direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Steenweg 14 Burgh-Haamstede
Status: vastgesteld
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1676.00131BpwBH20140627-va01

Toelichting

1 Het wijzigingsplan / bestemmingsplan

1.1 Aanleiding

Op 24 maart 2014 is een verzoek wijziging bestemmingsplan ingediend bij de gemeente Schouwen-Duiveland om 4 kampeerhuisjes te realiseren op het perceel Steenweg 14 te Burgh-Haamstede. Tevens is verzocht om de aanwezige dienstwoning op dit perceel om te zetten naar een burgerwoning. Om dit planologisch mogelijk te maken moet het bestemmingsplan worden gewijzigd.

De aanleiding voor dit initiatief is een recreatieve kwaliteitsverbetering doorvoeren op het hele perceel Steenweg 14 Burgh-Haamstede en de actuele situatie ten aanzien van de woning Steenweg 14 Burgh-Haamstede op te nemen.

De locatie Steenweg 14 Burgh-Haamstede is op onderstaande figuur weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.1676.00131BpwBH20140627-va01_0001.png"

Figuur 1: locatie Steenweg 14 Burgh-Haamstede (rode cirkel) (Bron: Gemeente Schouwen-Duiveland, 2014)

In onderstaande figuur is ingezoomd op de locatie Steenweg 14 te Burgh-Haamstede.

afbeelding "i_NL.IMRO.1676.00131BpwBH20140627-va01_0002.png"

Figuur 2: Perceel Steenweg 14 Burgh-Haamstede (Bron: Gemeente Schouwen-Duiveland, 2014)

In de onderstaande figuur zijn de twee ontwikkelingen weergegeven. In het rode vlak worden 4 kampeerhuisjes gerealiseerd. In de rode ster staat de bestaande bedrijfswoning. Deze wordt omgezet naar een burgerwoning. Ten noorden van de bedrijfswoning, op het noordelijkste gedeelte van het perceel Steenweg 14 Burgh-Haamstede, staan 4 bestaande recreatiewoningen. Deze recreatiewoningen zijn gedateerd. In het kader van de kwaliteitsverbetering worden deze 4 recreatiewoningen gesloopt en worden binnen de kaders van het geldende bestemmingsplan 4 nieuwe recreatiewoningen teruggebouwd.

afbeelding "i_NL.IMRO.1676.00131BpwBH20140627-va01_0003.png"

Figuur 3: Ontwikkelingen Steenweg 14 Burgh-Haamstede (Bron: Gemeente Schouwen-Duiveland, 2014)

1.2 Doel

Dit bestemmingsplan - een wijzigingsplan op grond van het bestemmingsplan Kop van Schouwen - maakt de uitvoering van de realisatie van 4 kampeerhuisjes en het omzetten van de dienstwoning naar burgerwoning mogelijk.

1.3 Geldende bestemmingsregeling

De gronden waarop het wijzigingsplan ziet, vallen in het geldende bestemmingsplan Kop van Schouwen. De gronden liggen op de bestemming 'Recreatie – Kampeerterrein'.

In de onderstaande figuur is een uitsnede weergegeven van het perceel Steenweg 14 Burgh-Haamstede uit het geldende bestemmingsplan Kop van Schouwen.

afbeelding "i_NL.IMRO.1676.00131BpwBH20140627-va01_0004.png"

Figuur 4: Uitsnede perceel Steenweg 14 Burgh-Haamstede uit Bestemmingsplan Kop van Schouwen (Bron: ruimtelijkeplannen.nl, 2014)

Binnen de bestemming 'Recreatie – Kampeerterrein' zijn kampeerhuisjes niet toegestaan. Het bestemmingsplan biedt ook geen binnenplanse afwijkingsmogelijkheden. Het bestemmingsplan biedt wel een wijzigingsbevoegdheid in artikel 15.7.4. van de planregels.

