direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Kernen Roerdalen, 1e herziening
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1669.BPKR1eherziening-VG01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

Voor toelichting moederplan kijk hier: bestemmingsplan Kernen Roerdalen  

1.1 Aanleiding

Het bestemmingsplan Kernen van de gemeente Roerdalen als vervat in het GML-bestand NL.IMRO.1669.BPKERNEN2012-VG01 is door de gemeenteraad op 25 april 2013 vastgesteld. In dit bestemmingsplan zijn afzonderlijke ruimtelijke intitiatieven niet meegenomen. De gemeenteraad heeft bij de vaststelling van het bestemmingsplan besloten om de initiatieven te begeleiden en zo snel mogelijk planologisch mogelijk te maken. In deze 1e herziening van het bestemmingsplan Kernen wordt een initiatief mogelijk gemaakt en daarnaast worden in deze herziening enkele noodzakelijke wijzigingen doorgevoerd. Het betreft de volgende onderdelen:

  • op 30 juli 2014 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State uitspraak gedaan. Aan de hand van deze uitspraak zijn enkele planonderdelen vernietigd. Deze herziening heeft betrekking op het repareren van de planonderdelen die zijn vernietigd;
  • de afgelopen periode is intensief gebruik gemaakt van het bestemmingsplan Kernen. Ambtelijk is tegen een aantal omissies aangelopen. In deze herziening worden deze omissies hersteld.
  • de standaard waarin het plan is opgezet (SVBP2008) is inmiddels vervangen door de nieuwe standaard SVBP2012. Hieruit vloeien kleine wijzigingen voort, die met name te maken hebben met gebruikte terminologie en standaard regels (o.a. begripsbepalingen en wijze van meten). Deze wijzigingen zijn in de herziening meegenomen.

1.2 Communicatie

Als aftrap van dit planproces zijn via brieven initiatiefnemers die plannen kenbaar hebben gemaakt tijdens of na de actualisatie van de bestemmingsplannen, geïnformeerd en uitgenodigd. Daarnaast is een informatiebijeenkomst georganiseerd waar uitleg is gegeven over het veegplan proces en iedereen is uitgenodigd om verzoeken in te dienen.

Uiteindelijk zijn 78 verzoeken ingediend. Deze zijn ambtelijk beoordeeld middels een zogenaamde quickscan. In deze quickscan is beoordeeld of (onder voorwaarden) meegewerkt zou kunnen worden aan de verzoeken. Op basis van de genoemde beoordeling van de quickscan is per plan een advies geformuleerd:

  • a. plan is (onder voorwaarden) onderdeel veegplan;
  • b. plan is geen onderdeel veegplan, maar kan via een andere procedure mogelijk gemaakt worden;
  • c. aan het plan kan geen planologische medewerking worden verleend.

Over dit advies heeft het college van B&W een besluit genomen.

Initiatiefnemers waarvan het verzoek door het college is geplaatst in categorie a hebben de mogelijkheid gekregen het verzoek te voorzien van een goede ruimtelijke onderbouwing. Daar waar gewenste ontwikkelingen mogelijk kunnen worden gemaakt en de door de initiatiefnemer aangeleverde ruimtelijke onderbouwing akkoord is bevonden door de gemeente zijn deze meegenomen in deze herziening van het bestemmingsplan Kernen. Het betreft één ontwikkeling aan de Dorpsstraat 70b in Melick.

1.3 Ligging plangebied

Het plangebied betreft de kernen van Roerdalen zoals is vastgesteld in het bestemmingsplan Kernen Roerdalen. Een deel van de regels van het plangebied van het bestemmingsplan Kernen zal worden herzien. Daarnaast wordt het ruimtelijk initiatief voor de Dorpsstraat 70b in Melick meegenomen. De plangrens betreft derhalve de plangrens van het bestemmingsplan Kernen.

