsplan is in delen van het plangebied de bouw van nieuwe (tweede) agrarische bedrijfswoningen mogelijk. Daar met het vorenstaande nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen mogelijk zijn, is een toets aan de Wet geluidhinder noodzakelijk.
Als uitgangspunt geldt dat de minimale afstand voor nieuw te bouwen (agrarische bedrijfs)woningen 20 m uit de as van de weg bedraagt. Deze afstand is onder meer gebaseerd op landschappelijke en stedenbouwkundige aspecten. In een aantal situaties is een grotere afstand voorgeschreven. Met inachtneming van een minimale bebouwingsafstand van 20 m geldt voor een groot deel van de in de gemeente gelegen wegen dat de geluidhinder minder bedraagt dan 48 dB.
HOGERE GRENSWAARDEN
Voor die situaties waarin de geluidhinder meer dan 48 dB bedraagt, kent de Wet geluidhinder de mogelijkheid een hogere grenswaarde aan te vragen. Voor agrarische bedrijfswoningen bedraagt deze maximale grenswaarde 58 dB. Voor overige geluidsgevoelige objecten (woningen) bedraagt de maximale grenswaarde 53 dB.
VERKEERSINTENSITEITEN
Aan de hand van tellingen van provincie en gemeente zijn de verkeersintensiteiten van de wegen in het buitengebied vastgesteld. Op basis van deze tellingen is aan de hand van de autonome groei een prognose gemaakt van de verkeersintensiteiten voor het jaar 2020.
Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat een beperkt aantal wegvakken in het plangebied voor de Wet geluidhinder van belang is. Het gaat hierbij om de in tabel 9.1 vermelde wegen. In deze tabel zijn tevens de (toekomstige) verkeersintensiteiten aangegeven.
Tabel 9.1 Verkeersintensiteiten | ||||
weg | wegvak | intensi-teit | teljaar | int. 2021 |
A7 | Tolbert-Groningen | 46.459 | 2006 | 60.397 |
N372 | prov. grens-Peize | 9.723 | 2009 | 11.473 |
Rondweg Peize | 8.265 | 2009 | 9.753 | |
Peize-Roden | 13.744 | 2009 | 16.218 | |
Rondweg Roden | 7.562 | 2009 | 8.923 | |
Roden-Nietap | 11.404 | 2009 | 13.457 | |
N373 | Norgerbr.-Huis ter Heide | 6.796 | 2009 | 8.019 |
Huis ter Heide-Norgerholt | 3.881 | 2009 | 4.580 | |
Norg-Roderesch | 4.498 | 2009 | 5.308 | |
Roderesch-Roden | 4.632 | 2009 | 5.466 | |
N386 | Bunne-Peize | 4.730 | 2009 | 5.581 |
N858 | Norg-Donderen | 3.049 | 2009 | 3.598 |
N919 | Huis ter Heide-Norgerweg | 3.929 | 2009 | 4.636 |
N979 | Zevenhuizen- Haulerwijk |
4.220 | 2009 | 4.980 |
Maatlanden | 6.984 | 2001 | 8.381 | |
Middelhorstenweg | 4.656 | 2001 | 5.587 | |
Mensingheweg | 2.100 | 2001 | 2.520 | |
Altenaweg | 982 | 1999 | 1.178 | |
Lieverseweg | 853 | 1999 | 1.024 | |
Zevenhuisterweg | 2.464 | 2001 | 2.957 | |
Peesterstraat Norg-Peest | 2.976 | 2001 | 3.571 | |
Peesterweg Peest-Zeijen | 2.354 | 2001 | 2.825 | |
Eenerstraat | 2.504 | 2001 | 3.005 | |
Haulerwijksterweg | 1.184 | 1997 | 1.421 | |
Veenhuizerweg | 523 | 2001 | 628 | |
Oldehofweg | 285 | 1997 | 342 | |
Schansweg | 230 | 1997 | 276 | |
Hoofdstraat Steenbergen | 861 | 1997 | 1.033 | |
Vriezerweg Peize | 431 | 1999 | 517 |
BEREKENINGEN
Bij de beoordeling in het kader van de Wet geluidhinder of de bouw van woningen toelaatbaar is, in verband met eventuele geluidhinder, wordt uitgegaan van een minimale afstand van 20 m tot de as van de weg. Bij de bouw van woningen dient in principe een voorkeursgrenswaarde van 48 dB in acht te worden genomen. In bepaalde gevallen ligt de gevelbelasting bij een afstand van 20 m tot de as van de weg boven 48 dB. In tabel 9.2 is per wegvak de geluidsbelasting op 20 m uit de as van de weg aangegeven. Voor zover op 20 m de geluidsbelasting hoger is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB, is de afstand vermeld waarop de geluidsbelasting van respectievelijk 53 en 58 dB optreedt.