Binnen de bestemming 'Recreatie – Kampeerterrein' is een burgerwoning niet toegestaan. Ook hiervoor biedt het bestemmingsplan geen binnenplanse afwijkingsmogelijkheden. In het bestemmingsplan is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen in artikel 41.2 van de planregels die de omzetting van deze bedrijfswoning mogelijk maakt naar de bestemming Wonen.

1.4 Beleidskader

De gemeente Schouwen-Duiveland heeft te maken met geldende beleidskaders van diverse overheden. Deze kaders zijn van invloed op de inhoud van een bestemmingsplan. Het gemeentelijke ruimtelijke beleid, zoals vastgelegd in dit bestemmingsplan, dient zich te bewegen binnen de marges van deze beleidskaders. In dit hoofdstuk worden de voor dit plan relevante beleidskaders en de wijze waarop deze in dit plan hun grondslag vinden, beschreven.

De ontwikkeling voldoet aan de geldende beleidskaders van de Provincie Zeeland en de Gemeente Schouwen-Duiveland. De belangrijkste beleidskaders voor deze ontwikkeling zijn:

Omgevingsplan Zeeland 2012-2018

Het Omgevingsplan Zeeland 2012-2018 prioriteert een vernieuwing in de recreatie. Kampeerhuisjes dienen ook op recreatieterreinen mogelijk te worden gemaakt.

Strategische Visie 'Tij van de toekomst 2011-2040'

De Strategische Visie 'Tij van de toekomst 2011-2040' beschrijft de visie hoe de gemeente Schouwen-Duiveland er in 2040 er uit zou moeten zien. Recreatieve ontwikkelingen vallen onder het strategische doel 'verblijven'. Voor wat betreft verblijven maken de bijzondere kwaliteiten (water, natuur en cultuur) tot een aantrekkelijk vakantie-eiland.

Bestemmingsplan Kop van Schouwen

Het Bestemmingsplan Kop van Schouwen is een gemeentelijk beleidskader, waarin de recreatieve visie aansluit bij de provinciale visie. De voorwaarden van de wijzigingsbevoegdheid voor wat betreft de kampeerhuisjes vinden hun grondslag uit de Nota Kamperen.

Beleidsmodules Milieu

Voor wat betreft de omzetting van de dienstwoning naar burgerwoning moet worden voldaan aan een goed woon- en leefklimaat; hierbij dient aansluiting te worden gezocht aan de gemeentelijke beleidsmodules Milieu.

Een uitgebreide beschrijving van geldende beleidskaders is opgenomen in bijlage 1 Beleidskader.

Geconcludeerd kan worden dat het onderhavig plan aansluit bij alle geldende beleidskaders.

1.5 Milieu-aspecten

Voor de realisatie van de 4 kampeerhuisjes treedt geen negatief effect op milieugebied op. Voor de ontwikkeling is een watertoets opgesteld (zie bijlage 3 van deze toelichting). Ook is een lichtplan, een landschappelijk inpassings- en beheersplan en een beplantingsplan opgesteld. Deze onderzoeken zijn opgenomen als achtereenvolgens bijlagen 1, 2 en 3 bij de regels.

Voor de omzetting van de dienstwoning naar burgerwoning is in een akoestisch onderzoek gemotiveerd dat sprake is van een goed woon- en leefklimaat. Dit akoestisch onderzoek is opgenomen in bijlage 4 van deze toelichting.

2 Juridische aspecten

2.1 Inleiding

Dit bestemmingsplan is een zogenaamd wijzigingsplan. In het bestemmingsplan Kop van Schouwen is de bevoegdheid opgenomen voor burgemeester en wethouders om het plan te wijzigen, mits voldaan wordt aan een aantal voorwaarden.

2.2 Plansystematiek

Het bestemmingsplan bestaat uit (bestemmings)planregels, een verbeelding en een toelichting. De planregels en de verbeelding vormen het juridisch bindende deel van het bestemmingsplan. Hierna volgt een toelichting op de afzonderlijke onderdelen. De verbeelding is een kaart van het plangebied waarop onder andere te zien is waar, welke bestemming geldt en waar bouwvlakken liggen waarbinnen gebouwen opgericht dienen te worden.