De plangrens is naar aanleiding van het verwerken van ontwikkelingen of andere vastgestelde bestemmingsplannen op de volgende plekken gewijzigd:

  • Vurensteeg 4, Posterholt;
  • Boomstraat 31a - 33, Posterholt;
  • Ruimte voor Ruimte - kavels Bosring Montfort;
  • Speeltuin Rector van den Boornlaan, Posterholt;
  • Aan de oude Markt, Posterholt.

Binnen het plangebied van het bestemmingsplan Kernen Roerdalen, 1e herziening zijn momenteel enkele bestemmingsplannen in procedure. De plangebieden van deze bestemmingsplannen maken derhalve geen onderdeel uit van het bestemmingsplan Kernen Roerdalen, 1e herziening. Dit betreffen de volgende locaties en bestemmingsplannen:

  • Reijpenweg Posterholt (bestemmingsplan Hammerstraat 51 e.o. Herkenbosch en Reijpenweg Posterholt);
  • Steegstraat en Molenbergweg Herkenbosch (bestemmingsplan Steegstraat ongenummerd en Molenbergweg ongenummerd Herkenbosch).

1.4 Systematiek 1e herziening

Deze bestemmingsplan herziening bestaat uit regels en een verbeelding die vergezeld gaan van de onderhavige toelichting. Het betreft een herziening, die in samenhang met het moederplan moet worden gelezen. In hoofdstuk 2 zijn alle wijzigingen waarop deze 1e herziening betrekking heeft weergegeven. Het betreft zowel wijzigingen in de toelichting en regels als op de verbeelding.

Algemeen

Als in de 1e herziening gesproken wordt over het moederplan dan wordt het bestemmingsplan Kernen zoals vastgesteld op 25 april 2013 bedoeld. Indien verwezen wordt naar bijvoorbeeld artikelnummers of paginanummers dan betreft het een verwijzing naar de nummers zoals opgenomen in het moederplan.

Vastgestelde plannen en vergunningen

In deze bestemmingsplan herziening zijn eveneens de vastgestelde bestemmingsplannen en omgevingsvergunningen sinds de vaststelling van het bestemmingsplan Buitengebied Roerdalen verwerkt. Deze plannen en vergunningen zijn rechtstreeks verwerkt op de verbeelding en in de regels. Bij deze herziening wordt wel de gehele verbeelding ter informatie weergegeven. Van belang is dat deze onderdelen van de verbeelding niet opnieuw ter discussie gesteld kunnen worden omdat deze enkele een informatieve rol in deze herziening vervullen.

Toelichting

De toelichting van het moederplan maakt geen integraal onderdeel uit van deze 1e herziening. De toelichting van deze 1e herziening betreft een toelichting op de wijzigingen ten opzichte van het moederplan. Voor het nieuwe ruimtelijk initiatief is een afzonderlijke ruimtelijke onderbouwing opgesteld. In de toelichting wordt een korte samenvatting van het ruimtelijk initiatief opgenomen. De volledige ruimtelijke onderbouwing is opgenomen in Bijlage 3 van deze herziening.

Regels

In de regels worden de aanpassingen ten opzichte van het moederplan met een doorhaling in groen ( 'regel' ) of een toevoeging in geel ('regel') opgenomen. De niet gearceerde regels zijn ter informatie opgenomen zodat een goed beeld ontstaat van de nieuwe regels en hoe deze ingepast zijn in de bestaande regels. Van belang is dat de niet gearceerde regels niet opnieuw ter discussie gesteld kunnen worden omdat deze enkel een informatieve rol in deze herziening vervullen.

Verbeelding

Alleen de percelen waar een aanpassing plaatsvindt zijn onderdeel van de herziening. In hoofdstuk 2 zijn deze beschreven en is ook aangegeven op welke wijze de verbeelding wordt gewijzigd ten opzichte van het moederplan. Bij deze herziening wordt wel de gehele verbeelding ter informatie weergegeven. Van belang is dat de onderdelen van de verbeelding die niet in hoofdstuk 2 zijn aangegeven niet opnieuw ter discussie gesteld kunnen worden omdat deze enkele een informatieve rol in deze herziening vervullen.

