Plan: | Wijdemeren, Kern Nederhorst den Berg |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1696.BP0100kernNDB2008-va01 |
Wonen
Nederhorst den Berg heeft als woonkern hoofdzakelijk de functie van woon- en verblijfsgebied. De bebouwing bestaat voornamelijk uit eengezinswoningen. De structuur van de oude dorpskern draagt met zich mee dat functies gemengd zijn. Zo wisselen woningen en winkels elkaar af in het straatbeeld van de Voorstraat, de Dammerweg en de Overmeerseweg. Ook zijn er diverse panden waar gewoond wordt boven winkels.
Maatschappelijke voorzieningen
Er zijn drie basisscholen in Nederhorst den Berg, de r.-k. Jozefschool aan de Dammerweg, de Christelijke Nationale basisschool Warin aan de Overmeerseweg en de openbare basisschool Meester Kreemer aan de Reigerlaan. Aan de Dammerweg is de lokale brandweerkazerne gevestigd. Er bestaan plannen om de brandweerkazerne te verplaatsen naar de voormalige gemeentewerf naast sporthal 'De Blijk' aan de Blijklaan. Binnen de oude dorpskern bevindt zich een tweetal kerken.
Aan de Jozef Israellaan bevindt zich het woon-zorgcomplex De Kuyer. Op het voormalige ponyterrein wordt binnenkort een tweede woon-zorgcomplex gebouwd.
Detailhandel
Er zijn diverse winkels in Nederhorst den Berg. Het merendeel concentreert zich langs de Voorstraat en de Overmeerseweg en de Brugstraat. Het aanbod bestaat uit basisvoorzieningen zoals een supermarkt, slagerij, bakker, groentewinkel, drogist, bloemenwinkel, fietsenwinkel, een bank en een enkele kledingwinkel.
Verder zijn er enkele voorzieningen zoals een kapsalon, gelegen rondom de hoek Vreelandseweg en Overmeerseweg. Aan de Dammerweg is een dierenartsenpraktijk aanwezig.
Horeca
Verspreid over het plangebied zijn diverse horecagelegenheden aanwezig. Ook deze gelegenheden zijn geconcentreerd bij de detailhandel. In paragraaf 9.2 wordt hier nader op ingegaan.
Bedrijven
De in het plangebied aanwezige bedrijven worden beschreven in paragraaf 9.2 en Bijlage 2.
Groen en recreatie
Binnen Nederhorst den Berg zijn tal van groene ruimten en diverse speelgelegenheden aanwezig, waarvan het merendeel zich concentreert rond de oude dorpskern. Met name de kasteeltuin is een belangrijk groen element die echter niet vrij toegankelijk is. Tussen de wegen Legakker en Zoddeland is een speelveld met diverse speeltoestellen aanwezig. Grootste groengebieden zijn de brede groenstroken op de Gedempte Reevaart, de Dammerweg-Overmeerseweg en de Randweg.
Aan de oostzijde van sporthal 'De Blijk' bevindt zich een recreatiegebied met speel- en ligweiden, alsmede spartelvijvers, die grenzen aan de Spiegel- en Blijkpolderplas.
Ten noorden van de ligwei zijn petgaten aanwezig waar als het voldoende heeft gevroren een ijsbaan wordt ingericht. Op het parkeerterrein voor de gemeentewerf wordt in de wintermaanden jaarlijks een overdekte kunstijsbaan met bijbehorende voorzieningen geplaatst.
Verkeer
Ontsluiting gemotoriseerd verkeer
De belangrijkste hoofdontsluitingsstructuur, de N523, loopt in noord-zuidrichting door de kern Nederhorst den Berg. Aan de zuidzijde van de kern sluit de N523 aan op de N201 (Zandvoort-Hilversum) en aan de noordzijde op de N236 (N524 nabij Bussum-Diemen). De wegen in de kern worden ontsloten vanaf deze N523. De hoofdontsluiting door de kern bestaat uit de Spiegelweg, de Nieuwe Dammerweg, de Nieuwe Overmeerseweg en de Randweg. De Dammerweg, de Voorstraat en de Overmeerseweg zijn wegen die parallel lopen aan de N523. De nieuwe ontwikkelingen zijn gelegen langs de Dammerweg en de Nieuwe Overmeerseweg en worden dan ook vanaf deze wegen ontsloten.
De N523 is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg type 2 binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. Op een klein deel van de N523, ter hoogte van de winkels/centrum, bedraagt de maximumsnelheid 30 km/h. De overige wegen in de kern zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen type 2 binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h.
Ontsluiting langzaam verkeer
Langs de N523 ter hoogte van de Reeweg, de Randweg en de Nieuwe Overmeerseweg zijn, conform de inrichting van gebiedsontsluitingswegen, vrijliggende fietspaden gelegen. Waar de vrijliggende fietspaden ophouden, wordt het fietsverkeer op de 30 km/h-wegen gemengd met het autoverkeer afgewikkeld. Op de overige wegen in de kern wordt het fietsverkeer eveneens gemengd met het autoverkeer afgewikkeld. Dit is conform de uitgangspunten van het concept 'Duurzaam Veilig'.