Uit de bestemmingsregels blijkt hoe de betreffende gronden mogen worden gebruikt en bebouwd. De bestemmingsplanregels bestaan altijd uit de volgende vier hoofdstukken:

  • 1. Inleidende regels;
  • 2. Bestemmingsregels;
  • 3. Algemene regels;
  • 4. Overgangs- en slotregels.

De opzet van de verbeelding en regels sluit aan op de wettelijk vastgelegde Standaard Vergelijkbare bestemmingsplannen 2012 (SVBP 2012). Verder zijn de bestemmingen zo opgenomen dat voldoende rechtszekerheid bestaat voor omwonenden en andere gebruikers van het gebied en de omliggende gronden.

In de toelichting wordt gemotiveerd waarom er sprake is van een goede ruimtelijke ordening. Ondanks het feit dat de toelichting geen onderdeel uitmaakt van het juridische plangedeelte, dient het wel als interpretatiekader voor de uitleg van de regels.

2.3 Toelichting op de bestemmingen

In de hoofdstukken 1 en 2 van de regels wordt voornamelijk verwezen naar de relevante regels van het 'moederplan' Kop van Schouwen. Op een aantal punten zijn deze regels aangevuld, gelet op de voorwaarden voor toepassing van de wijzigingsbevoegdheid.

Bijlagen

Bijlage 1 Beleidskader

1 Provinciaal beleid
1.1 Omgevingsplan Zeeland 2012-2018

In het Omgevingsplan wordt een nieuwe taakverdeling geïntroduceerd tussen Rijk, provincie, waterschap en gemeenten. In de nieuwe verdeling, gebaseerd op de beginselen van de Wet ruimtelijke ordening en het meest recente Rijksbeleid, beperkt de Provincie zich tot de kerntaken. De Provincie schept de kaders, gemeenten maken met elkaar afspraken over hoe deze kaders regionaal kunnen worden ingevuld.

In het Omgevingsplan komt naar voren dat Zeeland als 'Land in Zee' een onderscheidende karakteristiek heeft binnen Nederland. Zeeland is door de schaal, lage bevolkingsdichtheid en (eilanden)structuur in geografisch en bestuurlijk opzicht anders dan andere gebieden. De bijzondere positie en potentie van Zeeland, kenmerken en onderscheidende landelijke karakteristiek, geven een sterk concurrerend en aantrekkelijk vestigingsklimaat op het gebied van wonen, bedrijvigheid en recreatie. Voor een blijvend krachtig Zeeland zijn in de toekomst economische groei, ontwikkeling en innovatie nodig. Dit is uitgewerkt in drie hoofddoelstellingen van beleid:

  • Het bevorderen van een gezonde regionale economie;
  • Een goede woon- en werkomgeving;
  • Water en landelijk gebied met kwaliteit.

Het bevorderen van een gezonde regionale economie

De Provincie is samen met de gemeente verantwoordelijk voor het realiseren van Europese en nationale milieudoelstelling. Daarbij wordt toegezien op grote en risicovolle bedrijvigheid waarbij gemeenten op lichtere milieucategorieën. In het landelijk gebied en langs de hoofdwegen zorgt de Provincie voor het tegengaan van milieuhinder en veiligheidsregio's. Daarbij hebben de volgende zaken prioriteit:

  • Beter benutten van havengebieden en bedrijventerreinen;
  • Verdere ontwikkeling van de biobased economy;
  • Vernieuwing in de recreatie, visserij, schelp- en schaaldierensector en de landbouw.

Zeeuwse natuurwaarden
Bescherming, beheer en ontwikkeling van typisch Zeeuwse natuurwaarden is een belangrijke doelstelling, waarmee een bijdrage wordt geleverd aan het behoud van de (inter)nationale biodiversiteit en de omgevingskwaliteit.

