Plan: | Opperstraat |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1655.BP2001-C002 |
Algemeen
Bij de planontwikkeling dient rekening gehouden te worden met milieuzoneringen van bestaande en toekomstige bedrijven om zodoende de kwaliteit van het leefmilieu te handhaven en te bevorderen. Bij de milieuzonering wordt gebruik gemaakt van de door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) opgestelde Lijst van Bedrijfsactiviteiten. Hierin wordt per bedrijfssoort aangegeven welke milieu-invloed (in de vorm van geur, stof, geluid en gevaar) hiervan kan uitgaan en welke indicatieve afstand hierbij (minimaal) in acht genomen worden.
Onderzoek
Er is dan ook een onderzoek1 verricht naar mogelijke hinder die zou kunnen optreden ten gevolge van de bedrijven in de directe omgeving van onderhavig bouwplan. Anderzijds kan het plan na realisatie een belemmering vormen voor (eventuele toekomstige uitbreiding in) de bedrijfsvoering van de omliggende bedrijven. Hieronder wordt enkel de conclusie van dit onderzoek weergegeven. De volledige rapportage is een separate bijlage bij dit bestemmingsplan.
Voor de kaarten van de richtafstanden geur, stof, geluid en gevaar wordt verwezen naar het complete onderzoek (separate bijlage).
Conclusies
Op basis van het uitgevoerde hinderonderzoek blijkt dat ter plaatse van het bouwplan stofhinder en gevaar niet te verwachten valt als gevolg van de aanwezige bedrijven (H. Schouw (HS), Wiwag (WI), Jessy's body style (JB), J.A. Lauwenrijssen (LA), Maagdenberg (MA), Evax Hoeven B.V. (EH), Tielens (TI), Roks (RO), Wozoco (WO) en Scouting (SC)). De richtafstanden hebben geen overlapping met het bouwplan. Tevens blijkt uit het onderzoek dat aan de vigerende normstelling voor externe veiligheid voldaan wordt.
Stofhinder en gevaar
Op basis van het uitgevoerde hinderonderzoek blijkt dat ter plaatse van het bouwplan stofhinder en gevaar niet te verwachten valt als gevolg van de aanwezige bedrijven (H. Schouw (HS), Wiwag (WI), Jessy's body style (JB), J.A. Lauwenrijssen (LA), Maagdenberg (MA), Evax Hoeven B.V. (EH), Tielens (TI), Roks (RO), Wozoco (WO) en Scouting (SC)). De richtafstanden hebben geen overlapping met het bouwplan. Tevens blijkt uit het onderzoek dat aan de vigerende normstelling voor externe veiligheid voldaan wordt.
Geur
Voor het aspect geur is gebleken dat als gevolg van de bedrijven WI, JB, LA, TI, RO, WO en SC geen hinder te verwachten valt ter plaatse van het bouwplan aangezien de richtafstand als gevolg van deze bedrijven geen overlap heeft. De bedrijven MA en EH hebben echter wel een overlapping met een deel van de nieuw te realiseren woningen.
MA
Uit het milieudossieronderzoek en een beoordeling van het bestemmingsplan blijkt dat in het verleden geen nadere eisen zijn opgelegd ten aanzien van het geuraspect, dit impliceert dat MA in de huidige situatie moet voldoen aan de voorschriften uit het Barim. In het Barim is opgenomen dat geurhinder zoveel mogelijk voorkomen moet worden. Echter voor de activiteiten die plaatsvinden binnen de inrichting van MA (stalling materieel, opslag van grond) valt geurhinder niet te verwachten. Hieromtrent zijn geen nadere eisen gesteld voor MA noch zijn in het Barim hiervoor specifieke voorschriften opgenomen. Gezien er geen geurrelevante activiteiten plaatsvinden bij MA, kan gesteld worden dat geurhinder niet te verwachten valt ter plaatse van het nieuwbouwplan en MA niet wordt belemmert in haar bedrijfsvoering als gevolg van de realisatie van het nieuwbouwplan.
