direct naar inhoud van 9.3 Geluidzones
Plan: Bestemmingsplan Buitengebied Noordenveld
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1699.2009BP007-vg02

9.3 Geluidzones

ACHTERGROND

Wet geluidhinder: zones rond industrieterreinen

In hoofdstuk V van de Wet geluidhinder zijn voorschriften opgenomen waarmee wordt voorzien in de vaststelling van geluidzones rond industrieterreinen. In een bijlage bij het Inrichtingen- en vergunningenbesluit, behorende bij de Wet milieubeheer, zijn categorieën opgenomen die dienen ten behoeve van de uitvoering van hoofdstuk V, artikel 41 van de Wet geluidhinder. De gasopslaglocatie bij Langelo is een inrichting die op grond van het Inrichtingen- en vergunningenbesluit van de Wet milieubeheer kan worden aangemerkt als een inrichting die in belangrijke mate geluidhinder kan veroorzaken.

Rondom de gasopslag bij Langelo geldt de aanduiding 'geluidzone - industrie'. De aanduiding 'geluidzone - industrie' is opgenomen om tegen te gaan dat er een te hoge geluidsbelasting op de gevels van geluidgevoelige gebouwen ontstaat. Als aanvullende regel (afwijking) geldt binnen deze zone dat geluidgevoelige gebouwen niet mogen worden gebouwd, bestaande geluidgevoelige gebouwen zijn hiervan uitgezonderd. Bij omgevingsvergunning kan hiervan worden afgeweken en kan worden toegestaan dat nieuwe geluidgevoelige gebouwen worden gebouwd, mits de geluidsbelasting vanwege het industrieterrein van de gevels van deze geluidgevoelige gebouwen niet hoger zal zijn dan de daarvoor geldende voorkeursgrenswaarde of een verkregen hogere grenswaarde.

VERTALING NAAR HET BESTEMMINGSPLAN

In het onderhavige plan is de nieuwe vestiging van overige geluidshinderlijke bedrijven, genoemd in het Inrichtingen- en vergunningenbesluit, uitgesloten.

Wet geluidhinder: zones langs wegen

ACHTERGROND

In het kader van de Wet geluidhinder bevinden zich langs alle wegen zones. In buitenstedelijk gebied voor wegen bestaande uit drie of vier rijstroken geldt een zone van 400 m en voor wegen bestaande uit één of twee rijstroken geldt een zone van 250 m, gemeten vanuit de as van de weg. Uitzondering hierop vormen die wegen waar een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt en die wegen die zijn aangeduid als woonerf. Indien binnen deze zone geluidsgevoelige bebouwing wordt gerealiseerd, dient akoestisch onderzoek plaats te vinden.

Bij vaststelling of herziening van het bestemmingsplan dat geheel of gedeeltelijk betrekking heeft op gronden, behorende tot een zone langs een weg, waarbij de bouw van woningen, de realisering van geluidsgevoelige bestemmingen of de aanleg of reconstructie van een weg binnen de zone mogelijk wordt gemaakt, dienen burgemeester en wethouders akoestisch onderzoek in te stellen. Uit dit onderzoek moet naar voren komen wat de te verwachten geluidbelasting voor woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen is en welke maatregelen eventueel dienen te worden getroffen zodat de maximaal toelaatbare grenswaarden niet worden overschreden.

In de bijlagen is een akoestisch onderzoek opgenomen. Op basis van dit onderzoek is vastgesteld welke wegen in het plangebied voor de Wet geluidhinder van belang zijn. Op kaart 9.1 zijn deze wegen opgenomen.

VERTALING NAAR HET BESTEMMINGSPAN

In het voorliggende bestemmingsplan is in delen van het plangebied de bouw van nieuwe (tweede) agrarische bedrijfswoningen mogelijk. Daar met het vorenstaande nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen mogelijk zijn, is een toets aan de Wet geluidhinder noodzakelijk.

Als uitgangspunt geldt dat de minimale afstand voor nieuw te bouwen (agrarische bedrijfs)woningen 20 m uit de as van de weg bedraagt. Deze afstand is onder meer gebaseerd op landschappelijke en stedenbouwkundige aspecten. In een aantal situaties is een grotere afstand voorgeschreven. Met inachtneming van een minimale bebouwingsafstand van 20 m geldt voor een groot deel van de in de gemeente gelegen wegen dat de geluidhinder minder bedraagt dan 48 dB.

afbeelding "i_NL.IMRO.1699.2009BP007-vg02_0033.jpg"

HOGERE GRENSWAARDEN

Voor die situaties waarin de geluidhinder meer dan 48 dB bedraagt, kent de Wet geluidhinder de mogelijkheid een hogere grenswaarde aan te vragen. Voor agrarische bedrijfswoningen bedraagt deze maximale grenswaarde 58 dB. Voor overige geluidsgevoelige objecten (woningen) bedraagt de maximale grenswaarde 53 dB.

VERKEERSINTENSITEITEN

Aan de hand van tellingen van provincie en gemeente zijn de verkeersintensiteiten van de wegen in het buitengebied vastgesteld. Op basis van deze tellingen is aan de hand van de autonome groei een prognose gemaakt van de verkeersintensiteiten voor het jaar 2020.

Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat een beperkt aantal wegvakken in het plangebied voor de Wet geluidhinder van belang is. Het gaat hierbij om de in tabel 9.1 vermelde wegen. In deze tabel zijn tevens de (toekomstige) verkeersintensiteiten aangegeven.

