Plan: | Bestemmingsplan Recreatiepark d'Olde Kamp te Ansen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1690.BP00248-0405 |
In het kader van de voorgenomen ontwikkeling is milieuhinder op 2 manieren beschouwd:
De uitkomsten van deze beschouwingen worden hieronder achtereenvolgens behandeld.
In een quickscan is gekeken naar de mogelijk hinder van de geplande voorzieningen binnen het plangebied op de gevoelige functies buiten het plangebied.
In de publicatie 'Bedrijven en Milieuzonering' (editie 2009), uitgegeven door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), zijn afstanden tussen woningen en bedrijven geformuleerd die in het kader van planontwikkeling worden aanbevolen om de hinder en risico's vanwege deze bedrijven in de toekomst zoveel mogelijk te beperken. Deze afstanden zijn gerelateerd aan woningen in de vorm van een rustige woonwijk. Een vergelijkbaar omgevingstype qua aanvaardbare milieubelasting is een rustig buitengebied inclusief verblijfsrecreatie, een stiltegebied of een natuurgebied, zoals in en nabij het onderhavige plangebied.
De exacte ligging van deze centrale voorzieningen is nog niet bekend. Wel is een begrenzing aangegeven waarbinnen deze centrale voorzieningen worden gerealiseerd. Deze begrenzing staat met een rode lijn aangegeven in afbeelding 17.
Afbeelding 17: begrenzing centrale voorzieningen
De dichtst bijgelegen gevoelige functies zijn de bedrijfswoning aan de Dwingelerweg 29 en 16 appartementen in de boerderij aan de Dwingelerweg 26. De overige gevoelige functies aan de Dwingerweg en Oude Dwingelerdijk zijn verder gelegen.
Hinder afkomstig van het recreatiepark
Op het recreatiepark worden diverse activiteiten gerealiseerd. In onderstaande tabel 5. zijn deze activiteiten weergegeven aan de hand van de indicatie afstanden uit de VNG publicatie 'Bedrijven en milieuzonering' (2009). De genoemde indicatieve afstanden zijn uitgedrukt in meters.
Tabel 5: activiteiten en afstanden uit VNG publicatie
De genoemde afstanden zijn adviesafstanden gebaseerd op een worstcase scenario. De grootste afstand die wordt genoemd is 200 meter vanwege geluid bij een buitenzwembad. De ligging ten opzichte van de twee geluidsgevoelige objecten zorgt ervoor dat een buitenbad niet direct binnen de begrenzing van de centrale voorzieningen kan worden gerealiseerd.
Voor de andere geprojecteerde centrale voorzieningen geldt deels een minimale afstand van 50 meter. De afstand van 50 meter geldt voor het vakantiecentrum (als geheel) en het binnenzwembad; de overige voorzieningen kennen kortere afstanden. Bij beide voorzieningen wordt de afstand van 50 meter bepaald door het aspect geluid. Deze afstand moet worden gehanteerd ten opzichte van de dichtstbij gelegen gevoelige functie. De indicatieve afstand van 50 meter valt, vanaf de hoek van de objecten Dwingelerweg 26 en 29, voor een klein deel binnen de begrenzing van de centrale voorzieningen. Er worden op grond van het onderhavige bestemmingsplan geen gebouwen gerealiseerd binnen 50 meter van de woningen Dwingelerweg 26 en 29. De uitbreiding van het recreatiepark en bijbehorende voorzieningen liggen op eeen grotere afstand dan de VNG-brochure voorschrijft, met uitzondering van het buitenzwembad. Waar aan de afstand wordt voldaan geldt dat de activiteiten planologisch inpasbaar zijn.
De afstand van 200 meter voor een buitenzwembad, zoals aangegeven in de brochure "Bedrijven en Milieuzonering" is een indicatieve afstand en geldt voor een gemiddeld nieuw buitenzwembad. Deze afstand wordt bepaald door het aspect geluid. De minimale afstanden voor geur, stof en gevaar van een buitenzwembad zijn respectievelijk 30 meter, 0 meter en 10 meter en vormen derhalve geen belemmering. Het te realiseren buitenzwembad kan worden beschouwd als een relatief klein zwembad, waardoor het aannemelijk is dat de geluidsafstand minder is dan 200 meter. Gezien de ruimte die het centrale voorzieningengebied biedt, is het aannemelijk dat er binnen het gebied een geschikte locatie is, waar het buitenbad kan worden gerealiseerd, zonder hinder te veroorzaken op de omgeving. Bij de nadere inrichting van het voorzieningengebied zal aan de hand van akoestisch onderzoek de ligging en omvang van het zwembad nader worden onderzocht en bepaald. Indien noodzakelijk worden er geluidswerende maatregelen worden getroffen ten behoeve van de bescherming van de omgeving
Ten aanzien van het conserverende deel van het bestemmingsplan geldt dat de situatie niet verandert; de uitstraling van het conserverende deel op de omgeving blijft hetzelfde en hoeft niet nader te worden beschouwd.
Gemeente De Wolden heeft een onderzoek uitgevoerd naar de hindercirkels van omliggende agrarische bedrijven. De volgende bedrijven zijn gelegen in de omgeving van het plangebied.
Tabel 6: agrarische bedrijven in de omgeving van d'Olde Kamp
De bedrijven gelegen op de locaties Dwingelerweg 11, 14, 15, 29, 45 en Noorddijk 2 en 3 liggen op voldoende afstand van het plangebied. Het bedrijf aan de Dwingelerweg 33 te Ansen vormt een beperking voor het plan. Recreatiebebouwing dient een afstand van 100 meter in acht te nemen. Het uitbreidingsplan van d'Olde Kamp levert ook milieutechnische bezwaren op in de nabijheid van de mestsilo aan de Noorddijk ongenummerd. Er moet een afstand van 50 meter (Besluit Mestbassins milieubeheer) tot 100 meter (VNG-lijst Bedrijven en Milieuzonering) tot de mestsilo worden aangehouden. De gemeente De Wolden heeft te kennen gegeven dat op basis van de oppervlakte van het mestbassin (kleiner dan 350 m2) een afstand van 50 meter als voldoende wordt beschouwd. In dat geval is er milieuhygiënisch geen beperking.
Het onderhavige bestemmingsplan laat dan ook geen gebouwen toe binnen een afstand van 50 meter tot het westelijk van het plangebied gelegen mestbassin en 100 meter van de Dwingelerweg 33. Met eventuele geurhinder is hiermee in de inrichting van het plan voor uitbreiding van recreatiepark d'Olde Kamp rekening gehouden.