EH
Uit het milieudossieronderzoek en een beoordeling van het bestemmingsplan blijkt dat in het verleden geen nadere eisen zijn opgelegd ten aanzien van het geuraspect, dit impliceert dat EH net als MA in de huidige situatie moet voldoen aan de voorschriften uit het Barim. In het Barim is opgenomen dat geurhinder zoveel mogelijk voorkomen moet worden. Echter voor de activiteiten die plaatsvinden binnen de inrichting van EH (verkoop en reparatie van tractoren, landbouwwerktuigen en grondverzetmachines, verkoop van onderdelen) zijn in het Barim geen specifieke voorschriften voor geur opgenomen. Gezien het feit dat reeds op kortere afstand van de inrichting woningen van derden zijn gesitueerd en doordat er geen geurrelevante activiteiten plaatsvinden bij EH, kan gesteld worden dat geurhinder niet te verwachten valt ter plaatse van het nieuwbouwplan. Gezien reeds op een kortere afstand, dan de nieuwbouwwoningen, woningen van derden gerealiseerd zijn in de nabijheid van EH kan eveneens gesteld worden dat EH niet belemmert wordt in haar bedrijfsvoering als gevolg van de realisatie van het nieuwbouwplan.
Geluid
Geluidhinder valt niet te verwachten als gevolg van HS, JB, LA, TI en RO ter plaatse van het bouwplan aangezien de richtafstanden geen overlapping hebben met de onderzoekslocatie. Als gevolg van WI, MA, EH, WO en SC is wel sprake van een overlapping met het bouwplan.
WI
Uit het milieudossieronderzoek en een beoordeling van het bestemmingsplan is gebleken dat op 3 juli 2007 een milieuvergunning is verleend aan Weldax B.V. In de vergunning is voor het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau (LAr, LT) 40 dB(A) etmaalwaarde opgenomen en voor het maximale geluidsniveau (LAmax) 70, 65 en 60 dB(A) voor respectievelijk de dag-, avond- en nachtperiode (de geluidvoorschriften zijn in bijlage 3 weergegeven). In 2005 is voor de inrichting van WI een akoestisch onderzoek uitgevoerd (K&M akoestisch adviseurs, 12 december 2005, kenmerk R2005/18110).
Het plangebied is gelegen op een afstand van minimaal 60 meter van de inrichtingsgrens van WI. Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat op het perceel naast WI een woning van derden is gelegen. Aan de Bovenstraat zijn eveneens nog eens vier woningen van derden gesitueerd welke zich alle op minder dan 50 meter van WI bevinden. Uit het rapport kan
worden opgemaakt dat voor het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau maximaal 38 dB(A) etmaalwaarde wordt berekend ter plaatse van de woningen van derden en voor het maximale geluidniveau 69 dB(A) in de dagperiode en 60 dB(A) in de avondperiode.
Het plangebied wordt op grotere afstand van WI gerealiseerd (afstand dichtstbijzijnde nieuwbouwwoning tot aan grens inrichting Wiwag bedraagt ca. 55 meter) dan de huidige woningen van derden (ca. 15 meter). Daarbij wordt eveneens opgemerkt dat deze woningen tussen het plangebied en WI zijn gelegen, waardoor ook sprake is van afscherming. Op basis van de resultaten uit het akoestisch onderzoek kan gesteld worden dat geluidhinder ter plaatse van het nieuwbouwplan niet te verwachten valt als gevolg van WI, aangezien reeds aan de geluidnormen voldaan kan worden op kortere afstand. Geconcludeerd wordt dat WI als gevolg van de realisatie van het bouwplan niet belemmerd wordt in haar bedrijfsvoering aangezien het bouwplan op grotere afstand is geprojecteerd dan de reeds aanwezige woningen van derden. Geluidhinder als gevolg van WI valt dan ook niet te verwachten ter plaatse van het bouwplan. Tenslotte wordt opgemerkt dat als gevolg van de realisatie van het bouwplan de omgeving van WI kan worden aangemerkt als rand woonwijk op basis waarbij een geluidsnorm van 45 dB(A) zeker vergunbaar wordt geacht. Dit zou ten opzichte van de thans opgenomen geluidsnorm van WI mogelijkheden bieden voor uitbreiding van haar bedrijfsvoering in de toekomst.