Landschap en erfgoed
De Provincie beoogt bovendien de identiteit, diversiteit en belevingswaarde van het Zeeuwse landschap en de aanwezige cultuurhistorische waarden te behouden en te versterken. Herkenbaarheid, identiteit en regionale diversiteit zijn daarbij belangrijke uitgangspunten. Van gemeenten wordt verwacht dat zij het behoud en de bescherming van de kwaliteit van landschap en erfgoed opnemen in hun structuurvisies en bestemmingsplannen.

2 Regionaal beleid
2.1 Toetskader bluswatervoorziening en bereikbaarheid (2009)

Het toetskader bluswatervoorziening en bereikbaarheid is een samenvoeging van de Handleiding Bluswatervoorziening en bereikbaarheid, lokale inzichten en andere beleidsstukken uit het land. Het toetskader is bedoeld als toelichting op artikel 10 van de Regeling bluswatervoorziening en hulpverlening gemeente Schouwen-Duiveland (2010). In dit artikel is vastgelegd dat burgemeester en wethouders zorg dragen voor of toezien op de realisering van zodanige bluswatervoorzieningen en de bereikbaarheid daarvan, dat de brandbestrijding te allen tijde zoveel mogelijk gewaarborgd is.

2.2 Keur watersysteem Waterschap Scheldestromen (2011)

In de Keur heeft het waterschap regels opgenomen gericht op het veilig stellen van de water aan- en afvoer en de bescherming tegen wateroverlast. In de watertoets zoals opgenomen in de bijlagen is de Watertoets opgenomen.

3 Gemeentelijk beleid
3.1 Strategische visie 'Tij van de Toekomst 2011-2040' (2011)

De gemeenteraad heeft op 3 oktober 2011 de Strategische Visie 'Tij van de Toekomst' vastgesteld. In de visie is opgenomen hoe de gemeente Schouwen-Duiveland er in 2040 uit zou moeten zien.

In de strategische visie staat de volgende ambitie centraal: 'In 2040 kent vakantie-eiland Schouwen-Duiveland een toonaangevende watereconomie die de duurzame verbinding vormt tussen wonen, werken, zorgen en genieten'.

In de visie zijn de drie strategische doelen 'werken', 'wonen' en 'verblijven' uitgewerkt. Hierna zijn de strategische doelen met bijbehorende ambities voor 2040 beschreven.

Strategische doelen: werken

  • De economie van Schouwen-Duiveland is sterk watergerelateerd;
  • Landbouw en aquacultuur zijn geïnnoveerd en verweven met andere functies;
  • Kleinschalige bedrijvigheid floreert, optimaal gestimuleerd en gefaciliteerd;
  • Vraag en aanbod van de arbeidsmarkt zijn in balans;
  • Schouwen-Duiveland is krachtig gepositioneerd als toonaangevend in water en veelzijdig vakantie-eiland.

Strategische doelen: wonen

  • De gemeente heeft een kwalitatief goed en realistisch voorzieningenniveau;
  • In de gemeente wordt prettig en naar behoefte gewoond;
  • De leefbaarheid en sociale samenhang in de kernen is groot. Inwoners zijn actief en betrokken;
  • Er is een goed en betaalbaar aanbod van zorg en welzijn dat vraaggestuurd tot stand komt.

Strategische doelen: verblijven

  • De bijzondere kwaliteiten (water, natuur, cultuur) maken Schouwen-Duiveland tot een aantrekkelijk vakantie-eiland;
  • Het eiland Schouwen-Duiveland heeft een krachtig en duidelijk herkenbare toeristische hoofdstructuur. We benutten de daaraan verbonden potenties;
  • De kwaliteit en diversiteit van de toeristische sector is groot. We maken gebruik van de unieke mogelijkheden die het water biedt;
  • Schouwen-Duiveland is een aantrekkelijk vakantie-eiland door de bloeiende watersport en de vele watergerelateerde activiteiten en evenementen.
3.2 Schouwen-Duiveland kiest voor toerisme (2012)

Evaluatie 2008-2011 en Herijking Beleidsvoornemens 2012 tot en met 2015

Wat betreft economische ontwikkelingen zijn de volgende zaken van belang:

  • de gevolgen van de (wereldwijde) economische crisis;
  • de demografische ontwikkelingen (vooral meer ouderen);
  • het belang van ecologie;
  • de digitale innovaties;
  • het belang van watersport in Nederland (en voor Schouwen-Duiveland).