Let op: in het ontwerpbestemmingsplan waren de wijzigingen van de 1e herziening gemarkeerd. Na de vaststelling van de raad zijn de wijzigingen doorgevoerd in de regels en in de verbeelding zodat verbeelding en regels worden weergeven zoals door de raad vastgesteld met het bestemmingsplan  

1.5 Leeswijzer

In het volgende hoofdstuk komen de verschillende aanpassingen aan bod, met een motivering waarom de aanpassingen zijn opgenomen. In hoofdstuk 3 komt de uitvoerbaarheid van dit bestemmingsplan aan bod.

Hoofdstuk 2 Beschrijving planonderdelen

2.1 Ruimtelijke initiatieven

2.1.1 Dorpsstraat 70b te Melick

Gewenste ontwikkeling

In het bestemmingsplan Kernen is het bedrijfsgebouw aan de Dorpsstraat 70B in Melick bestemd voor

Detailhandel. Het perceel is gelegen binnen de rode contour. De bestemming detailhandel is niet in

overeenstemming met het feitelijke gebruik, zijnde opslag van agrarische voertuigen en materialen. Het

perceel is voorzien van de bestemming Detailhandel, maar nooit voor Detailhandel in gebruik geweest.

Om het gebouw nu en in de toekomst goed te kunnen benutten, dient de bestemming te worden

gewijzigd in de bestemming Bedrijf. Daarnaast dient het bestaande gebouw te worden uitgebreid en

vernieuwd. Daarvoor moet het bouwvlak worden uitgebreid.

Om te onderbouwen dat de gewenste ontwikkeling voldoet aan de eisen van een goede ruimtelijke ordening en er geen milieuhygiënische belemmeringen optreden voor omliggende functies heeft de initiatiefnemer een ruimtelijke onderbouwing op laten stellen. Deze ruimtelijke onderbouwing is opgenomen in bijlage 3.

Overwegingen gemeente

In de ruimtelijke onderbouwing wordt geconcludeerd dat de wijziging van de bestemming voldoet aan de voorwaarden van een goede ruimtelijke ordening. Tevens blijkt uit de toetsing van omgevingsaspecten dat de voorgenomen ontwikkeling niet leidt tot negatieve effecten.

De gemeente stemt in met de conclusie in de ruimtelijke onderbouwing en maakt het gewenste gebruik en de uitbreiding van het bouwvlak mogelijk.

Vertaling in bestemmingsplan

Wijziging regels

Het perceel wordt voorzien van de bestemming 'Bedrijf'. Uit het bestemmingsplan 'Kernen Roerdalen'

(NL.IMRO.1669.BPKERNEN2012-OH01) wordt de bestemming 'Bedrijf'(artikel 4) overgenomen.

Wijziging verbeelding

De wijziging is als volgt op de verbeelding weergegeven:

afbeelding "i_NL.IMRO.1669.BPKR1eherziening-VG01_0001.png"

2.2 Wijzigingen n.a.v. de uitspraak van de Raad van State

  • Waarde-archeologie 6

De archeologische dubbelbestemmingen bevatten onjuistheden. Voor de specifieke locatie Edmond Bellefroidlaan 8 te Herkenbosch is de dubbelbestemming "Waarde - Archeologie 6" vernietigd. De regelingen voor de archeologische dubbelbestemmingen zijn aangepast. Voor het perceel Edmond Bellefroidlaan 8 te Herkenbosch is de aangepaste dubbelbestemming "Waarde - Archeologie 6" opgenomen.

  • Agrarisch bouwvlak op het perceel Dorpsstraat 29 te Melick

De gemeenteraad heeft tijdens de zitting bij de Raad van State erkent dat het bouwvlak op het perceel Dorpsstraat 29 te Melick groter had moeten zijn dan op de verbeelding is opgenomen. Dit onderdeel is in deze herziening hersteld.