MA
Uit het milieudossier onderzoek en een beoordeling van het bestemmingsplan blijkt dat MA voorheen onder het "Besluit inrichtingen voor motorvoertuigen milieubeheer" viel. Dit besluit is per 1 januari 2008 vervallen en vervangen door het "Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer". Met betrekking tot geluid is op 21 februari 2007 een nadere eis opgelegd voor de bedrijfsvoering van MA (zie bijlage 4 rapport). Hieruit blijkt dat voor het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau maximaal 45 dB(A) etmaalwaarde berekend mag worden en dat het maximale geluidniveau maximaal 70, 65 en 60 dB(A) mag bedragen voor respectievelijk de dag-, avond- en nachtperiode.
In 2006 is voor de inrichting van MA een akoestisch onderzoek uitgevoerd (Wematech Milieu Adviseurs B.V., 2 oktober 2006, kenmerk RV060582). Uit het onderzoek blijkt dat voor het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau 45 dB(A) in de dagperiode, 39 dB(A) in de avondperiode en 35 dB(A) in de nachtperiode wordt berekend, ter hoogte van de woning aan de Bovenstraat 82 indien aan de navolgende voorwaarden wordt voldaan:
Middels een nadere eis is de grenswaarde van 45 dB(A) etmaalwaarde en zijn de voorwaarden om hieraan te kunnen voldoen, opgelegd aan MA.
De geprojecteerde woningbouw is gelegen op een afstand van 15-20 meter van de in-/uitrit van het bedrijf. Dit is op een kleinere afstand van de in-/uitrit dan de thans dichtstbijzijnde woning van derden. De geprojecteerde nieuwbouw is opgenomen in het akoestisch model van MA om de geluidsbelasting ter plaatse van deze woningbouw vast te kunnen stellen. Uit de berekeningen blijkt dat er plaatse van de nieuw te bouwen woningen een fractioneel hogere geluidsbelasting wordt berekend dan op de bestaande woning Bovenstraat 82. Hoewel uit deze rekenresultaten blijkt dat zou kunnen worden voldaan aan de normstelling van 45 dB(A) etmaalwaarde kan een hindersituatie, gezien deze zeer beperkte afstand, niet geheel worden uitgesloten. Daarnaast wordt het treffen van overdrachtsmaatregelen voor een eventuele toekomstig uitbreiding van MA niet haalbaar geacht gezien de ontsluiting van het bedrijf aan de voorzijde plaatsvindt en de hoogste geluidsbelasting thans wordt berekend op de woning Hermanstraat 18. Hierbij lijkt een eventuele toekomstige ontsluiting aan de achterzijde van het perceel eveneens niet haalbaar. Om deze redenen wordt het raadzaam geacht de realisatie van de woningen direct tegenover MA (2 woningen ten zuidwesten en 2 woningen ten noordoosten van Bovenstraat 82) te heroverwegen. Bij handhaving van deze woningen wordt in overweging gegeven de normstelling voor toekomstige procedures van MA vanwege de realisatie van de woonwijk, voor de woningen aan de Bovenstraat te stellen op 50 dB(A) waarmee ook recht wordt gedaan aan eventuele uitbreidingsmogelijkheden voor het bedrijf.
EH
Uit het milieudossieronderzoek en een beoordeling van het bestemmingsplan is gebleken dat EH voorheen onder het "Besluit inrichtingen voor motorvoertuigen milieubeheer" viel, per 1 januari 2008 is dit besluit komen te vervallen. De inrichting valt nu onder het "Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer"(Barim). Gezien het feit dat in het verleden geen nadere eisen opgelegd zijn voor EH, wordt voor de geluidsnormering in deze situatie het Barim als toetsingskader gehanteerd. Dit betekent dat het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau ter plaatse van de gevel van geluidgevoelige gebouwen maximaal 50 dB(A) etmaalwaarde mag bedragen. Het maximale geluidniveau mag ter plaatse maximaal 70, 65 en 60 dB(A) bedragen voor respectievelijk de dag-, avond- en nachtperiode. Voor EH is in 2005 een akoestisch onderzoek uitgevoerd (Amitec Milieuadviezen B.V., 15 april 2005, kenmerk EVAX.05.001i-1).