Ontsluiting openbaar vervoer
In de kern zijn bushaltes gelegen langs de N523 ter hoogte van de Hinderdam, Spiegelzicht, Dammerweg 60, Centrum, Lange Wetering en Overmeer. De afstand van de woningen tot de bushaltes bedraagt minder dan 500 m.
Bij deze haltes halteert de openbaarvervoerdienst in de richtingen Weesp en Hilversum via de kernen Nederhorst den Berg en 's Graveland. De dienst heeft een frequentie van een keer per uur per richting. In Weesp en Hilversum kan worden overgestapt op het NS-railnetwerk.
Verkeersveiligheid
De kern Nederhorst den Berg is ingericht conform de uitgangspunten van het concept 'Duurzaam Veilig' (Via-advies, Duurzaam Veilig Wegcategorisering Gemeente Wijdemeren, projectcode: VNL1696_601-R01, d.d. 1 februari 2007). Op de N235 wordt het verkeer, conform de inrichting van gebiedsontsluitingswegen, afgewikkeld via vrijliggende fietspaden. Op de overige erftoegangswegen wordt het verkeer gemengd afgewikkeld.
Parkeren
Voor het bepalen van de parkeervraag zijn kencijfers en normen ontwikkeld door het CROW (ASVV 2004). De gemeente Wijdemeren hanteert eigen vastgestelde parkeernormen gebaseerd op de kencijfers uit het ASVV. Deze parkeernormen worden gehanteerd voor nieuwbouw en verbouw van bestaande panden.
In de beleidsregels voor Wijdemeren wordt verschil gemaakt tussen kernen (als die binnen de rode contour van het streekplan Noord-Holland Zuid vallen) en de gebieden daarbuiten is landelijk gebied. Voor de kernen bestaat geen differentiatie naar centrum en schil, omdat de kernen in deze gemeente daarvoor te klein in omvang zijn en geen echt centrum kennen.
Op de locatie Dammerweg 11-12 is sprake van vervangende nieuwbouw. De bestaande praktijk en woning zullen vervangen worden. Hierbij is geen sprake van een veranderende parkeerbehoefte.
Voor de nieuwe woningen op de overige ontwikkelingslocaties is voor eengezinswoningen uitgegaan van een parkeerkencijfer van 1,5 parkeerplaats per woning, voor appartementen tot en met 2 kamers een parkeerkencijfer van 1 parkeerplaats per woning en voor appartementen met 3 of meer kamers een parkeerkencijfer van 1,5 parkeerplaats per woning. Op de locaties Dammerweg 13 en Overmeerseweg 85 waar twee woningen gerealiseerd zullen worden bedraagt de parkeerbehoefte 3 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte voor de locatie Overmeerseweg 8-12 bedraagt 6 parkeerplaatsen, uitgaande van de realisatie van vier woningen. Deze parkeerplaatsen dienen gerealiseerd te worden waarbij parkeren op eigen terrein uitgangspunt is conform de beleidsregels.
Op de locatie Dammerweg 2 zullen 3 grondgebonden woningen, 5 tweekamerappartementen en 4 driekamerappartementen gerealiseerd worden. Hierbij bedraagt de parkeerbehoefte 16 parkeerplaatsen. Het plan omvat de realisatie van 18 parkeerplaatsen. Hiermee wordt voldaan aan de eisen van de gemeente en worden voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd.
Op de locatie Voorstraat 35 worden 5 grondgebonden woningen en 11 appartementen gerealiseerd. De parkeerbehoefte bedraagt 24 parkeerplaatsen. Deze plaatsen kunnen worden gevonden op een drietal openbare parkeerterreinen in de directe omgeving. Overigens zorgt de wonignbouw voor een lagere parkeerdruk dan de functie als gemeentekantoor.
In Nederhorst den Berg zijn enkele kleinschalige winkelconcentraties die grenzen aan openbare parkeergelegenheden die voldoende ruimte bieden.
Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling
De nieuwe woningen zullen verkeer genereren. De verkeersgeneratie is bepaald uitgaande van 'centrum dorps' als woonmilieutype uit publicatie 256 (CROW). Het kencijfer bedraagt hierbij 6,3 mvt/etmaal per woning,
Op de locaties Dammerweg 13 en Overmeerseweg 85 zullen twee nieuwe woningen gerealiseerd worden. Dit betekent dat de verkeersgeneratie 13 mvt/etmaal per locatie zal bedragen. Op de locatie Overmeerseweg 8-12 zullen vier nieuwe woningen gerealiseerd worden, de verkeersgeneratie bedraagt dan 25 mvt/etmaal. De verkeersgeneratie ten gevolge de bouw van 12 nieuwe woningen op de locatie Dammerweg 2 bedraagt 76 mvt/etmaal. Voor de Voorstraat 35 bedraagt de verkeersgeneratie als gevolg van de nieuwbouw (16 woningen) 101 mvt/etmaal. De ontwikkelingen op de locatie Dammerweg 11-12 en de Voorstraat 35 zullen niet leiden tot een verandering in de verkeersintensiteiten.