  • Woning hoek Veestraat - Schepelstraat

De Raad van State heeft voor het perceel kadastraal bekend als Sint Odilienberg, sectie C nummer 4145 en 4094 de woonbestemming vernietigd. De woonbestemming is in deze herziening hersteld waarbij de extra woning niet is opgenomen.

2.3 Ambtshalve aanpassingen

In dit bestemmingsplan zijn naast de aanpassingen die voortvloeien uit het besluit van de Afdeling Raad van State ook ambtshalve wijzigingen doorgevoerd. In bijlage 1 zijn deze wijzigingen opgenomen alsmede een toelichting op de wijzigingen. De vertaling daarvan naar de verbeelding van het bestemmingsplan is opgenomen.

Daarnaast de wijzigingen zoals opgenomen in bijlage 1 is de Structuurvisie Wonen, Zorg en Woonomgeving vastgesteld.

Structuurvisie Wonen, Zorg en Woonomgeving

De gemeente Roerdalen heeft samen met de overige gemeenten in Midden-Limburg (Echt-Susteren, Leudal, Maasgouw, Nederweert, Roermond en Weert) en de provincie Limburg het initiatief genomen tot het opstellen van een Structuurvisie Wonen, Zorg en Woonomgeving. Deze Structuurvisie is door de gemeenteraad van Roerdalen vastgesteld op 17 december 2014. De Structuurvisie Wonen, Zorg en Woonomgeving is de basis voor het geven van sturing aan, en voeren van regie over, het in de regio te voeren beleid op het vlak van wonen, zorg en woonomgeving. De visie is een vervolg op de twee regionale woonvisies (Midden-Limburg Oost en Weerterkwartier) voor de periode 2010 tot 2014. De Structuurvisie is een antwoord op de vraag hoe om te gaan met de actuele en te verwachten demografische en economische ontwikkelingen, waarbij breed en diep wordt ingegaan op de gevolgen van afnemende  bevolkingsgroei en in sommige gemeenten reeds aanwezige krimp.

Regionaal is er sprake van een veranderende kwalitatieve woningbehoefte als gevolg van de veranderende bevolkingssamenstelling. Die demografische transitie vraagt om transformatie van de bestaande woningvoorraad en woonomgeving en nog slechts om beperkte uitbreiding van de woningvoorraad. Om die reden is afgesproken dat de gemeenten in de regio in de periode 2014-2017 minimaal 40% van de aanwezige overcapaciteit aan plannen afbouwt.

Speerpunten

In de visie zijn de ambities van de regio in tien speerpunten verwoord:

  • 1. Goed evenwicht vinden tussen sociaal en fysiek domein;
  • 2. Reduceren van de plancapaciteit, markt behoefte goed inschatten;
  • 3. Kansen creëren voor nieuwkomers;
  • 4. Transformatieopgave in zorgvastgoed aanwezig, uitwerking nog ongewis;
  • 5. Zorg voor de kwetsbaren: smeden van nieuwe coalities;
  • 6. Transformatieopgave in de huursector vraagt om regionale afstemming;
  • 7. Transformaties afstemmen met ingrepen in publiek domein;
  • 8. Sturen op kwaliteit;
  • 9. Kantelen van het 'wonen', ofwel hoe organiseren we de leefbaarheid?
  • 10. Bewustmaken van de (oudere) burger, speciaal de eigenaar-bewoner.

Afwegingskaders

Om te komen tot daadwerkelijke uitvoering van de speerpunten zijn vier afwegingskaders benoemd. Op basis van deze afwegingskaders kan regionaal, gemeentelijk en lokaal beleid worden afgewogen en geordend in de programmering van transformatie- en nieuwbouwplannen.

