Plan: | Bedrijventerrein Roerstreek Oost, deelgebied Roerdalen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1669.BPRoerstrOost2012-VG01 |
De gemeente is begonnen met het opstellen van een 'Nota van bouwstenen en voorkeurscenario Dynamisch Roerdalen'. Deze is opgesteld op basis van de ruimtelijke inventarisatie en de inventarisatie van bestaand beleid en toekomstige wensen. Deze structuurvisie is echter nog niet vastgesteld.
De volgende stap is geweest het opstellen van een conceptueel ruimtelijk raamwerk. Het ruimtelijk raamwerk biedt een kader waarbinnen (nieuwe) ontwikkelingen kunnen plaatshebben en vormt een belangrijke basis voor de structuurvisie.
Tenslotte is het ruimtelijk raamwerk verder uitgewerkt tot de eigenlijke structuurvisie.
In de Structuurvisie wordt de voorgestane ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente vastgelegd en onderbouwd. Hierbij is ten doel gesteld de gemeente op de lange termijn aantrekkelijk, karakteristiek en levendig te houden.
De veranderende bevolkingssamenstelling van Roerdalen (vergrijzing, ontgroening etc.) heeft, samen met de gevolgen van de recente economische crisis, ertoe geleid dat ontwikkelingen op het gebied van bijvoorbeeld woningbouw en natuurontwikkeling beperkt zijn. Het creëren van een prettige woon- en leefomgeving voor inwoners van Roerdalen in een aantrekkelijk landschap blijft echter een belangrijke opgave.
Daarbinnen moet ruimte worden gegeven aan (nieuwe) economische ontwikkelingen en initiatieven om de gemeente ook vanuit economisch perspectief aantrekkelijk te houden voor de huidige bewoners en potentiële nieuwe investeerders. Het accent ligt daarbij op de ontwikkeling van duurzame agrarische bedrijven en steeds meer op recreatie en toerisme en zorg.
Vanwege de grote gevolgen van de demografische ontwikkelingen in Roerdalen voor bijna alle aspecten binnen de kernen, is de gekozen ‘krimp-strategie’ van groot belang.
Naast de krimpstrategie is de bepaling van de identiteit en het imago van de gemeente een belangrijke opgave. Deze bepaling kan handen en voeten geven aan beleid en kan als vertrekpunt dienen voor te maken keuzes.
Structuurvisiekaart
Bedrijventerreinen
Roerdalen heeft een beperkt aantal grote bedrijven en bedrijventerreinen, bedrijventerrein Roerstreek is hier een van. Deze bieden nog gelegenheid voor herstructurering, maar er is geen grote vraag naar nieuwe terreinen.
In de bijlage van de structuurvisie zijn de ruimtelijke ontwikkelingen en uitvoeringsgerichte plannen en projecten weergegeven zoals die in de structuurvisie worden behandeld.
In 2008 heeft de gemeente Roerdalen de toekomstvisie Roerdalen 2020 opgesteld. Deze is tot stand gekomen met hulp van betrokken burgers en verenigingen. Begin 2011 was er behoefte aan het herijken van deze toekomstvisie, hetgeen heeft geleid tot de 'Strategische visie Roerdalen 2025'.
Roerdalen '25 bestaat uit drie delen. In het eerste deel worden enkele belangrijke ontwikkelingen aangegeven die gevolgen hebben voor de gewenste identiteit van Roerdalen. In het tweede deel wordt het strategisch beleid behandeld. In feite is dit een beschreven foto van Roerdalen in 2025 zoals we dat wensen met de kennis van nu. Het derde deel is een tabel waarin de diverse taakvelden zijn opgenomen met precies dezelfde beschrijving van het gewenste strategische beleid (wat willen we bereiken?), maar nu ook met een doorkijkje naar de realisatie, het tactische beleid (hoe gaan we dat doen?).
Het strategisch beleid is opgesteld vanuit drie thema's: wonen, werken en leven.
De gemeente Roerdalen heeft klimaatbeleid opgesteld waarbij de doelstellingen voor de periode 2009-2012 worden beschreven met betrekking tot klimaat en duurzaamheid. Bij de bouw van woningen, bedrijven en infrastructuur heeft de gemeente een belangrijke sleutelrol. Door in een vroeg stadium de mogelijkheden in kaart te brengen, kan een optimaal resultaat worden bereikt. Tevens is de gemeente een belangrijke aanjager als het gaat om klimaat en duurzaamheid.
In het uitvoeringsprogramma wordt een aantal uitgangspunten genoemd die van belang zijn voor nieuwe ontwikkelingen binnen de gemeente. Omdat voorliggend bestemmingsplan een beheerplan betreft en er geen ontwikkelingen mogelijk worden gemaakt, heeft dit beleid geen invloed op dit bestemmingsplan.