Tabel 9.1 Verkeersintensiteiten  
weg   wegvak   intensi-teit   teljaar   int. 2021  
A7   Tolbert-Groningen   46.459   2006   60.397  
N372   prov. grens-Peize   9.723   2009   11.473  
  Rondweg Peize   8.265   2009   9.753  
  Peize-Roden   13.744   2009   16.218  
  Rondweg Roden   7.562   2009   8.923  
  Roden-Nietap   11.404   2009   13.457  
N373   Norgerbr.-Huis ter Heide   6.796   2009   8.019  
  Huis ter Heide-Norgerholt   3.881   2009   4.580  
  Norg-Roderesch   4.498   2009   5.308  
  Roderesch-Roden   4.632   2009   5.466  
N386   Bunne-Peize   4.730   2009   5.581  
N858   Norg-Donderen   3.049   2009   3.598  
N919   Huis ter Heide-Norgerweg   3.929   2009   4.636  
N979   Zevenhuizen-
Haulerwijk  
4.220   2009   4.980  
Maatlanden   6.984   2001   8.381  
Middelhorstenweg   4.656   2001   5.587  
Mensingheweg   2.100   2001   2.520  
Altenaweg   982   1999   1.178  
Lieverseweg   853   1999   1.024  
Zevenhuisterweg   2.464   2001   2.957  
Peesterstraat Norg-Peest   2.976   2001   3.571  
Peesterweg Peest-Zeijen   2.354   2001   2.825  
Eenerstraat   2.504   2001   3.005  
Haulerwijksterweg   1.184   1997   1.421  
Veenhuizerweg   523   2001   628  
Oldehofweg   285   1997   342  
Schansweg   230   1997   276  
Hoofdstraat Steenbergen   861   1997   1.033  
Vriezerweg Peize   431   1999   517  

BEREKENINGEN

Bij de beoordeling in het kader van de Wet geluidhinder of de bouw van woningen toelaatbaar is, in verband met eventuele geluidhinder, wordt uitgegaan van een minimale afstand van 20 m tot de as van de weg. Bij de bouw van woningen dient in principe een voorkeursgrenswaarde van 48 dB in acht te worden genomen. In bepaalde gevallen ligt de gevelbelasting bij een afstand van 20 m tot de as van de weg boven 48 dB. In tabel 9.2 is per wegvak de geluidsbelasting op 20 m uit de as van de weg aangegeven. Voor zover op 20 m de geluidsbelasting hoger is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB, is de afstand vermeld waarop de geluidsbelasting van respectievelijk 53 en 58 dB optreedt.

ONTHEFFINGEN

Aangezien de maximale ontheffingswaarde voor burgerwoningen en agrarische bedrijfswoningen respectievelijk 53 en 58 dB bedragen, is het derhalve niet altijd mogelijk een minimumafstand van 20 m aan te houden. De resultaten van het akoestisch onderzoek zijn opgenomen in tabel 9.2

Tabel 9.2 Gevraagde hogere grenswaarde voor de in het bestemmingsplan Buitengebied gelegen wegvakken.  
weg   wegvak   minimale afstand   max. geluidsbelasting  
    burger-
woning  
agr. bedr. woning   burger-
woning  
agr. bedr. woning  
A7   Tolbert-Groningen   201 m   98 m   53 dB   58 dB  
N372   prov. grens-Peize   87 m   41 m   53 dB   58 dB  
  Rondweg Peize   79 m   38 m   53 dB   58 dB  
  Peize-Roden   105 m   50 m   53 dB   58 dB  
  Rondweg Roden   70 m   34 m   53 dB   58 dB  
  Roden-Nietap   88 m   42 m   53 dB   58 dB  
N373   Norgerbr.-Huis ter Heide   78 m   37 m   53 dB   58 dB  
  Huis ter Heide   21 m   20 m   53 dB   53 dB  
  Huis ter Heide-Zuidvelde   44 m   21 m   53 dB   58 dB  
  Zuidvelde   22 m   20 m   53 dB   53 dB  
  Zuidvelde-Norg   45 m   21 m   53 dB   58 dB  
  Norg   24 m   20 m   53 dB   54 dB  
  Norg-Langelo   49 m   23 m   53 dB   58 dB  
  Langelo   24 m   20 m   53 dB   54 dB  
  Langelo-Roderesch   49 m   23 m   53 dB   58 dB  
  Roderesch-Roden   24 m   20 m   53 dB   54 dB  
N386   Bunne-Peize   61 m   29 m   53 dB   58 dB  
N858   Norg-Donderen   38 m   20 m   53 dB   58 dB  
N919   Huis ter Heide-Norgerweg   47 m   22 m   53 dB   56 dB  
N979   Zevenhuizen-
Haulerwijk  
53 m   25 m   53 dB   58 dB  
Maatlanden   61 m   29 m   53 dB   58 dB  
Middelhorstenweg   51 m   24 m   53 dB   58 dB  
Mensingheweg   20 m   20 m   51 dB   51 dB  
Altenaweg   34 m   20 m   53 dB   56 dB  
Lieverseweg   31 m   20 m   53 dB   56 dB  
Zevenhuisterweg   34 m   20 m   53 dB   56 dB  
Peesterstraat Peest-Norg   38 m   20 m   53 dB   57 dB  
Peesterweg Peest-Zeijen   33 m   20 m   53 dB   56 dB  
Eenerstraat   34 m   20 m   53 dB   56 dB  
Haulerwijksterweg   20 m   20 m   53 dB   53 dB  
53 dB ontheffing op basis van akoestisch onderzoek  
53 dB ontheffing zonder akoestisch onderzoek  

Op grond van artikel 83 van de Wet geluidhinder zal door de gemeente in het kader van dit bestemmingsplan bij burgemeester en wethouders een algemene ontheffing worden aangevraagd tot 53 dB voor burgerwoningen en tot de in de zesde kolom van tabel 9.2 genoemde waarden voor agrarische bedrijfswoningen.