  • 1. Kwantitatief afwegingskader: hoeveel woningen kunnen nog worden toegevoegd en hoe verdelen we die over de zeven gemeenten?
  • 2. Ruimtelijk grofmazig afwegingskader: welke accenten zetten we in de regionaal onderscheiden woonzones?
  • 3. Ruimtelijk fijnmazig afwegingskader: hoe kunnen we onze nieuwbouw- en veranderplannen op een regionaal uniforme wijze ordenen?
  • 4. Kwaliteitsenvelop: afwegingskader om lokaal accenten te zetten richting transformatie en nieuwbouw?

Conclusie

Vorenstaande afwegingskaders toegepast op de voorliggende herziening van het bestemmingsplan Kernen zorgt dat planologisch geen woningbouwontwikkelingen worden toegevoegd waar geen concreet zicht is op uitvoering in de planperiode.

2.4 Externe veiligheid

Buurtschap het Reutje is gelegen binnen het invloedsgebied van de gasleidingen A578 en de A520. In het noordwesten van deze kern was een PR-knelpunt. Door het toepassen van maatregelen heeft de GasUnie bestaande knelpunten eind 2014 gesaneerd.

 

Hoofdstuk 3 Uitvoerbaarheid

3.1 Beleid en sectorale onderzoeken

Voorliggend bestemmingsplan betreft een herziening van het vastgestelde 'moederplan' Kernen. Voor het ruimtelijke initiatief is een afzonderlijke ruimtelijke onderbouwing opgesteld. Deze is opgenomen in bijlage 3 van deze toelichting. In deze ruimtelijke onderbouwing is beoordeeld op basis van het vigerende beleid en de verschillende sectorale aspecten beoordeeld of de betreffende ontwikkeling uitvoerbaar is. Voor het overige bestaat deze herziening uit enkele aanpassingen van het 'moederplan' die een beperkte ruimtelijke impact hebben. Het merendeel gaat om correcties van de verbeelding of de regels, waarbij de feitelijke situatie op de verbeelding wordt opgenomen. In het kader van deze onderdelen is dan ook geen toetsing aan het vigerende beleid opgenomen en is onderzoek naar de gevolgen voor sectorale aspecten achterwege gelaten.

3.2 Economische uitvoerbaarheid

Bij nieuwe ontwikkelingen moet onder de Wet ruimtelijke ordening (Wro) tegelijk met het

bestemmingsplan een exploitatieplan worden vastgesteld, tenzij het kostenverhaal anderszins is

verzekerd, bijvoorbeeld door middel van gemeentelijke gronduitgifte of een anterieure overeenkomst.

De gemeente heeft hierbij de onderzoeksverplichting om de financieel economische uitvoerbaarheid

van het plan te toetsen.

De gemeente zal een anterieure overeenkomst sluiten met de betreffende partijen waarin het

kostenverhaal wordt geregeld. Hierdoor is een exploitatieplan niet noodzakelijk. De kosten voor de

uitvoering van de bouwplannen liggen volledig bij de ontwikkelende partijen. Geconcludeerd wordt dat er voldoende middelen zijn om de ontwikkelingen tot uitvoering te brengen. Het plan is daarmee financieel uitvoerbaar.

3.3 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Over de ontwikkeling die is meegenomen in deze herziening heeft vooroverleg plaatsgevonden met de provincie Noord-Brabant. Resultaat van dit overleg is meegenomen in de definitieve ruimtelijke onderbouwing.

Gelet op artikel 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening heeft het bestemmingsplan als ontwerp ter inzage gelegen gedurende 6 weken vanaf 17 december 2015 tot en met 27 januari 2016. Binnen deze termijn was het voor een ieder mogelijk een zienswijze schriftelijk of mondeling in te dienen. In deze periode zijn 6 zienswijzen ontvangen. Deze zienswijzen zijn samengevat en beantwoord. Per zienswijze is aangegeven of en in welke mate de zienswijze aanleiding geeft tot aanpassing van het ontwerpbestemmingsplan. De Nota zienswijzen is opgenomen in Bijlage 4.