ONTHEFFINGEN
Aangezien de maximale ontheffingswaarde voor burgerwoningen en agrarische bedrijfswoningen respectievelijk 53 en 58 dB bedragen, is het derhalve niet altijd mogelijk een minimumafstand van 20 m aan te houden. De resultaten van het akoestisch onderzoek zijn opgenomen in tabel 9.2
Tabel 9.2 Gevraagde hogere grenswaarde voor de in het bestemmingsplan Buitengebied gelegen wegvakken. | |||||
weg | wegvak | minimale afstand | max. geluidsbelasting | ||
burger- woning |
agr. bedr. woning | burger- woning |
agr. bedr. woning | ||
A7 | Tolbert-Groningen | 201 m | 98 m | 53 dB | 58 dB |
N372 | prov. grens-Peize | 87 m | 41 m | 53 dB | 58 dB |
Rondweg Peize | 79 m | 38 m | 53 dB | 58 dB | |
Peize-Roden | 105 m | 50 m | 53 dB | 58 dB | |
Rondweg Roden | 70 m | 34 m | 53 dB | 58 dB | |
Roden-Nietap | 88 m | 42 m | 53 dB | 58 dB | |
N373 | Norgerbr.-Huis ter Heide | 78 m | 37 m | 53 dB | 58 dB |
Huis ter Heide | 21 m | 20 m | 53 dB | 53 dB | |
Huis ter Heide-Zuidvelde | 44 m | 21 m | 53 dB | 58 dB | |
Zuidvelde | 22 m | 20 m | 53 dB | 53 dB | |
Zuidvelde-Norg | 45 m | 21 m | 53 dB | 58 dB | |
Norg | 24 m | 20 m | 53 dB | 54 dB | |
Norg-Langelo | 49 m | 23 m | 53 dB | 58 dB | |
Langelo | 24 m | 20 m | 53 dB | 54 dB | |
Langelo-Roderesch | 49 m | 23 m | 53 dB | 58 dB | |
Roderesch-Roden | 24 m | 20 m | 53 dB | 54 dB | |
N386 | Bunne-Peize | 61 m | 29 m | 53 dB | 58 dB |
N858 | Norg-Donderen | 38 m | 20 m | 53 dB | 58 dB |
N919 | Huis ter Heide-Norgerweg | 47 m | 22 m | 53 dB | 56 dB |
N979 | Zevenhuizen- Haulerwijk |
53 m | 25 m | 53 dB | 58 dB |
Maatlanden | 61 m | 29 m | 53 dB | 58 dB | |
Middelhorstenweg | 51 m | 24 m | 53 dB | 58 dB | |
Mensingheweg | 20 m | 20 m | 51 dB | 51 dB | |
Altenaweg | 34 m | 20 m | 53 dB | 56 dB | |
Lieverseweg | 31 m | 20 m | 53 dB | 56 dB | |
Zevenhuisterweg | 34 m | 20 m | 53 dB | 56 dB | |
Peesterstraat Peest-Norg | 38 m | 20 m | 53 dB | 57 dB | |
Peesterweg Peest-Zeijen | 33 m | 20 m | 53 dB | 56 dB | |
Eenerstraat | 34 m | 20 m | 53 dB | 56 dB | |
Haulerwijksterweg | 20 m | 20 m | 53 dB | 53 dB | |
53 dB ontheffing op basis van akoestisch onderzoek | |||||
53 dB ontheffing zonder akoestisch onderzoek |
Op grond van artikel 83 van de Wet geluidhinder zal door de gemeente in het kader van dit bestemmingsplan bij burgemeester en wethouders een algemene ontheffing worden aangevraagd tot 53 dB voor burgerwoningen en tot de in de zesde kolom van tabel 9.2 genoemde waarden voor agrarische bedrijfswoningen.