Plan: | Buitengebied Roerdalen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1669.BPBUITENGEBIED2012-VG02 |
Huidige situatie
De gemeente Roerdalen is bereikbaar via de provinciale wegenstructuur (N293, N294 en de N570) en de Rijksweg A73. Daarnaast heeft iedere kern zijn een eigen ontsluitingsstructuur kenmerkend door één of twee erftoegangswegen met een licht ontsluitend karakter, in de meeste gevallen aansluitend op het provinciaal wegennet.
Van oost naar west loopt ten noorden van Herkenbosch de oude spoorverbinding van Roermond naar Duitsland. Dit enkele spoor maakt onderdeel uit van het bekende Ijzeren Rijn tracé. In de huidige situatie wordt het spoor niet meer gebruikt. De plannen voor het her in gebruik nemen van de Ijzeren Rijn zijn op momenteel erg onduidelijk. De in 2001 opgestelde trajectnota/MER gaat uit van een (tijdelijke) ingebruikname 2008/2010, maar op dit moment is de Nederlandse overheid nog in diverse procedures verwikkeld met de Belgische overheid over het in gebruik nemen van het traject.
Toekomstige situatie
In de Structuurvisie is aangegeven dat er naar wordt gestreefd om dorpen, punten/pleinen, voorzieningen, landschappen en cultuurhistorie door middel van (ook recreatieve) routes met elkaar te verbinden. In aansluiting hierop is een verbetering van de recreatieve bewegwijzering en bebording noodzakelijk.
Toekomstige ontwikkelingen kunnen verkeerskundige impact hebben. Dit kan leiden tot het extra aandacht geven aan bepaalde verkeerssituaties en/of wegvlakken. In extreme gevallen kunnen structurele doorstroming- en bereikbaarheidsproblemen ontstaan. Mogelijk dat dit aanleiding is tot het aanpassen van het verkeerssysteem en/of het uitbreiden van het wegennet.
De in de Structuurvisie benoemde ontwikkelingen zijn niet concreet en worden niet in het bestemmingsplan meegenomen. Op het moment dat deze ontwikkelingen concreet worden, wordt hiervoor een aparte procedure gevoerd.
Ontwikkelingsmogelijkheden bestemmingsplan
De ontwikkelingsmogelijkheden die het bestemmingsplan biedt kunnen leiden tot een toename van het aantal vervoersbewegingen van en naar de (agrarische) bedrijven. Aangezien het gaat om de uitbreiding van bestaande bedrijven, zullen deze verkeerstoenames in de praktijk zeer beperkt zijn. De beperkte aantallen extra vervoersbewegingen als gevolg van de ontwikkelingsmogelijkheden die het bestemmingsplan Buitengebied biedt, leiden naar verwachting niet tot knelpunten in de verkeersafwikkeling op de ontsluitende wegen.
Conclusie
De ontwikkelingsmogelijkheden voor (agrarische) bedrijven in het buitengebied van Roerdalen leiden naar verwachting niet tot knelpunten in de verkeersafwikkeling of verkeersveiligheid.