Plan: | Kraaijenbergse Plassen, Waterpark Dommelsvoort |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1684.17BPwpdommelsvoort-VA01 |
In paragraaf 6.9 van het MER zijn meerdere ontsluitingsvarianten beschreven. In voorliggend bestemmingsplan wordt uitgegaan van het voorkeursalternatief-plus (VKA+).
Autoverkeer
Onderstaande afbeelding geeft de ontsluiting voor het autoverkeer van het waterpark weer. De bestaande wegen in het zuidelijke deel van het plangebied zijn eveneens weergegeven. Deze blijven behouden.
ontsluiting waterpark voor het autoverkeer
Binnen het plangebied wordt de wegenstructuur gewijzigd door het toevoegen van één aansluiting op de provinciale weg N321. Deze aansluiting wordt gerealiseerd door het doortrekken van de bestaande weg Dommelsvoort (1a en 1b). Deze weg is primair bedoeld als interne ontsluitingsweg en niet als ontsluitingsweg tussen Linden en Beers. Onderstaande afbeeldingen geven het principeprofiel van de Dommelsvoort (trajectdelen 1a en 1b) weer.
De gevolgen van de nieuwe aansluiting op de provinciale weg N321 voor de bestaande weg Dommelsvoort moeten nog nader worden uitgewerkt.
De verlegde Kerkeveld (2a en 2b) zorgt voor de ontsluiting van de drie bebouwingsclusters boomgaard, natuureilanden en cultuureilanden en is daarmee ondergeschikt aan de Dommelsvoort. Voor het autoverkeer is de weg aan beide zijden doodlopend.
De Rode Voort (3) krijgt een nieuw tracé en ontsluit de jachthaven en het hotel.
De bestaande aansluiting op de provinciale weg ter hoogte van het Kerkeveld blijft behouden. Via deze aansluiting zijn de bestaande functies in ten westen van het plangebied bereikbaar en vindt tevens de ontsluiting voor het langzaam verkeer plaats.
Door de ontgrondingen zijn diverse wegen binnen het plangebied reeds verdwenen. Als gevolg van het waterpark zullen de wegen in het noordelijke deel van het plangebied worden vervangen. Zoals vermeld blijven de wegen in het zuidelijke deel van het plangebied grotendeels behouden.
Langzaam verkeer
Onderstaande afbeelding geeft de fietsroutes in het plangebied weer.
ontsluiting langzaam verkeer
Het plangebied wordt ingericht als verblijfsgebied, waardoor het gebied aantrekkelijk wordt om te fietsen en te wandelen. De fietsroutes worden aangesloten op routes in de omgeving.
Er zal een scheiding plaatsvinden van de voetgangers en het overige verkeer.
Binnen het plangebied zijn geen specifieke recreatieve fiets- en wandelroutes opgenomen, omdat de andere delen van de Kraaijenbergse Plassen meer bedoeld zijn voor extensieve (land)recreatie.
In paragraaf 5.2.3 van het MER is een inschatting gemaakt van het te verwachten aantal autoverkeersbewegingen van en naar het waterpark. In onderstaande tabel is het aantal verkeersbewegingen op een drukke zomerdag (worst case) weergegeven. (bron: rekentool "Verkeersgeneratie", CROW)
functie | aantal personen- bewegingen |
percentage bezoekers met de auto | bezettings- graad per auto |
aantal auto- verkeers- bewegingen |
||||
verblijfs- recreatie |
5.269 | 100% | 2,95 | 1.786 | ||||
hotel | 1.454 | 90% | 1,35 | 969 | ||||
jachthaven | 1.988 | 90% | 1,80 | 994 | ||||
wellness | 458 | 90% | 1,80 | 229 | ||||
dagrecreatieve voorzieningen | 1.091 | 55% | 3,00 | 200 | ||||
centrumvoor- zieningen |
1.934 | 51% | 1,25 | 789 | ||||
totaal | 12.194 | - | - | 4.967 |
Uit het MER blijkt dat de verschillende inrichtingsalternatieven voldoende geschikt zijn voor de afwikkeling van het verkeer.
Paragraaf 6.9.3 bevat de parkeerbehoefte van de verschillende onderdelen op basis van de gemeentelijke parkeernormen. Deze zijn in onderstaande tabel weergegeven. In de tabel is geen rekening gehouden met dubbel ruimtegebruik. In de praktijk zal het benodigde aantal parkeerplaatsen op die locaties waar een menging van functies aanwezig is (bijvoorbeeld het schiereiland) lager kunnen zijn.
functie | aantal parkeerplaatsen | |
verblijfsrecreatie | 1.050 | |
hotel | 210 | |
jachthaven | 315 | |
wellness | 90 | |
dagrecreatieve voorzieningen | 100 | |
centrumvoorzieningen | 110 | |
totaal | 1.875 |
Uitgangspunt is dat de parkeerbehoefte voor de recreatiewoningen voor het grootste gedeelte op eigen terrein wordt opgevangen. Bezoekers zouden op grotere afstanden kunnen parkeren op daarvoor ingerichte parkeerplaatsen.
De parkeerplaatsen voor het hotel en de jachthaven kunnen geclusterd worden aangelegd.