Het advies van Buck Consultants International 2011, uitgebracht voor de Strategische visie: 'Tij van de Toekomst 2011 - 2040', luidt: 'Toerisme blijft belangrijk, maar groeit niet meer: boor nieuwe toeristische bronnen aan zoals wellness'.

Op het gebied van toerisme moet de gemeente zich richten op drie aandachtspunten:

  • ontwikkelen visie Toeristische Hoofd Structuur;
  • herstructurering (Westhoek);
  • ondersteunen ondernemers in nieuwe concepten.

Wat betreft de economische doelstellingen kiest de gemeente voor:

  • behoud van het huidige niveau van werkgelegenheid;
  • streven naar behoud en, zo mogelijk, verhogen van de (totale) bestedingen;
  • meer seizoensspreiding van de toeristenstroom en meer bereik van gezinnen met (jonge) kinderen en senioren (vitale 50+'er).
3.3 Nota Kamperen (2011)

Op 30 juni 2011 heeft de raad de (gewijzigde) Nota Kamperen vastgesteld. Het lange termijn doel van de Nota luidt: 'Schouwen-Duiveland heeft in 2018 kwalitatief hoogwaardige, innoverende en gezonde kampeerbedrijven, waar gasten zoveel mogelijk jaarrond veilig en vraaggericht in een gedifferentieerd kwaliteitsproduct kunnen recreëren'.

Om deze doelstelling in de praktijk gestalte te geven, wordt exploitanten van kampeerterreinen meer ruimte geboden om hun terrein naar eigen inzicht in te richten. In dit kader is exploitanten de mogelijkheid geboden om initiatieven in te dienen om één of meer wijzigingen door te voeren op hun terrein.

In de Nota Kamperen wordt gesproken over reguliere kampeerterreinen en niet-reguliere kampeerterreinen. Een regulier kampeerterrein is een bedrijf met recreatie als hoofdtak, waarbij intensief op het terrein wordt gerecreëerd en geen sprake is van een subbestemming. Een niet-regulier kampeerterrein wordt omschreven als een bedrijf met over het algemeen recreatie als neventak. Waarbij naast verblijfsrecreatie sprake is van een subbestemming met veelal de nadruk op landschappelijke kwaliteiten, zoals: landschapscamping, natuurcamping, kleinschalig kampeerterrein en fruitgaardbedrijf.

3.4 Beleidsplan Archeologie (2008)

In het gemeentelijke Beleidsplan Archeologie is voor het gehele eiland vastgelegd welke archeologische verwachtingswaarden er zijn. Dit archeologiebeleid is voorzien van een gedetailleerde beleidskaart, die een overzicht geeft van gekende en te onderzoeken waarden. Hieraan zijn beleidsadviezen gekoppeld die als basis dienen voor de voorwaarden bij op te stellen bestemmingsplannen. De beleidskaart is gedetailleerder dan de Indicatieve Kaart Archeologische Waarden (IKAW).Er wordt onderscheid gemaakt in verschillende gebiedstypen, van archeologische monumenten tot gebieden waar geen enkele archeologische verwachtingswaarde is. Voor ieder gebiedstype gelden eigen uitgangspunten, randvoorwaarden en drempelwaarden.

3.5 Brandbeveiligingsverordening Schouwen-Duiveland (2010)

De gemeente beschikt over een brandbeveiligingsverordening, waarin aspecten zijn vastgelegd in het kader van het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt. Zo worden in de Verordening onder andere brandveiligheidsvoorschriften beschreven voor kampeerterreinen en evenementen. Daarbij gaat het onder andere om de bereikbaarheid voor de brandweer. Momenteel wordt gewerkt aan een landelijke regeling. Bij de inwerkingtreding van deze landelijke regeling zal de brandbeveiligingsverordening komen te vervallen.