direct naar inhoud van 9.8 Wegverkeerslawaai
Plan: Wijdemeren, Kern 's-Graveland en Landgoederen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1696.BP0200kernGVL2008-va02

9.8 Wegverkeerslawaai

Beleid en normstelling

Geluidszones langs wegen

Langs alle wegen bevinden zich als gevolg van de Wet geluidhinder geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-gebieden. Binnen de geluidszone van een weg dient de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen aan bepaalde wettelijke normen te voldoen. De zonebreedte is afhankelijk van een binnen- of buitenstedelijke ligging en de hoeveelheid rijstroken van de weg en wordt gemeten uit de rand van de weg.

Normstelling

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. De voorkeursgrenswaarde mag in principe niet worden overschreden. Indien uit akoestisch onderzoek blijkt dat deze voorkeursgrenswaarde wel wordt overschreden, is onderzoek naar maatregelen noodzakelijk, gericht op het verminderen van de geluidsbelasting aan de gevels. Onderscheid wordt gemaakt in maatregelen aan de bron (bijvoorbeeld geluidsreducerend asfalt), maatregelen in het overdrachtsgebied (bijvoorbeeld geluidsschermen), maatregelen aan de geluidsontvanger (bijvoorbeeld geluidsdove gevels) of het vergroten van de afstand tussen de geluidsbron en de ontvanger.

Zijn maatregelen onvoldoende doeltreffend, dan wel ontmoeten deze maatregelen overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard, dan kan onder bepaalde voorwaarden een verzoek tot vaststelling van (een) hogere waarde(n) worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijdemeren. Deze hogere grenswaarde mag, afhankelijk van de situatie, een bepaalde waarde niet te boven gaan (uiterste grenswaarde). De uiterste grenswaarde voor woningen langs bestaande wegen in binnenstedelijk gebied bedraagt 63 dB en voor woningen langs bestaande wegen in buitenstedelijk gebied 53 dB.

30 km/h-wegen

Zoals uit het voorgaande kan worden geconcludeerd geldt voor wegen die zijn ondergebracht in een 30 km/h-gebied geen wettelijke geluidszone en is akoestisch onderzoek naar wegverkeerslawaai in nieuwe situaties op grond van de Wgh niet verplicht. Op basis van jurisprudentie 3 dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening echter aannemelijk te worden gemaakt dat sprake is van een aanvaardbaar geluidsniveau. Indien dit niet aannemelijk is, dient te worden onderbouwd of maatregelen ter beheersing van de geluidsbelasting aan de gevels noodzakelijk, mogelijk en doelmatig zijn. Bij gebrek aan wettelijke normen kunnen uitsluitend de eerder vermelde voorkeursgrenswaarde en de uiterste grenswaarde uit de Wgh als referentiekader worden gehanteerd.

Daarnaast is van belang dat de maximaal aanvaarde binnenwaarde op grond van het Bouwbesluit ten hoogste 33 dB bedraagt.

Onderzoek

Apart onderbouwde ontwikkelingen

Op grond van dit bestemmingsplan worden enkele nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen mogelijk gemaakt. Deze ontwikkelingen zijn afzonderlijk onderbouwd waarbij de onderbouwing is opgenomen als bijlagen 11 en 12 bij dit bestemmingsplan.

Noordereinde 327

Voor de vier nieuwe woningen aan het Noordereinde 327 is akoestisch onderzoek uitgevoerd op basis van de Standaard Rekenmethode I (SRM I) uit het RMG 2012, zie bijlage 13.

Voor het onderzoek zijn de verkeersgegevens van de omliggende wegen noodzakelijk. Voor het Noordereinde is gebruikgemaakt van een verkeerstelling van de gemeente uit 2011. Deze cijfers zijn met een autonome groei van 0,91% per jaar doorgerekend naar het prognosejaar 2024. Deze autonome groei is gebaseerd op onderzoek in diverse gemeenten (daling in groei; actualisatie van de verkeerskundige kencijfers; december 2009; RBOI-Rotterdam).

Tevens is aan deze telling de voertuig- en etmaalverdeling ontleend. Voor de Stichtse Kade is de intensiteit op basis van de te ontsluiten functies ingeschat op 2.000 mvt/etmaal voor het prognosejaar. De voertuig- en etmaalverdeling is ontleend aan een standaardvoertuigverdeling.

Resultaten gezoneerde wegen

Ten gevolge van het verkeer op het Noordereinde bedraagt de maximale geluidsbelasting 63 dB. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde aan de gevels van de nieuwe woningen overschreden maar de uiterste grenswaarde niet.

Ten gevolge van het verkeer op de Stichtse Kade is de ligging van de 48 dB contour bepaald, deze ligt op een afstand van 31 m uit de as van de weg (op een maatgevende waarneemhoogte van 4,5 m). De nieuwe woningen zijn op grotere afstand gelegen zodat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet overschreden zal worden.

Maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting

Op de 4 nieuwe woningen wordt ten gevolge van het verkeer op het Noordereinde de voorkeursgrenswaarde overschreden. Bezien dient te worden of met maatregelen de geluidsbelasting gereduceerd kan worden. Hiervoor is een aantal maatregelen denkbaar. Een mogelijkheid is om de functie van de weg, samenstelling van het verkeer of de maximumsnelheid te wijzigen. Dit is niet mogelijk, aangezien de gebiedsontsluitende functie van het Noordereinde behouden dient te blijven. Andere maatregelen aan de bron of overdrachtsmaatregelen, zoals het toepassen van geluidsreducerend asfalt of geluidsschermen, zijn, gezien de beperkte ontwikkeling, financieel niet doelmatig. Het vergroten van de afstand tussen de bron en de nieuwe ontwikkeling is niet mogelijk, aangezien het bouwplan dan niet meer inpasbaar is.

Kavel tussen Zuidereinde 31 t/m 35 en 23 t/m 29

Tussen de woningen aan het Zuidereinde 31 t/m 35 en Zuidereinde 23 t/m 29 is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen voor het bouwen van een woning. Formeel is akoestisch onderzoek ook bij een wijzigingsbevoegdheid noodzakelijk. De 48 dB contour van het Zuidereinde ligt op een afstand van 62 m van de as van de weg. De grens van het betreffende perceel ligt op precies 62 m van de as van het Zuidereinde. Op basis daarvan kan gesteld worden dat wanneer gebruik wordt gemaakt van de wijzigingsbevoegdheid wordt voldaan aan een goed akoestisch klimaat omdat de voorkeursgrenswaarde niet wordt overschreden.

Conclusie

Ten gevolge van het verkeer op de Stichtse Kade is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat aan het Noordereinde 327. Ten gevolge van het verkeer op het Noordereinde wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB aan de gevels van de 4 nieuwe woningen overschreden.

Geconcludeerd kan worden dat verdere maatregelen niet mogelijk / doelmatig zijn om de geluidsbelasting hier te reduceren. Er dient dan ook een verzoek tot vaststelling van hogere waarden te worden gedaan van 63 dB voor deze woningen.

Als gevolg van deze ontwikkeling en de apart onderbouwde ontwikkelingen (bijlage 11 en 12) dient voor in totaal 12 woningen een hogere waarde te worden vastgesteld.