Plan: | Ansen landschappelijk bouwen Om de Kamp / Broekdijk |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1690.BP00263-0406 |
De Wet geluidhinder (Wgh) stelt eisen ten aanzien van de geluidsbelasting van geluidsgevoelige functies. De functie 'wonen' is aan te merken als een geluidsgevoelige functie.
Op basis van artikel 77 van de Wgh dient bij vaststelling of herziening van een bestemmingsplan of vaststelling van een Wro-procedure een akoestisch onderzoek te worden ingesteld. Het akoestisch onderzoek bepaalt de geluidsbelasting aan de gevel van de geluidsgevoelige bestemming die vanwege de weg wordt ondervonden.
Buijvoets bouw- en geluidsadvisering uit Oldenzaal heeft een akoestisch onderzoek verricht inzake de geluidsbelasting op de gevels van de nieuw te bouwen woningen. Dit onderzoek is opgenomen in Bijlage 1 van deze toelichting.
Bij het berekenen van de geluidbelasting wordt rekening gehouden met een prognose van de verkeersgegevens in de toekomstige situatie over 10 jaar (2020). Op 26 november 2009 is door Ingenieursbureau Oranjewoud een akoestisch onderzoek (nr 169666 revisie 01) opgesteld naar verkeerslawaai rondom recreatiepark d’ Olde Kamp te Ansen. Ten behoeve van dit onderzoek zijn door de gemeente De Wolden tellingen uitgevoerd op de Dwingelerweg (1265 motorvoertuigen/etmaal) en inschattingen gemaakt voor de:
De Dwingelerweg is een 5 m brede asfaltweg met een middenstreep en vormt de hoofdontsluiting van Ansen met de hoogste gemeten intensiteit van 1265 motorvoertuigen/etmaal. De intensiteit op de andere wegen is ingeschat.
De wegen Om de Kamp en de Hooidijk vormen de route naar Ruinen en Uffelte, zijn 4.5 m breed zonder middenstreep en liggen qua intensiteit tussen de Dwingelerweg en de Noorddijk in. Gerekend wordt een intensiteit van 1000 motorvoertuigen/etmaal (worse case). De Broekdijk is een smalle B-weg met alleen bestemmingsverkeer, vergelijkbaar met de Oude Dwingelerdijk en Grote Veldweg. Gerekend wordt een intensiteit van 100 motorvoertuigen/etmaal (worse case). Voor de dag-, avond- en nachtuurintensiteit en voertuigcategorieën zijn de waarden aangehouden uit de rapportage van Oranjewoud. Het percentage vrachtverkeer ligt daarbij relatief hoog en kan als een “worse case” worden beschouwd. Op 110 m ten oosten van de kruising Broekdijk- Om de Kamp staat een verkeersbord met de toegestane snelheid van 60 km/uur. Volgens de gemeente de Wolden is in het kader van het gemeentelijk verkeer en vervoerplan (GVVP) het besluit genomen dat bij groot onderhoud de snelheid van wegen in het buitengebied wordt gewijzigd in 60 km/uur. Omdat binnen 10 jaar voor Om de Kamp de toegestane snelheid 60 km/uur zal bedragen is daarmee gerekend. De gehanteerde weg- en verkeersgegevens zijn in de onderstaande tabel opgenomen.
De 48 dB geluidcontour van de Om de Kamp op een maatgevende waarneemhoogte van 4.5 m (verdieping) zonder rekening te houden met afscherming (zgn poldercontour) ligt op 16.5 m uit de wegas. Vanwege de veel lagere intensiteit is de belasting t.g.v. de Broekdijk nog 10 dB lager t.g.v. de Om de Kamp.
De woningen liggen op een grotere afstand dan de berekende 48 dB contour van beide wegen zodat de voorkeursgrenswaarde niet wordt overschreden.