direct naar inhoud van 6.3 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
Plan: Bungalowparken Kortgene
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1695.BPparkenKortgene-VA01

6.3 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

6.3.1 Procedure

Deze paragraaf geeft op grond van artikel 3.1.6 Bro inzicht in de maatschappelijke uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan. Het gaat daarbij zowel om de wijze waarop burgers en maatschappelijke organisaties bij de planvoorbereiding zijn betrokken alsook om de resultaten van het overleg ex artikel 3.1.1 Bro.

De gemeente heeft gelet op het consoliderende karakter gekozen te volstaan met een inloopbijeenkomst in de periode van terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan.

Gedurende deze periode van terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan is gelegenheid voor het indienen van zienswijzen.

Op basis van het voorontwerpbestemmingsplan is overleg gevoerd over de waterparagraaf met het Waterschap Scheldestromen (zie ook paragraaf 4.1) en is het waterschap gevraagd het benodigde Wateradvies uit te brengen. De resultaten hiervan zijn weergegeven in paragraaf 6.3.2 en verwerkt in het voorliggende plan. Het Wateradvies wordt in Bijlage 1 van dit bestemmingsplan opgenomen.

6.3.2 Overlegreactie Waterschap Scheldestromen

Waterschap Scheldestromen

Overlegreactie

  • a. Waterhuishoudkundige voorzieningen

Verzocht wordt 'water en waterhuishoudkundige voorzieningen' op te nemen in de bestemmingsomschrijving van de enkelbestemmingen.

  • b. Bestemmen waterstaatswerk en beschermingszone A

Voor de beschermingszone A van de primaire waterkering kan een (dubbel)bestemming of vrijwaringszone worden opgenomen. In de bijlage van de memo is ter illustratie de verbeelding opgenomen.

  • c. Omgevingsvergunning werken, geen bouwwerk zijnde of van werkzaamheden

Het omgevingsvergunningenstelsel voor bescherming van de waterkering kan vervallen, tenzij dit specifiek beleid is van de gemeente.

  • d. Waterwet uitgangspunt voor uitvoer taken

In de waterparagraaf is aangegeven dat het waterschap ingevolge de Waterschapswet de bevoegdheid heeft regels te stellen om haar taak te kunnen uitoefenen. De Waterwet biedt deze bevoegdheden. In de Waterschapswet ligt het accent op de organisatie van het bestuur van een waterschap.

  • e. Keur 2011 en beschermingszones

Het waterschap heeft de keur watersystemen waterschap Scheldestromen 2011. In de Keur zijn de zones beschermingszone A (voorheen beschermingszone) en beschermingszone B (voorheen beschermingszone 50 m strook) opgenomen voor de bescherming van de waterkeringen.

Beantwoording gemeente

  • a. Waterhuishoudkundige voorzieningen

De enkelbestemmingen worden hierop aangevuld.

  • b. Bestemmen waterstaatswerk en beschermingszone A

Voor de dijk die ook als zodanig herkenbaar is, is de bestemming Waterstaatswerk opgenomen. De andere delen van de waterkering, die in het ruimtelijk beeld een ander hoofdgebruik kennen, zijn voorzien van de dubbelbestemming Waterstaat - Waterkering. De beschermingszone is aangeduid als Vrijwaringszone - Dijk. Hiermee zijn de belangen van de waterkering afdoende beschermd.

  • c. Omgevingsvergunning werken, geen bouwwerk zijnde of van werkzaaamheden

Het omgevingsvergunningenstelsel komt te vervallen.

  • d. Waterwet uitgangspunt voor uitvoer taken

In de waterparagraaf zal de Waterwet worden genoemd.

  • e. Keur 2011 en beschermingszones

De toelichting wordt aangepast inzake de Keur en beschermingszones.