Plan: | Opperstraat |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1655.BP2001-C002 |
Algemeen
In de Wet geluidhinder (WGH) is vastgesteld, indien in het plangebied geluidgevoelige functies (zoals woningen) zijn voorzien binnen de invloedssfeer van (weg)verkeerslawaai, akoestisch onderzoek uitgevoerd dient te worden. Dit geldt voor alle straten en wegen, met uitzondering van:
Onderzoek
Een akoestisch onderzoek2 heeft plaatsgevonden. Hieronder worden enkel de conclusies weergegeven. De volledige rapportage is een separate bijlage bij dit bestemmingsplan.
Conclusies
In het onderzoek zijn een tweetal situaties onderzocht, te weten:
1. snelheid ter plaatse van Bovendonksestraat en Bovenstraat blijft 60 km/h;
2. snelheid ter plaatse van Bovendonksestraat en Bovenstraat wordt 30 km/h.
Onderstaand zijn de conclusies weergegeven voor beide situaties afzonderlijk.
Situatie 1:
Uit het onderzoek blijkt dat de geluidbelasting ten gevolge van het wegverkeer ter plaatse van de Bovendonksestraat (60 km/h) en de Bovenstraat (60 km/h) respectievelijk maximaal 53 dB en 55 dB bedraagt. De voorkeursgrenswaarde 48 dB wordt hierdoor met respectievelijk maximaal 5 dB en 7 dB overschreden. Voor de geluidbelasting als gevolg van de Bovenstraat geldt hierbij dat ook de ten hoogst toelaatbare geluidbelasting van 53 dB wordt overschreden.
Het toepassen van geluidreducerende maatregelen om de geluidbelasting, veroorzaakt door het wegverkeer ter plaatse van de Bovendonksestraat, te verlagen wordt vanuit financieel en stedenbouwkundig oogpunt niet als reële maatregel gesteld. Om de woningen, welke direct gelegen zijn aan de Bovenstraat, te kunnen realiseren zullen de woningen verder naar achter geplaatst moeten worden of zal het wegdek ter plaatse van de Bovenstraat voorzien moeten worden van geluidsarm asfalt (Dunne deklaag type 2). Voor zowel de Bovendonksestraat als de Bovenstraat dienen hogere grenswaarden aangevraagd te worden bij de gemeente Halderberge.
De cumulatieve geluidbelasting ten gevolge van het wegverkeer ter plaatse van de Bovendonksestraat en de Bovenstraat bedraagt maximaal 60 dB. Voor een traditionele gevel van een nieuwe woning mag slechts uitgegaan worden van een isolatiewaarde van minimaal 20 dB, daarom zal het in onderhavige situatie nodig zijn om voor de gevels waarop de geluidbelasting hoger is dan 53 dB een onderzoek uit te laten voeren naar de geluidwering van de gevels. Middels dit onderzoek dient per gevel bepaald te worden welke aanvullende isolerende maatregelen toegpast dienen te worden op de verschillende gevels om aan een binnenniveau van 33 dB uit het Bouwbesluit te kunnen voldoen.
Situatie 2:
Uit het onderzoek blijkt dat de geluidbelasting ten gevolge van het wegverkeer ter plaatse van de Bovendonksestraat (30 km/h) en de Bovenstraat (30 km/h) respectievelijk maximaal 54 dB en 56 dB bedraagt. De cumulatieve geluidbelasting vanwege deze twee wegen tezamen bedraagt maximaal 56 dB.
Voor een traditionele gevel van een nieuwe woning mag slechts uitgegaan worden van een isolatiewaarde van minimaal 20 dB, daarom zal het in onderhavige situatie nodig zijn om voor de gevels waarop de geluidbelasting hoger is dan 53 dB een onderzoek uit te laten voeren naar de geluidwering van de gevels. Middels dit onderzoek dient per gevel bepaald te worden welke aanvullende isolerende maatregelen toegepast dienen te worden op de verschillende gevels om aan een binnenniveau van 33 dB uit het Bouwbesluit te kunnen voldoen.
Indien alle geprojecteerde woningen buiten de in figuur 3a t/m 3c in het onderzoeksrapport (zie separate bijlagen) weergegeven geluidcontouren van 53 dB worden gerealiseerd wordt een onderzoek naar de geluidwering van de gevels niet langer noodzakelijk geacht.