Uit dit onderzoek blijkt dat voor het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau ter hoogte van de Bovenstraat 57 maximaal 36 dB(A) berekend wordt en ter plaatse van de Bovenstraat 82 maximaal 31 dB(A) etmaalwaarde. Voor het maximale geluidsniveau wordt ter plaatse van de Bovenstraat, 57 dB(A) maximaal 69 dB(A) en 60 dB(A) voor respectievelijk de dag- en avondperiode. Ter plaatse van de Bovenstraat 82 bedraagt dit maximaal 63 dB(A) en 58 dB(A) voor respectievelijk de dag- en avondperiode. Hiermee wordt voldaan aan de normstelling uit het Barim.
De nieuwbouwwoningen zullen gerealiseerd worden aan de zuidwest- en noordoostzijde van Bovenstraat 82. Gezien het feit dat ter plaatse van de Bovenstraat 82 ruimschoots voldaan wordt aan de geluidsnormen kan gesteld worden dat geluidhinder ter plaatse van de nieuwbouwwoningen niet zal optreden als gevolg van de bedrijfsvoering van EH. Door de realisatie van het nieuwbouwplan zal EH eveneens niet belemmerd worden in haar bedrijfsvoering.
WO
Het aspect geluid als gevolg van WO is met name gerelateerd aan de aanwezige luchtbehandelingsinstallaties welke continu in werking (kunnen) zijn. Op grond van de VNG Publicatie wordt de geluidhinder vanwege verkeer niet tot nauwelijks relevant geacht. De hindercirkel voor geluid, welke 30 meter kan dan ook worden geprojecteerd vanaf de
bebouwing van WO. Hiermee kent de contour van WO vanwege geluid enkel een overlapping met 3 à 4 zuidelijk gelegen woningen welke op grond hiervan dienen te worden geherpositioneerd. Enkel op basis van een akoestisch onderzoek voor de installaties vanwege WO kan worden bepaald in hoeverre de hindercirkel vanwege geluid verder kan
worden teruggebracht waarbij geen van de geprojecteerde woningen wordt overlapt.
SC
Van SC is geen milieudossier beschikbaar bij de gemeente Halderberge. De meest maatgevende geluidsveroorzakende activiteit betreft in deze situatie het stemgeluid van de personen die op het buitenterrein aanwezig kunnen zijn. Daarnaast kan mogelijk geluid vrijkomen vanuit het clubgebouw.
Met betrekking tot het aspect geluid wordt opgemerkt dat voor de optredende geluidniveaus als gevolg van menselijk stemgeluid geen toetsingkader voorhanden is en deze op grond van de meest actuele regelgeving buiten beschouwing wordt gelaten. De beoordeling van het stemgeluid wordt in onderhavige situatie dan ook zeker niet noodzakelijk geacht. Het clubgebouw is gesitueerd op ca. 15 meter afstand van bestaande woningen van derden (Zonnebloemlaan en Madelieflaan). De nieuwbouwwoningen zullen op een afstand van minimaal 32 meter afstand van het clubgebouw gerealiseerd worden, hierdoor kan gesteld worden dat geluidhinder ter plaatse van het nieuwbouwplan niet te verwachten valt aangezien reeds een woning van derden op kortere afstand is gelegen. Hierdoor mag eveneens niet worden verwacht dat SC belemmerd zal worden in haar bedrijfsvoering.
Middels het milieudossier onderzoek en een inzage van het bestemmingsplan is vastgesteld dat gemotiveerd afgeweken kan worden van de aan te houden richtafstanden. Hieruit kan geconcludeerd worden dat geluidhinder niet te verwachten valt ter plaatse van het nieuwbouwplan vanwege WI, EH en SC en dat deze bedrijven niet belemmert worden in hun bedrijfsvoering als gevolg van de realisatie van het bouwplan.