Dit verkeer zal zich afwikkelen over de Dammerweg en de Nieuwe Overmeerseweg.
Verkeersgegevens
De verkeersgegevens staan vermeld in tabel 6.1 en 6.2. De verkeersintensiteit voor de Dammerweg (N523) is verstrekt door de gemeente Wijdemeren en gebaseerd op tellingen van eind 2007. Aangenomen kan worden dat de verkeersintensiteit op de Nieuwe Overmeerseweg (verlengde Dammerweg) niet veel van deze intensiteit zal afwijken. Voor de extrapolatie naar de jaren 2010 en 2020 is uitgegaan van een autonome groei van 2% per jaar. Het extra verkeer ten gevolge van de ontwikkelingen is als worst case situatie bij de Dammerweg, de Nieuwe Overmeerseweg en de Langewetering opgeteld, omdat deze wegen de ontsluitende wegen zijn.
De verkeersintensiteiten op de Langewetering, Reeweg/Voorstraat, Voorstraat/Slotlaan en Overmeerseweg zijn niet bekend. Voor deze wegen zijn aannames gedaan gebaseerd op de verkeersintensiteiten op de aanliggende wegen.
Tabel 6.1 Verkeersintensiteiten in mvt/etmaal (afgerond op 50-tallen)
2010 | 2020 exclusief ontwikkeling | 2020 inclusief ontwikkeling | |
Dammerweg (N523) | 4.000 | 4.850 | 4.950 |
Nieuwe Overmeerseweg (N523) | 4.000 | 4.850 | 4.950 |
Langewetering | 2.000 | 2.450 | 2.500 |
Reeweg/Voorstraat/Slotlaan | 850 | 1.000 | 1.000 |
Overmeerseweg | 100 | 100 | 100 |
De voertuigverdeling van het verkeer op de N523 is bepaald aan de hand van de verkeerstellingen verkregen door de gemeente. Voor de voertuigverdeling van het verkeer op de overige wegen is uitgegaan van een standaardverdeling van het verkeer op een buurtverzamelweg.
Tabel 6.2 Voertuigverdelingen
Dammerweg en Nieuw Overmeerseweg (N523) | ||||
voertuigverdeling | dag | avond | nacht | etmaal |
motoren | 2% | 2% | 1,5% | 2% |
lichte motorvoertuigen | 90% | 94% | 91% | 91% |
middelzware motorvoertuigen | 5% | 3% | 6% | 5% |
zware motorvoertuigen | 3% | 1% | 1,5% | 3% |
uurpercentages t.o.v. etmaal | 6,8% | 3,1% | 0,8% | |
overige wegen | ||||
voertuigverdeling | dag | avond | nacht | etmaal |
lichte motorvoertuigen | 94,59% | 94,59% | 94,59% | 94,59% |
middelzware motorvoertuigen | 4,76% | 4,76% | 4,76% | 4,76% |
zware motorvoertuigen | 0,65% | 0,65% | 0,65% | 0,65% |
uurpercentages t.o.v. etmaal | 6,54% | 3,76% | 0,81% |
Conclusie
De bereikbaarheid van de kern Nederhorst den Berg voor het gemotoriseerd verkeer is goed te noemen. De ontwikkelingslocaties zijn eveneens goed bereikbaar mede door de ligging langs de Dammerweg en de Nieuwe Overmeerseweg, welke deel uitmaken van de belangrijkste ontsluitingsstructuur. De bereikbaarheid voor het langzaam verkeer is goed en ook de verkeersveiligheid in de kern is voldoende gewaarborgd. De kern Nederhorst den Berg is echter redelijk bereikbaar per openbaar vervoer.
Ten aanzien van parkeren dienen voldoende parkeerplaatsen te worden gerealiseerd om in de eigen parkeerbehoefte te kunnen voorzien. Uitgangspunt hierbij is dat parkeren zal plaatsvinden op eigen terrein. Op de locatie Dammerweg 2 worden binnen het plan voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd om in de eigen parkeerbehoefte te kunnen voorzien. Ook voor de overige ontwikkelingslocaties zal parkeren geen probleem vormen. De ontwikkelingen zullen nauwelijks extra verkeer genereren en daarmee niet van invloed zijn op de verkeersafwikkeling. Het aspect verkeer staat de nieuwe ontwikkelingen binnen het plangebied dan ook niet in de weg.